Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:40

JoyCiej007 schreef:
Dat vraag ik mij al langere tijd serieus af...

Ik zie en hoor zo ontzettend veel mensen op Bokt maar zeker ook daarbuiten, die het nodig vinden een hond uit het buitenland te halen; Spanje, Roemenië, Bulgarije, noem het maar..

Waarom???

Echt, ik begrijp dat nooit zo.
Ja, er zijn veel zwerfhonden over de hele wereld, ja er is veel dierenleed en tuurlijk is dat erg..

Dan even de (realistische!) knuppel in het hoenderhok...
Maar alle zielige, getraumatiseerde ongewenste, gedumpte honden in de OVERVOLLE Nederlandse asiels dan?! .

Als er nou binnen Nl weinig honden te "redden" waren, dan snap ik het nog enigszins...

Maar er worden er nu zo onwijs veel uit het buitenland gehaald terwijl de Nl asiels nog steeds stampendvol zitten..
Om nog maar te zwijgen over het risico op het meenemen van allerlei uitheemse ziektes en aandoeningen of virussen....

Sterker nog; er wordt best wat geld neergelegd voor zo'n buitenlandse hond.
Wie zegt dat dat ten goede komt aan het inperken en aanpakken van het daadwerkelijke probleem?
Wie zegt dat er geen malafide organisaties zijn die weten dat sommige mensen graag een smak geld neerleggen voor zielige buitenlandse hondjes, en daar misbruik van maken?

Werkt dit echt mee aan het oplossen van het probleem, of werkt het misschien juist tegen? (Zoals het bijv maar blijven aankopen van pups van broodfokkers)...

Waarom voelen sommigen zich zo geroepen om in dergelijke landen te "helpen" terwijl we in Nl precies hetzelfde probleem hebben?
En dan kunnen ze het daar toch aanpakken, waarom moeten die honden massaal naar Nl gehaald? De kans op een goed tehuis voor een Nl asielhond wordt daardoor heel erg verkleind...

Ik ben niet op zoek naar simpelweg "ja maar ze zijn zo lief leuk en bovenal zielig"; dat zijn de Nl honden in de Nl asiels namelijk OOK.


Als je je dit nou eens afvroeg bij mensen die, zonder na te denken, een pup namen uit een puppyfarm! Hondjes die in donkere schuren gefokt worden uit mama's die nog nooit daglicht hebben gezien.....
Maar o zo schattig een pupje, gelijk naar de DA want er is vaak van alles mis.
Of mensen die in Nederland fokken en dan hondjes aanbieden van honderden euros "omdat ze een nestje zo leuk vinden" money money money.....

Als je je het serieus afvraag, waarom google je dan niet eerst eens op internet. Zelfs verschillende asiels schrijven al stukjes dat ze beter hondjes uit het buitenland kunnen gaan opvangen. Die zijn tenminste plaatsbaar i.p.v. van ald die kapotgefokte bijtertjes met trauma's door mensen aangedaan.
Daar waag je je kindjes toch niet aan?

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Waarom honden uit Spanje etc ipv Nl??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:02

zolang er betaald wordt voor zielige hondjes uit t buitenland, blijf je die markt spekken.....

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:08

Booooo schreef:
_Micha_ schreef:
Langhaar duitse herder pup vind ik niet bepaald een kruising? Ik bedoel dus honden die je normaal gesproken hier niet ziet.
[ [url=m/O7IPFO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0po6Q9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Enge ziektes? Welke?
Leishmania, niet besmettelijk. Zandvlieg
Erlichiose, niet besmettelijk. Teken
Babesiose, niet besmettelijk. Teken
Hepatozoon, niet besmettelijk. Opeten van teken. Komt zelden voor
Hartworm, niet besmettelijk. Mug
Bruccelose, besmettelijk via slijmvliezen of beschadigde huid ook op mensen. 8 honden met parasiet besmet in 2017
Giardia, besmettelijk. Parasiet

Oke 4 zijn er dus al niet besmettelijk en voor allemaal geld dat je hond deze ook net zo goed op kan lopen wanneer je deze mee neemt op vakantie. Bruccelose is niet niks nee, maar moet je door 1 ziekte waarvan maar 8 honden besmet zijn in Nederland geen honden meer mogen invoeren? Want dat betekend dat je ook geen rashonden uit die gebieden meer mag importeren.

Gedrag wat voor gedrag bedoel je?
Mijn reu is de meest vriendelijke sociale hond die ik ken op het losloopveld is iedereen weg van hem. Hij kan wat druk zijn maar wie heeft daar 'last' van behalve ik? Tijdens als hij los is en een andere hond ziet wil hij wel eens zijn oren dicht hebben zitten, daarom gaat hij alleen los wanneer hij al een stuk energie kwijt is. En is dat echt zulk vreselijk gedrag?
Mijn pup komt beter dan menig andere hond, blaft aan de riem af en toe speels naar andere honden, geen gewenst gedrag, maar ze is nog een baby moet alles nog leren. Typisch buitenlands gedrag? Mwah.

Dus ik ben echt benieuwd over welke ziektes en gedrag je het hebt.


