Bokkers met een Ridge back.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esplendido
Berichten: 3140
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:48

Onze RR is ook erg gefixeerd op eten. Ze eet echt wel eens uit de vuilnisbak en als de kinderen iets krijgen moet ik echt wel opletten.

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Bokkers met een Ridge back.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:00

Mijn zwager heeft een RR. Reu, flinke vent van 49 kilo. Vroeger dekreu geweest, als herplaatser bij mijn zwager gekomen. Inmiddels is hij 9 jaar, dacht ik.

Afbeelding

Het liefste ligt hij zo:

Afbeelding

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Bokkers met een Ridge back.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:05

Hahaha kop op tafel en zo zielig kijken zo herkenbaar.

JoyceLa

Berichten: 2125
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:05

Ik heb even dit topic doorgekeken. Wat een gave honden! Ik heb er zelf ook al jaren een zwak voor.

Kan iemand mij vertellen hoe ze aan die ridge komen? Ik heb mij namelijk wel eens laten vertellen dat dit komt omdat ze met een open ruggetje worden geboren. maar dit lijkt mij wel een vreemde constatering...

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: Bokkers met een Ridge back.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:15

ik denk wel te weten waar dat open ruggetjes verhaal vandaan komt.
Bij de pups worden de kruinen gecontroleerd door de raad van beheer (?) want soms zijn de kruinen niet goed, en die pupjes worden dan ingeslapen omdat ze kans hebben op neurologische problemen, die kruintjes hebben dan meen ik inderdaad een verbinding met ruggemerg of iets

Misschien dat iemand hier meer over kan vertellen, maar uit het nest waar onze jongste uit kwam was er ook 1 pupje om die reden ingeslapen.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:19

JoyceLa schreef:
Kan iemand mij vertellen hoe ze aan die ridge komen? Ik heb mij namelijk wel eens laten vertellen dat dit komt omdat ze met een open ruggetje worden geboren. maar dit lijkt mij wel een vreemde constatering...


Belangrijk bij het ontstaan van het atletische figuur van de ridgeback is de inheemse hond van de Khoi-khoi, nomaden die door de Nederlandse pioniers in de Kaap smalend 'hottentotten" werden genoemd. Van hem heeft onze ridgeback zijn opvallende rugstreep geërfd, een strook haar die tegen de groeirichting in groeit. Zuid-Afrikaanse jagers gebruikten de ridgeback om grof wild op te jagen en terug te vinden, maar ook voor de leeuwenjacht.
De jachthond van de hottentotten werden gekruist werden met honden geïmporteerd door de eerste kolonialen komend uit Europa in de 17e eeuw; en meer bepaald mastino's, doggen en bloedhonden. De ridgeback werd door de boeren in Zuid-Afrika ontwikkeld, en zijn standaard werd in 1922 vastgelegd in ex-Rhodesia. Vandaar Rhodesian Ridgeback ook wel pronkrug genoemd.

De pronk of ridge is een mutatie. Een verkeerde inplanting van het haar die dieren gevoelig maakt voor de afwijking dermoid sinus.

Een dermoid sinus ziet er onschuldig uit: het is een klein gaatje in de huid ter hoogte van de rug. De sinus is echter een onderhuids buisje dat soms helemaal tot aan het ruggenmerg loopt en zorgt dan voor een open verbinding tussen ruggenmerg en buitenwereld. Het is op die manier eigenlijk een zeer milde vorm van open rug. De dermoid sinus vult op met dode huidcellen en talg en kan gemakkelijk infecteren. Op die manier kan het een ingangspoort vormen voor infectie van het ruggenmerg en bij uitbreiding de hersenen. Dermoid sinussen bevinden zich meestal voor of achter de ridge. Hoewel een dermoid sinus in veel gevallen operatief te verwijderen is worden pups met een dermoid sinus (net als pups zonder de pronk) vaak geëuthanaseerd.
In NL is het euthanaseren van RR zonder pronk gelukkig geen praktijk meer.

