[VOLG] Oeps, poes heeft nog een kitten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosch

Berichten: 36699
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Oeps, poes heeft nog een kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 21:16

Ach gossie wat sneu! Wat goed dat je haar toch te pakken hebt gekregen.. niet meer laten gaan hoor!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Oeps, poes heeft nog een kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 00:06

Komt de moeder wel goed bij je uit haar zelf? Als de moeder het goede voorbeeld geeft, scheelt dat ook al veel.

Onze kat was half wild en echt niet vriendelijk. Is volwassen bij ons gekomen en in het begin had ik weleens spijt. Maar hij is nu 1,5jaar later echt de meest aanhankelijke en lieve kat die er is.
We hebben hem aandacht gegeven tot zijn grens.

Bij een jonkie werkt dat wel anders, maar zou ook even met rust laten en dan even oppakken of aandacht geven en stoppen voor ze het niet meer leuk vindt.
Als je thuiskomt even op de grond gaan zitten en zelf laten komen, wil ook wel het ijs breken denk ik.

Maar het komt sowieso wel goed! Ze is nu pas kort in huis, maar gaat vanaf nu alleen maar meer wennen.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 00:10

Als opvanggezin; mijn ervaring wat het beste werkt:

Bij halfwasjes en volwassen katten: een band proberen te krijgen, praten en knipperen, ze verleiden met eten en speeltjes, zelf laten komen etc.

Bij kittens: gedwongen liefde ~~}> :j


Edit: oh en, ze vinden aaien leuk, ze weten het alleen zelf nog niet. Gewoon zorgen dat ze je hand niet aan zien komen :Y)

dierenfan
Berichten: 9661
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Oeps, poes heeft nog een kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 03:52

Ik zou nooit stoppen met aaien als kitten bang is of weg wil oid. Dan beloon je namelijk dat gedrag. Jij pakt kitten, kitten gaat blazen of kronkelen of weg willen komen en jij laat gaan. De keer er op zal het gedrag nog heftiger zijn want jij beloont het dan door haar de vrijheid terug te geven.

Ik heb zo'n 10 jaar lang 100 wilde kittens op jaarbasis in asiel gehad dus erg veel ervaring met tam maken. De echte bijters deden wij inwikkelen in handdoek en zo aaien. Bij overgave terug in hok. Ook eten vanaf lepel ipv uit bakje. Niet vanaf vinger als ze gulzig zijn dat is namelijk erg pijnlijk hahaha.

Niet bijtertjes ging ik op stoel zitten met kitten op schoot en bij ontspanning terug in hok. Ook spelen met veren van vogels deden ze vlot erg leuk. Kun je ook mee aaien en dus zo contact maken. Meeste katten zijn gek op veren afkomstig van echte vogels. Wij kregen ze via de vogelopvang. Van de grotere roofvogels ;)

Ook een verfkwast gebruikte ik gerust. Van de aaiende beweging met de kwast werden ze ook rustig enn leerden het fijn te vinden om zo aan geraakt te worden.

hagelslag
Berichten: 9145
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Oeps, poes heeft nog een kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 07:15

Ivm de oepsies kan het ook handig zijn nog een kattebak neer te zetten.
Soms willen katten hun bak niet delen

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:35

dierenfan schreef:
Ik zou nooit stoppen met aaien als kitten bang is of weg wil oid. Dan beloon je namelijk dat gedrag. Jij pakt kitten, kitten gaat blazen of kronkelen of weg willen komen en jij laat gaan. De keer er op zal het gedrag nog heftiger zijn want jij beloont het dan door haar de vrijheid terug te geven.

Ik heb zo'n 10 jaar lang 100 wilde kittens op jaarbasis in asiel gehad dus erg veel ervaring met tam maken. De echte bijters deden wij inwikkelen in handdoek en zo aaien. Bij overgave terug in hok. Ook eten vanaf lepel ipv uit bakje. Niet vanaf vinger als ze gulzig zijn dat is namelijk erg pijnlijk hahaha.

