'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Echwel

Berichten: 12479
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:24

Ik vind de katten van mijn dochter heel leuk zij zorgt dat ze niet buiten komen en ik neem mijn honden niet naar haar toe
Alleen nogmaals overlast kan ik niet van katten verdragen net als vanmiddag loop met mijn nicht die in een rolstoel zit en een hulphond heeft en die hond wordt lastig gevallen door een kat

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:54

M_D_H, ik reageer op wat ik lees. Daaruit ontstaat een beeld. Het beeld bij 'zwemles geven in de sloot' is heel anders dan bij 'ik was zo in paniek dat ik pas achteraf dat ik bedacht dat daar een sloot zat'.

Dat de kat van de buurvrouw daadwerkelijk Poekie genoemd wordt had ik niet begrepen, meen je dat nou? Wel erg grappig dat er blijkbaar echt mensen zijn die hun kat zo noemen. Zouden er ook echt honden zijn die Fikkie heten?

Maar goed, met die sloot en het Poekie-misverstand, begrijp je misschien alsnog waarom het op mij overkwam alsof jij niet echt meer open stond voor een goed gesprek?

Waar ik het niet mee eens ben, is dat je zegt dat een radicale of belachelijke vergelijking helpt. Als je wat mensen zeggen belachelijk maakt, neem je ze niet serieus en als je iets van ze gedaan wilt krijgen is het handiger om ze wel serieus te nemen. Hoe dan ook hoop ik voor je dat de katten voortaan met een boog om jouw huis heen lopen en dat je het naar je zin hebt in je nieuwe huis.

Bruintje, ik zie hier in het topic geen mensen begrijpen dat ze idiote dingen zeggen door flauwe vergelijkingen. Ik zie wel heel veel mensen hun persoonlijke ervaring en frustratie uiten. En alleen maar overtuigder raken van hun eigen standpunt doordat 'de andere partij' niet normaal in gesprek gaat (waarbij verschillende mensen er hun eigen ideeën op na houden wat een normaal gesprek is).

Je verbazing over sommige reacties op bokt deel ik trouwens (maar hey, zonder een bizarre reactie op z'n tijd zou het hier een stuk saaier zijn). Ooit zei iemand me dat je het gedrag van een ander niet veranderen, alleen je eigen gedrag. Volgens mij zit daar wel wat in. Flauwe vergelijkingen, belachelijke verwijten en voorstellen voor radicale oplossingen leiden tot persoonlijke reacties en moderator-opmerkingen, niet tot heldere inzichten.

Al met al valt het overal in het echte leven wel mee, er zijn nog altijd aanzienlijk meer mensen die gewoon voor rede vatbaar zijn en, soms na wat extra begeleiding, gewoon rekening met elkaar houden dan mensen die dat niet willen. Dus ik hoop maar dat RTL een leuk ander format verzint voor als de bizarre buren op zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 20:20

Nou maura, ik denk dat het heel logisch is dat na reactie 50 dat mensen die geen kat willen de tuin maar af moeten zetten eens een flauwe opmerking terug krijgen.
Klik ik op mijn eigen berichten in dit topic ben ik erg lang netjes gebleven maar een keer is het klaar met de asociale opmerkingen.
En ja dan komt er misschien een groene opmerking, jammer dan.
Maar zo werkt datt op bokt, dan word er slecht gelezen, in dit geval ook door jou, en haak je in op mensen die een keer flauw worden.

En ja zo werkt dat ook in het echt.
De nette mensen houden zich in, soms jaren.
Vragen netjes een oplossing, maar ja de asociale zijn niet voor niets asociaal en houden er geen rekening mee.
Dan knapt het bij de nette persoon en ja die is dan wel meteen de sjaak. Want ohjee na lange itjd getreiter eens over de schreef gaan is erg slecht.

Dat is wat er mis is, het probleem word niet aangepakt waar het moet, in dit geval de katteneigenaar die poekie laat loslopen.

