Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:09

Puppy's mogen toch wel met de mama mee reizen? Of heb ik iets verkeerd gelezen?

Mijn Portugees kreeg de eerste vakantiedag in Hongarije een relmuis te pakken, de Spaanse senorita was weer eens te langzaam....... Het zijn dus wel moordenaars he!!!! daar moet rekening mee houden. De rest van de vakantie zaten ze 's avonds in de tuin gaten uit te graven of in de wijnkelder waar ook wat woont.... Killers zijn het!

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:19

Margee schreef:
Puppy's mogen toch wel met de mama mee reizen? Of heb ik iets verkeerd gelezen?

Mijn Portugees kreeg de eerste vakantiedag in Hongarije een relmuis te pakken, de Spaanse senorita was weer eens te langzaam....... Het zijn dus wel moordenaars he!!!! daar moet rekening mee houden. De rest van de vakantie zaten ze 's avonds in de tuin gaten uit te graven of in de wijnkelder waar ook wat woont.... Killers zijn het!

in principe niet. ze zouden rabiees ingeent moeten zijn. Dus zouden ze minimaal 3 maanden moeten zijn.
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/huisdie ... d-meenemen

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/honden- ... d-invoeren

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:10

Dat heb ik ook al eens gelezen op forums. Mensen hadden een hond gehaald en klikte totaal niet met hun eigen hond, één groot gevecht. Maar een andere plek waar de hond naartoe was was er niet. De stichting haalt enkel honden hierheen en dan is het 'zoek het je zelf maar uit'. Er zijn natuurlijk wel stichtingen die met gastgezinnen werken. Die daarbij uitgesloten, maar er zijn er dus ook geen.

Kinke

Berichten: 20558
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:39

ravellie schreef:
Ik vind het niets dat er massaal honden vanuit het buitenland naar Nederland gehaald worden
Maar ieder zo z'n mening


Goed onderbouwd ook -O-

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:24

Ik vraag me af waarom stichtingen ongeschikte honden hier heen sturen? En ook oude dieren? Bij de katten 'opvang' gingen eigenlijk alleen de dieren die een baas hadden op het vliegtuig, vaak mee met vrijwilligers die weer naar huis gingen. Heb er zelf ook twee meegenomen voor andere mensen. Oudere katten nemen we bijna nooit mee, is weinig interesse in. Er zitten nu wel twee jonge (4-5 maanden) katten bij een vrijwilliger thuis, want er gaan nu bijna geen mensen meer heen en weer naar het eiland. In Nederland hebben ze meer kans, want volgende zomer (= volgend toeristenseizoen) zijn ze groot en dus minder aantrekkelijk. De dieren die achter blijven moeten het helaas doen met wat mindere medische zorg en weinig persoonlijke aandacht. Maar er is eten en drinken en een veilige plek om te verblijven. De dieren mogen overigens gewoon weg wanneer zij willen, maar ze zijn allemaal gecastreerd.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:32

Het meeste van deze stichtingen staat me tegen is dat de problemen in landen als Spanje, Portugal, Kroatië, Roemenië en Griekenland niet worden opgelost met het massaal importeren van honden. In tegendeel, er komen tig zwerfhonden bij. In die landen moet een gedragsverandering komen en probleem kan daar beter ter plekke worden opgelost. En daarnaast heb ik gewoon gezond wantrouwen. Er zijn zoveel van die stichtingen actief die honden naar Nederland halen. Daar zit ook gewoon handel achter, maar dat mag je schijnbaar niet zeggen.

Het is nu eenmaal mens gegeven dat we graag dierenredder spelen en wat geeft nu een beter gevoel dan kunnen zeggen dat je een zwerfhond hebt gered? :o . Hetzelfde als een verwaarloosd paard te kopen en die op te lappen en dan kunnen zeggen dat je het dier hebt gered, terwijl de eigenaar ondertussen gewoon verder handelt in verwaarloosde paarden.

kim_hester

Berichten: 1092
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:42

Margee schreef:
kim_hester schreef:
Waarom een hond uit het buitenland halen als de asiels hier in nederland vol zitten.
Omdat het zielig is?
Is een hond in Nederland dan niet zielig?
Om nog maar niet te praten over eventuele ziektes, want ook met entingen en paspoorten wordt gerommeld.
Maargoed, wie ben ik he ;)



Doingggggg...... ja wie ben jij.... je valt zo binnen zonder ook maar iets te lezen ..... dus doing......


en wtf, wie ben jij dan?
ik heb een deel gelezen, niet alles.
Wel de OP, en daar ging het uiteindelijk om.

Waar iedereen zn honden weghaalt maakt mij niet veel uit,
vind het alleen nogal sneu voor de honden in Nederland.
In elk geval zal ik sneller een eventuele popkoper bij mij weigeren indien ze een hond uit het buitenland hebben,
ik wil geen ziektes bij me thuis hebben.

Brainless

Berichten: 29753
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:53

kim_hester schreef:
In elk geval zal ik sneller een eventuele popkoper bij mij weigeren indien ze een hond uit het buitenland hebben,
ik wil geen ziektes bij me thuis hebben.

