Puppy erbij 2018

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:16

Hier helaas wel flinke gedragsveranderingen gemerkt. Olivia gaat ook nooit een nestje krijgen, maar zolang ze nergens last van heeft mag alles lekker blijven zitten bij haar. Gedrag gaat er niet van verbeteren, eerder verslechteren bij een pittige teef.

Maar weet ook dat veel mensen denken hun honden niet uit elkaar kunnen houden als de teef loops is. Als je dat niet lukt op een verantwoorde manier in je huis... Dan moet je eens achter je oren krabben of je wel klaar bent voor meer dan 1 honden. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:18

StonedRomy schreef:
Hier helaas wel flinke gedragsveranderingen gemerkt. Olivia gaat ook nooit een nestje krijgen, maar zolang ze nergens last van heeft mag alles lekker blijven zitten bij haar. Gedrag gaat er niet van verbeteren, eerder verslechteren bij een pittige teef.

Maar weet ook dat veel mensen denken hun honden niet uit elkaar kunnen houden als de teef loops is. Als je dat niet lukt op een verantwoorde manier in je huis... Dan moet je eens achter je oren krabben of je wel klaar bent voor meer dan 1 honden. Maar dat is mijn persoonlijke mening.


Klopt, maar daar heb je ook de andere kant van de medaille van, mensen die het niet interesseert en gewoon nesten laten komen van een willekeurige reu en teef. :n

Dan liever alles geholpen als je er geen aandacht aan wilt besteden.

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:34

Aah ok had het inderdaad opgenomen in de zin van : mijn honden ondergaan geen operaties. Da ze het maar overleven zo :P

kiwiwitje

Berichten: 20129
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 20:49

Ahhh Wat is leslie al groot! Dat gaat hard!

Hier word er,tenzij medische noodzaak, ook niks geholpen. :)

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:34

Wat vinden jullie dan van fokken met bijvoorbeeld Dexter. Geen stamboom, geteste ouders en dan zou ik hem ook laten testen.

Ben het absoluut niet van plan hoor. Wil helemaal geen puppys :Y)

Ik vatte de opmerking van Kim eerst ook op als nooit haar honden laten opereren. Ik dacht ik hou mooi mn hond :+ Maar viel gelukkig mee :))

AfricanLady

Berichten: 8010
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:38

KimD schreef:
Jeeeej! *\o/*

Veel plezier met niet slapen. ~~}>


Haha

AfricanLady

Berichten: 8010
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:38

kiwiwitje schreef:
Ahhh Wat is leslie al groot! Dat gaat hard!

Hier word er,tenzij medische noodzaak, ook niks geholpen. :)



Te snel Ze is al 6kg

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:46

In een ras zoals Dexter zou ik het niet doen. Bij de kelpies is er zo’n kleine genenpool dat je toch al snel zonder het te weten aan een groot inteeltpercentzge komt. Bij een groot ras dat veel voor komt en een grote genenpool heeft zou ik mits het een toevoeging is voor het ras is en alle testen goed is de gok durven wagen.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:59

Oh ja dat is wel een goed punt. Moet zeggen dat nu het kwartje pas valt waarom zo'n stamboom nodig is. Dacht altijd dat dat was om te kijken hoe gezond de ouders waren, hoe lang ze hebben geleefd enzo. Maar dat is natuurlijk ook om heen bloedmijnen te mengen. Wat stom _O-

Mocht ik dan ooit wel een nestje willen en een hond uit bijvoorbeeld Duitsland halen zou er dus eigenlijk weinig bezwaar zijn? Ondanks het geen stamboom.

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:02

Lotte, leuk! Wat een dropjes.
AL, gefeliciteerd, wat een joekel al.
Kim, balen van die wond. Ik deed altijd graag zelf mijn eigen beesten, mocht ook altijd die van mijn collega's doen. Ze hadden in mij het meeste vertrouwen.
Ok, nog even een fotootje
Afbeelding
Eerste tandje is er uit.