Leishmania geen enge ziekte? Mijn hond is er met 1,5 jaar aan overleden.. :(

Leishmania is niet besmettelijk dus vreselijk ja, eng? nee.
De hond heeft het al of die nu naar hier komt of niet. En vormt daardoor ook geen gevaar voor 'Nederlandse' honden.

marleen_usar

Berichten: 24677
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:09

De honden hier in de asiels hebben het best goed, in het buitenland niet. Een hond in Nederland komt vaak met een reden in een asiel, in het buitenland komen ze in een shelter omdat ze zwaar vermagerd van de straat worden geplukt. Ik heb een Spaanse pup, en ik had al zeer goede ervaringen met Spaanse honden.Ik heb een autistische dochter en ik was op zoek naar een therapie hond. En die heb ik in Spanje gevonden.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:12

Kahawa schreef:
_Micha_ schreef:

Leuk artikel, wordt eigenlijk niets nieuws verteld. Ik hoop dat iedere aap snapt dat je met alleen puppy's weghalen geen bal opschiet. Deze honden dienen gecastreerd te worden en ook moeder dieren en andere straathonden.

Toen ik in Sofia was zag je ontzettend veel straat honden, echter allemaal met een oormerk dat aangeeft dat ze geholpen zijn. In Sofia zijn mede dankzij de donaties en adopties zo goed als geen onbeholpen straat honden meer.


Er werd hier herhaaldelijk gevraagd om bronnen, dus vandaar. :D

En ik lees niks over puppies weghalen? Enkel 1 zin over honden fokken in Oost-Europa, maar dat gaat over populaire rassen.

Oh op die fiets :))
Nee ik bedoelde dat er gezegd werd dat met alleen puppy's weghalen het hele gebeuren in stand gehouden wordt, en alleen de individuele hond dan een beter leven krijgt. Maar ook juist daarom hebben zoveel stichtingen een castratie project.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:17

Bralindy schreef:
Om TS even bij te staan..

Het gros van jullie zouden vast alles weten van de inheemse rassen, hoe om te gaan met een lastige (vaak onherleidbare) kruising met wat er ook dan rondloopt in het land waar die honden vandaan komen (Roemenië/Spanje weet ik veel waar).

Heel veel mensen NIET. Die denken; oh dat is zielig, laten wij ze 'redden'. In asielen in Nederland zijn dus ook veel honden die dus uit het buitenland gehaald zijn (NIET alleen maar powerbreeds, die niet generaliseren!) maar het blijkt toch niet helemaal te voegen in het gezin, slecht begeleid worden door de baas of gedragsproblematiek blijkt te hebben omdat het dier zijn hele leven op straat heeft geleefd.

Misschien cru.. maar als een straathond niet beter weet is het dan wel goed om het te redden? Soms vallen honden niet te redden (ook in Nederland) en soms is het beter van alle partijen om verder te kijken of om het dier te laten gaan. Ik denk ook dat je toch een bepaalde doorloop/cultuur in stand houd als jij je daar maar in blijft investeren.

Ga eerder legitieme fokkers steunen, ipv broodfokkers of 'ongelukjes' door 1 of andere kruising binnen te halen die gedumpt is of op MP staat voor een spotprijs.

Er zullen vast succesverhalen zijn.. maar ik moet ze nog tegenkomen


Ik wil geen gefokte hond. Er zijn er al genoeg in de wereld....
Hoe vaak ik ook lees dat fokkers fokken omdat het zo geweldig leuk is (natuurlijk zijn puppies leuk) zit er toch net zo goed winstbejag achter. En dan nog al die kapot gefokte rassen met al hun problemen, dat kun je toch ook geen liefdewerk noemen.
Geef mij maar een lekkere kruising van het een of ander. Mijn 2 zuiderlingen zijn tot nu toe gezond (6 en 13) mensvriendelijk, katvriendelijk, kipvriendelijk, paardvriendelijk en lief voor kinderen.
De gefokte Rottweiler die ik daarvoor had, is ook al met 8 jaar ingeslapen door allerlei tumoren. Een in Nederland gefokte hond, zonder papier, duur en dus ook niet gezond. Aan dat nestje is heel veel verdiend toen!
Er zijn bovendien echt wel stichtingen die deugen, je moet alleen wat speurwerk en controles doen. Ik snap niet dat dat teveel moeite is.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:17

Maar dierenfan wáárom is het dan erg dat die buitenlandse honden komen met 'enge' ziektes. Het is niet dat ze een gevaar zijn voor de maatschappij, veel kunnen behandeld worden en bovendien als je met je hond op vakantie gaat heb je evenveel kans om zo'n ziekte op te lopen.
Ik vind het een slecht argument, waarom heb jij daar zo'n last van?

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:25

_xManadisx_ schreef:
Wat dacht je van CDV? Is hier in nederland na jaren vaccineren eindelijk uitgeroeid maar nu komen toh weer gevallen uit het oostblok binnen. Groot probleem is ook hiermee dat mensen niet vaccineren en het zo dus wel kan verspreiden.