Dan ook Nederlandse honden die mee op vakantie zijn geweest naar zuid/oost Europa.
Zij kunnen nl ook die ziektes mee naar Nederland nemen.

Mizora

Berichten: 18120
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:02

kim_hester schreef:
Margee schreef:
[


Je geeft zelf aan: "wie ben ik" en daar wordt naar verwezen. De asielhonden in Nederland zijn er bijna niet. En degene die er wel zijn kunnen verdeeld worden in twee groepen: de groep die razendsnel een ander thuis krijgt en de groep die vanwege ernstige gedrags- of gezondheidsproblemen dat niet krijgt. De gewone gezonde hond die geen ernstige hond- of mensagressie heeft, geen kostbare medicatie hoeft en geen extreme verlatingsangst heeft (nooit ook maar 10 minuten van huis weg kunnnen) is over het algemeen in Nederland binnen een maand weg en vaak sneller.

De Nederlandse asiels zitten alleen maar vol (op hondengebied) omdat ze nu eenmaal zo weinig kennels hebben. 300-350 honden is voor een gewoon buitenlands asiel een normale hoeveelheid. In Nederland is dat het aantal honden dat verdeeld over heel Nederland zit, vaak heeft een asiel zelf maar 4-8 honden en soms zelfs minder, zelden meer (uitgaande van de asielkennels, vaak doen ze er ook pension bij).

Mizora

Berichten: 18120
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:02

kim_hester schreef:
Margee schreef:
[quote ="kim_hester"
Waarom een hond uit het buitenland halen als de asiels hier in nederland vol zitten.
Omdat het zielig is?
Is een hond in Nederland dan niet zielig?
Om nog maar niet te praten over eventuele ziektes, want ook met entingen en paspoorten wordt gerommeld.
Maargoed, wie ben ik he ;)
/quote]


Doingggggg...... ja wie ben jij.... je valt zo binnen zonder ook maar iets te lezen ..... dus doing......


en wtf, wie ben jij dan?
ik heb een deel gelezen, niet alles.
Wel de OP, en daar ging het uiteindelijk om.

Waar iedereen zn honden weghaalt maakt mij niet veel uit,
vind het alleen nogal sneu voor de honden in Nederland.
In elk geval zal ik sneller een eventuele popkoper bij mij weigeren indien ze een hond uit het buitenland hebben,
ik wil geen ziektes bij me thuis hebben.


Je geeft zelf aan: "wie ben ik" en daar wordt naar verwezen. De asielhonden in Nederland zijn er bijna niet. En degene die er wel zijn kunnen verdeeld worden in twee groepen: de groep die razendsnel een ander thuis krijgt en de groep die vanwege ernstige gedrags- of gezondheidsproblemen dat niet krijgt. De gewone gezonde hond die geen ernstige hond- of mensagressie heeft, geen kostbare medicatie hoeft en geen extreme verlatingsangst heeft (nooit ook maar 10 minuten van huis weg kunnnen) is over het algemeen in Nederland binnen een maand weg en vaak sneller.

De Nederlandse asiels zitten alleen maar vol (op hondengebied) omdat ze nu eenmaal zo weinig kennels hebben. 300-350 honden is voor een gewoon buitenlands asiel een normale hoeveelheid. In Nederland is dat het aantal honden dat verdeeld over heel Nederland zit, vaak heeft een asiel zelf maar 4-8 honden en soms zelfs minder, zelden meer (uitgaande van de asielkennels, vaak doen ze er ook pension bij).

Kinke

Berichten: 20558
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 07:03

Het lijkt wel alsof we een langspeelplaat zijn waar de naald in blijft hangen. Er zijn nu toch al meer dan genoeg praktijkvoorbeelden gegeven door diegenen die ook gewoon eerst in Nederland naar een hond hebben gezocht. En hup, dan komt er weer een opmerking dat de Nederlandse asiels vol zitten en ook nog met geschikte honden. Ben er wel klaar mee.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 07:44

Kinke schreef:
Het lijkt wel alsof we een langspeelplaat zijn waar de naald in blijft hangen. Er zijn nu toch al meer dan genoeg praktijkvoorbeelden gegeven door diegenen die ook gewoon eerst in Nederland naar een hond hebben gezocht. En hup, dan komt er weer een opmerking dat de Nederlandse asiels vol zitten en ook nog met geschikte honden. Ben er wel klaar mee.