Oh voor jou informatie ik ken een poekie en een fikkie. :D

wendy1987

Berichten: 6964
Geregistreerd: 29-10-07

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 20:30

Ik haak even in op het katten veroorzaken geen veiligheidsrisico's. Maar als er zoveel in een woonwijk zitten, waar je rustig rijd (want er lopen ook kinderen) maar die katten wijken uit naar de weg waar je 60 mag. Dan kan ik je vertellen dat je je zelf helemaal de **** schrikt als er ineens 1 bedenkt over te steken. Hoeveel mensen zullen daardoor al niet hun auto total loss hebben gereden.. En Poekie loopt vrolijk verder, want die wouden we met man en macht ontwijken.. En daar is uiteraard geen bewijs van, je weet de eigenaar niet en daar gaat je auto, want je rijd hem toch echt zelf de prak in..

Nou is dat mij nog niet overkomen, maar mijn vriendin heeft al wel eens een kat wel geraakt, helemaal in paniek, geen eigenaar te vinden, kat niet meer te vinden, donker, gevaarlijke plek om uberhaupt te gaan zoeken.
Als katten gewoon in hun tuin worden gehouden, ben je ook van dat probleem af. Want ja, ik vind dat ook echt wel een probleem...

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 20:47

wendy1987 schreef:
Ik haak even in op het katten veroorzaken geen veiligheidsrisico's. Maar als er zoveel in een woonwijk zitten, waar je rustig rijd (want er lopen ook kinderen) maar die katten wijken uit naar de weg waar je 60 mag. Dan kan ik je vertellen dat je je zelf helemaal de **** schrikt als er ineens 1 bedenkt over te steken. Hoeveel mensen zullen daardoor al niet hun auto total loss hebben gereden.. En Poekie loopt vrolijk verder, want die wouden we met man en macht ontwijken.. En daar is uiteraard geen bewijs van, je weet de eigenaar niet en daar gaat je auto, want je rijd hem toch echt zelf de prak in..

Nou is dat mij nog niet overkomen, maar mijn vriendin heeft al wel eens een kat wel geraakt, helemaal in paniek, geen eigenaar te vinden, kat niet meer te vinden, donker, gevaarlijke plek om uberhaupt te gaan zoeken.
Als katten gewoon in hun tuin worden gehouden, ben je ook van dat probleem af. Want ja, ik vind dat ook echt wel een probleem...


Ik kom ook even binnenvallen over dit punt. Ik rij altijd 's nachts thuis van mijn werk over een 60 km weg met bomen aan weerszijden. In het voorjaar rij ik expres al niet harder dan 50, het is daar een soort Russisch roulette. Ben mezelf menig maal daar rot geschrokken omdat er ineens weer 1 of meerdere katten vlak voor de auto over staken.
Nu vind ik een boete van 400 euro zwaar overdreven maar ben wel blij dat er aandacht word gegeven aan kattenoverlast. Want die is er wel degelijk. Hier in de buurt is bijna geen 1 voortuin die niet is afgezet met schrikdraad, zo'n hoge toon apparaat (wat erg leuk is, dat ding hangt op nog geen 4 meter van mijn voorkamer af waar mijn honden zitten die het ook horen -O- ), koffieprut, satéprikkers....afijn, alle trucs uit het boekje. Ik tuinier niet veel dus heb geen maatregelen met als gevolg dat mijn voortuin erg populair is. Ruikt ook zo heerlijk fris in de zomer :+ . En ik er maar voor zorgen dat mijn honden niet meer reageren als de kat van de buren ze weer eens uit zit te dagen, (en nee, een plens water helpt niet, ze zit binnen 1`minuut weer terug en dan nog meer vastberaden om mijn hondjes over de pis te helpen). Ik vind dat de buren geen last horen te hebben van het voortdurende geblaf van mijn 2 hondjes, en heb er ook een klacht over gekregen, dus heb ik ze geleerd om de kat te negeren. Maar heb wel menig nacht wakker gelegen van een krijskoor van vechtende katten buiten. Dat schijnt sociaal wel geaccepteerd te zijn :?

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 20:55

maura schreef:
Dat de kat van de buurvrouw daadwerkelijk Poekie genoemd wordt had ik niet begrepen, meen je dat nou? Wel erg grappig dat er blijkbaar echt mensen zijn die hun kat zo noemen.

