nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:23

Dankjewel!

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 20:11

Met onze inspectie vandaag bruisde de bijen allemaal naar buiten nadat we licht berookt hadden. We hadden net de bovenste bk eraf, die al geinspecteerd. Ze bruisde zowel via de vliegplank als de bovenkant de bk uit. Daarna wel onrustig maar niet boos. Iemand dat gedrag wel eens gezien?

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 20:21

Ja. Wij hebben één volk dat dat standaard doet, bruisend over de rand zoals cola te snel ingeschonken. En na de controle zit de helft nog een uur aan de buitenkant van de kast... Verder nooit boosaardig ofzo.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 20:25

Ah! Dan zal het wel familie wezen van elkaar :)). Wij stonden even gek te kijken.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 20:42

Wij de eerste paar keer ook. Hebben ons ook zorgen staan maken of ze wel weer naar binnen zouden gaan. Hebben ze de eerste keer zelfs naar binnen staan vegen, wat niet hielp.
Ze deden dit na roken toch? Je zou volgende keer kunnen proberen hoe ze zijn zonder rook. Bij een deel van onze volken hebben we ook eigenlijk nooit rook nodig.

En wat helpt als je een keer op een koude dag om welke reden dan ook in die kast moet zijn en je houdt ze liever binnen, om een theedoek gedrenkt in nootmuskaat olie er overheen te leggen. Dat vinden ze vreselijk en daarvan lopen ze weg, dieper de kast in.
Hebben wij op onze cursus geleerd van onze mentor. Wij hebben een theedoek drie jaar geleden gedrenkt in nootmuskaat olie en bewaren die in een luchtdichte bak en werkt nog steeds. Daardoor vaak helemaal geen rook nodig.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 21:28

Ja na het roken inderdaad, 2 pufjes bij de oortjes van de ramen zodat we niemand pletten met pakken. Dus geen rook de kast zelf in.

Die tip onthoudt ik even!

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:31

Wij gaan vrij goed met de bijen na controles op de twee plekken waar ze nu staan.

Bij mijn vader hebben we drie volken staan op de appel bloesem. Daar wordt wel wat honing aangezet maar door de droogte nu valt dat wel een beetje stil helaas.
Één volk doet het gewoon waanzinnig, hebben we niks aan gedaan.
In één volk was zwerm stemming, inclusief meerdere doppen die aan het uitlopen waren. Bizar goede timing dus want ze waren nog niet gezwermd.
We hebben met ramen met 1 of 2 mooie uitlopende doppen twee afleggers gemaakt. Met de" oude koningin" van vorig jaar een kunstzwerm die we mee naar huis genomen hebben hopelijk met het gevoel van een zwerm.
In het achtergebleven volk waren twee doppen al uitgelopen. Daar hebben we één tutende dop nog in laten zitten en die hebben hopelijk elkaar vannacht de tent uit gevochten. Na alle afsplitsing heeft dit volk weer heel veel ruimte dus hopelijk klaar met zwermen.

Ons volkje dat klein de winter uit gekomen is, bleef klein. Wel een koningin, maar een zeer klein broednest met weinig eitjes. Die koningin hebben we uit het volk gehaald en in dat volk hebben we uit het andere volk 1 raam gehangen met een dop die al open geknaagd werd dus daar is afgelopen nacht ook een nieuwe koningin uitgelopen...

Vandaag hebben we de twee volken thuis na gekeken. Het grote volk waar ruim drie weken geleden zo veel doppen in gezeten hebben na het beschadigen van de koningin bij de voorjaar controle, zat er vorig weekend nog geen broed in. Daar staat een klein reserve volkje naast om eventueel mee samen te voegen.
Maar daar zaten vandaag op één raam ineens heel mooi eitjes!!
Dus we hebben niet samen hoeven voegen en gewoon twee volken.

In twee dagen zijn we van vijf volken naar acht gegaan :D

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:38

Wauw! Gaat lekker daar! Hier nog geen zwermstemming maar wel lekker honing aan het binnenhalen. Hopelijk snel wat regen!