Niet bijtertjes ging ik op stoel zitten met kitten op schoot en bij ontspanning terug in hok. Ook spelen met veren van vogels deden ze vlot erg leuk. Kun je ook mee aaien en dus zo contact maken. Meeste katten zijn gek op veren afkomstig van echte vogels. Wij kregen ze via de vogelopvang. Van de grotere roofvogels ;)

Ook een verfkwast gebruikte ik gerust. Van de aaiende beweging met de kwast werden ze ook rustig enn leerden het fijn te vinden om zo aan geraakt te worden.


Je hebt gelijk wat de wilde kittens betreft, als je die in handen hebt moet je ze niet gelijk weer loslaten, als je die aait tot ze rustig worden, krijgen ze in de gaten dat aaien wel heel lekker is. Maar deze is al wat gewend, deze kun je aanraken en kriebelen en ze loopt over haar heen. Als je deze blijft aaien, terwijl ze er flauw van word en je dan gewoon doorgaat met aaien werkt dat averechts.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Oeps, poes heeft nog een kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 11:16

Ik geniet van je topic! Zo leuk.
Als poezenmoeder van 6 stuks waaronder een echte wilde kat en ook een kitten van 3 weken gevonden langs de weg voer ik onbeperkt.S'morgens krijgen ze nat voer .Brokken staan er de hele dag.Zo voeren we eigenlijk al jaren op het asiel en zo doe ik het thuis ook.
Ik heb hier geen één dikke kat rondlopen wel begint het onder tussen een bejaarde bende te worden :-)

Ik vind Muis ook een erg leuke kat trouwens zo om te zien.

theadora99

Berichten: 3638
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Oeps, poes heeft nog een kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 20:52

Wat een schatje zeg <3
Over het onbeperkt voer: zowel onze hond als onze katten hebben 24/7 toegang tot brokjes en er is er maar 1 te dik te noemen maar die wordt bijgevoerd door de buren -O-

Christiene
Berichten: 7736
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 21:03

ik heb de grootste knuffelkat alleen optillen vind ie echt niks paar seconde prima maar dan wil die weer na de grond en na paar minuten is di het echt zat, verder altijd op schoot en aandacht vragen.
de andere net zo.. ik heb ze alls kitten nooit veel opgetild misschien ook wel deels daarom.


fijn om te lezen dat ze gevangen is en gezond bij jou een plekje heeft en weer bij mama is.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Oeps, poes heeft nog een kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:26

Hoe is het gisteren gegaan ts?

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:00

dierenfan schreef:
Ik zou nooit stoppen met aaien als kitten bang is of weg wil oid. Dan beloon je namelijk dat gedrag. Jij pakt kitten, kitten gaat blazen of kronkelen of weg willen komen en jij laat gaan. De keer er op zal het gedrag nog heftiger zijn want jij beloont het dan door haar de vrijheid terug te geven.

Ik heb zo'n 10 jaar lang 100 wilde kittens op jaarbasis in asiel gehad dus erg veel ervaring met tam maken. De echte bijters deden wij inwikkelen in handdoek en zo aaien. Bij overgave terug in hok. Ook eten vanaf lepel ipv uit bakje. Niet vanaf vinger als ze gulzig zijn dat is namelijk erg pijnlijk hahaha.

Niet bijtertjes ging ik op stoel zitten met kitten op schoot en bij ontspanning terug in hok. Ook spelen met veren van vogels deden ze vlot erg leuk. Kun je ook mee aaien en dus zo contact maken. Meeste katten zijn gek op veren afkomstig van echte vogels. Wij kregen ze via de vogelopvang. Van de grotere roofvogels ;)

Ook een verfkwast gebruikte ik gerust. Van de aaiende beweging met de kwast werden ze ook rustig enn leerden het fijn te vinden om zo aan geraakt te worden.


Mijn man houdt een tegenspartelend kitten nog wat langer vast, tot het weer rustig is, en dan laat hij het los... zo wordt het diertje beloond voor goed gedrag... dit werkte zó goed dat we altijd complimenten kregen van de dierenarts omdat onze katten zo hanteerbaar waren.