Ik denk dat er dus zeker zowel voors als tegens aan het halen van honden uit het buitenland zit.
Maar met de ziektes ben ik het eens, maar je ziet ook wel dieren die op vakantie gaan terug komen met leishmania, babesia of ehrlichia. CDV en brucella zou ik me inderdaad meer zorgen over maken.


CDV wordt hier toch standaard tegen ingeënt? Of bedoel je mensen die geheel niet enten? CDV/hondenziekte/distemper is inderdaad ook echt niet fijn. Maar oké je hebt daar een punt :j alleen heb je dan wel zeer veel pech. Daarom raad ik ook altijd aan om ook al is je jonge pup ingeënt ben dan nog steeds een beetje voorzichtig met losloop velden etc.

Zoolgangster

Berichten: 9708
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:39

connie64 schreef:
zolang er betaald wordt voor zielige hondjes uit t buitenland, blijf je die markt spekken.....


Wat dat betreft is het veelzeggend dat organisaties voor zielige hondjes uit het buitenland als paddenstoelen uit de grond schieten... Zou maar zo kunnen dat men geld ruikt. :j

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:45

Zoolgangster schreef:
connie64 schreef:
zolang er betaald wordt voor zielige hondjes uit t buitenland, blijf je die markt spekken.....


Wat dat betreft is het veelzeggend dat organisaties voor zielige hondjes uit het buitenland als paddenstoelen uit de grond schieten... Zou maar zo kunnen dat men geld ruikt. :j

Daarom zie je op deze site van Animal Rescue Sofia ook dat ze al bijna het dubbele aantal honden gecastreerd hebben tov de geadopteerde honden :j
http://arsofia.com/

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:52

Oh ik kan het niet laten om op de OP te reageren :o . En alle mensen die o zo graag een zielig hondje uit spanje willen en vinden dat de Nederlandse asiels "niet vol" zitten of dat die hondjes ook een kans verdienen.. Ik ken nu 5 Kennissen waar het compleet uit de hand is gelopen met dit soort hondjes, die ze uiteindelijke allemaal hebben weg gedaan. Naar asiels etc. Je haalt gewoon de ellende naar nederland toe.

Een oude vriendin van mij: 2 schattige hondjes uit spanje pups, gevonden bij een moeder hond die ergens las de weg lag. Hele leuke hondjes, bij aankomst in nederland was de 1 bang en de ander op zich enthousiast. Naar verloop van tijd werden de hondjes groter maar ook steeds banger. Begonnen de kinderen te bijten en zodra er een deur openstonden waren ze pleite. Toen hebben ze gekozen 1 weg te doen zodat ze meer aandacht aan 1 hond konden geven, die is ergens heen gegaan nooit meer wat van gehoord. De ander ging toen beter maar begon dingen uit angst de slopen en bang voor alles. Uiteindelijk ook naar een asiel gebracht omdat er geen land te begaan is met die hond. Ze hebben cursussen gedaan en t werd niet beter.

Over Asiels in nederland voor iedereen die roept: Het zijn toch allemaal doorgefokte honden met gedrags problemen. Mijn hond die ik nu al 7 jaar heb, is een Boxer x bouvier. Een behoorlijke grote hond intimiderende uitstraling (vind de een, de ander gaat op zn knieeen voor hem zitten en houd zijn kop vast en vertroeteld hem) is in t asiel gepropt met: Hij sloopt alles, banken kussen speelgoed. Wij hebben hem opgehaald en eenmaal thuis stond de worst voor zn neus op tafel, zijn we zonder er over na te denken boodschappen gaan doen en hebben we hem 3 uur alleen gelaten. Er is helemaal NIKS gebeurd! Is een schat met andere honden en dol op kleine kinderen. Het is een lobbes maar beschermt wel zijn huis en baasjes. Nu 7 jaar later moet hij nog steeds aan de bank beginnen :+ Verder hebben mijn moeder en oma al jaaaaren honden uit asiels alle soorten en maten en stuk voor stuk leuke honden.

Na een week kwamen wij de buren van zijn oude eigenaar tegen in een winkel. Riepen door de winkel heen: hee dat is rex! wat leuk dat je een nieuw baasje hebt! Wij waren verbaasd en vroegen wat er met hem aan de hand was. Oh niks mevrouw hij was voor hun gewoon te groot.
En zo worden er dus ook een hoop honden weggestopt met 'valse' redenen. Als je een hond wilt ga naar een asiel ga met hem lopen en kijk wat er gebeurd en ga niet afgeven op wat je op internet ziet. Dat is niet altijd waar.

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:58

_Micha_ schreef:
Maar dierenfan wáárom is het dan erg dat die buitenlandse honden komen met 'enge' ziektes. Het is niet dat ze een gevaar zijn voor de maatschappij, veel kunnen behandeld worden en bovendien als je met je hond op vakantie gaat heb je evenveel kans om zo'n ziekte op te lopen.
Ik vind het een slecht argument, waarom heb jij daar zo'n last van?

Wil hier ff op inhaken...
Waarom zou je een ongezonde hond willen, die je meteen op kosten jaagt?
En ja, ze kunnen gevaarlijke ziektes mee brengen (lees mijn eerdere post), die ook nog kunnen overgaan op je heb ik al huisdieren...

