nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:26

Ah ja, dan hebben ze lekker de ruimte inderdaad :)
2 BK is al wel snel weer zo'n gezeul... Kijk je zo ook altijd allebei door bij controle dan?

Century, wat ik nog bedacht:
Ik heb houten kasten, en ben daar op zich tevreden mee, maar een aantal van mijn cursusgenootjes zijn ondertussen overgestapt naar kunststof kasten. De warmtehuishouding is daar kennelijk toch makkelijker voor de bijen om op orde te houden omdat die kasten beter isoleren. Ik meen dat Ben Som de Cerff (die van het Bijenblog van de NBV) wel eens heeft gezegd dat dat zo na de winter wel 2 weken schelen op wanneer ze beginnen met vliegen, op dezelfde stand.
Dat is dus het overwegen waard :)

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:24

Bij de voorjaars controle straks kijken we alles na. Bij snelle tussentijdse controle tillen we soms maar 1 raam op ... Brias? Honing buitenom? Klaar...

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:16

Bedankt voor de tip Indy_Mouse! Ik denk dat ik toch voor een houten wil gaan, ik vind dat zelf veel mooiere uitstraling hebben. Al snap ik dat het voor de bijen misschien net minder fijn is.
En wat interessant, die grafieken!

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 15:54

Wij hebben vandaag eindelijk voorjaar controle kunnen doen. Drie grote volken en één onverwacht klein maar wel met een actieve Q.
We hebben in alle volken onze Q gezien en kunnen markeren. Erg tevreden.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:26

Wat fijn Nickeltje! Zijn de volken ook groter dan normaal in deze tijd, vanwege het warme weer? Dat is bij ons op de cursus wel zo. Wij beginnen over anderhalve week met de eerste les. Dan met controle gelijk meer ruimte geven, gok ik zo.
Ik had afgelopen woensdag mijn laatste theorieles en examen. Examen had hij wat anders ingevuld, en het was ook niet helemaal duidelijk aangekondigd, dus dat liep wat gek. Maar ik vond het fijn te merken dat ik al veel weet en het is ook duidelijk welke onderwerpen ik nog niet zo goed ken (met name die met de praktijk te maken hebben, want die lessen komen nog). Komende woensdag materiaal ophalen! Ik heb me een beetje uitgeleefd met de kast :o

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:57

Drie waren er al lekker groot inderdaad. Groter dan verwacht en hebben we veel ruimte gegeven.
Eentje is juist onverwacht klein. Die hebben we wat herschikt zodat ze beter bij eten kunnen een wel ruimte hebben voor broed.
Wij winteren altijd in op twee broedkamers. Dit kleine volk hebben we nu terug gezet naar één. Even klein en compact.

Century, een keer goed uitpakken heb je ook jaren plezier van... Succes met eerste keer een volk in straks. Mijn vriend was de eerste keer erg geschrokken. Hij had nog nooit in een volk gekeken en aan gezeten en de hoeveelheid bijen op zijn jas, kap en handschoenen was erg veel meer dan dat hij had verwacht.

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 17:52

Wij hadden van de week ook de eerste controle, en het zag er super uit!
Mooi brias en een nette hoeveelheid voer en stuifmeel.
De kast begon al wel aardig vol te raken dus we hebben meteen ook ruimte bij gegeven (het was niet zo'n heel groot volk, op 1 broedbak ingewinterd)
Dit is overigens ook een van de liefste volken die we tot nu toe hebben gehad, ze waren echt super zachtaardig.
Q helaas niet gespot, dat komt volgende keer wel weer.

Nog een vraagje: wat doen jullie met oude ramen honing?
Wij hebben twee jaar geleden een keer wat verzegelde honingramen opgeslagen om later terug te voeren, helaas gingen toen beide volkeren dood, en inmiddels ruiken de ramen zuur. Ik overweeg om alles gewoon in de container te kieperen (met zakken eromheen want plak plak) maar dat is ergens wel zonde van de raampjes (niet dat die zoveel kosten, maar toch)

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:36

Nickeltje schreef:
Drie waren er al lekker groot inderdaad. Groter dan verwacht en hebben we veel ruimte gegeven.
Eentje is juist onverwacht klein. Die hebben we wat herschikt zodat ze beter bij eten kunnen een wel ruimte hebben voor broed.
Wij winteren altijd in op twee broedkamers. Dit kleine volk hebben we nu terug gezet naar één. Even klein en compact.