Goed idee om die koningin te vervangen, hopelijk trekt dat kleine volkje nu een beetje bij.

ik hoop ook nog wel 2 afleggers te kunnen maken zodat we weer op 3 volken zitten maar ze waren nog totaal niet in zwermstemming dus we wachten nog eventjes.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:52

Goed idee om te wachten! Want als je te vroeg doet heb je kans dat ze zomaar kort na het maken van je afleggers alsnog gaan zwermen omdat dat de cyclus van het volk is.
Daarom hebben we bij het grootste volk ook gewoon niks gedaan. Die maken niet eens speeldopjes aan...

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:13

Ik volg niet helemaal wat voor afleggers je hebt gemaakt Nickeltje. Ik vind dat nog steeds een ingewikkeld onderwerp dat ik goed wil begrijpen :)
Begrijp ik goed dat je een aflegger met oude koningin gemaakt heb, en dan nog twee broedafleggers? Heb je het volk dan in vieren gesplitst?
En accepteert een volk een koningin die net uitloopt? Ik dacht dat ze alleen maar broed accepteerden van een andere kast.
En fijn dat bij het grote volk toch een bevruchte koningin is gekomen!

Ik had woensdag mijn tweede praktijkles, geen steken dit keer. Volk was nog wel onrustig, dat vond ik wel wat spannend. Dat drukke volk had enorm veel honing (wat ziet dat er toch prachtig uit op zo'n raam), het rustige volk was eigenlijk nog vrij klein. Wel speeldoppen maar nog niet meer. We gaan over twee weken een aflegger maken met de oude koningin.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:37

Ik laat het fijne uitlegwerk wel even over aan Nickeltje. Maar ze heeft een aflegger gemaakt met ramen waar al gesloten moerdoppen op zaten. Wat ik mij wel afvraag, noem je dat ook een broedaflegger? Ik denk dat toch meer aan het maken van een aflegger met een raam werksterbroed en dat ze daar dan redcellen op maken.

Daarnaast heeft ze een kunstzwerm/voorweggenomen zwerm gemaakt. Dan simuleer je eigenlijk een zwerm door de oude koning (met werksters) onder te brengen in een andere kast. Dat zorgt er in het algemeen wel voor dat ze uit de zwermstemming komen.

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 16:19

Bedankt voor je toelichting :)
Die laatste ben ik inderdaad bekend mee, is wat er volgens mij voornamelijk wordt gedaan. Dat gaan wij ook over twee weken doen :)
Maar ik ben wel benieuwd hoe het dan heet als je een aflegger maakt met gesloten moerdoppen. Geef je zo'n volk dan ook extra broed mee en voedsel?

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 16:25

Moonfight legt het perfect uit.
En ik denk dat dit feitelijk nog een broed aflegger is, maar dan al met een beetje geluk met een gevorderde dop er op...

Bij het volkje waar we de koningin vervangen hebben, het raam met de bijna uitkomende dop hebben we zonder bijen, middenin het broednest van dat volk gehangen dus dat ruikt heel snel naar dat volk en als de koningin uit loopt ruikt zijn nog niet naar een ander volk. Dus er is een grote kans dat ze haar meteen accepteren. Er is ook een kleine kans dat ze dood gemaakt wordt, dat is afwachten.

Als wij welke vorm van aflegger ook maken, dan krijgen die liefst twee ramen met overgebleven winter voer mee. Tenminste twee ramen vol broed en afgeslagen bijen waarvan je hoopt dat een deel niet terug vliegt naar het oude volk.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:58

Moonfight schreef:
Met onze inspectie vandaag bruisde de bijen allemaal naar buiten nadat we licht berookt hadden. We hadden net de bovenste bk eraf, die al geinspecteerd. Ze bruisde zowel via de vliegplank als de bovenkant de bk uit. Daarna wel onrustig maar niet boos. Iemand dat gedrag wel eens gezien?

Nickeltje schreef:
Ja. Wij hebben één volk dat dat standaard doet, bruisend over de rand zoals cola te snel ingeschonken. En na de controle zit de helft nog een uur aan de buitenkant van de kast... Verder nooit boosaardig ofzo.

Haha, het eerste wat ik dacht was 'Had Moonfight niet een aflegger van Nickeltje? Zou die van dat volk zijn?'

Akires, wat een leuk filmpje met de bijen op die vloerbedekking!