Is dat heel gek? Mijn ouders hebben hun katten (en ook altijd een rode kater) generaties lang Poekie genoemd :D

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 21:32

magda_90 schreef:
Ondertussen weer diverse pagina's bij gelezen, de beroemde vicieuze cirkel is ook weer aangekomen zie ik.

Om toch nog even te reageren op iedereen die 'ament' op het bericht van zimbabwe, verdraagzaamheid heeft zijn grenzen. Die ene caravan, kinderen, krantenjongens zijn (als ik voor mij spreek althans) het probleem ook niet. Het zijn die 40 katten die alleen op mijn woonblok rondlopen waardoor er veel gevechten zijn, veel ontlasting en een enorm smerige speeltuin op heeft geleverd. Ben ik daardoor onverdraagzaamheid en mag ik mij niet ergeren? De tijd van normaal een dialoog aangaan is bij velen al niet meer mogelijk, dat zag je alleen al hier, op Facebook en bij die vrouw die gisteren door de NOS geïnterviewd is. En dan mag ik mij niet ergeren aan die overlast?
Ik denk dat dit soort reacties juist compleet niet meehelpen, het lachend wegwuiven van de problematiek die er daadwerkelijk is, maar veelal niet gezien wil worden.

Citaat:
Rigoureus katten gaan vergiftigen of afschieten heeft niets met verdraagzaamheid te maken.


Je hebt simpele mensen er tussen zitten waarbij de emmer zo vol is dat het toch gebeurt. Is niet goed te praten maar ik snap de laatste druppel wel. Want vanuit de regering wordt er niets gedaan om de overlast in te perken.

Lees deze nog maar eens goed door:
danzzz schreef:
Wat ik nou zo grappig vind is dat niemand zich realiseert dat dit soort maatregelen genomen MOETEN worden omdat mensen geen rekening houden met elkaar.

Heb je katten, prima. Hebben je buren er last van dan moet jij dat als kattenbezitter oplossen, of verhuizen naar een plaats waar jouw buren geen last hoeven te hebben van jouw katten. Hebben je buren er geen last van dan kan je ze gewoon laten lopen, geen probleem.

Door kattenbezitters die schijt aan de buren hebben komen dit soort maatregelen. Kan iedereen boos zijn op iedereen en kunnen mensen vinden dat mensen maar minder zich moeten ergeren aan elkaar, maar feit is: Als die katteneigenaar de verantwoording had genomen over diens huisdier, dan zouden dit soort maatregelen helemaal niet genomen hoeven te worden.

Think about it.


Ik heb geen katten en herken ook wel de ergernis en toch ben ik het eens met Zimbabwe. Want verdraagzaamheid en de dialoog zoeken redt deze wereld. En niet te controleren maatregelen opleggen die mi ook nog het dierenwelzijn aantasten doen dat niet.
Ik sta open voor meer creatieve oplossingen/compromissen, maar heb vooralsnog niets verheffends gehoord.

M.D.H ik vind dat je recht van spreken hebt. Jee jij hebt wel serieus veel overlast van katten. Ik snap dat mijn pleidooi voor tolerantie bij jou even niet opgaat.
Hoop dat je de buurvrouw kunt aanpakken! (Foto's gemaakt? Politie gebeld?)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 21:52

Voor de mensen die vinden dat je geen kat moet houden als je er de ruimte niet voor hebt quote ik mezelf nog even ;)

Nikass schreef:
verootjoo schreef:

Maar als je daar de ruimte niet voor hebt, is het toch ook gewoon krom om zo'n beestje te kopen :?


Toch is dat niet helemaal reeël. De overlast door katten ontstaat met name doordat katten in een woonwijk te weinig ruimte hebben. Ik heb het dus over katten die loslopen. Katten hebben van nature een veel groter territorium voor zichzelf alleen. Nu ze steeds andere katten in hun territorium aantreffen gaan ze vechten, krijsen, en overal hun territorium afbakenen door op alle mogelijke manieren hun geur achter te laten, en dit regelmatig te herhalen.
Als je dus vindt dat iemand pas een kat mag nemen als je er de ruimte voor hebt, zou je sowieso binnen de bebouwde kom geen katten moeten houden.