Dat inderdaad... men wil niet lezen wat niet in hun straatje past. Je kan dit ook nauwelijks een discussie noemen maar een herhaling van een standpunt. Argumenten die dit standpunt ontkrachten worden gewoon genegeerd.

bruceandnoon
Berichten: 907
Geregistreerd: 30-01-10
Woonplaats: Beemster

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:52

Ik lees deze discussie en zit eigenlijk al de hele tijd op mijn handen.. wil me er eigenlijk niet in mengen omdat het de zoveelste keer is dat ik mijn handen brandt in een discussie waar meer dan de helft van de deelnemers niet gehinderd wordt door gebrek aan kennis. Maar nu voel ik toch enige drang om te reageren. Ik spreek uit ervaring met zowel jarenlange ervaring in asiel in Nederland ( nee niet vol en daar is hier ook al van alles over gezegd), het begeleiden van kleinschalige langdurige projecten tbv sterilisatie en castratie van zwerfhonden en katten in het buitenland en daarnaast zet ik mij al jaren in voor in een stichting die met name honden ter adoptie aan biedt vanuit Spanje. Ik heb in de afgelopen 9 jaar honderden succesvolle adopties van dichtbij gezien. Tuurlijk zat er ook wel eens een mismatch bij of een enkele keer een ziek hondje ( en dan heb ik het niet over een parvo oid) maar die gevallen vallen in het niets bij de ellende die ik van dichtbij heb mogen meemaken bij mensen met een rashond. De zoveelste teckel met hernia, de labradoodle met nierfalen, de Berner senner met hersentumor, talloze gevallen HD. Moet ik even doorgaan? Als hier dan iemand reageert over ongezonde honden uit het buitenland en zelf Old English Bulldogs fokt ( een hond die zover is doorgefokt dat ie niet eens meer in staat is om op een normale manier te bevallen maar enkel dmv keizersnee) Tsja dan sta ik wel even perplex van zoveel "ignorance" ja. De honden die ik help plaatsen zijn pups. Vaak gedumpt vanuit een huissituatie. Dus helemaal nooit op straat geleefd of verwilderd. Nee, gebonden in dichtgeknoopte plastic zakken, verdronken in een beekje of gewoonweg over het hek van de opvang geflikkerd. Onschuldige pups die in Spanje geen schijn van kans zouden maken. In de perrera houden ze het nog geen 2 weken vol. Qua gezondheid en vaccinaties kan ik je garanderen dat hier geen gesjoemel mee mogelijk is . De controles op de Spaanse vluchthavens zijn vlijmscherp.Uiteraard zijn er ook uitwassen en zijn er organisaties die minder transparant bezig zijn ( ik heb mindere ervaringen met organisaties uit Roemenie )Maar net als bij de aanschaf van ieder ander soort huisdier behoor je research en navraag te doen en komen de rotte appels echt wel boven drijven. Ook het adverteren op marktplaats wordt hier bekritiseerd. Ik denk dat er 2 dingen hierbij door elkaar worden gehaald. MP staat idd vol met malafide broodfokkers ( en hier zou men zich druk om moeten maken!!) maar voor stichtingen is dit de uitgelezen kans om evt adoptanten te bereiken. Na het eerste contact met een geïnteresseerde , wordt altijd nog een uitvoerig screening gehouden, dus van impulsaankopen is geen sprake.Wat mij betreft stopt dierenliefde niet bij landengrenzen. Sterker nog, over een aantal weken wordt ons huishouden uitgebreid met een nieuw klein spaans hondenmeisje. Wederom gevonden in een afvalcontainer, ik ben zo blij dat zij een kans krijgt op een liefdevol leven.
Maar iedereen moet vooral doen waar hij zich goed bij voelt maar ik hoop dan wel dat mensen bewuste en juist onderbouwde keuzes maken. Leven en laten leven. ❤️

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:10

Om even op de laatste reacties te reageren, Ook van de kant vanuit de personen die dus wel voor het naar NL halen van de hondjes word alleen maar gelezen wat ze willen lezen. Of in ieder geval voor een groot deel.

Bruce, Niemand zegt dat rashonden perfect en altijd gezond zijn, al ben ik het niet helemaal met je eens.
https://www.dierendokters.com/honden/zi ... ij-de-hond
http://www.canecorsonancy.nl/hazewinkel.htm
http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/h ... jonge-hond

Ook als je je hond op de foto laat zetten voor HD, en je hond met perfecte heupen van de foto komt, dat de pups per definitie ook perfecte heupen heeft. Ook als een hond wel slechte heupen heeft, betekend dat dus ook niet dat de pups slechte heupen zullen hebben. Dus hoe je het ook went of keert. Daar kun je als fokker relatief weinig aan doen..

Maar goed, blijkbaar, omdat rashonden voldoende mankeren, is het geen punt dat buitenlandse hondjes ook wat mankeren.
Het hele probleem ligt gewoon aan de stichtingen die gewoon bezuinigen op gezondheid.
Vraag dan wat meer voor de honden, en zorg dat ze aller eerst aan de regels van de NVWA voldoen, en daarnaast nog een beetje meer. Maar zoals al meerdere keren aangegeven is, er zijn een hoop stichtingen die hondjes ''redden'' die aan geen enkele regel voldoet, die gewoon zieke dieren naar NL halen, en die gewoon dik verdienen, voorbeelden zijn door mij en door eigen ervaringen in dit topic al gegeven...

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:39

kiwiwitje schreef:
Om even op de laatste reacties te reageren, Ook van de kant vanuit de personen die dus wel voor het naar NL halen van de hondjes word alleen maar gelezen wat ze willen lezen. Of in ieder geval voor een groot deel.