Century, ik vond, en vind!, de verschillende termen over de verschillende manier van splitsen van het volk heel verwarrend. Uiteindelijk eindig je altijd met 1 deel waar de Q in zit, en 1 deel waar de Q niet in zit, denk ik dan :') Maar kennelijk noem je ze anders afhankelijk van welke je net ergens anders neerzet.


Ik had van de week weer spanning en sensatie... Woensdagochtend zag ik onderstaande grafiek van het gewicht van mijn ene bijenkast:

Afbeelding
Plotselinge afname van +/- 2kg, net na het middaguur... Rara wat is daar gebeurd?

Ik had bij de laatste inspectie wel gezien dat er speeldoppen in de kast zaten, maar had geen belegde doppen gevonden. De kast zat vol, ik had helaas geen 2e HK met raampjes om bij te plaatsen, en de bestelling daarvan liet op zich wachten. Afgelopen zaterdag snel de nieuwe HK geplaatst, maar toen niet in de kast gekeken omdat het best fris was. En toen dus een zwerm, ik had de kinderen thuis en de omas waren druk, dus weinig gelegenheid iets te doen... 'smorgens wel nog snel een paar BK-ramen klaar gemaakt (want die had ik natuurlijk ook niet liggen).

Bij het afleveren van de ramen op de stand, zag ik ineens dit:
Afbeelding

De allerbeste plek voor de zwerm om te gaan liggen he! >;) Ik heb ze met de hand in de 6-ramer geprobeerd te stoppen, maar geen kans dat ik de Q te pakken had natuurlijk. Uiteindelijk de stronk kunnen oppakken en afgeschud in een lege speciekuip. Die lag vervolgens vol met bijen én troep, dus overzetten was ook weer kansloos. En daar had ik ineens wél de Q in handen! Maar, kon zo snel mijn kluisje niet vinden en hop! daar was ze gevlogen. Hele tuin vol met opvliegende bijen (terwijl mijn kinderen daar rondrenden zonder schoenen aan…). Gelukkig snel weer gesettled, deze keer op een betere plek zodat ik ze gewoon in een emmer kon afslaan. ‘S avonds kwam een vriendin een handje helpen, en hebben we de zwerm naar de kast kunnen overzetten:

Afbeelding
Op een lekker steile helling bij een sloot...

Afbeelding
"1 emmer met bijen graag!"

Afbeelding
En zo staat het zooitje er nu bij.

De volgende dag zonder kinderen de kast waar de zwerm af kwam gecontroleerd:
Afbeelding
(ik vind mezelf er stiekem toch altijd erg cool en kundig uitzien :) )

En deze prachtige dubbele moercel hadden ze aangemaakt:
Afbeelding

Dan nog een foto van een prinsesselarf in haar restje koninginnegelei:
Afbeelding

En een paar filmpjes van het zwerm-jagen:





Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:35

Wat een verhaal, en wat grappig dat je zo de zwerm kon zien vertrekken op je grafiek!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:08

Ja leuk he! Ik kan veel van de data nog steeds niet goed duiden, maar sommige dingen worden steeds duidelijker. Het verloop van het voer door de winter was (toen ik het eenmaal door had) ook heel mooi te volgen. En nu kan ik dus wel zien dat de bijen 'uit' gaan voor de dag, 'savonds terug komen, en dat er dan in de loop van de nacht weer voorraad word aangesproken.

Mijn bijensoap gaat ondertussen verder :')
Ik verbaasde me er al even over dat de kneiterdrukke kast van Koningin Bianca niet had gezwermd, zeker nadat Koningin Carmen dat wel deed. Aangezien de kast zo druk was, besloot ik uit de 1e HK een aantal ramen uit te halen en te vervangen door KR. De kamers zaten erg vol, maar de bijen waren rustig.
Toen ging ik de BK in, met het idee doppen te breken zodat ik tijd had en mssn nog kon uitbreiden. Kast open… meep, meep, meep! Tuter!
Maar waarom was de kast dan niet gezwermd? Uitgekeken naar de Q maar niet gezien. Doppen weggebroken, bijna aan het eind beseft dat ik ook eigenlijk geen nieuw broed heb gezien… Alleen gesloten broed en dikke larven. Dus hoogstwaarschijnlijk geen Q… Maar ja, ook geen doppen nu meer, dus wat nu?
De uitgebroken doppen heb ik open gepulkt, maar een van de doppen was op dat moment aan het uitlopen! De uitgekomen nieuwe koningin heb ik gevangen en via de vliegspleet terug laten lopen in het volk. Ze is meegenomen naar binnen, dus het is nu afwachten wat daar verder gebeurd.