Ik vind trouwens dat Roodvos ook wel een goed verhaal heeft wat betreft domesticatie.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 21:58

Ik haak even in maar wil even zeggen dat ik niet alles gelezen heb alvast excuses daarvoor.

Ik vind de boete ook te hoog, maar wat ik mij vooral af vraag is hoe ze de eigenaren gaan opsporen van katten die geen chip en geen halsband hebben?

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 21:59

@nikass: Dan moet je dus idd binnen de bebouwde kom geen kat houden :)
het is niet zo dat je recht hebt op een kat ofzo.

Als iemand hier zegt dat ie wel een paard wil hebben maar niet de ruimte heeft is bokt te klein.

Gewoon geen beest nemen als je de ruimte ervoor niet hebt :) easy as that.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 22:14

elke tuin is af te zetten. De onzichtbare omheining werkt overal.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 22:33

verootjoo schreef:
@nikass: Dan moet je dus idd binnen de bebouwde kom geen kat houden :)
het is niet zo dat je recht hebt op een kat ofzo.

Als iemand hier zegt dat ie wel een paard wil hebben maar niet de ruimte heeft is bokt te klein.

Gewoon geen beest nemen als je de ruimte ervoor niet hebt :) easy as that.


Ik heb t nergens over rechten gehad hoor ;) Een verbod op het houden van katten binnen de bebouwde kom zou mij te ver gaan. Maar het zou uiteraard fijn zijn als de overlast te beperken is.
In het buitengebied heb je weer andere problemen... boeren die hun katten niet castreren waardoor er regelmatig nestjes zijn waarvan dan weer de helft wordt doodgereden. Gechipt zijn die beestjes ook niet.

Ik ben het met de posts van Maura eens. Maar als je wel zo'n asociale buur hebt is het wel echt heel vervelend. Dat geldt alleen niet enkel voor katten overlast, maar ook voor andere vormen van overlast.

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 22:34

bruintje123 schreef:
Nou maura, ik denk dat het heel logisch is dat na reactie 50 dat mensen die geen kat willen de tuin maar af moeten zetten eens een flauwe opmerking terug krijgen.

Volgens mij heb ik nadrukkelijk gezegd dat ik het hartstikke begrijpelijk vind dat mensen gechargeerde vergelijkingen (of flauwe opmerkingen, of radicale voorstellen, of welke niet zo nette reactie dan ook) maken, maar dat dat gewoon niet constructief is. Niet meer, niet minder. Ik zeg niet dat je dat niet moet of mag doen, ik zeg alleen dat je er niet mee bereikt dat de mensen waar je het niet mee eens bent opeens het licht zien en jouw punt begrijpen en zich anders gaan gedragen. Daar kun je anders over denken, ook helemaal prima, dit is hoe ik het zie. Doe ermee wat je wilt.

Als jij het idee had dat ik specifiek op jou inhaakte spijt me dat, dat was niet mijn bedoeling. Het ging mij erom te laten zien dat je ook op een andere manier kunt reageren op een flauwe vergelijking. In dit geval dus door heel serieus het wetboek erbij te pakken.

bruintje123 schreef:
En ja zo werkt dat ook in het echt.
De nette mensen houden zich in, soms jaren.
Vragen netjes een oplossing, maar ja de asociale zijn niet voor niets asociaal en houden er geen rekening mee.
Dan knapt het bij de nette persoon en ja die is dan wel meteen de sjaak. Want ohjee na lange itjd getreiter eens over de schreef gaan is erg slecht.

In het echt dat ik ken werkt het niet zo. Mensen die zich almaar inhouden, soms jaren, zijn niet handig bezig. De kans dat een ander rekening met je gaat houden als je alsmaar niet zegt wat je dwars zit, is namelijk nogal klein. Als mensen op een rustige manier voor zichzelf kunnen opkomen en waar nodig wat ondersteuning van bijvoorbeeld de wijkagent inschakelen, hoeft er helemaal niks te knappen.

bruintje123 schreef:
Dat is wat er mis is, het probleem word niet aangepakt waar het moet, in dit geval de katteneigenaar die poekie laat loslopen.