Bruce, Niemand zegt dat rashonden perfect en altijd gezond zijn, al ben ik het niet helemaal met je eens.
https://www.dierendokters.com/honden/zi ... ij-de-hond
http://www.canecorsonancy.nl/hazewinkel.htm
http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/h ... jonge-hond

Ook als je je hond op de foto laat zetten voor HD, en je hond met perfecte heupen van de foto komt, dat de pups per definitie ook perfecte heupen heeft. Ook als een hond wel slechte heupen heeft, betekend dat dus ook niet dat de pups slechte heupen zullen hebben. Dus hoe je het ook went of keert. Daar kun je als fokker relatief weinig aan doen..

Maar goed, blijkbaar, omdat rashonden voldoende mankeren, is het geen punt dat buitenlandse hondjes ook wat mankeren.
Het hele probleem ligt gewoon aan de stichtingen die gewoon bezuinigen op gezondheid.
Vraag dan wat meer voor de honden, en zorg dat ze aller eerst aan de regels van de NVWA voldoen, en daarnaast nog een beetje meer. Maar zoals al meerdere keren aangegeven is, er zijn een hoop stichtingen die hondjes ''redden'' die aan geen enkele regel voldoet, die gewoon zieke dieren naar NL halen, en die gewoon dik verdienen, voorbeelden zijn door mij en door eigen ervaringen in dit topic al gegeven...


Over niet lezen gesproken...... :brr:

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:41

bruceandnoon schreef:
Ik lees deze discussie en zit eigenlijk al de hele tijd op mijn handen.. wil me er eigenlijk niet in mengen omdat het de zoveelste keer is dat ik mijn handen brandt in een discussie waar meer dan de helft van de deelnemers niet gehinderd wordt door gebrek aan kennis. Maar nu voel ik toch enige drang om te reageren. Ik spreek uit ervaring met zowel jarenlange ervaring in asiel in Nederland ( nee niet vol en daar is hier ook al van alles over gezegd), het begeleiden van kleinschalige langdurige projecten tbv sterilisatie en castratie van zwerfhonden en katten in het buitenland en daarnaast zet ik mij al jaren in voor in een stichting die met name honden ter adoptie aan biedt vanuit Spanje. Ik heb in de afgelopen 9 jaar honderden succesvolle adopties van dichtbij gezien. Tuurlijk zat er ook wel eens een mismatch bij of een enkele keer een ziek hondje ( en dan heb ik het niet over een parvo oid) maar die gevallen vallen in het niets bij de ellende die ik van dichtbij heb mogen meemaken bij mensen met een rashond. De zoveelste teckel met hernia, de labradoodle met nierfalen, de Berner senner met hersentumor, talloze gevallen HD. Moet ik even doorgaan? Als hier dan iemand reageert over ongezonde honden uit het buitenland en zelf Old English Bulldogs fokt ( een hond die zover is doorgefokt dat ie niet eens meer in staat is om op een normale manier te bevallen maar enkel dmv keizersnee) Tsja dan sta ik wel even perplex van zoveel "ignorance" ja. De honden die ik help plaatsen zijn pups. Vaak gedumpt vanuit een huissituatie. Dus helemaal nooit op straat geleefd of verwilderd. Nee, gebonden in dichtgeknoopte plastic zakken, verdronken in een beekje of gewoonweg over het hek van de opvang geflikkerd. Onschuldige pups die in Spanje geen schijn van kans zouden maken. In de perrera houden ze het nog geen 2 weken vol. Qua gezondheid en vaccinaties kan ik je garanderen dat hier geen gesjoemel mee mogelijk is . De controles op de Spaanse vluchthavens zijn vlijmscherp.Uiteraard zijn er ook uitwassen en zijn er organisaties die minder transparant bezig zijn ( ik heb mindere ervaringen met organisaties uit Roemenie )Maar net als bij de aanschaf van ieder ander soort huisdier behoor je research en navraag te doen en komen de rotte appels echt wel boven drijven. Ook het adverteren op marktplaats wordt hier bekritiseerd. Ik denk dat er 2 dingen hierbij door elkaar worden gehaald. MP staat idd vol met malafide broodfokkers ( en hier zou men zich druk om moeten maken!!) maar voor stichtingen is dit de uitgelezen kans om evt adoptanten te bereiken. Na het eerste contact met een geïnteresseerde , wordt altijd nog een uitvoerig screening gehouden, dus van impulsaankopen is geen sprake.Wat mij betreft stopt dierenliefde niet bij landengrenzen. Sterker nog, over een aantal weken wordt ons huishouden uitgebreid met een nieuw klein spaans hondenmeisje. Wederom gevonden in een afvalcontainer, ik ben zo blij dat zij een kans krijgt op een liefdevol leven.
Maar iedereen moet vooral doen waar hij zich goed bij voelt maar ik hoop dan wel dat mensen bewuste en juist onderbouwde keuzes maken. Leven en laten leven. ❤️


Ga maar gerust van je handen af, ik heb respect voor je. Moeilijk maar dankbaar werk!!!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:43

Brainless schreef:
kim_hester schreef:
In elk geval zal ik sneller een eventuele popkoper bij mij weigeren indien ze een hond uit het buitenland hebben,
ik wil geen ziektes bij me thuis hebben.

