Katten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 16:39

Mae is inderdaad onze enige kat. Op basis van wat ze ons in het asiel vertelden lijkt dat ook geen enkel probleem. Ze liet zelfs haar eigen kittens in de steek om de aandacht voor zichzelf te claimen, dus ik weet niet of daar om concurreren met een tweede kat een groot succes wordt. We gaan eerst eens kijken of we er op een andere manier uitkomen.

Goeie tip Marcella. Gaan we zeker mee aan de slag. We hebben de slaapkamer pas net voor haar opengesteld, maar er inderdaad wel met haar gespeeld. Stoppen we per direct mee. Zien of dat helpt.

xoranlover

Berichten: 6607
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 16:53

Nou ja wij spelen altijd voor het naar bed gaan in de slaapkamer. Zodra de stokjes opgeborgen worden gaan ze hun eigen gang. Dus of naar beneden en daar nog spelen of naar hun eigen kamer of ze gaan op de slaapkamer ergens liggen slapen. Dus ik weet niet of dat het is.

Kittens in de steek laten doen wel meer poezen Nishi ook. Die was buiten toen ze net kittens had die heb ik weer terug naar boven gebracht op een gegeven moment. Zij liet ze ook rustig alleen.

Ik persoonlijk denk dat daar wat te snel over heen is gegaan. Want kinderen of een vriendje is wat anders. Hier hangen de half zusjes best aan elkaar en Nishi is helemaal Kito fan. Maar de zusjes zijn ook Kito fan. Dus ik merk wel echt dat ze behoefte hebben aan gezelschap.

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 18:54

Zijn hier mensen die tips hebben voor een kat die wat dun is. Ik krijg de spekjes er niet op. Geen wormen etc. Enkel lijkt ze wat bronchitis te hebben. Heb nog een kat, maar die eet wel goed, maar niet alles weg voor de ander (die kat moet niet extra krijgen, anders word ie tonnetje rond)

Ik voer royal canin voor binnen katten. Staat altijd voer beschikbaar. En ze krijgen per kat beiden een half zakje natvoer. En wisselend nog een half snoepstokje per kat.

xoranlover

Berichten: 6607
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 19:47

Brok gaat voeren met meer voedingswaarde. En meer natvoer. Dat zou ik aanraden.

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 19:49

xoranlover schreef:
Brok gaat voeren met meer voedingswaarde. En meer natvoer. Dat zou ik aanraden.


Meer natvoer eten ze niet op :( droogt allemaal in. Dat vond ik best zonde. Meer voedingswaarde qua brok, heb je tips? Ik zal eerdaags als ik weer wat geld heb feeders kopen met chip. Zodat ik de ene niet over voer en de ander onder

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 19:52

Het natvoer verspreiden over meerdere voermomenten ook geen optie? Hier krijgt de kat meerdere keren per dag een afgemeten portie voer.

@xoranlover: Uit het verhaal over haar kittens en het losstaande gegeven dat ze ons deze kat solo lieten adopteren, omdat ze prima alleen zou kunnen zijn, heb ik zelf die conclusie getrokken. Was dus vooral kortzichtigheid van mij en niet zozeer van het asiel. ;)

xoranlover

Berichten: 6607
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 20:07

mariekeoo schreef:
xoranlover schreef:
Brok gaat voeren met meer voedingswaarde. En meer natvoer. Dat zou ik aanraden.


Meer natvoer eten ze niet op :( droogt allemaal in. Dat vond ik best zonde. Meer voedingswaarde qua brok, heb je tips? Ik zal eerdaags als ik weer wat geld heb feeders kopen met chip. Zodat ik de ene niet over voer en de ander onder



Kijk eens naar Orijen, taste of the wild, cat lovers gold, carnis.

Duurdere brok maar je voert minder per voerbeurt. Misschien op een andere manier gaan voeren. Vlees is hier belangrijkste voer. Dat krijgen ze ‘s morgens en ‘s avonds. Dan krijgen ze rond de 30-40 gram brok op een dag.

Als ik drachtige poezen of zogende poezen heb krijgen ze voornamelijk meer vlees. Ik voer verder helemaal niks bij.

@chanen

Misschien mist ze gewoon een speelmaatje. Wij kunnen dat soort spelen niet vervangen. Hoe oud is ze?

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 20:58

Ze is 2,5 jaar jong. Verder een keurig opgevoed poesje. Ze zal niet snel krabben of bijten, is erg mensgericht, maar wel heel energiek en speels. Op die leeftijd natuurlijk helemaal niet vreemd. Op dit moment zit ze nog volledig binnen (83m2, 3 kamers), dat helpt natuurlijk ook niet, maar we hebben haar net 1,5 maand. Het is wel de bedoeling om haar straks, zodra het balkon afgeschermd is, naar buiten te laten. Hopelijk scheelt dat ook wat.

