nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 12:55

Nog vreemder...
Ik heb op beide broed etages acht ben de tien ramen vol broed en aan de buitenkant propvol honing dus ze hebben inderdaad ook niet mega veel ruimte over

Marcella

Berichten: 36843
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 13:10

Ze zijn nu wel ook volop bezig met vullen honing.

Had op een raam zeker 7 doppen aan een kant zitten.

Hoop dat het weer even rustig wordt dan kan ik verder kijken. Plus foto's maken.

Of zou het nu te koud zijn.

Bizarre is trouwens vorige week nog niks en nu ineens.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:17

Ik kan het ook niet verklaren.
De doppen die ik vorige week gevonden heb, heb ik verwijderd.
Ik had graag dit weekend gecontroleerd wat ze nu doen, maar ik begin er met dit weer niet aan.

Marcella

Berichten: 36843
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 14:41

Begin hier weer te onweren dus doe het maar even niet.

Marcella

Berichten: 36843
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 16:53

Afbeelding
Dit gisteren gegeven.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 17:09

Ik heb er geen fondant op gelegd. Hier staan de voerbakken er op voor het winter voer.
De eerste jerrycan krijgen ze heel langzaam gevoerd omdat ze met heel erg veel bijen zijn en weinig ruimte. En die tel ik ook niet mee in de winter kilo verdeling omdat ze met dit slechte weer dat nu gewoon aan het op verbruiken zijn denk ik...

Marcella

Berichten: 36843
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:04

Heb deze omdat het ook gelijk varro bestrijding zou zijn.
Voerbak en jerrycan staan klaar.

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:11

Ah, slim!! Dat had ik niet gezien.
Ben benieuwd naar je ervaring.

Bij ons ligt er apiguard op.

Marcella

Berichten: 36843
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 19:12

Okay uiteindelijk was het droog rustig weer met een heerlijk zonnetje. Dus toch even gekeken, maar nu ook heel veel darren zien lopen. Geen koningin gevonden.

Heb 2/3 doppen ongeveer laten zitten, maar na dat ik gisteren al wat verwijderd had was er ook al wat bij gemaakt. Of misschien niet gezien.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog steeds wat broed open en gesloten, maar wel duidelijk minder. Maar honing gaat ook de goede kant op.

Trouwens na het scheppen geen een keer darren broed gehad.

Zie alleen nu dat ik de foto van de dop weer verwijderd heb stom.

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 08:20

Echt zwermcellen in deze tijd van het jaar is wel gek, hoewel ik op diverse fora nog wel zwermen voorbij zag komen, dus blijkbaar is het nu geen echte uitzondering. Ik heb ook 1 volk dat nog hardnekkig zwermcellen maakte, vanavond even kijken of dat nog steeds zo is. Maar ook daar vind ik het een mysterie, want er is nog ruimte en voer genoeg.
Waar zitten jouw doppen precies Marcella? Zouden het ook redcellen kunnen zijn?

Marcella

Berichten: 36843
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 09:06

Zijkanten, onderlangs verschillende en een enkele gewoon midden in een raam.

Heb wat aan de buitenkant laten zitten.

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:28

Hmm, dus niet heel duidelijk het 1 of het ander.....gek....

Hopelijk is je koningin er nog. Gisteren heb je gekeken, maar je zag haar niet. Zag je nog wel echt verse eitjes? (rechtop staande eitjes?)

Marcella

Berichten: 36843
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:33

Nee geen verse eitjes alleen gesloten broed, larven en uitkomend broed.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:39

Ik zie uberhaupt zelden eitjes :') Die dingen zijn zo klein!

Marcella, waar heb je dat suikerdeeg vandaan? De combinatie met varroa-bestrijding heb ik nog nooit gehoord, fascinerend.

Hier zijn de verdampers uitgedampt, dus die kunnen er af zodat ik kan gaan voeren voor de winter. Het ene volk heeft al een paar liter gehad, een beetje voor het ene volk voor het samenvoegen, en een beetje bovenop toen de krant er nog tussen zat voor het bovenste volk dat zelf niets meer had.
Het andere volk heb ik 1 HK naar beneden gezet waar nog redelijk wat honing in zat, bijvoeren leek me daar nog niet zo nodig.

Nickeltje, ik wilde vragen of je bijvoerde voor de mijtenbestrijding, maar met apiguard kan het tegelijk geloof ik?

Marcella

Berichten: 36843
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 10:40

Imkershop

En ik zag het zonder opleiding niet zitten om zomaar iets te gaan doen. Kijk daar volgend jaar wel voor.

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:20

Marcella schreef:
Nee geen verse eitjes alleen gesloten broed, larven en uitkomend broed.


Mogelijk dan inderdaad redcellen. Bij ons zijn er nog wel darren, dus op zich zou een bevruchting nog moeten kunnen. Lastige is alleen dat je een broedstop hebt, wat wel balen is nu ze de winterbijen aan het maken zijn. Hopelijk en mogelijk heb je inmiddels al wel een heel zooitje winterbijen. Lastig! Even aankijken maar?

Marcella

Berichten: 36843
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:22

Hele zomer geen dar gehad.

Ja ga afwachten meer kan je niet doen. Denk wel dat het goed is om nu al bij te voeren.

Gisteren wel 2 wespen vermoord die liepen al een hele tijd te klieren.

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 11:54

Nee, ja, je zou een bevruchte koningin kunnen invoeren, of het volk kunnen verenigen met een ander volk. Maar ik geloof dat jij 1 volk hebt toch? Anders dan dat kun je inderdaad alleen afwachten.

Bijvoeren is inderdaad goed. Als je een leggende koningin hebt nog niet al te veel tegelijk, omdat het broednest nog even vrij moet blijven om in te leggen.