Dan ook Nederlandse honden die mee op vakantie zijn geweest naar zuid/oost Europa.
Zij kunnen nl ook die ziektes mee naar Nederland nemen.


En mensen en hun bagage ook, daar worden nogal eens insecten in gevonden.

Wat is trouwens een popkoper?

Ramiro

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:48

Even voor de mensen die beweren dat de stichtingen hier dik geld aan verdienen, zo ver ik weet moeten de 'echte' stichtingen in Nederland het stichtingsrecht volgen en dat betekent dat ze geen commercieel doel mogen nastreven. Als er winst wordt gemaakt mag dit alleen ingezet worden voor het maatschappelijk doel van de stichting en mag dus niet aan personen uitgekeerd worden.
Zou dus zeggen dat je als adoptant gewoon je huiswerk kunt doen (jaarrekening, kvk etc) als je nou een hond haalt van een fokker of via een stichting uit het buitenland. Rotte appels zijn er overal, betekent niet dat er veel stichtingen zijn die goed werk verrichten in het buitenland (zoals eerder genoemd castratieprogramma's etc.)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:56

Margee schreef:
bruceandnoon schreef:
Ik lees deze discussie en zit eigenlijk al de hele tijd op mijn handen.. wil me er eigenlijk niet in mengen omdat het de zoveelste keer is dat ik mijn handen brandt in een discussie waar meer dan de helft van de deelnemers niet gehinderd wordt door gebrek aan kennis. Maar nu voel ik toch enige drang om te reageren. Ik spreek uit ervaring met zowel jarenlange ervaring in asiel in Nederland ( nee niet vol en daar is hier ook al van alles over gezegd), het begeleiden van kleinschalige langdurige projecten tbv sterilisatie en castratie van zwerfhonden en katten in het buitenland en daarnaast zet ik mij al jaren in voor in een stichting die met name honden ter adoptie aan biedt vanuit Spanje. Ik heb in de afgelopen 9 jaar honderden succesvolle adopties van dichtbij gezien. Tuurlijk zat er ook wel eens een mismatch bij of een enkele keer een ziek hondje ( en dan heb ik het niet over een parvo oid) maar die gevallen vallen in het niets bij de ellende die ik van dichtbij heb mogen meemaken bij mensen met een rashond. De zoveelste teckel met hernia, de labradoodle met nierfalen, de Berner senner met hersentumor, talloze gevallen HD. Moet ik even doorgaan? Als hier dan iemand reageert over ongezonde honden uit het buitenland en zelf Old English Bulldogs fokt ( een hond die zover is doorgefokt dat ie niet eens meer in staat is om op een normale manier te bevallen maar enkel dmv keizersnee) Tsja dan sta ik wel even perplex van zoveel "ignorance" ja. De honden die ik help plaatsen zijn pups. Vaak gedumpt vanuit een huissituatie. Dus helemaal nooit op straat geleefd of verwilderd. Nee, gebonden in dichtgeknoopte plastic zakken, verdronken in een beekje of gewoonweg over het hek van de opvang geflikkerd. Onschuldige pups die in Spanje geen schijn van kans zouden maken. In de perrera houden ze het nog geen 2 weken vol. Qua gezondheid en vaccinaties kan ik je garanderen dat hier geen gesjoemel mee mogelijk is . De controles op de Spaanse vluchthavens zijn vlijmscherp.Uiteraard zijn er ook uitwassen en zijn er organisaties die minder transparant bezig zijn ( ik heb mindere ervaringen met organisaties uit Roemenie )Maar net als bij de aanschaf van ieder ander soort huisdier behoor je research en navraag te doen en komen de rotte appels echt wel boven drijven. Ook het adverteren op marktplaats wordt hier bekritiseerd. Ik denk dat er 2 dingen hierbij door elkaar worden gehaald. MP staat idd vol met malafide broodfokkers ( en hier zou men zich druk om moeten maken!!) maar voor stichtingen is dit de uitgelezen kans om evt adoptanten te bereiken. Na het eerste contact met een geïnteresseerde , wordt altijd nog een uitvoerig screening gehouden, dus van impulsaankopen is geen sprake.Wat mij betreft stopt dierenliefde niet bij landengrenzen. Sterker nog, over een aantal weken wordt ons huishouden uitgebreid met een nieuw klein spaans hondenmeisje. Wederom gevonden in een afvalcontainer, ik ben zo blij dat zij een kans krijgt op een liefdevol leven.
Maar iedereen moet vooral doen waar hij zich goed bij voelt maar ik hoop dan wel dat mensen bewuste en juist onderbouwde keuzes maken. Leven en laten leven. ❤️


Ga maar gerust van je handen af, ik heb respect voor je. Moeilijk maar dankbaar werk!!!