Mijn schoonmoeder heeft een filmpje gemaakt terwijl ze uitliep, toch wel bijzonder! Ik trek ondertussen een sprintje om de koninginneclip uit mijn jack te halen :')

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 14:07

Heb een paar vragen zou je een kast ook geschikt kunnen maken voor solitaire bijen door er geen ramen, maar buisjes in te doen.

Zit nu dat iedere keer mijn hotel leeg gehaald word wat ik ook doe. Enige is dat insecten er dan nog wel steeds bij kunnen, maar vogels niet. Met dat die hotels vaak geen lang leven hebben en financieel weinig geld om er voor uit te geven.

Met dat ik het vroege voorjaar ineens een zwerm op mijn tuin had. Zou ik dan gewoon een kast neer kunnen zetten zodat ze een tijdelijk settle plekje hebben tot een imker ze op kom halen. Vond het doodzonde namelijk om de volgende dag behoorlijk wat dode te vinden.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 14:57

Wauw Indymouse, best leuk zo die data! Super dat je de zwerm hebt kunnen vangen!
Ik hoop dat ze de nieuwe koningin accepteren :D

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 16:44

Mag ik vragen hoe je het gewicht uitleest? Wat voor sensor etc? Zou ik zelf ook willen gaan implementeren.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:40

Century schreef:
Mag ik vragen hoe je het gewicht uitleest? Wat voor sensor etc? Zou ik zelf ook willen gaan implementeren.

Vind ik ook wel interessant (nouja niet ik, maar mijn man vroeg er ook gelijk naar toen ik het zwermverhaal liet zien :j :j )

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:49

Marcella schreef:
Heb een paar vragen zou je een kast ook geschikt kunnen maken voor solitaire bijen door er geen ramen, maar buisjes in te doen.

Zit nu dat iedere keer mijn hotel leeg gehaald word wat ik ook doe. Enige is dat insecten er dan nog wel steeds bij kunnen, maar vogels niet. Met dat die hotels vaak geen lang leven hebben en financieel weinig geld om er voor uit te geven.

Met dat ik het vroege voorjaar ineens een zwerm op mijn tuin had. Zou ik dan gewoon een kast neer kunnen zetten zodat ze een tijdelijk settle plekje hebben tot een imker ze op kom halen. Vond het doodzonde namelijk om de volgende dag behoorlijk wat dode te vinden.


In het laatste of voorlaatste nummer van het tijdschrift van de Nederlandse imker vereniging stond volgens mij een artikel over een imker die solitaire bijen in speciale kasten houdt... Ik ben deze week niet thuis vanwege cursus maar zodra ik dit weekend thuis ben ga ik proberen of ik dat artikel terug kan vinden voor je. Digitaal lukt dat op dit moment niet...

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:50

Heb geen haast.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:00


Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:09

Ik heb een BEEP base onder de kast staan. De base zelf is een weegschaal die het gewicht vd kast meet. Daarnaast zit er een temperatuur sensor aan, en een microfoon die geluid frequenties meet. Hij stuurt de gegevens die hij verzameld via het LoRa netwerk naar de BEEP servers. Ze hebben zelf een bijbehorende app die de grafieken laat zien, maar ook een API waarmee je als software developer je data zelf kan opvragen.
Nu ben ik wat lui en niet zo van de elektronica, dus ik heb die kant en klare base. Als je handig bent met electronica kan je het ook zelf in elkaar klussen met (bijvoorbeeld) een raspberry pi en losse sensoren.

Ik ben nog wel aan het denken me (ooit) te wagen aan een raspberry pi met een klein cameraatje, zodat ik de vliegplank kan livestreamen :o lijkt me echt fantastisch.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:47

Mijn vriend heeft met een crowdfunding actie die Beep ook gekocht maar beweert dat we nog een speciaal internet abonnement nodig hebben ofzo om de gegeven van de Beep onder de kast vandaan ook in die app te krijgen... Ik snap het niet helemaal maar ik vind het erg jammer dat die ongebruikt op een plank ligt