kennis gevraagd, hoe hondenras kiezen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

kennis gevraagd, hoe hondenras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 21:11

Hallo allemaal,

Binnenkort verhuizen wij naar ons eigen plekje en zullen we ruimte hebben om een hond te nemen *\o/*

Ik woon op 5 min van mijn werk en kan over de middag naar huis gaan. Mijn vriend is om 16u thuis en 1 namiddag thuis. We hebben een tuin en garage. Tuin is gemiddeld qua grootte. Wij hebben beiden al een hond gehad.

Nu de mogelijkheid er is wil ik mijn keuze dan ook grondig maken. Helaas is mijn kennis van diverse rassen niet zo groot. Maar ik weet dat er veel hondenliefhebbers aanwezig zijn op bokt. Hopelijk willen zij wat inzicht geven. :)

Wat ik zoek in een hond:

- middelgroot tot groot van formaat
- allemands vriend, geen gereseveerd of waaks type, kindvriendelijk
- kan gemakkelijk los mee wandelen (dit vooral in functie los mee lopen op de weide)
- niet te energiek, zal 3 keer daags mee gaan wandelen ik vermoed tussen 45 - 55 min per dag in totaal
- training mag wat uitdaging bieden maar met mate, ik ga zowiezo naar de hondenschool gaan
- Paardvriendelijk

Dit is het zo'n beetje. Ik zoek niet echt op uiterlijk of type maar eerder naar eigenschappen. Mijn vriend ziet graag brede types van honden.

Alle tips of kennis is welkom. Ik heb geen haast en zoek gewoon rond ☺

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: kennis gevraagd, hoe hondenras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:16

Je topic wordt straks vast gesloten met een verwijzing naar een centraal topic over dit onderwerp. Voor dit gebeurt wil ik alvast mijn suggesties doen. Een labrador zou denk ik wel bij je passen en misschien een grote poedel? En via een goede en betrouwbare stichting kan je ook aan een leuke hond uit het buitenland komen.
Van wat voor type hond qua uiterlijk houd je? Bijvoorbeeld qua vacht?

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Re: kennis gevraagd, hoe hondenras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 21:18

Oeps ik had nochtans even zitten zoeken, maar had niks gevonden. Alvast bedankt. Ik heb de voorkeur voor honden met kort tot halflang haar. Geen ruw harige. Uiterlijk is later te bekijken samen met mijn vriend. Ik zoek nu vooral enkele rassen die aan mijn eisen voldoen ☺

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: kennis gevraagd, hoe hondenras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:21

Newfoundlanders zijn ook wel leuke en makkelijke honden.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:28

Je zou ook naar een asiel kunnen gaan en kijken of er een hond is waar je een hele goeie klik mee hebt? Onze eerste hond was een pup rechtstreeks van de fokker, onze tweede een rescue uit een asiel. Wat ik persoonlijk een groot voordeel vond van de hond uit het asiel is dat je veel beter kunt inschatten of het karakter bij je past. Dit omdat de hond vaak al volwassen is en daarmee de ontwikkelstadia allemaal al doorlopen heeft. Dat is bij een pup toch altijd afwachten.
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 09-08-17 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28803
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: kennis gevraagd, hoe hondenras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:30

Pin je niet vast op een specifiek ras.
Ga kijken in een asiel en kijk welke hond aansluit bij jullie wensen.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:33

Bij jouw lijsten denk ik ook meteen aan een labrador.

Of misschien een schotse collie? Al hebben die wel lang haar

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: kennis gevraagd, hoe hondenras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:39

Labradors zijn ideale honden. Je moet ze natuurlijk ook wel opvoeden. Veel mensen lijken te denken dat Labradors niet veel tot geen opvoeding nodig hebben maar dat hebben ze natuurlijk ook nodig.
Ik zou ook voor een blonde of een zwarte gaan. De bruine staan erom bekend om 'nerveuzer' te zijn.

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:46

loulou schreef:
Bij jouw lijsten denk ik ook meteen aan een labrador.

Of misschien een schotse collie? Al hebben die wel lang haar


Schotse collie's zijn er ook met kort haar, al zijn deze over het algemeen wat werkwilliger en pittiger dan de langhaar. (Al is iedere hond anders)

Al zou ik wel de dagelijkse wandelingen wat langer maken, bijvoorbeeld door 2 wat kleinere rondjes en een grote wandeling van minstens 1 uur en het liefst nog langer waar de hond zn ei echt kwijt kan.

Heb je bezwaar tegen een trimvacht? Dus een grote poedel of een barbet. Poedels die niet in bolletjes vacht zijn getrimd zien er een stuk stoerder uit.

Flatcoated retriever zou hier ook nog wel passen.
Laatst bijgewerkt door xTiffani op 09-08-17 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21720
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:03

Ik zie nogal actieve hondenrassen voorbij komen, maar met ongeveer 45 minuten per dag, loop je maar een kwartier per keer? Dat is weinig voor een actieve hond.

fjordjes

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:04

Hoe groot wil je ze hebben? Ik zeg Duitse dog, die vind ik er helemaal aan voldoen.

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: kennis gevraagd, hoe hondenras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:07

Friese stabij misschien?