Century, een keer goed uitpakken heb je ook jaren plezier van... Succes met eerste keer een volk in straks. Mijn vriend was de eerste keer erg geschrokken. Hij had nog nooit in een volk gekeken en aan gezeten en de hoeveelheid bijen op zijn jas, kap en handschoenen was erg veel meer dan dat hij had verwacht.


Gelukkig heb ik eerst praktijkles, dan heb ik dan al die schrik een keer gehad voor ik er 'alleen' voor sta :P

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:37

Wij hangen ramen die we er nu vol uithalen apart om straks mee te geven aan een aflegger. Dan hebben ze meteen tenminste een vol raam vreten als startend volkje. Maar die ramen zijn wegens in mei dus echt wel weer in gebruik. Wil ze inderdaad niet gistend krijgen.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:38

Als ze al aan het gisten zijn, zou ik ze niet meer gebruiken. Dan maar nieuwe raampjes kopen denk ik?

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:48

Je kan de blokken was er uit snijden ( en weg gooien) een de restjes van de ramen af smelten om ze te hergebruiken?

Laurora

Berichten: 2646
Geregistreerd: 19-07-14

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 19:26

Dat heb ik inderdaad een keer gedaan, maar dat werd zo'n verschrikkelijke smeerzooi dat ik daar nu een beetje tegenop zie :')
Denk dat ik ze gewoon weggooi en nieuwe ramen koop, daar zitten de kosten niet in gelukkig.
Baal wel van de ruim tien ramen voorheen prima voer.

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 23:07

Wij hebben vandaag weer een totaal nieuwe ervaring meegemaakt met de bijen...

Vanmorgen zijn wij de bijen naar het fruit gaan brengen maar volk twee was aan het zingen. Prachtig tuten en kwaken. Dit volk hebben we thuis gelaten en daar ben ik net in gaan kijken.
Geen eitjes, geen larven en gemarkeerde Q niet gezien. Drie uitgelopen doppen. 21 nog heel... Heel erg groot volk. Ik heb afsplitsers gemaakt. Één afsplitsing met twee Q doppen waar ik later een Q in uit heb laten lopen. En één afsplitsing waarin ik alleen een Q heb uit laten lopen. Daarna heb ik alle doppen van het hoofdvolk verder gebroken.
Ik heb 15 rond lopende darren gezien en ongeveer 50 gesloten darren cellen...

Ik denk dat we 16 dagen geleden, bij de voorjaars controle de Q beschadigd moeten hebben... Nooit eerder gebeurd maar ik kan geen andere verklaring bedenken...

Nu is het even afwachten of ze dinsdag bij warm weer toch nog gaan zwermen. En of er voldoende darren zijn bij de bruidsvlucht deze week...

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 23:50

Kan het niet zijn dat ze sowieso vroeg zijn omdat we zo'n warme week hebben gehad in maart?

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:39

Dat werd door de andere ervaren imkers ook geopperd, maar dan had ik in elke geval nog broed gehad (misschien geen eitjes maar wel larven) als de oude Q afgelopen dagen weg gezwermd is. Of ik had zelfs de oude Q nog moeten vinden en dus ook BRIAS moeten vinden.
Er was totaal geen jong broed meer alleen nog wat gesloten broed.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:34

Mm ja, goed punt. Gelukkig hebben ze zelf nieuwe koninginnen gemaakt.

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:47

Yep...
De vraag is nu een klein beetje of het kleine aantal darren dat er is (daar is het gewoon te vroeg voor) voldoende gaat zijn voor een goede bevruchting.
Daarom heb ik die twee "afleggertjes" gemaakt, daarmee heb ik nu drie keer kans op een bevruchte Q in plaats van eentje als ik alleen alles in het hoofdvolk had laten zitten. Als ze allemaal aan de leg gaan hou ik er nu alvast twee extra volkjes aan over. Als ze niet aan de leg gaan, voegen we ze over twee weken weer samen.
Een ander punt van zorg is als ik een bevruchte Q heb straks, hoe goed is ze dan bevrucht. Bij een goede bruidsvlucht wordt ze door meerdere darren bevrucht en vol gepropt met zaad. Het kan zijn dat er daarvoor te weinig darren zijn, dus dat ze over een half jaar ofzo al leeg is. Maar dat is een zorg voor later, dat zien we dan wel weer...

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:21

Laten we hopen dat de volken in je buurt al genoeg darren hebben. Het schiet ook niet zo op als ze door je eigen darren bevrucht gaan worden natuurlijk.
Een lastige situatie zeg!

