Agressie naar ons

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:17

spatter schreef:
Ja dat is duidelijk, dat ik er totaal anders over denk .
Ik ben niet , van alles moet gered worden.

Ik eet ook vlees en slacht gerust mijn eigen gefokte haantjes en zo heb ik ook lammeren laten slachten .

Een dier leeft in het nu en als het traject ingewikkelder is voor een dier als de dood, dan mogen ze van mij inslapen.
Ik hoef geen honden in loopkaretjes of met proteses.
Ik ga geen honden naar buiten dragen als ze zelf niet meer kunnen lopen en ik hou al helemaal geen hond aan die onzindelijk wordt.

En zo heb je ook dieren die een steekje los hebben of zo getraumatiseerd zijn dat het ook sneu is om dat dier in leven te houden.

Wij mensen doen daar moeilijk over, in de wilde dierenwereld was zo'n dier met afwijkend gedrag al lang gesneuveld.
In de steek gelaten door zijn roedel .

De bouvier is hier gewoon gebleven omdat het bij ons mogelijk was en zo heb ik ook een enorm fel wippetje uit het asiel gehaald en een hele bange galgo.
Als ik denk dat ik dat kan handelen , dan mogen ze komen en hier oud worden.
Maar ik heb ook ooit een hond laten inslapen omdat hij zo geflipt was , totaal niet wilde luisteren en bleef bijten als hij zijn zin niet kreeg.
Die had al teveel verkeerde dingen meegemaakt en eens houdt het op.

En hier kan ik mijzelf dan weer heel goed in vinden. Wat maakt het nog uit of je de diagnose gelooft en letterlijk neemt als Bipolair? Noem het dan een steekje los, maar ik vind het knap dat sommigen dit in twijfel trekken vanachter de pc.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:22

Waar komt toch dat "alles maar willen redden" vandaan? Het gaat hier om één situatie, één hond. Waarbij het overduidelijk is dat er hier geen match is tussen baas en hond.
Wat is dan eerlijker, dit erkennen en op zoek gaan naar een betere match, of de hond een stempel geven zodat hem het leven kan worden ontnomen?

Datbeniknou: een hond laten inslapen op ongefundeerde gronden, daar gaat het om.
Een GT die "vaststelt" dat de hond aan en psychiatrisch ziektebeeld lijdt, trek ik in twijfel ja.
(Grappig dat jullie jezelf dan altijd "nuchter" noemen)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 22-08-17 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:26

maar aan wie geef je een hond die al meerdere malen, serieus heeft uitgehaald. Niet een hapje maar iets wat neigt naar redzone.
Het is een ras die helaas ook heel erg op de verkeerde plek terecht kan komt.
En is het echt zo overduidelijk dat het alleen aan een verkeerde match ligt? 3 dierenartsen hebben het dier gezien, zijn dat dan prutsers die maar wat roepen? Kun jij dat beter beoordelen van achter je scherm dan 3 dierenartsen ter plaatsen

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:28

De dierenartsen hebben alleen vastgesteld dat het dier fysiek niets mankeert.

Er zijn echt voorbeelden genoemd waar het dier naartoe zou kunnen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:32

Nikass schreef:
De dierenartsen hebben alleen vastgesteld dat het dier fysiek niets mankeert.

Er zijn echt voorbeelden genoemd waar het dier naartoe zou kunnen.

Nee fysiek niet, en dat wil je wel geloven. Maar dat een GT de hond psychisch niet in orde vind, dat kan volgens jou dan niet? Waarom zouden alleen mensen een steekje los kunnen hebben?

BulletjeBeer

Berichten: 280
Geregistreerd: 25-08-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:39

DatBenIkNou schreef:
spatter schreef:
Ja dat is duidelijk, dat ik er totaal anders over denk .
Ik ben niet , van alles moet gered worden.

Ik eet ook vlees en slacht gerust mijn eigen gefokte haantjes en zo heb ik ook lammeren laten slachten .