Ik ook! Trek je vooral niets aan van de stompzinnige reacties die je hier krijgt van zg "tegenstanders". Er komt hier toch steeds de gedachte bij me op, hoe zouden deze "tegenstanders" over vluchtelingen denken. Maar misschien wil ik het niet eens weten. (gelukkig is het off topic)

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:11

Margee schreef:
kiwiwitje schreef:
Om even op de laatste reacties te reageren, Ook van de kant vanuit de personen die dus wel voor het naar NL halen van de hondjes word alleen maar gelezen wat ze willen lezen. Of in ieder geval voor een groot deel.

Bruce, Niemand zegt dat rashonden perfect en altijd gezond zijn, al ben ik het niet helemaal met je eens.
https://www.dierendokters.com/honden/zi ... ij-de-hond
http://www.canecorsonancy.nl/hazewinkel.htm
http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/h ... jonge-hond

Ook als je je hond op de foto laat zetten voor HD, en je hond met perfecte heupen van de foto komt, dat de pups per definitie ook perfecte heupen heeft. Ook als een hond wel slechte heupen heeft, betekend dat dus ook niet dat de pups slechte heupen zullen hebben. Dus hoe je het ook went of keert. Daar kun je als fokker relatief weinig aan doen..

Maar goed, blijkbaar, omdat rashonden voldoende mankeren, is het geen punt dat buitenlandse hondjes ook wat mankeren.
Het hele probleem ligt gewoon aan de stichtingen die gewoon bezuinigen op gezondheid.
Vraag dan wat meer voor de honden, en zorg dat ze aller eerst aan de regels van de NVWA voldoen, en daarnaast nog een beetje meer. Maar zoals al meerdere keren aangegeven is, er zijn een hoop stichtingen die hondjes ''redden'' die aan geen enkele regel voldoet, die gewoon zieke dieren naar NL halen, en die gewoon dik verdienen, voorbeelden zijn door mij en door eigen ervaringen in dit topic al gegeven...


Over niet lezen gesproken...... :brr:

Over selectief lezen gesproken ;) Er is al een aantal keer op jouw reacties gereageerd, en daar reageer je ook niet op ;)

Maar het is wel heel duidelijk, zelfs als je het onderbouwd, en daar verschillende bronnen voor gebruikt word je mening niet gerespecteerd. Jammer. Dit is geen discussie topic meer. Dus ik trek mij terug.
Daag! :evaw:

Palmera

Berichten: 9470
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:22

bruceandnoon schreef:
Ik lees deze discussie en zit eigenlijk al de hele tijd op mijn handen.. wil me er eigenlijk niet in mengen omdat het de zoveelste keer is dat ik mijn handen brandt in een discussie waar meer dan de helft van de deelnemers niet gehinderd wordt door gebrek aan kennis. Maar nu voel ik toch enige drang om te reageren. Ik spreek uit ervaring met zowel jarenlange ervaring in asiel in Nederland ( nee niet vol en daar is hier ook al van alles over gezegd), het begeleiden van kleinschalige langdurige projecten tbv sterilisatie en castratie van zwerfhonden en katten in het buitenland en daarnaast zet ik mij al jaren in voor in een stichting die met name honden ter adoptie aan biedt vanuit Spanje. Ik heb in de afgelopen 9 jaar honderden succesvolle adopties van dichtbij gezien. Tuurlijk zat er ook wel eens een mismatch bij of een enkele keer een ziek hondje ( en dan heb ik het niet over een parvo oid) maar die gevallen vallen in het niets bij de ellende die ik van dichtbij heb mogen meemaken bij mensen met een rashond. De zoveelste teckel met hernia, de labradoodle met nierfalen, de Berner senner met hersentumor, talloze gevallen HD. Moet ik even doorgaan? Als hier dan iemand reageert over ongezonde honden uit het buitenland en zelf Old English Bulldogs fokt ( een hond die zover is doorgefokt dat ie niet eens meer in staat is om op een normale manier te bevallen maar enkel dmv keizersnee) Tsja dan sta ik wel even perplex van zoveel "ignorance" ja. De honden die ik help plaatsen zijn pups. Vaak gedumpt vanuit een huissituatie. Dus helemaal nooit op straat geleefd of verwilderd. Nee, gebonden in dichtgeknoopte plastic zakken, verdronken in een beekje of gewoonweg over het hek van de opvang geflikkerd. Onschuldige pups die in Spanje geen schijn van kans zouden maken. In de perrera houden ze het nog geen 2 weken vol. Qua gezondheid en vaccinaties kan ik je garanderen dat hier geen gesjoemel mee mogelijk is . De controles op de Spaanse vluchthavens zijn vlijmscherp.Uiteraard zijn er ook uitwassen en zijn er organisaties die minder transparant bezig zijn ( ik heb mindere ervaringen met organisaties uit Roemenie )Maar net als bij de aanschaf van ieder ander soort huisdier behoor je research en navraag te doen en komen de rotte appels echt wel boven drijven. Ook het adverteren op marktplaats wordt hier bekritiseerd. Ik denk dat er 2 dingen hierbij door elkaar worden gehaald. MP staat idd vol met malafide broodfokkers ( en hier zou men zich druk om moeten maken!!) maar voor stichtingen is dit de uitgelezen kans om evt adoptanten te bereiken. Na het eerste contact met een geïnteresseerde , wordt altijd nog een uitvoerig screening gehouden, dus van impulsaankopen is geen sprake.Wat mij betreft stopt dierenliefde niet bij landengrenzen. Sterker nog, over een aantal weken wordt ons huishouden uitgebreid met een nieuw klein spaans hondenmeisje. Wederom gevonden in een afvalcontainer, ik ben zo blij dat zij een kans krijgt op een liefdevol leven.
Maar iedereen moet vooral doen waar hij zich goed bij voelt maar ik hoop dan wel dat mensen bewuste en juist onderbouwde keuzes maken. Leven en laten leven. ❤️