RianneH

Berichten: 28254
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Oeps, poes heeft nog een kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:12

Omdat dit topic inmiddels een flink aantal pagina's heeft heb ik het voorzien van een Volg-tag en verplaats ik het naar BB-HK.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:37

Waarom poes niet meteen op vers vlees voeding zetten ipv te gaan wennen aan brokjes? Gok maar zo dat ze in hun zwervers bestaan geen brokjes hebben gegeten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 15:59

Nikass schreef:
Waarom poes niet meteen op vers vlees voeding zetten ipv te gaan wennen aan brokjes? Gok maar zo dat ze in hun zwervers bestaan geen brokjes hebben gegeten ;)


Omdat er ook een heleboel goede redenen zijn om geen vers vlees te voeren misschien? En er is vast ergens een topic waar je daar uitgebreid over kunt discussiëren.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:04

Zoolgangster schreef:
dierenfan schreef:
Ik zou nooit stoppen met aaien als kitten bang is of weg wil oid. Dan beloon je namelijk dat gedrag. Jij pakt kitten, kitten gaat blazen of kronkelen of weg willen komen en jij laat gaan. De keer er op zal het gedrag nog heftiger zijn want jij beloont het dan door haar de vrijheid terug te geven.

Ik heb zo'n 10 jaar lang 100 wilde kittens op jaarbasis in asiel gehad dus erg veel ervaring met tam maken. De echte bijters deden wij inwikkelen in handdoek en zo aaien. Bij overgave terug in hok. Ook eten vanaf lepel ipv uit bakje. Niet vanaf vinger als ze gulzig zijn dat is namelijk erg pijnlijk hahaha.

Niet bijtertjes ging ik op stoel zitten met kitten op schoot en bij ontspanning terug in hok. Ook spelen met veren van vogels deden ze vlot erg leuk. Kun je ook mee aaien en dus zo contact maken. Meeste katten zijn gek op veren afkomstig van echte vogels. Wij kregen ze via de vogelopvang. Van de grotere roofvogels ;)

Ook een verfkwast gebruikte ik gerust. Van de aaiende beweging met de kwast werden ze ook rustig enn leerden het fijn te vinden om zo aan geraakt te worden.


Mijn man houdt een tegenspartelend kitten nog wat langer vast, tot het weer rustig is, en dan laat hij het los... zo wordt het diertje beloond voor goed gedrag... dit werkte zó goed dat we altijd complimenten kregen van de dierenarts omdat onze katten zo hanteerbaar waren.


Of ze leren dat het totaal geen zin heeft om aan te geven dat ze bang zijn / het niet graag willen en geven het dan maar op..
Kan prima werken hoor, maar is niet mijn manier.
En mijn 'wilde' katten zijn prima hanteerbaar als het moet inmiddels. Heeft misschien wel wat langer geduurd, dat wel.

Wat een prachtig verhaal en wat een prachtige baby is Raaf!
En wat een geluk heeft ze gehad!
Mijn kleine Mollie's broertjes hadden minder geluk.. mama was aangereden, Mollie is op onderzoek uitgegaan.. Na een week krijsend door een woonwijk en het bos gekropen te hebben, ( Werkelijk. Mensen laten een 4 weken oude baby zomaar lopen. ) heb ik haar gevonden en kunnen vangen. Ze bracht me feilloos naar haar broertjes, maar daarvoor kwam de hulp te laat. Ook mama hebben we later nog gevonden. :(

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Oeps, poes heeft nog een kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 12:35

Een kitten is nog een beetje handzaam, maar onze volwassen half wilde kat, hebben wij toch anders aangepakt.
Hij wilde aandacht, maar als hij het kreeg, pakte hij je met nagels en tanden. Hij haalde ook flink uit naar de honden.
Elke keer als hij zo deed hebben we hem min of meer weggestuurd en zijn gestopt met aandacht geven. En ik ben juist steeds gestopt als het goed was.