Dat is jouw mening. Ik deel die niet. Wanneer het probleem werkelijk zou zijn dat katteneigenaren hun dieren los laten lopen, zou het overal, in alle wijken in alle gemeenten, voortdurend tot ruzies en klachten leiden. In werkelijkheid zijn er heel veel buurten waar loslopende katten helemaal niet tot problemen leiden. Waar het wél mis gaat, moet uiteraard een goede oplossing worden gezocht. Maar dat is geen taak voor de gemeenteraad en al helemaal niet voor de landelijke politiek


bruintje123 schreef:
Oh voor jou informatie ik ken een poekie en een fikkie. :D

Geniaal :D

Diablo schreef:
maura schreef:
Dat de kat van de buurvrouw daadwerkelijk Poekie genoemd wordt had ik niet begrepen, meen je dat nou? Wel erg grappig dat er blijkbaar echt mensen zijn die hun kat zo noemen.

Is dat heel gek? Mijn ouders hebben hun katten (en ook altijd een rode kater) generaties lang Poekie genoemd :D

Nou, blijkbaar is het helemaal niet zo gek. Ik kan niet zo goed uitleggen waarom ik dacht dat niemand z'n dier echt zo noemt, ik zag het meer als namen uit (kinder)boekjes. De hond Fikkie, de kat Poekie, de papegaai Lorre en het konijn Nijntje. Maar goed, nu ik er over nadenk, er zijn natuurlijk ook kinderen die Jip en Janneke heten. En Erik, Anke, Pim, Frits en Ida.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 22:46

Nikass, wij wonen buiten de bebouwde kom met zo'n 40 ha weiland om ons heen, dus hoe ruim wil je het hebben. Toch schijten de vreemde katten hier altijd in de tuin, liggen ze bovenop de auto en trekker en vinden ze het nodig om ons pas ingezaaide gazon compleet over de kop te halen, door op elke vierkante meter een drol neer te leggen, het losse zand spit zo lekker...... Het ergste is; wij hebben zelf geen katten!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:27

Maura, ik denk juist dat er veel meer wijken zijn waar wél overlast is maar je mensen niet hoort klagen omdat ze niet willen zeuren of simpelweg geen idee hebben bij wie ze moeten zijn.

De grootste overlast die wij hier hebben is geluidsoverlast van katten, maar ik heb echt geen flauw idee van wie die dieren zijn dus ik kan er ook niks aan doen.

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:32

Dan weet ik nog wel een compromis.
's Nachts alle katten binnen, in huis.
Overdag laat ze dan maar los buiten.
Maar scheelt al een enorm stuk overlast als katten 's nachts binnen zijn.

Maar 's nachts de katten binnen.
De katten die 's nachts buiten lopen worden gevangen (vangkooien etc).
Als er een eigenaar is, kan die de kat ophalen tegenover een boete.
De kat moet dan wel een chip hebben om de eigenaar te traceren.

De katten zonder eigenaar of een eigenaar die zijn kat niet meer wil ophalen.
Die katten gaan naar het asiel of worden ingeslapen als ze niet plaatsbaar zijn.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 09:53

Het is toch niet zo moeilijk om je eigen kat in je eigen tuin te houden ipv anderen met overlast op te zadelen? De kat wordt daar echt niet ongelukkig van. Hoe vaak zie je wel geen oproepjes staan dat poekie niet thuis is gekomen. Poekie ligt waarschijnlijk doodgereden ergens in een berm of is vergiftigd door iemand, die na jarenlange frustratie en overlast het heft in eigen handen heeft genomen. En dan huilen dat poekie er niet meer is. Terwijl je dat heel makkelijk had kunnen voorkomen.

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 10:19

Goed plan,dan hoeven wij(dierenambulance)geen dode of zwaargewonde katten meer van de weg te halen.
Heb zelf 4 poezen,die blijven fijn in mijn afgeschermde tuin.