Mondy

Berichten: 11877
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:26

Wat heerlijk die verhalen :D
De laatste van ons was ook een meester in eten jatten als ie de kans zou krijgen :+
En zijn kenmerk waarbij je wist dat ie wat had gedaan wat niet mocht: als een klein balletje opgerold liggen, ogen standje Chinees en alleen het puntje van zn staart kwispelde _O-

En het zitten op een natte stoep ? Dacht het niet...alleen in zweefzit :))

Woont er niet iemand in de buurt doe voor een dosis RR kan zorgen O:)

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Bokkers met een Ridge back.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:30

Ridgebacks, wat een heerlijke honden..
Mijn vriend heeft er 1, een prachtteef van zo'n 45 kilo en echt mijn vriendinnetje. Ze is nu 2/2.5 jaar en wel in een paar weken echt aanzienlijk rustiger geworden, is dat bij meer ridgebacks zo?
Het is echt een opvallend verschil.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:33

Mondy schreef:
En het zitten op een natte stoep ? Dacht het niet...alleen in zweefzit :))


Heeeel herkenbaar. Onze reu deed dat ook; zo'n zweefzit. Ik heb hem echt moeten leren zwemmen want hij was geen fan van water. Als het regende wilde hij niet naar buiten. Hij sprong wel eens in de auto van de voor naar de achterbank en terug als ik hem uit de auto wilde halen en het regende. :D :D
Daarentegen ging hij het liefst in de bloedhitte in het hete zand op het strand liggen.

De teef daarna hield ook niet echt van water, maar onze laatste teef is een echte waterrat. Vooral achter de eenden aan. Een regenbui tijdens het wandelen heeft ze ook liever niet.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Bokkers met een Ridge back.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:40

Whahaha Mondy heerlijk ook zo herkenbaar. Onze RR liep no way door water. En inderdaad zweefzit of dat opgerold liggen en dan klein beetje kwispelen. Nu wil ik weer helemaal een puppy <3
Ze had trouwens wel een dermoid sinus.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:42

Ze zijn ook rete slim. Onze eerste reu heeft in zn eerste jaar ontzettend gesloopt. Wij woonden toen in een dubbel bovenhuis met groot terras, maar ik had geen aparte ruimte voor hem. Een kennel vind ik als ze groter zijn geen oplossing. Iedere x als we weg waren geweest, was er wel iets aan gort. Had hij weer een paar schoenen gevonden of een plint van de muur gesloopt. Al waren we een kwartier weg wist hij wel iets te slopen. Als we weg gingen deed hij altijd net of hij vast sliep en uren niet meer wakker zou worden.
We hebben hem een x betrapt. Toen deden we net of we weg gingen maar 1 van ons (ik) bleef staan achter een muur in de gang. Zodra hij de benedendeur in het portiekje dicht hoorde vallen (dus niet de voordeur), hoorden we hem van zn plek komen, richting keuken en poten tegen het aanrecht. Dus sprong ik met veel misbaar tevoorschijn en hij schrok zich een ongeluk. Toen was het een tijdje afgelopen, maar na een paar weken begon hij weer. Toen dachten we de truc nog een x te herhalen. Inderdaad kwam hij bij het dichtvallen van de benedendeur weer van zijn plek op weg naar..... het muurtje waar ik achterstond om even te checken of hij veilig zn gang kon gaan. _O- _O- _O- _O-

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Bokkers met een Ridge back.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:44

Whahahahaha. Geweldig :D

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:51



Volgens mij hebben onze pups geen DS maar zeker weet ik dat nog niet. Heb het in ieder geval nog niet gevoeld (te voelen aan een bultje op de ridge) Ze zijn alleen zo klein nog, dus vind ik het moeilijk om dat te voelen. Binnenkort komt een vriendin die DA is de pups checken dus dan weet ik het zeker.
In principe zou het ook niet moeten kunnen, want de vader waarmee ik heb gefokt is DS vrij. Beide ouders moeten het DS gen hebben wil het zich voordoen.
Als er een een DS heeft laat ik opereren als dat mogelijk is. Ik kan met geen mogelijkheid euthanaseren. Ik hoop zelfs dat ik er afstand van kan doen als ze straks weg gaan. Ze zijn zo vreselijk leuk. Ze hebben allemaal mooie ridges. Er zijn er een paar heel donker en een paar iets lichter. Sommigen met vrijwel geen aftekening, een paar met een beetje wit op de borst en witte op de buikjes.