Verder was ik vooral heel erg van het oordeel van het asiel uitgegaan dat ze wel alleen geplaatst kon worden. Wij werken namelijk allebei deels thuis, elk op andere dagen, zodat er bijna altijd wel iemand is. Maar in het asiel hebben natuurlijk zoveel katten zitten dat ze ook niet van elk individu alles weten.

xoranlover

Berichten: 6607
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:19

Maar dat is ook logisch als je een poes uit asiel haalt ga je ook uit van hun expertise. Ik weet dat asiels ook anders in dingen staan dan bijvoorbeeld fokkers. Ik als fokker kijk anders dan asiels.
Gelukkig stappen veel asiels ook van het principe af dat katten best alleen kunnen.

Ik snap het dat je van hun expertise uit bent gegaan. Ik denk alleen wel dat wij als mensen er bewust van moeten zijn dat wij hoe veel we ook thuis zijn, we kunnen niet zo spelen als katten met elkaar kunnen spelen. En ja er zijn katten die alleen beter aarden alleen maar over het algemeen gaat het beter met een maatje. Ik als fokker plaats nooit een kitten alleen. Altijd met een maatje. Ik zeg niet dat je meteen een kat erbij moet halen maar ik zou het wel in mijn achterhoofd houden.

Emj_23
Berichten: 1197
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:00

Ik zou een 2e kat ook in je achterhoofd houden. Mijn eerste kat kwam als 1 jarige uit het asiel. Die heeft hier, ondanks dat hij ook buiten kwam, de boel geterroriseerd. Beet mij, haalde uit naar bezoek, en inderdaad ook s nachts in bed mijn voeten aanvallen etc. Ik nam een 2e kat en het was klaar en over. Nooit meer gedoe gehad. Moet er wel bijzeggen dat het niet zalig makend is. Mijn 2e en inmiddels 3e kat zijn echt geen vriendinnen, maar hier voldoende ruimte. Nu krijg ik s nachts wel altijd een kat in bed, maar die komen lief naast of op mij liggen slapen, prima!

kevinsky

Berichten: 1982
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:30

Wat grappig dat iedereen hier meerdere katten bij elkaar aanraadt.

Als ik ze bij mijn broer gezamenlijk zie spelen en poetsen snap ik het wel.

Maar niet alles kan goed samen leven.. Onze Nicky is om die reden 3 keer herplaatst, ze terroriseerde alle andere dieren binnen het gezin. Zodat zij alle aandacht op kon eisen. Dus voor haar was juist de eis om herplaatst te worden als enigkind. :+
Ze is meestal 2 dagen tussen de 6 en 8 uren alleen thuis en lijkt dit prima te vinden. Maar merk dat ze 4 werkdagen niet leuk vind. Dan staat ze ons extreem enthousiast op te wachten en laat ze ons niet meer uit zicht, laat staan als we een weekje weg gaan. Dat vind ze echt niet leuk!

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 14:02

We zullen een tweede kat zeker in ons achterhoofd houden mocht de situatie niet verbeteren.
Overigens kan ze ook heel lief bij of op ons komen liggen tijdens de nacht hoor. Het is niet alsof ze ons de hele nacht lang terroriseert. Gelukkig! :')

Vandaag maar eens een drinkfontein besteld. Mae springt namelijk met regelmaat op het aanrecht en duikt daarbij meestal direct de wasbak in. Ik vermoed dus dat we haar met zo'n fonteintje wel een plezier gaan doen en haar daarmee hopelijk van het aanrecht af kunnen houden.
Zijn er hier meer mensen met een drinkfontein en hoe bevalt dat?

kevinsky

Berichten: 1982
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 15:09

Ja hier een drinkfontein, Nicky vind het wel mooi. Helemaal als ze er speelgoed in gooit en dat het dan beweegt door de beweging in het water. :))

Druif_01

Berichten: 8838
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:54

mariekeoo schreef:
Zijn hier mensen die tips hebben voor een kat die wat dun is. Ik krijg de spekjes er niet op.


Hier ook een mager scharminkel. Hij krijgt nu Royal Canin sensible (gevoelige darmen) en dat lijkt wel iets te schelen, maar hij zal nooit dik worden. Hij vreet als een bootwerker (en is enorm energiek!), maar hij blijft smalletjes.

Luxorvalkje
Berichten: 1942
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:10

Die van mij zijn gewoon druk (cornish rex) en zeer mensgericht. Van nature vocaal, dus niet reageren op miauwen, anders wordt het klaagzang. En dat is het al af en toe.