Als je met je eigen hond op vakantie gaat, is deze geent en in goede lichamelijke staat (mag ik aannemen) dus minder vatbaar..

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:00

Evelienepien schreef:
_Micha_ schreef:
Maar dierenfan wáárom is het dan erg dat die buitenlandse honden komen met 'enge' ziektes. Het is niet dat ze een gevaar zijn voor de maatschappij, veel kunnen behandeld worden en bovendien als je met je hond op vakantie gaat heb je evenveel kans om zo'n ziekte op te lopen.
Ik vind het een slecht argument, waarom heb jij daar zo'n last van?

Wil hier ff op inhaken...
Waarom zou je een ongezonde hond willen, die je meteen op kosten jaagt?
En ja, ze kunnen gevaarlijke ziektes mee brengen (lees mijn eerdere post), die ook nog kunnen overgaan op je heb ik al huisdieren...

Als je met je eigen hond op vakantie gaat, is deze geent en in goede lichamelijke staat (mag ik aannemen) dus minder vatbaar..


Daarom moet je dus de moeite doen een goede stichting op te zoeken. Die honden zijn getest en geënt, de oudere ook gesteriliseerd.
Bovendien nemen mensen die op vakantie zijn geweest, ook ziektes mee. Denk maar aan insecten in hun bagage of meegenomen stekjes.

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:05

Zoolgangster schreef:
connie64 schreef:
zolang er betaald wordt voor zielige hondjes uit t buitenland, blijf je die markt spekken.....


Wat dat betreft is het veelzeggend dat organisaties voor zielige hondjes uit het buitenland als paddenstoelen uit de grond schieten... Zou maar zo kunnen dat men geld ruikt. :j


Klopt helemaal!!
Tenslotte komen er ook nestjes pups nu "legaal" ( onder stichting) hier na toe met enige verschil dat ze nu daar in opvangcentrum zitten ( maar hoe het er daar uitziet ?) ipv broodfok hier...
Betalen doe je bij allebei immers ...(en metzelfde bedragen voor kruisingen).

En ja, onze Kroaat (die wij als herplaatser hebben dus zoveelste die na Ned is gekomen en niet bevallen is): wij zijn kei happy met hem maar ja, in rijtjeshuis hoef je hem echt niet te zetten...

Buurman hier ook zoiets:herplaatser hond was best vals maar ja, is waakhond. Nu doet hij er meer mee en blijkt het hele leuke hond te zijn...

Zijn dat dan succesverhalen??

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:08

Evelienepien schreef:
_Micha_ schreef:
Maar dierenfan wáárom is het dan erg dat die buitenlandse honden komen met 'enge' ziektes. Het is niet dat ze een gevaar zijn voor de maatschappij, veel kunnen behandeld worden en bovendien als je met je hond op vakantie gaat heb je evenveel kans om zo'n ziekte op te lopen.
Ik vind het een slecht argument, waarom heb jij daar zo'n last van?

Wil hier ff op inhaken...
Waarom zou je een ongezonde hond willen, die je meteen op kosten jaagt?
En ja, ze kunnen gevaarlijke ziektes mee brengen (lees mijn eerdere post), die ook nog kunnen overgaan op je heb ik al huisdieren...

Als je met je eigen hond op vakantie gaat, is deze geent en in goede lichamelijke staat (mag ik aannemen) dus minder vatbaar..


De honden die via een officiele stichting naar hier komen vallen onder de Traces-richtlijn https://ec.europa.eu/food/animals/traces_en. Ze zijn dus allemaal gechipt, geënt en voor vertrek door een DA gecontroleerd of ze fit genoeg zijn om te reizen. Honden vanuit zuiderse landen worden gecontroleerd op de specifieke ziekten. Ze moeten ook in orde zijn met ontworming, worden indien nodig tegen parasieten behandeld voor vertrek.

Geen enkel systeem is 100% waterdicht, maar het is toch behoorlijk streng.

Ik heb de indruk dat veel mensen het onderscheid niet maken tussen een stichting die honden uit asiels naar hier haalt en broodfokkers/puppyfarms.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 25-08-17 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:09

Margee: geent, getest ed... Zul je toch ook dienen te geloven op hun blauwe ogen (net zoals broodfokkers destijds).
Mensen brengen ook ziektes over maar toch niet op honden? En daar gaat het toch over?

Sclimple: maar juist doorsat de stichtingen als paddestoelen omhoog vliegen en er dus helaas rotte appels tussen zitten (waar je als leek niets vanaf weet ookal heb je je fegoogled) is het zo moeilijk en is het verschil tussen goede stichting of slechte (alla broodfok)stichting zo klein.

We weten in theorie allemaal het verschil wel maar praktijk blijkt toch (helaas) andrrs ...
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 25-08-17 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Booooo
Berichten: 6525
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:09

Niet tegen alle ziektes is in te enten (of te checken door de stichtingen) helaas (bijv. Leishmania). Kon ook niet als pup getest worden.

