Help!! Hond teveel ontworming wat nu?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:08

dierenfan schreef:
Mizora schreef:
Voor hartworm is de preventieve kuur zelfs eens per maand, gewoon standaard en voor het bestrijden 4x eens per week.


Uhmmm mijn dierenarts zegt voor hartworm preventief 4x p jaar milbemax of milpro???


4x per jaar is tegen gewone wormen. Was het maar zo'n feest.

Franse hartworm is iedere maand:
Citaat:
Ter preventie is qua medicatie ons advies: Milbemycine (bijv. Milpro wormtabletten) één keer per maand geven.

http://www.dierenkliniekheemskerk.nl/fr ... minfectie/

Ook gewone hartworm is iedere maand.
Citaat:
Als u in deze periode met uw hond een gebied bezoekt waar hartworm heerst, is het raadzaam om binnen 30 dagen na aankomst op uw vakantiebestemming te starten met een (maandelijkse) behandeling tegen de jonge stadia van de hartworm. Dit is om te voorkomen dat de hond volwassen hartwormen krijgt. Deze profylactische behandeling moet worden voortgezet tot 30 dagen nadat u het betreffende gebied heeft verlaten.

https://www.mcvoordieren.nl/hartworm

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37275
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Help!! Hond teveel ontworming wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:12

Drie weken is mij altijd gezegd. Dat houd ik ook braaf aan, geen zin in hartworm ellende.

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Help!! Hond teveel ontworming wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:41

Hier heerst de hartworm en op advies van de DA krijgen mijn honden ter preventie iedere maand een ivermectine tabletten.

Er bestaat ook een jaarlijkse inenting maar ik geef als het kan het liefste een verspreide dosering. :)

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:34

Palmera schreef:
Hier heerst de hartworm en op advies van de DA krijgen mijn honden ter preventie iedere maand een ivermectine tabletten.

Er bestaat ook een jaarlijkse inenting maar ik geef als het kan het liefste een verspreide dosering. :)


Ivermectine is toch echt mega slecht spul voor het hele lijf?

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Help!! Hond teveel ontworming wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:35

Ivermectine is alleen slecht voor honden met een mdr1-defect (zowel drager als lijder). Het is verder wel ontwormingsmiddel, maar niet beter of slechter dan andere ontwormingsmiddelen.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:38

Wormmiddelen doden wormen, geen honden in de normale dosis.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:40

Bij mijn dierenarts word zelfs aangeraden in het geval van een wormbesmetting na 2 weken te herhalen. Ik doe dit eens per jaar sowieso omdat ik de ontlasting van mijn honden nooit bekijk (poepen alleen als ze los zijn in de bosjes).

Pups moeten de eerste weken ook elke twee weken en vervolgens elke maand tot een halfjaar ontwormd worden. Dus het kan absoluut geen kwaad om na een maand te herhalen.

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 01:32

dierenfan schreef:
Palmera schreef:
Hier heerst de hartworm en op advies van de DA krijgen mijn honden ter preventie iedere maand een ivermectine tabletten.

Er bestaat ook een jaarlijkse inenting maar ik geef als het kan het liefste een verspreide dosering. :)


Ivermectine is toch echt mega slecht spul voor het hele lijf?

Nee. :) Ik heb het bewust gevraagd, jaren geleden al, n.a.v verhalen over honden in NL die paardenmest gegeten hebben. Maar mijn DA zei dat dat natuurlijk wel een hele andere hoeveelheid is. Bij honden praat je over microgram. Bij paarden over gram. En uiteraard is de maandelijkse pil in de juiste gewichtscategorie van de betreffende hond.
Mizora schreef:
Ivermectine is alleen slecht voor honden met een mdr1-defect (zowel drager als lijder). Het is verder wel ontwormingsmiddel, maar niet beter of slechter dan andere ontwormingsmiddelen.

Hier heb ik eigenlijk geen verstand van. Maar ik ga er oprecht vanuit dat de dierenartsen in dit gebied met hartworm het beste weten hoe ze preventief behandelen. :)

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Help!! Hond teveel ontworming wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:06

Mdr1 defect is een probleem bij de bloedhersen barrière. Er moet ook rekening met oa narcose gehouden worden en allerlei andere medicatie. Meest bekend bij de collies, maar ook sommige herders (10% verdeling betekent 1% lijder en 18% drager) hebben er last van.

http://vcpl.vetmed.wsu.edu/affected-breeds