We hebben hem nu 1,5 jaar en hij is al een tijdje super lief. Hij ligt naast de honden, komt als we roepen naar binnen en kan helemaal in je kruipen. Hij heeft nog een grens, maar die zie je wel aankomen.

Bij een kitten moet hij wel leren dat aandacht leuk is, anders zoekt hij dat te weinig op. Maar dat kan ook juist door spel bijv.
Daarbij hangt deze aan haar moeder en is het ook nog belangrijk dat de moeder contact met mensen leuk en normaal vindt. Dus ik zou ook op de grond gaan zitten en moeders heel veel aaien als zij het leuk vindt. Dat zou de kitten nieuwsgierig moeten maken.

_Rianne_
Berichten: 5239
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Huisje weltevree :)

Re: [VOLG] Oeps, poes heeft nog een kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:23

Ik combineerde bij Mollie eten met een aaitje. gewoon kort even een aaitje over d'r kopje, later het lijfje. Eten kreeg ze ook veel uit de hand.
Dwingen heb ik echt nooit gedaan.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: [VOLG] Oeps, poes heeft nog een kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:52

TS, ben vooral benieuwd hoe het gaat nu.. :)

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Oeps, poes heeft nog een kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:12

Ik kwam deze link tegen: het geluid van een spinnende kat. https://purrli.com/
In de reacties staat dat er ook kittens zijn die er goed op reageren, altijd leuk om eens te proberen toch?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 16:48

Hoi allemaal! Ik heb een poosje niet meer gereageerd, sorry daarvoor. Ik heb namelijk onverhoopt in het huis van mijn ouders moeten wonen in verband met mijn demente opa die daar woont. In deze week zijn we 3 x per dag naar huis gekomen, maar dat is helaas te weinig om Raaf goed aan ons te laten wennen. Inmiddels zijn we een halve week thuis en gaat het opzich best wel goed. Raaf komt op de bank bij ons liggen en laat zich meestal aaien, als het een drukke boel is thuis vind ze het erg eng en kruipt ze nog onder de bank. (Vaatwasser, radio, koken, man kom thuis, hond staat op, tv gaat aan, etc.) Met muis daar in tegen gaat het heel erg goed. Zij is helemaal in haar nopjes en soms laat ik stiekem de buiten deur open zodat ze een kijkje kan nemen in de tuin. Dat vind ze heeeeeel leuk en vooral heeeeeeel eng. Raaf gaat dan dapper mee! Ze mogen alleen nog in de tuin hoor, de 28e wordt Muis gesteriliseerd. Ook spannend hoe dat gaat verlopen. Daarna mag ze lekker naar buiten. Raaf is ondertussen al wel goed zindelijk en gaat ook al door de klep heen van de kattenbak.


Inmiddels is raaf flink gegroeid, ze stuntelt niet meer en kan erg goed klimmen. (In gordijnen enzo := ) En ze eet heel erg goed. We zijn op zoek naar een 4EverHome dus als iemand ondertussen verliefd geworden is op Raaf...... :D

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG] Oeps, poes heeft nog een kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:50

verliefd wel, maar veel van huis af en in de weekenden 2 honden die katten erg leuk vinden. Niet de beste combinatie ben ik bang

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 16:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En mama vandaag in de tuin. :)


Afbeelding

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: [VOLG] Oeps, poes heeft nog een kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:59

Fijn dat het goed gaat!

Hopelijk vind ze een fijn huisje!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Oeps, poes heeft nog een kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:07

Ow, jammer dat ze toch weg moet. Wij willen er wel eentje bij, maar liever een volwassen herplaatser.

Hopelijk vind je een huisje en gaat ook Muis haar niet teveel missen daarna.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: [VOLG] Oeps, poes heeft nog een kitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 17:46

Ik zou Raaf zelf ook graag willen houden maar aangezien we er niet op gerekend hebben en Muis ook een beetje 'ongelegen' en 'ongepland' kwam, heb ik besloten dat ze het ergens anders beter gaat krijgen. :j