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:12

Hoe gaat het nu, Nickeltje?

Onze eerste praktijkavond was uitgesteld omdat het ineens heel koud was. Maar komende woensdag gaat het gebeuren.

Hebben jullie je kast onder een afdak staan? En hoe hebben jullie je kast beschermd tegen water etc? Ik zit te denken om de kast niet onder een afdak te zetten in de eerste plaats, maar ik twijfel. Ik heb lijnzaadolievernis gekocht voor het behandelen van de buitenkant. Maar ik weet niet of ik hier goed (genoeg) aan doe.
En wat ik me afvraag, de kamers van de kast zijn natuurlijk stapelbaar, maar verschuiven in principe makkelijk. Ik had ergens verwacht dat ze in elkaar zouden vallen ofzo. Is er geen risico op verschuiven omdat de bijen toch alles wel dichtkitten met propolis? Niet dat je per ongeluk een duwtje geeft tegen een bak onderin en alles uit elkaar valt.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 15:23

Bij ons staat het niet onder een afdak, en ik heb onze bakken momenteel niet behandeld. En nee, kamers verschuiven niet, ze zijn soms zelfs bijzonder moeilijk van elkaar af te peuteren :+

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 16:56

Mijn kasten staan ook niet onder een afdak. Ik heb red cedar kasten, behandeld met propoleum. Ze worden wel grijzer, maar niet slecht.

Haha Century, ik maakte me om hetzelfde zorgen inderdaad. Maar in de praktijk schuiven de kamers niet (uit zichzelf). Ook als je ze zelf wil verschuiven omdat je ze net niet helemaal recht op elkaar hebt gezet, heeft dat zowel beleid als kracht nodig :)

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:31

Onze kasten staan ook niet onder een afdak. Ik heb de buitenkant van het hout met olie bewerkt en in de winter, als er minder buiten staat, krijgen de bakken die dat nodig hebben een nieuwe laag olie.

Verder lijkt het goed te gaan. Hoofdvolk en de twee kleintjes vliegen veel, halen veel stuifmeel. Volgend weekend ga ik er in kijken of er eitjes gelegd worden.
Er is in elk geval geen zwerm meer afgekomen...

Foto's uploaden wil niet werken, maar ik probeer nog wel een foto van onze thuis stand toe te voegen

Nickeltje

Berichten: 28255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 11:30

Afbeelding

Afbeelding
Zo staan onze kasten thuis

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 12:48

Heel fijn jullie tips en verhalen te horen, dank jullie wel!

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 15:39

Ik heb nog wat vragen. Ik vind het verhaal over afleggers, zwermen voorkomen etc. nog best wat lastig te begrijpen. Kan dit ook nog voorleggen aan mijn docent, maar was ook benieuwd naar jullie antwoorden. Ik hoop dat jullie willen meedenken :)
Zelf zou ik graag willen voorkomen dat het volk gaat zwermen, dus het is wel van toepassing. Al hoef ik me daar nog niet dit jaar zorgen over te maken (ik krijg immers zelf een aflegger).

Dit is hoe ik begrijp dat het werkt:
In het voorjaar wil het volk graag gaan splitsen (zwermen). Je houdt in de gaten of er zwermstemming is door naar speeldoppen of koninginnedoppen te kijken. Als die er zijn, weet je dat het proces al in gang is gezet. Je kan dan een aflegger gaan maken (bijv. koningin met deel volk overzetten in andere kast).

Dit zijn mijn vragen:
- Als je zwermcellen/koninginnedoppen vindt, dan ben je toch al zo goed als te laat om zwermen te voorkomen? De oude koningin gaat zwermen als de zwermcel wordt gesloten (zegt mijn boek). Dat geeft toch niet veel tijd? Is het dus een kwestie van veel controleren in die tijd?
- Ik snap niet helemaal waarom je nu precies doppen wilt wegbreken. Is dit om de eerste zwerm of een nazwerm te voorkomen? (dat je maar één of enkele nieuwe koninginnen hebt, en dat daarom er niet nog een zwerm komt). En/of is het alleen om het jezelf makkelijker te maken qua timing omdat je weet dat het dan +- 13 dagen duurt na het breken voor de nieuwe koningin er is? Maar als de eerste zwerm al vertrekt als de cel gesloten wordt, dan heb je geen 13 dagen voor een eerste zwerm, maar veel minder.
Is het wel aan te raden doppen te breken? Je gaat immers dan automatisch voor een 'tweede keuze' met de redcellen.
- Gebeurt nazwermen veel?