JoyceLa

Berichten: 2125
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:00

Babootje schreef:
JoyceLa schreef:
Kan iemand mij vertellen hoe ze aan die ridge komen? Ik heb mij namelijk wel eens laten vertellen dat dit komt omdat ze met een open ruggetje worden geboren. maar dit lijkt mij wel een vreemde constatering...


Belangrijk bij het ontstaan van het atletische figuur van de ridgeback is de inheemse hond van de Khoi-khoi, nomaden die door de Nederlandse pioniers in de Kaap smalend 'hottentotten" werden genoemd. Van hem heeft onze ridgeback zijn opvallende rugstreep geërfd, een strook haar die tegen de groeirichting in groeit. Zuid-Afrikaanse jagers gebruikten de ridgeback om grof wild op te jagen en terug te vinden, maar ook voor de leeuwenjacht.
De jachthond van de hottentotten werden gekruist werden met honden geïmporteerd door de eerste kolonialen komend uit Europa in de 17e eeuw; en meer bepaald mastino's, doggen en bloedhonden. De ridgeback werd door de boeren in Zuid-Afrika ontwikkeld, en zijn standaard werd in 1922 vastgelegd in ex-Rhodesia. Vandaar Rhodesian Ridgeback ook wel pronkrug genoemd.

De pronk of ridge is een mutatie. Een verkeerde inplanting van het haar die dieren gevoelig maakt voor de afwijking dermoid sinus.

Een dermoid sinus ziet er onschuldig uit: het is een klein gaatje in de huid ter hoogte van de rug. De sinus is echter een onderhuids buisje dat soms helemaal tot aan het ruggenmerg loopt en zorgt dan voor een open verbinding tussen ruggenmerg en buitenwereld. Het is op die manier eigenlijk een zeer milde vorm van open rug. De dermoid sinus vult op met dode huidcellen en talg en kan gemakkelijk infecteren. Op die manier kan het een ingangspoort vormen voor infectie van het ruggenmerg en bij uitbreiding de hersenen. Dermoid sinussen bevinden zich meestal voor of achter de ridge. Hoewel een dermoid sinus in veel gevallen operatief te verwijderen is worden pups met een dermoid sinus (net als pups zonder de pronk) vaak geëuthanaseerd.
In NL is het euthanaseren van RR zonder pronk gelukkig geen praktijk meer.


Bedankt voor de uitleg!

JoyceLa

Berichten: 2125
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:00

Babootje schreef:
[ Video ]

Volgens mij hebben onze pups geen DS maar zeker weet ik dat nog niet. Heb het in ieder geval nog niet gevoeld (te voelen aan een bultje op de ridge) Ze zijn alleen zo klein nog, dus vind ik het moeilijk om dat te voelen. Binnenkort komt een vriendin die DA is de pups checken dus dan weet ik het zeker.
In principe zou het ook niet moeten kunnen, want de vader waarmee ik heb gefokt is DS vrij. Beide ouders moeten het DS gen hebben wil het zich voordoen.
Als er een een DS heeft laat ik opereren als dat mogelijk is. Ik kan met geen mogelijkheid euthanaseren. Ik hoop zelfs dat ik er afstand van kan doen als ze straks weg gaan. Ze zijn zo vreselijk leuk. Ze hebben allemaal mooie ridges. Er zijn er een paar heel donker en een paar iets lichter. Sommigen met vrijwel geen aftekening, een paar met een beetje wit op de borst en witte op de buikjes.



Heftig! Sterkte ermee!