En vanuit mijn eigen ervaring sluit ik me hierbij aan. :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:10

Wat er in deze hele discussie ontbreekt zijn gedetailleerde en actuele cijfers. Ipv. de vraag waarom een hond uit het buitenland halen zou je de vraag kunnen stellen waar je het meest kans hebt om een gezonde, hond met een goed karakter te vinden, los van principes en ook geen rekening gehouden met het financiele plaatje.

Iedereen reageert vanuit zijn eigen ervaring (of van horen zeggen :( ) maar het zou interessant zijn om zo objectief mogelijk de totale toestand in cijfers te vatten.

Nu komen er een heleboel argumenten aan bod die waarschijnlijk allemaal wel waar zijn, maar het is de vraag hoe vaak dit voorkomt.

'buitenlandse honden ontsnappen al op de eerste dag en zijn moeilijk terug te benaderen' : waar, maar hoe vaak gebeurt het dat het niet goed afloopt, ttz. dat de hond niet levend en in goede gezondheid tergugevonde wordt? En hoe verhoudt dat aantal zich tot het totaal aantal honden dat zoek raakt?

'een hond kan een mediterrane ziekte krijgen zelf als hij negatief getest is' https://www.mcvoordieren.nl/honden-uit-het-buitenland: waar, en het is goed dat daarvoor gewaarschuwd wordt, maar hoe vaak gebeurt dit? Hoe groot is dit risico in verhouding tot 'ziek worden' in het algemeen?

'Rashonden zijn naar de knoppen gefokt.' Niels Dorland van de Dierenbescherming https://nos.nl/artikel/2166470-hondente ... nodig.html : beetje straffe uitspraak. Er zijn zeker een aantal rassen waar het echt de verkeerde kant opgaat, iedereen kan er een aantal opnoemen, maar over hoeveel rassen gaat het? Hoeveel rassen hebben gezondheidsproblemen en wat wordt eraan gedaan? Ben je safer met een stamboomhond dan met een stamboomloze, en hoe groot is dit verschil?

'In puppyfarms worden pups aangeboden met een binnenlands paspoort die niet hier geboren zijn, maar illegaal vanuit het oostblok ingevoerd worden (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2898950) : waar, maar over hoeveel pups/puppyfarms gaat het?

'Er zijn stichtingen die nep zijn en eigenlijk vermomde broodfokkers zijn' ; Hoeveel?

Bij gebruik aan cijfers wordt nu vaak elk incident uitvergroot, elke uitspraak uit zijn context gehaald om het eigen gelijk te 'beargumenteren'.
Het soort mij geenszins als iemand enkel een hond wil die in zijn eigen dorp geboren is. Geen probleem, er zijn ook mensen die enkel een kortharige hond willen, of enkel een bruine, of één met hangoren.
Maar het is wel zo netjes om dat dan gewoon te zeggen.

Voor mensen die op zoek zijn naar een hond zou het een houvast zijn als meer concrete objectieve informatie zou bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:07

Die concrete cijfers zijn er niet, omdat het niet te controleren is of die stichtingen zelf bewust een nest pups hebben gefokt of niet, of je moet iemand van binnen de organisatie hebben die uit de school klapt maar dan nog wordt dat vaak afgedaan als zwartmakerij. Hoeveel stichtingen zijn er niet? Om daar alles van te controleren is eigenlijk niet te doen. Daarnaast worden er dingen graag stil gehouden want een hond met een afwijking of iets dergelijks is gewoon negatieve reclame en als dingen goed opgelost worden dan komt het dus vaak niet naar buiten. Ook als honden niet terug kunnen naar de stichting zoeken mensen naar een oplossing ipv dat ze bezig zijn met hoe ze dit kunnen melden. Vaak voelen mensen het zelf ook een beetje als falen en hebben ze het er al moeilijk genoeg mee.
Hoe vaak een hond in goede gezondheid wordt gevangen maakt imo niets uit, een hond hoort überhaupt niet te kunnen ontsnappen en vaak is dit ook wel te voorkomen door een goed passend tuig en het besef dat honden gewoon veel tijd nodig hebben om hier te wennen dus dat deuren goed dicht moeten zitten, de omheining hoog genoeg is, je de honden niet meteen los kan laten enz.
De puppyfarms zijn er vrij makkelijk uit te halen, het is een bedrijf, meerdere rassen, moeder met pups niet in huis want.. maar mensen blijven zelfs daar pups aanschaffen terwijl er genoeg gewaarschuwd is dat je dat niet moet doen.
Ik haalde marktplaats zelf ook aan, niet omdat ik marktplaats verkeerd vind maar omdat je daar gewoon heel makkelijk kan zien hoeveel buitenlandse honden er nog op zoek zijn naar een thuis terwijl er nog steeds meer honden bijgehaald worden waardoor het plaatsen alleen maar lastiger word voor de honden die hier al zijn.