En succesverhalen en de niet-succesverhalen heb je altijd en overal met alles. Met asielhonden, met buitenlandse honden. Maar ook bij winkels, met bijv. het kopen van een bank :+

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:13

Evelienepien schreef:
_Micha_ schreef:
Maar dierenfan wáárom is het dan erg dat die buitenlandse honden komen met 'enge' ziektes. Het is niet dat ze een gevaar zijn voor de maatschappij, veel kunnen behandeld worden en bovendien als je met je hond op vakantie gaat heb je evenveel kans om zo'n ziekte op te lopen.
Ik vind het een slecht argument, waarom heb jij daar zo'n last van?

Wil hier ff op inhaken...
Waarom zou je een ongezonde hond willen, die je meteen op kosten jaagt?
En ja, ze kunnen gevaarlijke ziektes mee brengen (lees mijn eerdere post), die ook nog kunnen overgaan op je heb ik al huisdieren...

Als je met je eigen hond op vakantie gaat, is deze geent en in goede lichamelijke staat (mag ik aannemen) dus minder vatbaar..



Ik neem geen ongezonde hond die me op koste jaagt. Dit was alleen mijn antwoord omdat er wordt gezegd dat het erg is dat buitenlandse honden met enge ziektes komen. Dat is allemaal leuk, maar daar heeft niemand last van behalve het baasje als die er voor kiezen om voor zo'n hond te gaan.

Parvo.. tja daar moeten ze gewoon voor ingeënt zijn, dus licht dat dan aan de buitenlandse hond of aan de stichting? Hier in Nederland kun je vast ook wel hondjes met Parvo ergens vandaan plukken. Dan maar geen hond meer uit Nederland? Verder als jouw dieren ingeënt zijn zullen deze geen last krijgen.
Maar ik heb ook niet eerder gezegd dat er geen besmettelijke ziektes zijn, in mijn andere post heb ik dat benoemd maar dat zijn er veel minder en dan kom ik weer bij het verhaal over op vakantie gaan.

Of je dier nu ingeënt is of niet bij Leishmania, Giardia, Erlichiose en ga zo maar door, dat maakt niet uit daar kun je niet tegen enten. Dus of jij je ingeënte hond mee neemt of een met niets, maakt niet uit.

Dus nogmaals mijn vraag, waarom zijn die ziektes erg? Voor iemand anders buiten de baas van de hond?

Edit; bepaalde ziektes zijn zeer zeker wel overdraag baar van mens op hond of andersom. Ook zijn er parasieten en dieren die een langere tijd kunnen overleven buiten hun optimale levens omstandigheden, dus ja ook de menselijke vakantie ganger kan iets mee terug nemen.

Mensen die over winst blijven praten:
http://files.arsofia.com/uploads/2010/02/za-kakvo-ENG1.jpg
Dus dit, ik wil ook nog wel even vragen hoe duur het is om ze naar Nederland te transporteren? En wat de voeding van de pups in Nederland kost? Bovendien heb je ook speeltjes en dekentjes etc nodig.

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:27

Voor mij zou de reden zijn om een ongezonde hond niet in huis te halen:
De kopzorgen, die je er meteen bij hebt (wordt ie wel / niet beter) / de letterlijke zorg (medicijnen geven / temperaturen oid) en ja, het geld dat dat kost...
Ik denk daarmee net zoals een paard:
Ik koop een gezond paard want onkosten / ziektes kunnen er altijd nog bij komen...
Waarom met een ander beest anders?
Uiteindelijk wil je zelf toch ook een fijne tijd beleven aan het beest (en ja, normaal gesproken geldt voor de meeste mensen, dat dat een gezond dier is)...

Ik geloof dus ook dat ik je vraag niet begrijp ....

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:29

JoyCiej007 schreef:
Dat vraag ik mij al langere tijd serieus af...

Ik zie en hoor zo ontzettend veel mensen op Bokt maar zeker ook daarbuiten, die het nodig vinden een hond uit het buitenland te halen; Spanje, Roemenië, Bulgarije, noem het maar..

Waarom???

Echt, ik begrijp dat nooit zo.
Ja, er zijn veel zwerfhonden over de hele wereld, ja er is veel dierenleed en tuurlijk is dat erg..

Dan even de (realistische!) knuppel in het hoenderhok...
Maar alle zielige, getraumatiseerde ongewenste, gedumpte honden in de OVERVOLLE Nederlandse asiels dan?! .

Als er nou binnen Nl weinig honden te "redden" waren, dan snap ik het nog enigszins...

Maar er worden er nu zo onwijs veel uit het buitenland gehaald terwijl de Nl asiels nog steeds stampendvol zitten..
Om nog maar te zwijgen over het risico op het meenemen van allerlei uitheemse ziektes en aandoeningen of virussen....

Sterker nog; er wordt best wat geld neergelegd voor zo'n buitenlandse hond.
Wie zegt dat dat ten goede komt aan het inperken en aanpakken van het daadwerkelijke probleem?
Wie zegt dat er geen malafide organisaties zijn die weten dat sommige mensen graag een smak geld neerleggen voor zielige buitenlandse hondjes, en daar misbruik van maken?