JudithGigi

Berichten: 4226
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 10:42

Barbet schreef:
Dan weet ik nog wel een compromis.
's Nachts alle katten binnen, in huis.
Overdag laat ze dan maar los buiten.
Maar scheelt al een enorm stuk overlast als katten 's nachts binnen zijn.

Maar 's nachts de katten binnen.
De katten die 's nachts buiten lopen worden gevangen (vangkooien etc).
Als er een eigenaar is, kan die de kat ophalen tegenover een boete.
De kat moet dan wel een chip hebben om de eigenaar te traceren.

De katten zonder eigenaar of een eigenaar die zijn kat niet meer wil ophalen.
Die katten gaan naar het asiel of worden ingeslapen als ze niet plaatsbaar zijn.


Lijkt me een redelijk compromis, maar helaas moeilijk te realiseren. Veel katten laten zich vaak een hele dag (als in 24 uur) niet zien, en dan krijg je ze 's avonds natuurlijk ook niet binnen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 10:45

Ik vraag me door dit topic eigenlijk alleen maar af waarom je zo'n beest eigenlijk hebt. Het luistert niet, het is half wild, het laat zich niet zien, het is blijkbaar ook niet duldbaar genoeg om het in huis te houden... Wat moet je met zo'n dier?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 10:52

Ik heb ook vier bejaarde katten die in een grote buitenren kunnen. Lekker met boomstammen, hoog gras, loopplanken en ligplekjes hoog.
Nu missen die van mij het jachtinstinct en heb ik vetbollen voor de vogels in de kattenren hangen. Dus ze hebben nog live TV ook. Ze zijn niemand tot last en zitten daar veilig voor verkeer, honden en mensen met slechte bedoelingen.

JudithGigi

Berichten: 4226
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 10:53

Ayasha schreef:
Ik vraag me door dit topic eigenlijk alleen maar af waarom je zo'n beest eigenlijk hebt. Het luistert niet, het is half wild, het laat zich niet zien, het is blijkbaar ook niet duldbaar genoeg om het in huis te houden... Wat moet je met zo'n dier?


Omdat ik mijn leven graag een hell maak ~~}>

Katten zijn allemaal verschillend, een van onze katten komt alleen in de tuin en wil het liefst de hele dag knuffelen. De ander rent graag het liefst de hele dag buiten, maar komt ook genoeg knuffels halen en kan zelfs enkele trucjes. We hebben hem van het asiel gehaald en na 3 dagen binnen houden werd hij erg druk en bijterig. Dit ook met nieuw jaar. Hij heeft natuurlijk even alle hoeken van de kamer gezien, maar alle problemen zijn weg zodra het beestje lekker met regelmaat buiten komt. Je zag gewoon de rust terug komen in het beestje.

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 10:58

Denise_Storm schreef:
En als je zo graag geen last wil hebben van katten; maak zelf je tuin zo dat er geen katten kunnen komen!


HUH? Dus ik moet mijn tuin beschermen tegen overlast van anderen? Dus als je buren altijd schreeuwende ruzie hebben of keiharde muziek, dan moet MIJN huis beter geïsoleerd? Wat een onzin. Ik zorg dat mijn kat MIJN tuin niet uit gaat, anderen hoeven geen last te hebben van MIJN beesten!

Tieme
Berichten: 4968
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 11:01

wendy1987 schreef:
Ik haak even in op het katten veroorzaken geen veiligheidsrisico's. Maar als er zoveel in een woonwijk zitten, waar je rustig rijd (want er lopen ook kinderen) maar die katten wijken uit naar de weg waar je 60 mag. Dan kan ik je vertellen dat je je zelf helemaal de **** schrikt als er ineens 1 bedenkt over te steken. Hoeveel mensen zullen daardoor al niet hun auto total loss hebben gereden.. En Poekie loopt vrolijk verder, want die wouden we met man en macht ontwijken.. En daar is uiteraard geen bewijs van, je weet de eigenaar niet en daar gaat je auto, want je rijd hem toch echt zelf de prak in..