Marcella

Berichten: 36843
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:00

Er was 1 raam helemaal schoon en leeg. Ook geen voer.

Eigenlijk heb ik 2 volken, want er was iemand op de moestuin die 1 raam gekregen had voor het maken van een redcell. Alleen die had haar kast niet dicht gedaan. Die 2 volk hebben zich dus samen gevoegd in mijn kast.

Zei heeft trouwens de opleiding gedaan dus ben er vanuit gegaan dat ze wist wat ze deed.

Kasten van haar en mijn staan binnen een straal van 1 kilometer.

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:14

Euh, dit snap ik even niet helemaal....je hebt 2 volken in 1 kast? Dat is niet erg gebruikelijk, want dat zou betekenen dat er ook 2 koninginnen zijn/waren.
Als jij haar van de moestuin een raam hebt gegeven om redcellen van te trekken en hier zaten ook nog de opzittende bijen op, dan zou het kunnen dat de opzittende bijen zijn teruggevlogen naar hun oude kast. Maar dat zijn dan niet 2 losse volken. Of begrijp ik je nu niet goed?

Hoe dan ook, om te kunnen verenigen zou je echt 2 losse volken/kasten moeten hebben. het andere volk moet dan wel een leggende koningin hebben en die kun je dan samenvoegen met jouw moerloze volk.

Marcella

Berichten: 36843
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 12:35

Andere volk had geen koningin meer en ik had een leggende koningin. Ramen zijn afgeschud boven de kast.

Dit is al meer dan een maand geleden gebeurd. Ze is toen van handje vol bijen naar 0 gegaan.

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 15:47

Okay duidelijk. Dan is het inderdaad afwachten en hopen dat de nieuwe koningin, die geboren gaat worden uit de doppen nog bevrucht wordt en ze aan de leg komt. En dat er dan nog voldoende tijd is om genoeg winterbijen te maken (of dat er nu al voldoende gemaakt zijn in het broed wat je nu nog hebt).

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:58

Hoe gaat het met jullie bijen? Hier worden 2 volken van het weekend opgehaald, dus dan heb ik er nog 10 over. Dan wil ik er eigenlijk nog 1 of 2 kwijt, zodat ik de winter inga met 8 volken. Als ze allemaal de winter door mogen komen, wil ik het van het voorjaar nog 2 kwijt, zodat ik met 6 ga starten. Dat lijkt me een mooi aantal. Er kunnen er 5 in de nieuwe bijenstal en dan 1 Topkast op de oude plek in de boomgaard. De Topkast past toch niet handig in de bijenstal.

Zijn jullie al begonnen met inwinteren? Ik ga dit weekend echt starten. Ze hebben natuurlijk al wel iets gehad, omdat hier bijna geen dracht meer is. Gelukkig nog wel volop stuifmeel! Ze doen het wel goed, ze vliegen nog volop en nog steeds ook wel veel broed in alle kasten. Volken zijn allemaal ook wel heel mooi van formaat.


Afbeelding


Verder is de Bee&Bee nu echt bijijiijijna klaar. De windveren moeten er nog op en nog een paar andere kleine dingen, zoals een dakgoot etc, maar zondag komen de eerste 2 kasten erin <3 De 2 die uit logeren zijn geweest bij mijn vriendin. Die ga ik zondag ophalen en meteen omruilen voor 2 andere kasten. Die gaan dan ook weer even 2 weekjes bij haar logeren en dan kan ik ze daarna terughalen en ook in de Bee&Bee zetten zonder dat er bijen terugvliegen naar de oude plek.


Afbeelding

Dus het wordt weer een mooi bijen-weekend! Hoe gaat het bij jullie allemaal?

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:06

De Bee&Bee is echt heel gaaf Morpheus! En de kast heb je lekker vol zitten +:)+

Ik had het plan om deze week het voer er op te zetten voor de inwintering, maar het was zo koud en nat hier dat het niet ging op de tijden dat ik tijd had. Dus dit weekend tijd maken, dan zou het moeten lukken.
Als ik door het glas kijk, is de samengevoegde kast zo goed als weg uit de bovenste kamer, dat komt me wel goed uit want ik vind 2 kamers in de winter vervelend :) dus hopelijk kan die er af.
De andere kast heb ik laatst nog +/- 1 HK afgehaald om te slingeren, dat moet ook nog ergens ingepast... En ik heb de BEEP base geplaatst, maar ben vergeten deze te kalibreren op gewicht, dus die geeft alleen maar raw waarden. Nog maar eens kijken hoe ik dat kan oplossen.

Nickeltje, heb jij het ooit nog weer geprobeerd met de base?

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:50

Dank je wel Indy_Mouse! Ik ben er ook zooooooo blij mee!

Afgelopen weekend was het inderdaad niet zulk heel lekker weer. De komende week wordt het gelukkig wat beter met ook hogere temperaturen. Dat is fijn, want dat helpt de bijen enorm bij het indampen van het wintervoer.

Ik vind 2 kamers in de winter ook niet fijn. Meestal bezetten ze dan de onderste helft van de bovenste kamer en de bovenste helft van de onderste kamer. Als je in de winter dan nog oxaal wilt druppelen is dat heel onhandig. En ik krijg vaak wat schimmel onderin. Ik probeer ze daarom inderdaad ook terug te zetten op 1 BK voor de winter. Ik heb nu nog 1 groot volk waarbij dat niet meevalt, die heb ik tijdelijk onderop een lege BK (dus zonder ramen) gegeven. Ze kunnen daar dan nog uithangen en tegen de wanden zitten. In november haal ik die er dan onder weg.

Leuk dat je nog wat te slingeren hebt!