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:05

Niet helemaal. Goede fokkers dekken vaak ook met reuen uit heel andere landen. Kenai komt bijvoorbeeld langs moederskant uit pure Braziliaanse lijnen met voorouders uit Amerikaanse lijnen. Langs vaderskant zit er een Duitse bloedlijn achter met Hongaarse en Australisch bloed.
Dit is dus in een ras met een grote genenpool.
Kelpies is de poel echt enorm klein met veel voorouders uit dezelfde lijnen. Er wordt Nogsteeds veel uit Australië geïmporteerd dus ik zou de gok niet durven wagen.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:07

Hmm, interessant om te weten. Dan weet ik in elk geval dat ik niet ook ooit leuke plannen hoef te krijgen tenzij ik dus een teefje uit the middle of nowhere haal.

Fannetje, tandjes verzamelen *\o/*

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:08

Je kan natuurlijk wel een stamboomteefje komende ne met een extrerne reu dekken. De dtandaarddekprijs is bij veel rassen de prijs vab een pup.

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:09

Denk dat je een kelpie leuk kunt kruisen met een akita zonder vloedlijnen te mengen. Dus als dexter oud genoeg is, eens gezellig kennis laten maken met Olivia? Zullen hele mooie pups uit komen.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:31

Mijn gedachten twijfelen tussen dit serieus nemen of niet _O- Lijkt me in elk geval een no-go, die karakters samen :))

Zoë, dus dat ik een stamboomteefje koop en die laat dekken door een andere reu? Dus niet Dexter? Dan zit je inderdaad met zekerheid. Moet wel te doen zijn toch, fokken zonder inteelt.

Maar de komende tien jaar denkt geen haar op mn hoofd eraan hoor :Y)

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:35

Idem kaus := als het niet serieus is ok. Is het serieus bedoelt moet je je misschien tich maar verdiepen. Een kelpie (ranke middelmaat werkhond) en een akita (grote stevige zelfstandige hond) (karakters ruw geschetst) lijken me niet de ideale combi... dat is als een Engelse volbloed met een Belgisch trekpaard te kruisen in de hoop een rustige volbloed of een fel trekpaard te krijgen :=

StonedRomy

Berichten: 7547
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:38

uiteraard was het absoluut niet serieus bedoeld! Enige ras wat op Olivia mag kruipen is een echte wolf. Lijkt me zo'n heerlijk karakter krijgen, echt geschikt als eerste hond voor mensen!

* het is al laat... :') *

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:38

Kaus schreef:
Mijn gedachten twijfelen tussen dit serieus nemen of niet _O- Lijkt me in elk geval een no-go, die karakters samen :))

Zoë, dus dat ik een stamboomteefje koop en die laat dekken door een andere reu? Dus niet Dexter? Dan zit je inderdaad met zekerheid. Moet wel te doen zijn toch, fokken zonder inteelt.

Maar de komende tien jaar denkt geen haar op mn hoofd eraan hoor :Y)

Dat is de enige manier zeker te zijn van geen/weinig inteelt.
Het dilema waar jij nu mee zit is waarom Daeva gesteriliseerd is. Goede vonden op show, goed werkwillig karakter en vrij van erfelijke gebreken. Toch fok ik niet met Daeva want ik weet kiet wat er achter zit.
Kenai zit 7% inteelt achter, mijn nieuwe teef zal 5% in zitten. Met een combi van die toekomstige teef en Kenai zou ik maar op 2/3% meer zitten. Wat in borders amper voorkomend laag is (zit vaak rond de 30 of zelfs meer in. Ik heb weet van bewuste halfbroer-halfzus of vader op dochter combi’s)

kiwiwitje

Berichten: 20129
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 22:52

Dat gaat echt hard AL! al 6 kg! Al moet het natuurlijk ook een grote dame worden! :P

Kaus, ik zou ook niet met Dexter fokken als je in het ras wil blijven. Indd om de redenen die al genoemd zijn. Maar misschien zou er wel een ander ras of type hond wel bij hem passen. Maar dan ben ik er wel voor om weer ''alles'' wat in beide rassen zit te testen(gezondheid dus ).