Ze zijn na Corona wel erge plakkers geworden. Achtervolgen je door het hele huis, willen de hele tijd op of aan je zitten. Ik zou graag zien dat ze wat meer aan elkaar zaten.

Maar iedereen is de klos. Ook bezoek wordt overladen met kopjes, bolle ruggetjes en luid gespin.

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 17:23

Vannacht in de logeerkamer geslapen, zodat in elk geval mijn vriend een goede nachtrust zou krijgen. Hij de deur dicht, ik de deur open, zodat de kat alleen bij mij kon komen spoken, maar ik heb zelf ook prima geslapen. Ik heb de kat 's nachts wel een keer of drie langs gehad, maar puur om even te buurten of erbij te komen liggen. Uiteindelijk begon ze pas rond 7.15u zachtjes tikjes uit te delen, maar toen ik dat negeerde was het ook met een paar pogingen over. Ik gok dus dat mijn vriend er vooral teveel (negatieve) aandacht aan schenkt. Geloof dus dat ik niet zozeer de kat, maar mijn vriend moet opvoeden. :')

Bloemetje75
Berichten: 1991
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 19:24

Chanen… je zult niet de eerste of de laatste zijn……

Hier vlooien gespot. Druk geweest met spul in de nek. Dekens van de bank zo in de wasmachine voor de zekerheid.
Ik verdenk onze langharige Brit van het mee naar binnen nemen. Die had laatst ook al teken. Dus krijgt ze weer een bandje om, dan scheer ik haar nek wel regelmatig uit met de tondeuse om klitten te voorkomen.

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 16:48

Is iemand hier bekend met de Freestyle klimboom? Wij willen graag een plafondhoge klim/krabpaal voor de kat, zodat ze ook echt lekker de hoogte in kan en het feit dat je deze grotendeels zelf kunt samenstellen bevalt me wel. Ik was alleen even benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Luxorvalkje
Berichten: 1942
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 14:48

Ik heb er geen ervaring mee.
Uiteindelijk ben ik voor een paal gegaan die aan de muur bevestigd is.

De basis en plafond(plaat) vind ik nogal klein.
Zou dat stevig genoeg staan?

Needje

Berichten: 19207
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:14

Mijne heeft alleen een kleine ronde basis en geen plafond bevestiging. Alleen 1 plankje welke aan de muur zit en die staat echt heel stevig. Ik kan er in klimmen als ik wil zeg maar.

CupCakes_

Berichten: 3347
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 21:39

Mag ik even sparren met jullie?

Wij hadden twee kittens/katten. Waarvan ze beide samen aan het opgroeien waren, tot dat een van de twee (Luna) met 6 maanden aangereden werd buiten en dat niet overleefd heeft. Dat was begin oktober.

Kat nummer 2 Lola is er aardig door heen gekomen. Maar toch hebben we het idee dat ze haar toch mist. Ze waren namelijk s' avonds altijd aan het rennen, spelen en het halve huis afbreken, de hond terroriseren etc. Ze hing ook best flink aan Luna. Gaat sinds kort pas echt weer naar buiten alleen.

Zou het mogelijk dat ze haar mist? Of een maatje mist? Op die moment miauwt ze ook echt heel klaagelijk. Althans, zo komt dat over.

Links was Luna. Recht is Lola.
Afbeelding


Afbeelding

xoranlover

Berichten: 6607
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 21:50

Het zou zomaar kunnen. Ze is nog jong en heeft geen speelmaatje. Zeker weten doe je het niet en dan zul je het uit moeten proberen.

Ik weet dat veel mensen denken dat een kat alleen prima kan maar ik ben van mening dat het echt voor jonge katten een meerwaarde is om een maatje te hebben. Fokker waar ik Nishi vandaan had deed dat 30 jaar geleden nog wel eens kittens alleen plaatsen maar heel vaak was dat echt een probleem. Ze gingen slopen, klieren en waren echt niet fijn om in huis te hebben. Nu is dit wel een ras wat echt een maatje nodig heeft. Maar ik denk dat dit voor veel meer dieren geld dan dat ze echt een maatje nodig hebben.

purny

Berichten: 27532
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:49

Ik mag zaterdag in het asiel gaan kijken naar een kat... *\o/*
Ik heb er zo'n leuke gezien, maar die zal wel weg zijn. Ik werd helemaal vrolijk van dat mannetje :D

Needje

Berichten: 19207
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:50

Spannend!

xoranlover

Berichten: 6607
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:54

Ooh spannend. Ik zal duimen dat de leukerd er nog zit!