Werkt dit echt mee aan het oplossen van het probleem, of werkt het misschien juist tegen? (Zoals het bijv maar blijven aankopen van pups van broodfokkers)...

Waarom voelen sommigen zich zo geroepen om in dergelijke landen te "helpen" terwijl we in Nl precies hetzelfde probleem hebben?
En dan kunnen ze het daar toch aanpakken, waarom moeten die honden massaal naar Nl gehaald? De kans op een goed tehuis voor een Nl asielhond wordt daardoor heel erg verkleind...

Ik ben niet op zoek naar simpelweg "ja maar ze zijn zo lief leuk en bovenal zielig"; dat zijn de Nl honden in de Nl asiels namelijk OOK.

Ben het helemaal met je eens
in Nederlandse asiels is niet alleen maar ellende wat er zit

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:06

Evelienepien schreef:
Sclimple: maar juist doorsat de stichtingen als paddestoelen omhoog vliegen en er dus helaas rotte appels tussen zitten (waar je als leek niets vanaf weet ookal heb je je fegoogled) is het zo moeilijk en is het verschil tussen goede stichting of slechte (alla broodfok)stichting zo klein.


Voordat we onze eerste Spanjaard in huis haalden was dat mijn grootste schrik : of de mooie website waarop ik de hond gezien had niet een originele verkoopstruc van een broodfokker was en dat er helemaal geen Spanje aan te pas kwam. Ik wist helemaal niets van de hele problematiek van de volle asiels in Spanje. Dan maar een vriendin gecontacteerd die daar een aantal jaar gewoond heeft. Ze kon ons al bijpraten over de situatie van de honden in Spanje. Vervolgens is ze op zoek gegaan naar info over de stichting die we op het oog hadden. Ze heeft dan een paar artikelen in Spaanse kranten gevonden waarin de samenwerking tussen een plaatselijk asiel en de stichting beschreven werd. Dat verhaal klopte perfect met wat de stichting op haar website vertelde. Dan de contactpersoon voor de hond gebeld en die het hemd van het lijf gevraagd.

Trouwens met mijn vorige hond (rashond van bij een erkende fokker) heb ik hetzelfde gedaan. Lijst met erkende fokkers van de ras in Belgie opgezocht en ze allemaal opgebeld (waren er gelukkig niet te veel). Dan afspraken gemaakt en gaan kijken.

En de honden daarvoor waren honden van het plaatselijk asiel, toen waren we jong en naief en hebben gewoon een leuke hond uit het asiel gehaald. En een maand later een 2de. En dat waren ook reuzefijne honden. Maar zelfs toen zat onze eerste hond er pas sinds dezelfde ochtend en nr. 2 heeft er minder dan een week gezeten.

Dus nee, niemand geloven op zijn blauwe ogen, zovele mogelijk opzoeken en dan een heleboel vragen stellen. Als het een verhaal is dat niet zuiver op de graat is ga je het wel merken.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:22

_Micha_ schreef:
_xManadisx_ schreef:
Wat dacht je van CDV? Is hier in nederland na jaren vaccineren eindelijk uitgeroeid maar nu komen toh weer gevallen uit het oostblok binnen. Groot probleem is ook hiermee dat mensen niet vaccineren en het zo dus wel kan verspreiden.

Ik denk dat er dus zeker zowel voors als tegens aan het halen van honden uit het buitenland zit.
Maar met de ziektes ben ik het eens, maar je ziet ook wel dieren die op vakantie gaan terug komen met leishmania, babesia of ehrlichia. CDV en brucella zou ik me inderdaad meer zorgen over maken.


CDV wordt hier toch standaard tegen ingeënt? Of bedoel je mensen die geheel niet enten? CDV/hondenziekte/distemper is inderdaad ook echt niet fijn. Maar oké je hebt daar een punt :j alleen heb je dan wel zeer veel pech. Daarom raad ik ook altijd aan om ook al is je jonge pup ingeënt ben dan nog steeds een beetje voorzichtig met losloop velden etc.


Dat bedoel ik inderdaad. Wel een beetje dubbel dus, maar er is tegenwoordig veel te doen over enten en veel mensen enten nog steeds niet. Ik vind dat erg dom, zeker nu er zoveel hondjes van de malafide handel in het oostblok komen. Maar daar heb je het ook gelijk te pakken, wanneer het allemaal via de regels gaat is er amper een probleem, maar veel mensen halen toch de zielige pups uit het oostblok die van broodfokkers komen, en dáár gaat het fout imo.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:49

Margee schreef:
JoyCiej007 schreef:
Dat vraag ik mij al langere tijd serieus af...

Ik zie en hoor zo ontzettend veel mensen op Bokt maar zeker ook daarbuiten, die het nodig vinden een hond uit het buitenland te halen; Spanje, Roemenië, Bulgarije, noem het maar..

Waarom???

Echt, ik begrijp dat nooit zo.
Ja, er zijn veel zwerfhonden over de hele wereld, ja er is veel dierenleed en tuurlijk is dat erg..