Een dier leeft in het nu en als het traject ingewikkelder is voor een dier als de dood, dan mogen ze van mij inslapen.
Ik hoef geen honden in loopkaretjes of met proteses.
Ik ga geen honden naar buiten dragen als ze zelf niet meer kunnen lopen en ik hou al helemaal geen hond aan die onzindelijk wordt.

En zo heb je ook dieren die een steekje los hebben of zo getraumatiseerd zijn dat het ook sneu is om dat dier in leven te houden.

Wij mensen doen daar moeilijk over, in de wilde dierenwereld was zo'n dier met afwijkend gedrag al lang gesneuveld.
In de steek gelaten door zijn roedel .

De bouvier is hier gewoon gebleven omdat het bij ons mogelijk was en zo heb ik ook een enorm fel wippetje uit het asiel gehaald en een hele bange galgo.
Als ik denk dat ik dat kan handelen , dan mogen ze komen en hier oud worden.
Maar ik heb ook ooit een hond laten inslapen omdat hij zo geflipt was , totaal niet wilde luisteren en bleef bijten als hij zijn zin niet kreeg.
Die had al teveel verkeerde dingen meegemaakt en eens houdt het op.

En hier kan ik mijzelf dan weer heel goed in vinden. Wat maakt het nog uit of je de diagnose gelooft en letterlijk neemt als Bipolair? Noem het dan een steekje los, maar ik vind het knap dat sommigen dit in twijfel trekken vanachter de pc.


Ik vind het knap dat sommige mensen vanachter een pc kunnen zeggen dat een dier dan maar ingeslapen moet worden. Ik vind dat heel jammer en zonde om te lezen.

XxDiandraxX

Berichten: 4000
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Agressie naar ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:49

Ts, je hoeft je voor niemand te verantwoorden behalve voor jezelf. Ik hoop dan ook dat je met veel weisheid en gevoel de juiste keuze kunt maken waar jullie achter staan.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:51

DatBenIkNou schreef:
Nikass schreef:
De dierenartsen hebben alleen vastgesteld dat het dier fysiek niets mankeert.

Er zijn echt voorbeelden genoemd waar het dier naartoe zou kunnen.

Nee fysiek niet, en dat wil je wel geloven. Maar dat een GT de hond psychisch niet in orde vind, dat kan volgens jou dan niet? Waarom zouden alleen mensen een steekje los kunnen hebben?


Ik vind het toch zo opmerkelijk - en als het niet om te huilen was zou je er om kunnen lachen - dat er aan de ene kant gezegd wordt dat we dieren niet moeten vermenselijken, maar als het ons uitkomt dichten we een hond toch even een menselijke psychische aandoening toe. Op basis waarvan??

We zijn "nuchter" genoeg om het beestje dood te maken vanwege ongewenst gedrag, maar niet realistisch genoeg om te erkennen dat we dat gedrag zelf gecreëerd hebben.

Niets menselijks is ons vreemd - helaas :roll:

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:54

Dat weet je toch helemaal niet? Dat het gedrag gecreëerd is. Of doet jou glazenbol het beter dan de mijne? Ik vind het wel knap dat je online kan beoordelen dat iedereen er naast zit.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 21:58

Overtuig me van het tegendeel ;)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:12

Haha nou ik peins er niet over. Je bent in het topic al duidelijk geweest dat je niet open staat voor andere inzichten. Alles moet wetenschapperlijk onderbouwd zijn. Helaas zo werkt het niet altijd. Maar ik zou zeggen neem contact op met TS. Haal de hond daar op en bewijs ons het tegendeel.