Nou is dat mij nog niet overkomen, maar mijn vriendin heeft al wel eens een kat wel geraakt, helemaal in paniek, geen eigenaar te vinden, kat niet meer te vinden, donker, gevaarlijke plek om uberhaupt te gaan zoeken.
Als katten gewoon in hun tuin worden gehouden, ben je ook van dat probleem af. Want ja, ik vind dat ook echt wel een probleem...


Mee eens. hoe vaak ik al niet op de rem heb getrapt of uit ben geweken omdat er ineens een kat voor mn auto of fiets schoot :( Ik werk in de thuiszorg dus veel in de woonwijken en het is gewoon erg met katten.
Ik heb 2 collega's die ook daadwerkelijk een ongeluk gehad hebben door een overstekende kat. bij de ene collega kwam er een kat uit de bosjes rennen en die schoot rakelings voor haar fiets langs. collega maakte een ontwijkbeweging en klapte met haar hoofd op de weg. hele gezicht onder het bloed, jukbeen gebroken. hier heeft ze maanden last van en nu, na 2 jaar nog steeds vanwege blijvende hoofdpijn. bij de andere collega schoot er een kat onder een auto vandaan en die botste tegen haar voorwiel op. zij is over de kop gevlogen met fiets en al, bovenop haar schouder. gebroken. heeft bijna een jaar geduurd, het heelde niet en moest uiteindelijk geopereerd worden. nu kan ze niet meer haar werk doen wat ze eerst deed.

buiten dat snap ik gewoon niet wanneer je als katteneigenaar, je kat zo op straat dondert met alle gevaren die op de loer liggen. risico dat hij de weg kwijt raakt of weg loopt, verwondingen en ziektes op loopt door andere katten, mishandeld worden of aangereden wordt en je hem van de weg af kan gaan schrapen. en dan nog geen eens van de overlast gesproken die je je buren geeft met JOUW katten.
Je bent als eigenaar verantwoordelijk voor je dier. voor wat hij uitvreet maar ook voor je dier zelf. jij hoort als baasje te voorkomen dat hem niks overkomt. en dat kan niet als je hem naar buiten gooit.
zet gewoon je tuin af zodat hij er niet uit kan. simpel. ja, hij zal het even niet leuk vinden en proberen eruit te komen. misschien probeert hij het wel dagen of weken. jammer dan. doorzetten. en wordt hij ongelukkig dan zit hij gewoon niet op zn plek bij je. dan zoek je een huis waar ze WEL de ruimte hebben waar hij los kan lopen. maar ik ben van mening dat je vrijwel elke kat wel binnen kan houden en kan laten wennen. als je als baasje zelf maar wil en doorzet.

paar jaar terug werd er s'avonds voor mn neus een kat aangereden die plots overstak. dier lag nog een paar minuten in een plas bloed te kronkelen en te stuiptrekken voordat hij dood ging. heb hem in een vuilniszak gelegd en de volgende dag bij de dierenarts gebracht zodat ze zn baasje op konden sporen. smiddags werd ik door het baasje gebeld. een bedankje dat ik de kat van de weg gehaald had want hij lag er mooi bij en nu kon haar dochtertje van 5 nog afscheid nemen. dit bleek kat nummer 3 te zijn in 1,5 jaar tijd!! de andere 2 had het kind geen afscheid van kunnen nemen omdat ze de ene in ontbonden fase terug gevonden hadden en de andere moest letterlijk van de weg geschraapt worden. ze hadden die kat voor de aanrijding nog in hun tuin zitten aaien. beest is naar buiten gegaan en toen aangereden. echt, ik snap dat soort mensen niet. 3 katten verloren, beestjes hebben waarschijnlijk echt geleden, kind overstuur. neem verdorie je verantwoordelijkheid!!
en wat wordt er vaak door die eigenaren gezegt? "een kat hoort buiten te lopen want anders is hij niet gelukkig. en wordt hij plat gereden, ach, dan heeft hij in ieder geval een gelukkig leven gehad omdat hij buiten mocht lopen. dan maar iets korter". echt, om te kotsen