Maar met of zonder inteelt fokken is blijkbaar soms nog best een ding. Inteelt kan heel positief zijn. Maar kan ook heel negatief zijn. En het probleem wil wel weer zo zijn dat mensen vaak meer aan geld denken dan wat ze fokken. Boellie heeft verderop in de lijnen best wat inteelt zitten. Zowel in moederlijn als in vaderlijn. Vaderlijn is ongetwijfeld ivm de kleur geweest(en wat mij betreft een negatieve reden van inteelt). Ik heb dus wel toen ik Chick kocht haar stamboom flink uitgezocht. En uiteindelijk kom ik heeel wat generaties verder 1 reu/lijn tegen die bij boellie ook in zn stamboom zit. Ja dat durf ik wel aan. Zeker omdat de fokrichtingen van Boellie en Chicka heel anders zijn (show en sport)

Zo draagt de opa van Boellie(moederlijn) blauw. Dat is ook de reden dat de reu zijn eigen dochter(en dus een volle zus van de mama van Boellie) heeft gedekt. Puur en alleen omdat die dochter ook blauw draagt. En blauw drager X blauw drager geeft kans op een blauwe hond uit zwarte lijnen. En een blauwe reu uit zwarte lijnen is heel gewild. Omdat dat, tot nu toe, gezondere honden zijn dan honden uit blauw x blauw combinaties.
Betekend overigens niet dat ik zo'n inteelt dan maar positief vind. Eerlijk gezegd vind ik het belachelijk.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:58

Vader x dochter vind ik ook wel heel dichtbij en echt niet acceptabel! Overgrootvader x achternichtje of zo kan ik nog wel inkomen als het gaat om het opzetten van een volledig nieuwe lijn oid. Je moet toch ergens beginnen.

Vind de mens sowieso vrij ver gaan in het fokken van raseigenschappen. Het moet allemaal maar voller, blauwer, hoger, langer, dunner. Laat die hond lekker functioneel zijn en hond zijn.

Ook reden voor mij om niet zo snel een Cattle Dog uit Nederland bij een fokker te halen dus. Mocht Dundy ooit (in de heeeele verre toekomst) doodgaan zou ik denk ik of een mooie, smalle, functioneel gefokte uit goeie buitenlandse lijnen willen of ik blijf bij de Kelpie.

kiwiwitje

Berichten: 20129
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 23:06

Ik hoop dat het deze ronde hier allemaal volgens plan gaat. Ik heb mn zinnen gezet op een teefje met het karakter van Boellie of eigenlijk een kopie van Boellie maar dan in teefje.. :')
dat zou eigenlijk mijn ideale hond zijn.

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:18

Ik zie de cattles net graag wat breder. De lijnen van zen fokker die ik ken spreken me enorm aan. De smalle vind ik vaak net niet dat.
Bij wie ik wel mooie en gezonde iets smallere cattles terug zie komen is in sommige lijnen van des poenjaap en bij linda’s Hoeve.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:24

De genenpoel van dr BC is eigenlijk maar aan één kant verpest, aan de andere kant staan fokkers die wél proberen om het COI zo laag mogelijk te houden.

COI van Dana is 0.3%, maargoed, dat is een vrij onbekend ras en daar zit een hele 'strenge' vereniging achter. Die korthaar collies kom je ook bijna niet stamboomloos tegen. Gelukkig maar. :j

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:31

Ik vermoed dat jij op showlijn duid? In werklijnen komen net meer ziektes voor omdat die veel langer tegen testen zijn geweest. Het aantal honden met epileptie ligt bv in werklijnen veel hoger ook.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:48

Zoe_97 schreef:
Ik vermoed dat jij op showlijn duid? In werklijnen komen net meer ziektes voor omdat die veel langer tegen testen zijn geweest. Het aantal honden met epileptie ligt bv in werklijnen veel hoger ook.


Nee hoor, ik bedoel meer dat je zéér verschillende fokkers hebt. De ene helft doet echt onderzoek en heeft alles tip top in orde en de andere helft fokt wel met geteste honden maar bijvoorbeeld van vrienden.

Zeker met de epi is het te doen hoor, verschrikkelijk. :n

Een reu die veel dekt binnen een jaar en dus behoorlijk wat nakomelingen heeft, en na een jaar verschijnt het ene na het andere epi hondje. Tja, had dan eens even op de uitkomst gewacht.