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Agressie naar ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:26

Nou gewoon precies wat bulletje beer en nikass zeggen.
Dat we dat bipolar in twijfel trekken doen we met een reden. Gelijk maar smijten dat er cursussen door bokkers gevolgd zijn en we daarom meer denken te weten dat GT's is echt een zielige opmerking. Ik heb in ieder geval geen cursus gedaan. Er is al door mij en een paar anderen aangegeven waarom we de diagnose niet geloven, en daar word niet eens iets over gezegd?! Dus lekker selectief lezen. Daarnaast hebben de DA's alleen gekeken of ze medisch in orde waren. Een DA die zomaar een stempel op gedrag zou plakken mag helemaal zn papieren inleveren wat mij betreft. en jezelf gedragstherapeut noemen kan iedereen. Daarnaast zijn de berichten van ts niet eens fatsoenlijk gelezen blijkt. Want een van de GT's "gebruikte andere woorden maar het kwam op het zelfde neer" dat betekend gewoon kortweg dat ze niet exact dezelfde conclusie getrokken heeft. Daarnaast. Mochten ze zo'n diagnose al kunnen stellen, is het te bizar voor woorden dat ze dat in 2,5 uur even ineens bedenken. En mocht je er dan al mee komen, dan zou ik daar van meerdere dagen een uitgebreider verslag van willen zien incl de conclusies dan. Want het is nou verre van dat GT's dagelijks met bipolar honden in aanraking komen(mocht t bestaan). Dus dan kun je gewoonweg niet zomaar een conclusie trekken en diagnose stellen. Daarvoor vind ik 2,5 uur sowieso te kort.

Mizora

Berichten: 18121
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Agressie naar ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:43

Technisch gezien lijkt bipolar inderdaad niet voor te komen bij honden. De correcte term is er niet, maar het wordt zowel Rage syndrome, Sudden Onset Aggression, Canine Idiopathic Aggression, Stimulus responsive psychomotor epilepsy, Mental lapse aggression syndrome en Low-threshold dominance aggression genoemd. Het is wel een afwijking die qua gedrag erop lijkt, maar waarvoor nog geen duidelijke oorzaak is gevonden. Wel zijn er eigenlijk geen dieren van genezen, ze blijven af en toe aanvallen totdat ze ingeslapen worden of anderszins dood gaan.

Het is echter wel iets dat relatief vaak (t.o.v. andere rassen, uitgezonderd de Berner Sennen en Cocker Spaniel o.a., waar het in het verleden een periode heel vaak voor kwam) bij Bullterriërs voor komt.

http://www.btneuro.org/?page_id=60

cp112

Berichten: 14744
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 23:50

Mizora schreef:
Technisch gezien lijkt bipolar inderdaad niet voor te komen bij honden. De correcte term is er niet, maar het wordt zowel Rage syndrome, Sudden Onset Aggression, Canine Idiopathic Aggression, Stimulus responsive psychomotor epilepsy, Mental lapse aggression syndrome en Low-threshold dominance aggression genoemd. Het is wel een afwijking die qua gedrag erop lijkt, maar waarvoor nog geen duidelijke oorzaak is gevonden. Wel zijn er eigenlijk geen dieren van genezen, ze blijven af en toe aanvallen totdat ze ingeslapen worden of anderszins dood gaan.

Het is echter wel iets dat relatief vaak (t.o.v. andere rassen, uitgezonderd de Berner Sennen en Cocker Spaniel o.a., waar het in het verleden een periode heel vaak voor kwam) bij Bullterriërs voor komt.

http://www.btneuro.org/?page_id=60




Nou amen, nikass en consorten kunnen jullie dan aubnu ophouden met ts een schuldgevoel aanpraten omdat je het stukje bipolair niet geloofd (ik had al gezegd dat dat wellicht in een andere context bedoeld was, als in, het is wat te vergelijken met bipolair. En voila, wat zegt bovenstaand?)

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Agressie naar ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 07:51

Dank je Mizora.

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Agressie naar ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:18

CP112 aannames zijn dodelijk.. ;) Word hier toch wel stiekem een beetje van toepassing helaas.