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:07

Mijn eerste gedachte was echt , het is maar net hoe je ze opvoed.. Een flatcoated hoeft niet kind vriendelijk te zijn. Een rottweiler hoeft niet perse een waaks type te zijn. En hoe actief die is, tsja. Het is echt per hond verschillend. Niet per ras

Dus mijn advies. Pin je niet vast op een ras, maar ook op de opvoeding. Dat doet al zoveel met een hond

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:13

Kabayo schreef:
Mijn eerste gedachte was echt. Het is maar net hoe je ze opvoed.. Een super lieve flatcoated hoeft niet kind vriendelijk te zijn. Een rottweiler hoeft niet perse een waaks type te zijn. En hoe actief die is, tsja. Het is echt per hond verschillend. Niet per ras

Dus mijn advies. Pin je niet vast op een ras, maar ook op de opvoeding. Dat doet al zoveel met een hond


Je kan een hond die van nature waaks is echt niet afleren om niet waaks te zijn. Het zit erin, en natuurlijk zijn er rotweilers die niet waaks zijn, maar dat is dan het karakter van die individuele hond. Een hond die wel waaks gedrag vertoond kun je leren om het te verminderen maar het zal nooit helemaal weg gaan.

Ik ben het wel met je eens dat opvoeding al erg veel met een hond doet.

Anoniem

Re: kennis gevraagd, hoe hondenras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:15

Ik heb twee golden retrievers en die passen perfect bij jou lijstje. Dus daar zou ik eens naar kijken als ik jou was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:17

Berner sennen misschien? :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-17 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 14003
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:17

Ben ik zeker met je eens tiffani! Maar je kan het zeker verminderen. Mijn rottie blafte eerst ook erg naar alles, maar dat is als pup makkelijk te corrigeren. Nu doet ze het niet meer. Maar ben het zeker met je eens. Het was een voorbeeldje

Hannanas
Berichten: 13019
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:17

Maar ik denk dat er geen middelgroot hondenras is te vinden die blij gaat zijn met 3 x per dag 15 minuten wandelen.

xTiffani

Berichten: 1459
Geregistreerd: 27-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:21

Hannanas schreef:
Maar ik denk dat er geen middelgroot hondenras is te vinden die blij gaat zijn met 3 x per dag 15 minuten wandelen.


Hier sluit ik mij bij aan.

Ten minste 1 van die wandelingen zou ik zeker een stuk langer maken.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:21

Ik zou een dierenasiel in de buurt eens binnenlopen.
Zoals je het beschrijft zoek je echt een maatje die ook al wat ouder mag zijn, niet persee een pup.
Een leuke kruising kan daar net zo goed aan voldoen

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:22

xTiffani schreef:
loulou schreef:
Bij jouw lijsten denk ik ook meteen aan een labrador.

Of misschien een schotse collie? Al hebben die wel lang haar


Schotse collie's zijn er ook met kort haar, al zijn deze over het algemeen wat werkwilliger en pittiger dan de langhaar. (Al is iedere hond anders)

Al zou ik wel de dagelijkse wandelingen wat langer maken, bijvoorbeeld door 2 wat kleinere rondjes en een grote wandeling van minstens 1 uur en het liefst nog langer waar de hond zn ei echt kwijt kan.

Heb je bezwaar tegen een trimvacht? Dus een grote poedel of een barbet. Poedels die niet in bolletjes vacht zijn getrimd zien er een stuk stoerder uit.

Flatcoated retriever zou hier ook nog wel passen.



Een Schotse Collie is ook gewoon een werkhond, lijkt me niet verstandig.

Sowieso zou ik geen enkele hond aanraden als de wandeltijd tussen de 45-55 minuten ligt. Dat is een kwartiertje per keer, dat is echt 10x niks.

Als er nou als eens één keer per dag tussen de 45-55 minuten mee werd gewandeld en dan nog een twee keer 15-20 minuten, dat zou al anders klinken. :j

Geen enkel ras is echt geschikt voor zo weinig beweging. En ik snap dat er sprake is van een tuin, maar het is niet te vergelijken met de uitdaging wat ze hebben door te wandelen.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:25

Ik zie veel ras adviezen voorbij komen die erg actief zijn. Ze lopen maar 55 min max per DAG, dat is echt niet genoeg voor een actief ras of uberhaupt welke hond dan ook, ik loop met mijn aussie min 3 uur per dag. Ik zou toch kijken of jullie daarnet wat mee kunnen.

Er zijn er al een paar voor mij geweest die het gezegd hebben, maar kijk in het asiel.
Zoek een niet al te actief ras, ga bij fokkers langs

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:37

Mossel schreef:
Ik zie veel ras adviezen voorbij komen die erg actief zijn. Ze lopen maar 55 min max per DAG, dat is echt niet genoeg voor een actief ras of uberhaupt welke hond dan ook, ik loop met mijn aussie min 3 uur per dag. Ik zou toch kijken of jullie daarnet wat mee kunnen.

Er zijn er al een paar voor mij geweest die het gezegd hebben, maar kijk in het asiel.
Zoek een niet al te actief ras, ga bij fokkers langs


Dat is weer het andere uiterste, Ik kan best begrijpen dat niet iedereen per dag 3uur kan en wilt lopen.

Maar minimaal één wandeling van 1 tot 1,5 uur vind ik wel echt een must.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kennis gevraagd, hoe hondenras kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:38

Ik zeg ook niet dat ze 3 uur moet lopen want ik snap best dat niet iedereen daar tijd voor heeft, maar 55 min max is gewoon weg echt te weinig imo

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:51

fjordjes schreef:
Hoe groot wil je ze hebben? Ik zeg Duitse dog, die vind ik er helemaal aan voldoen.



Zou ik niet doen.

Mijn buren hadden altijd duitse doggen, ze worden vrij vroeg oud (5 a 6 jaar) en ze hebben vaak heupproblemen.