Dan even de (realistische!) knuppel in het hoenderhok...
Maar alle zielige, getraumatiseerde ongewenste, gedumpte honden in de OVERVOLLE Nederlandse asiels dan?! .

Als er nou binnen Nl weinig honden te "redden" waren, dan snap ik het nog enigszins...

Maar er worden er nu zo onwijs veel uit het buitenland gehaald terwijl de Nl asiels nog steeds stampendvol zitten..
Om nog maar te zwijgen over het risico op het meenemen van allerlei uitheemse ziektes en aandoeningen of virussen....

Sterker nog; er wordt best wat geld neergelegd voor zo'n buitenlandse hond.
Wie zegt dat dat ten goede komt aan het inperken en aanpakken van het daadwerkelijke probleem?
Wie zegt dat er geen malafide organisaties zijn die weten dat sommige mensen graag een smak geld neerleggen voor zielige buitenlandse hondjes, en daar misbruik van maken?

Werkt dit echt mee aan het oplossen van het probleem, of werkt het misschien juist tegen? (Zoals het bijv maar blijven aankopen van pups van broodfokkers)...

Waarom voelen sommigen zich zo geroepen om in dergelijke landen te "helpen" terwijl we in Nl precies hetzelfde probleem hebben?
En dan kunnen ze het daar toch aanpakken, waarom moeten die honden massaal naar Nl gehaald? De kans op een goed tehuis voor een Nl asielhond wordt daardoor heel erg verkleind...

Ik ben niet op zoek naar simpelweg "ja maar ze zijn zo lief leuk en bovenal zielig"; dat zijn de Nl honden in de Nl asiels namelijk OOK.


Als je je dit nou eens afvroeg bij mensen die, zonder na te denken, een pup namen uit een puppyfarm! Hondjes die in donkere schuren gefokt worden uit mama's die nog nooit daglicht hebben gezien.....
Maar o zo schattig een pupje, gelijk naar de DA want er is vaak van alles mis.
Of mensen die in Nederland fokken en dan hondjes aanbieden van honderden euros "omdat ze een nestje zo leuk vinden" money money money.....

Als je je het serieus afvraag, waarom google je dan niet eerst eens op internet. Zelfs verschillende asiels schrijven al stukjes dat ze beter hondjes uit het buitenland kunnen gaan opvangen. Die zijn tenminste plaatsbaar i.p.v. van ald die kapotgefokte bijtertjes met trauma's door mensen aangedaan.
Daar waag je je kindjes toch niet aan?

Want het 1 sluit het ander uit?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:58

EmptyWords schreef:
heb je al eens goed gekeken wat er in de nl'se asiels zit? voornamelijk powerbreeds en gedragsproblemen. de andere honden die hier niet onder vallen zijn ook gewoon zo weer weg naar een nieuw huis

Ik had me zo voor genomen niet te reageren :o .Maar heel even voor de juiste info,99 van de 100 inentingboekjes zijn buitenlands.Dus zit het asiel gewoon vol buitenlandse honden.Dit gaat trouwens over belgische asiels,nederlandse kan ik weinig van zeggen.
En dan de stichtingen als je belt dat er een hond van hun in het asiel zit :x .

Sjolvir

Berichten: 25289
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:24

Bralindy schreef:
Om TS even bij te staan..

Het gros van jullie zouden vast alles weten van de inheemse rassen, hoe om te gaan met een lastige (vaak onherleidbare) kruising met wat er ook dan rondloopt in het land waar die honden vandaan komen (Roemenië/Spanje weet ik veel waar).

Heel veel mensen NIET. Die denken; oh dat is zielig, laten wij ze 'redden'. In asielen in Nederland zijn dus ook veel honden die dus uit het buitenland gehaald zijn (NIET alleen maar powerbreeds, die niet generaliseren!) maar het blijkt toch niet helemaal te voegen in het gezin, slecht begeleid worden door de baas of gedragsproblematiek blijkt te hebben omdat het dier zijn hele leven op straat heeft geleefd.

Misschien cru.. maar als een straathond niet beter weet is het dan wel goed om het te redden? Soms vallen honden niet te redden (ook in Nederland) en soms is het beter van alle partijen om verder te kijken of om het dier te laten gaan. Ik denk ook dat je toch een bepaalde doorloop/cultuur in stand houd als jij je daar maar in blijft investeren.

Ga eerder legitieme fokkers steunen, ipv broodfokkers of 'ongelukjes' door 1 of andere kruising binnen te halen die gedumpt is of op MP staat voor een spotprijs.

Er zullen vast succesverhalen zijn.. maar ik moet ze nog tegenkomen


Legitieme fokkers ga ik niet steunen, zolang er op wat voor manier dan ook toch al te veel honden op deze planet zijn. Kortom eerst overschot reguleren en dan pas weer bewust fokken.