En wat nou een schuldgevoel aanpraten? De diagnose die gesteld is. Zoals TS hem hier verteld, bestaat dus gewoonweg niet. Dus nog meer reden om de GT's sterk in twijfel te stellen, zeker als ze zo'n conclusie na 2 uur trekken, terwijl het dus echt zo vaak niet voor komt, dat het iets is zoals Mizora zegt dat het wel vaker bij Bullterriers voor komt. Betekend gewoonweg niet dat je er dan maar vanuit kan gaan dat dat het ook daadwerkelijk is.

Dus er zijn genoeg opties aangegeven hier in het topic om te proberen voordat de hond afgemaakt word. Of ts dat wil is aan haar. En nogmaals(ik denk inmiddels voor de 30e keer, want er word nogal selectief gelezen hier) ik zou het best begrijpen als ze hem af laat maken. Maar er worden ook goede opties aangegeven die het echt wel waard zijn om te proberen.

Jis_

Berichten: 11663
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 09:44

Mizora schreef:
Technisch gezien lijkt bipolar inderdaad niet voor te komen bij honden. De correcte term is er niet, maar het wordt zowel Rage syndrome, Sudden Onset Aggression, Canine Idiopathic Aggression, Stimulus responsive psychomotor epilepsy, Mental lapse aggression syndrome en Low-threshold dominance aggression genoemd. Het is wel een afwijking die qua gedrag erop lijkt, maar waarvoor nog geen duidelijke oorzaak is gevonden. Wel zijn er eigenlijk geen dieren van genezen, ze blijven af en toe aanvallen totdat ze ingeslapen worden of anderszins dood gaan.

Het is echter wel iets dat relatief vaak (t.o.v. andere rassen, uitgezonderd de Berner Sennen en Cocker Spaniel o.a., waar het in het verleden een periode heel vaak voor kwam) bij Bullterriërs voor komt.

http://www.btneuro.org/?page_id=60


Dat een GT er in dit geval een andere naam (bipolair) aan plakt snap ik niet zo goed.

Wij hadden vroeger (ouderlijk huis) een Cocker Spaniel, die ineens om kon slaan. Had echt niks met opvoeding te maken. Heel onvoorspelbaar gedrag.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 10:30

spatter schreef:
Ja dat is duidelijk, dat ik er totaal anders over denk .
Ik ben niet , van alles moet gered worden.

Ik eet ook vlees en slacht gerust mijn eigen gefokte haantjes en zo heb ik ook lammeren laten slachten .

Een dier leeft in het nu en als het traject ingewikkelder is voor een dier als de dood, dan mogen ze van mij inslapen.
Ik hoef geen honden in loopkaretjes of met proteses.
Ik ga geen honden naar buiten dragen als ze zelf niet meer kunnen lopen en ik hou al helemaal geen hond aan die onzindelijk wordt.

En zo heb je ook dieren die een steekje los hebben of zo getraumatiseerd zijn dat het ook sneu is om dat dier in leven te houden.

Wij mensen doen daar moeilijk over, in de wilde dierenwereld was zo'n dier met afwijkend gedrag al lang gesneuveld.
In de steek gelaten door zijn roedel .

De bouvier is hier gewoon gebleven omdat het bij ons mogelijk was en zo heb ik ook een enorm fel wippetje uit het asiel gehaald en een hele bange galgo.
Als ik denk dat ik dat kan handelen , dan mogen ze komen en hier oud worden.
Maar ik heb ook ooit een hond laten inslapen omdat hij zo geflipt was , totaal niet wilde luisteren en bleef bijten als hij zijn zin niet kreeg.
Die had al teveel verkeerde dingen meegemaakt en eens houdt het op.


idd ! Zo hebben wij vorig jaar een pony laten inslapen. Viel uit het niets en van de andere kant van de weide ieder mens aan die zich op de wei dierf te vertonen. En echt in de hoek drijven en met beide achterbenen verrot slaan. De pony stond ook nooit bij de anderen samen in de kudde, altijd op haar eentje. We hebben er alles aan geprobeerd, maar het gedrag werd alleen erger, dus mocht ze hemelen. Geen kans op dat door mijn dier iemands kind aan gort wordt geslagen. Pony voelde zich duidelijk erg ongelukkig. Ik ben ook niet zo van het overdreven gedoe van honden in karretjes e.d.
Een dier is niet bang voor de dood. Het denkt er niet over na, zoals wij mensen...