buren van een kennis: de ene buren hadden 2 honden dag en nacht in de tuin en garage. echte buitenhonden en tuin was perfect afgezet zodat ze er nooit uit konden komen. buren paar tuinen verderop hadden 2 of 3 katten die echt overlast gaven. buren met de honden hadden al een paar keer aan gegeven dat ze ze binnen moesten houden en echt moesten voorkomen dat ze bij hun honden in de tuin zouden komen omdat het dan wel eens heel snel afgelopen kon zijn. nee, ze hielden hun katten niet binnen want ze hadden "recht" om buiten te lopen. en de eigenaar van de honden moest maar voorkomen dat HAAR katten niet in ZIJN tuin zouden kunnen komen. echt te gek voor woorden. en op een nacht echt een afgrijzelijk gekrijs. kat was toch in de tuin gekomen, honden hadden hem gegrepen. hondeneigenaar heeft nog geprobeerd de kat te redden maar het was te laat. eigenaar van de kat spande een rechtzaak aan want ze vond dat de andere buur gevaarlijke honden had en dat hij dit had moeten voorkomen.

overbuurvrouw van mn moeder had regelmatig een buurtkat binnen. die kwam zo naar binnenlopen of ging gerust door het luikje boven keukenraam naar binnen. ze kon niks buiten laten liggen want het werd gewoon ondergezeken. paar keer bed en bank onder gepiest. buren met kat waren 2 weken op vakantie en overbuurvrouw hoorde op een gegeven moment geluid op zolder. was die kat weer naar binnen geslopen en waarschijnlijk zat hij er al een tijdje. mager en ALLES onder de pies en de stront. buren kwamen de kat halen en gingen weer met de mededeling dat dit haar eigen schuld was. had ze maar horren voor haar ramen moeten zetten zodat HUN kat niet naar binnen kon.

ik woon op een flat, eerste verdieping. mooie plantenbakken op mn balkon. totdat het opviel dat alles de pijp uit ging. er hing ook een vreemde stank. hele bak ondergescheten door katten. buurkat kwam zo mn balkon op wandelen. buurvrouw aangesproken maar die ging er niks aan doen. IK moest maar maatregelen nemen zodat het niet meer gebeurde want niemand had last van haar kat en dit was toch wel mijn probleem. balkon afgezet en nog ging hij er overheen. vervolgens kwam hij naar binnen wandelen om hier de boel onder te piesen. totdat op een dag mn herder midden in de kamer lag te slapen. beest schrok zich rot van die kat en greep hem bijna. buurvrouw aangesproken hierop. en wat denk je? buurvrouw was WOEST want ik had een gevaarlijke hond en moest alles maar afzetten zodat haar kat niet bij mijn naar binnen kon komen. toen mn balkon nog beter afgezet omdat ik letterlijk en figuurlijk geen zin had in het gezeik. Mw was WOEST omdat ik mn balkon afgezet had want nu kon haar kat niet meer via mijn balkon naar beneden klimmen! KOEKKOEK :+
nieuwe auto: buurtkatten zaten er meteen op om er lekker op te gaan liggen slapen. kat schrikt, wil weg rennen en krijgt geen grip op de lak. nageltjes eruit en hoppa, een paar krassen -:(-
wandelwagen even half uur in de centrale hal en bij terugkomst heerlijk onder gezeken door een paar katten :x

gewoon lekker binnen houden. En nee, ik ben geen kattenhater :n Ik heb zelf 2 katten waarvan 1 een wilde kat van een boerderij was die tot een jaar los gelopen heeft. even doorzetten en ze vinden het prima om binnen te blijven. anderen hoeven geen overlast te hebben van MIJN katten. en ik houd van mn beesten dus ik houd ze graag gezond en wil ze niet van de weg af gaan schrapen.
mn ouders hebben 3 katten. gewoon de tuin afgezet.
zusje heeft er 2 die altijd buiten liepen. tuin afgezet met stroomdraad. ja, even paar weken ellende van 2 gestresste katten. even doorzetten en opgelost.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 11:16

Uit vorige topics heb ik geleerd dat katten braaf links en rechts kijken alvorens ze oversteken... (dat was het argument waarom ze wel los buiten kunnen en honden niet.)