Ik schaar mezelf niet onder de tegenstanders want ik heb er geen problemen mee dat de honden hierheen komen, alleen wel met de manier waarop maar ik vind de vergelijking met vluchtelingen wel een nare manier om eigenlijk te zeggen dat mensen die tegen zijn dan ook wel racisten zullen zijn die vinden dat de vluchtelingen hier niet horen.

bruceandnoon
Berichten: 907
Geregistreerd: 30-01-10
Woonplaats: Beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:22

Sclimpre schreef:
Wat er in deze hele discussie ontbreekt zijn gedetailleerde en actuele cijfers. Ipv. de vraag waarom een hond uit het buitenland halen zou je de vraag kunnen stellen waar je het meest kans hebt om een gezonde, hond met een goed karakter te vinden, los van principes en ook geen rekening gehouden met het financiele plaatje.

Iedereen reageert vanuit zijn eigen ervaring (of van horen zeggen :( ) maar het zou interessant zijn om zo objectief mogelijk de totale toestand in cijfers te vatten.

Nu komen er een heleboel argumenten aan bod die waarschijnlijk allemaal wel waar zijn, maar het is de vraag hoe vaak dit voorkomt.

'buitenlandse honden ontsnappen al op de eerste dag en zijn moeilijk terug te benaderen' : waar, maar hoe vaak gebeurt het dat het niet goed afloopt, ttz. dat de hond niet levend en in goede gezondheid tergugevonde wordt? En hoe verhoudt dat aantal zich tot het totaal aantal honden dat zoek raakt?

'een hond kan een mediterrane ziekte krijgen zelf als hij negatief getest is' https://www.mcvoordieren.nl/honden-uit-het-buitenland: waar, en het is goed dat daarvoor gewaarschuwd wordt, maar hoe vaak gebeurt dit? Hoe groot is dit risico in verhouding tot 'ziek worden' in het algemeen?

'Rashonden zijn naar de knoppen gefokt.' Niels Dorland van de Dierenbescherming https://nos.nl/artikel/2166470-hondente ... nodig.html : beetje straffe uitspraak. Er zijn zeker een aantal rassen waar het echt de verkeerde kant opgaat, iedereen kan er een aantal opnoemen, maar over hoeveel rassen gaat het? Hoeveel rassen hebben gezondheidsproblemen en wat wordt eraan gedaan? Ben je safer met een stamboomhond dan met een stamboomloze, en hoe groot is dit verschil?

'In puppyfarms worden pups aangeboden met een binnenlands paspoort die niet hier geboren zijn, maar illegaal vanuit het oostblok ingevoerd worden (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2898950) : waar, maar over hoeveel pups/puppyfarms gaat het?

'Er zijn stichtingen die nep zijn en eigenlijk vermomde broodfokkers zijn' ; Hoeveel?

Bij gebruik aan cijfers wordt nu vaak elk incident uitvergroot, elke uitspraak uit zijn context gehaald om het eigen gelijk te 'beargumenteren'.
Het soort mij geenszins als iemand enkel een hond wil die in zijn eigen dorp geboren is. Geen probleem, er zijn ook mensen die enkel een kortharige hond willen, of enkel een bruine, of één met hangoren.
Maar het is wel zo netjes om dat dan gewoon te zeggen.

Voor mensen die op zoek zijn naar een hond zou het een houvast zijn als meer concrete objectieve informatie zou bestaan.

Hear hear! Helemaal mee eens. Tot nu toe komt de grootste aanwas van honden in Nederland vanuit de broodfokker. Aandeel buitenlandse zwerfhonden is in verhouding echt heel klein. Er is een heel goed rapport met exacte cijfers uitgebracht door Carien Radstake. Weliswaar al in 2014 gepubliceerd maar nog steeds accuraat. Kan even niet zo snel link hier plaatsen maar als je googeld vind je het heel makkelijk

bruceandnoon
Berichten: 907
Geregistreerd: 30-01-10
Woonplaats: Beemster

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:27

En voor diegene die in principe tegen de invoer van zwerfhonden vanuit het buitenland maar van mening is dat er ter plekke structurele hulp moet komen om daar situatie aan te pakken; Stichting WereldAsielen ondersteunt juist die sterilisatie- castratieprojecten en doen niet aan adopties. Donaties zijn meer dan welkom!!