A_nouk

Berichten: 11637
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 10:42

Moderatoropmerking:
Ik zie nu al een paar pagina's een pittig gesprek ontstaan en wil jullie met dit bericht vragen ook rekening te houden met hoe berichten maar ook dit gesprek opgevat kan worden door andere gebruikers.

Ik wil jullie met dit bericht vragen deze inhoudelijk discussie te laten rusten maar ook te kijken naar de manier hoe de bericht zijn geschreven. Het is uiteindelijk de toon die de muziek maakt maar zeer zeker ook de toon die de sfeer in dit topic maakt.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 10:43

@Mizora : interessant artikel. Is dat wat ze noemen het "rode cocker-syndroom"? Bij rode cockers komt dergelijk gedrag blijkbaar ook relatief vaak voor. Dat ze vanuit het niets extreem agressief aanvallen. (dit vertelde onze DA)

Jis_

Berichten: 11663
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:07

sevke schreef:
@Mizora : interessant artikel. Is dat wat ze noemen het "rode cocker-syndroom"? Bij rode cockers komt dergelijk gedrag blijkbaar ook relatief vaak voor. Dat ze vanuit het niets extreem agressief aanvallen. (dit vertelde onze DA)


Komt op het zelfde neer ja. Toen ik ouder werd en dit syndroom tegen kwam kon ik het gedrag van onze rode Cocker ineens plaatsen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rage_syndrome.

sasja0705
Berichten: 2048
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Agressie naar ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:13

Laatst nog ergens een artikel gelezen dat het ook bij andere rassen in de laatste jaren vermeerd voorkomt
Alleen als ik ts 's eerste post nog eens lees waren er toch "aanleidigen " voor de hond om uit te vallen
Schoen wegnemen
Benchdeur dicht
Beweging op de bank ( dus gestoord zijn in zijn rust?)
Dus imo lijkt het niet "uit het niets" te komen maar zijn er triggers...

Wat ik tot nu toe mis ( of overheen gelezen heb, dann sorry ):
Is het een intacte reu ?
Dat zo namelijk ook nog een mogelijkheid kunnen zijn .
Mijn eerste BC was kryptorchid ( " klophengst" ) en dat éne niet helemaal goede balletje heeft behoorlijk voor gedragsproblemen gezorgd. Ná operatie had ik weer de liefste hond van de wereld.
Ik zeg NIET dat het dat moet zijn...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23496
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:21

Jis_ schreef:
Dat een GT er in dit geval een andere naam (bipolair) aan plakt snap ik niet zo goed.


Ik juist wel, op zo'n manier probeer je het wat minder onduidelijk te maken voor de eigenaar. Door het te vergelijken met iets wat de eigenaar wel kent kan je op die manier iets inzichtelijk maken met wat voor soort stoornis ze te maken hebben.

kiwiwitje

Berichten: 20127
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:28

Polly schreef:
Jis_ schreef:
Dat een GT er in dit geval een andere naam (bipolair) aan plakt snap ik niet zo goed.


Ik juist wel, op zo'n manier probeer je het wat minder onduidelijk te maken voor de eigenaar. Door het te vergelijken met iets wat de eigenaar wel kent kan je op die manier iets inzichtelijk maken met wat voor soort stoornis ze te maken hebben.

Maar dan nog, nu heeft ze gezegd dat het dier Bipolar is, iets wat dus helemaal niet kan.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Agressie naar ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:37

Wat ze precies gezegd heeft, weet alleen ts toch?