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:50

Liefff ik vind het altijd zo apart dat ze eerst zo donker zijn. Wanneer mogen mensen komen kijken om te kopen? En wat ga je ze vragen? (PB)

Mondy

Berichten: 11877
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:22

Hahaha babootje de draak _O-
Die van ons mocht in een tijdelijk huisje niet op de leren stoel.
Als we terugkwamen lag hij heel onschuldig op zn plaats met de oogjes en het staartje, en op die luie stoel een ronde warme afdruk :D

Riannex_

Berichten: 406
Geregistreerd: 23-05-10

Re: Bokkers met een Ridge back.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:31

Babootje prachtige pups! T afstand er van nemen lijkt mij ook moeilijk. + de keus maken welke gaat blijven. Maar je kan nu nog een tijd van ze genieten

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:32

Riannex_ schreef:
nuscaniels schreef:
Helaas niet, wel heel erg getwijfeld tussen mechelaar en ridgeback. Uiteindelijk voor mechelaar gekozen.
Later nog eens een stel tegengekomen met een ridgeback.
Wat wel komisch was was dat zij voor dezelfde keuze stonden en voor de ridgeback gekozen hadden.
Vind het schitterende honden, wie weet ooit nog eens.


Voor die keuze hebben wij ook gestaan. Maar enorm blij met de keuze van de Ridge back :)


Haha, wij hebben ook voor die exacte keuze gestaan. Ik vind RR nog altijd machtige dieren, maar ben toch voor de mechelaar gegaan. Ik sport héél erg graag samen met mijn hond (ben nu ook net gestart met canicross), en was wat bang dat een RR dat net wat te lui en te weinig baasgericht voor zou zijn :D. Of dat was toch zo bij de laatste twee RR die ik op de hondenschool was tegengekomen (luierikken eerste klas!).

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Bokkers met een Ridge back.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:58

Die kans had er wel ingezeten. Een RR is op dat vlak minder baasgericht. Geen zin meer = geen zin meer....maw doe het lekker zelf. :')

Percy

Berichten: 12085
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:41

Wij hebben hem laten castreren Babootje maar zonder echt veel verschil. We konden het niet over onze hart verkrijgen om een gezonde hond in te laten slapen alhoewel er gedragstherapeuten waren die dat als enige oplossing zagen.

We zijn altijd voorzichtig geweest. Hond in andere kamer als er bezoek kwam. Uitlaten alleen aan de lijn en op rustige plaatsen. Gek genoeg was hij niet agressief tegen mensen die totaal niet onder de indruk van hem waren. Zo kenden wij een ex-politieagent van de hondenbrigade en daar heeft hij wel eens gelogeerd als we weg moesten.

Dat eten jatten is inderdaad zeer herkenbaar :D Brood is zeer populair trouwens. Vuilnisbak staat in de bijkeuken want anders komt het niet goed ;) Gelukkig klemt die deur want ze kan alle deuren openspringen. Maakt niet uit of ze naar binnen of buiten opengaan.

Mijn man's eerste hond heeft eens een topkerst gehad. Man zou koken voor de hele familie en had het vlees gekruid op het aanrecht. Bel ging, twee tellen weg en een stuk of 10 lappen vlees spoorloos verdwenen :D
Gelukkig woonden ze in het centrum en heeft een plaatselijk restaurant het kerstdiner nog kunnen redden.

Wat lief, die puppy's <3

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:44

Onze teef is zeker wel heel baasgericht. Maar het blijven jachthonden dus snel afgeleid voor iets leuks wat langskomt _O-

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:45

Percy schreef:
Gelukkig klemt die deur want ze kan alle deuren openspringen. Maakt niet uit of ze naar binnen of buiten opengaan.


Wij hebben de deurkrukken omgedraaid; dat helpt.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Bokkers met een Ridge back.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:19

Oh Percy nog zo'n schrokop! Hahaha

xx_Irisje

Berichten: 12347
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:52

Overgens is er niets mooiers dan zo te genieten van je dieren!
De RR houden de paarden altijd bij, zo gaaf.