Wat betreft kneusjes, mijn mening is dat of het nou een NL hond is of een buitenlander dat die soms beter af zijn om geeuthanseerd te worden, zeker als je als stichting maar beperkte financiele middelen hebt. Dan is het helpen van 1 hond met ziekte/verwonding vele malen duurder dan het helpen van aantal honden voor castratie en vaccinatie oid. Maar als je als stichting dat hard op zou zeggen rent groot deel van je donateurs weg, want dat is zielig....
Wel de kanttekening dat dan het euthanaseren van die hondjes daar ook netjes moet gebeuren en niet zoals nu vaak gebeurt, door ze dood te schoppen of slaan of niet voor euthanasia bedoelde middelen in te spuiten.
(Even denkend aan lopend topic op bokt waar de ene helft van bokt hond die eigenaren agressief benaderd is voor inslapen en de andere helft hond nog een kans wil geven. Betreft dan geen "ziekte" zo op het eerste gezicht, maar voor deze rotte appel 100 gezonde blije niet agressieve honden te vinden)


Dankbaar? Vind dat onzinnig om toe te schrijven als eigenschap aan een buitenlander. Iedere hond is zo ongveer een gezelschaps en roedeldier en blij met zijn mens, dus wat is dankbaar? Heb hier nu Roemeen naast me liggen en die is echt niet dankbaarder dan de x staff x mechelaar die in NL bij een baas had gezeten die had geprobeerd hem vals te maken en ook niet dankbaarder dan de x Labrador daarvoor die uit een NL asiel kwam.
En alle 3 hebben hun bijzonderheden of problemen, het is maar hoe je het noemt.
Roemeen is kleine heks, die echt wel durft te snappen.
staff x mechel was de liefste, maar die was echt een scheiterd (en als ie bang werd was ie foetsie, kon ik hem doorgaans terug vinden onder de auto) en heel NL was bang voor hem. Echt de best luisterende hond die ik ooit gehad heb.
x Labrador kon nooit los, die vrat andere honden met huid en haar op.
En alle 3 zijn het op hun manier toffee honden.

Ik zeg altijd leuke aan een hond is, hoe later je thuis komt hoe blijer hij is. :+ }> Is dat dankbaar? Nee, dat is gewoon hond. (daarom zijn honden zo leuk).
En ja, je hebt ook eikels van honden, redden waarom ik hond wel eerst echt wou zien en ontmoeten voor ik hem of haar zou willen hebben.

Ik ken ook de niet success verhalen van de weggelopen hond uit 1e hand, maar dat waren niet alleen buitenlanders, ook NL honden. Buitenlanders nog wel eens. Wat betreft ziekten, ja, dat risicol loop je afh. van waar je hond weg komt en op welke leeftijd. Aan de andere kant, Ik ben nu ehh oud.. en vanfa dat ik geboren ben hadden wij honden en die gingen mee naar het Middenlandse zee gebied, wil je echt geen risico's dan moet je ook niet je huisdier meenemen. Dan is het consequent.



Is mijn hond een succes verhaal? (ik vind van wel en wil haar niet meer missen!)
Het is en takketeef :+ }> (daarom wou ik eigenlijk ook een rue, maar heb toch echt deze zelf uitgezocht).
Het is een kleine heks met grote bek, zeker als ze los loopt met haar Schapendoes Nederlandse vriendinetje (want dan mag die echt niet meer met iemand anders spelen).
Ze kan goed met de kat(ten).
Ze kan alleen zijn.
Je kan haar niet aan een fietsenrek bij de winkel binden, daar vertrouw ik haar niet genoeg voor. (maar ja, moet je tegenwoordig toch al niet meer doen, mijn x staff hing heel vaak aan het fietsenrek).
Ze is bang voor vuurwerk (helaas bliezen ze het tunneltje bij mijn huis op toen ik haar uitliet op oudjaarsdag, daarvoor ging het goed. Vorige hond was er trouwens ook bang voor).
Ze is gek op autorijden (als in, feest! Ik mag mee met de baas).
Ze luisterd, matig, vind ik, maar na mijn vorige hond luisterd niets goed. :+
Verder is ze nergens goed in, maar ook niet slecht.
Als ze een haas ziet...dan is ze wel foetsie (dus loopt met gps), maar weer te dom om ook maar in de buurt te kunnen komen.
Ze is gewoon een hond, net zoals alle andere honden en ik zou haar niet meer willen missen en op elke hond valt wel iets aan te merken.


En dan loop je in het bos, wat kom je tegen? Nog een paar buitenlanders, sommigen aan de lijn andere niet. Een border collie baasloos rond liep en dus maar gevangen omdat die baas kwijt was na hazenjacht. Dan kom je ras jachthond tegen met teletact band om zijn hals, want ja, die vangt ook haas... En vervolgens zie je die ene beagle weer voorbij komen waarvan je weet dat je die wekelijks in het bos aantal keer zonder baas langs ziet komen omdat die een complete bananen plantage in zijn oren heeft. Verder is dit heel leuk bos, echt los loop bos, met eigenlijk alleen leuke honden NL of buitenlands, ras of kruising die zeuren daar onderling niet over, die praten allemaal woefs en rennen en spelen er op los.

Blij toe dat die honden gewoon allemaal woefs praten. (oke behalve kortsnuitigen en dan ook nog zonder staart die praten wel eens nogal mompelend)
Afbeelding