Hèt vogeltopic !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11314
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 23:33

Aha, ik zie de trosgierst al liggen! Dat is altijd een handige om ze te lokken, meestal zijn ze daar dol op!

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:30

Heb ik een rare vogel ? :’) de mijne raakt de trosgierst niet aan tot nu. Zonnebloempitten vind ze anderzijds heerlijk. Die pikt ze het eerst uit haar zaadjes en die kan ik ook al vanuit mijn hand geven.
Wat zijn nog meer dingen die ze vaak lekker vinden? Waar ik haar mee kan paaien haha.

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 19:15

De een houd van Sushi, de ander niet. Vogels hebben ook hun voorkeur :). je weet nu dat hij zonnebloem pitten lekker vind! Je zou deze eruit kunnen halen en dan vanuit de hand kunnen voeren. Probeer bv ook pijnboompitjes.. daar doen ze hier een moord voor!

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 10:55

Ik gaf ze eerst ook gedroogde banaan maar inmiddels hebben de drie dames hun zinnen gezet op zonnebloempitten. Iets anders willen ze niet meer :+

Siepie, de gele valkparkiet (aka Kenau) maakt in de kooi de dienst uit. Ze pakt ook heel fanatiek lekkers aan maar op de hand zitten in de kooi, wil ze gewoon niet. Elke keer weer die stress als er maar iets met een hand gebeurd. Ik begin steeds meer te twijfelen of het voor haar niet fijner is om in een ruimte voilere te zitten met een mannetje :=

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:10

Hier gaan de niet tamme, of bange vogels naar een voliere. Vind het niet heel eerlijk om ze achterna te moeten zitten om hun kooi in te gaan. Of ze te moeten vangen, wieken.

Ondertussen is de Amazone echt enorm vooruit aan het gaan! Vind het leuk om met mijn handen bezig te zijn (mag alleen niet aaien!) en klimt sinds vandaag constant op mijn hoofd of schouder. Mag zelfs al even lopen!

Als ik hem even geen aandacht geeft dan zwaait hij met zijn pootje om zo de aandacht te krijgen. Echt leuk dit!!

Lukasje
Berichten: 11314
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:57

Oh Benfan, dat zou je toch es moeten kunnen filmen. Dat lijkt me echt wel aandoenlijk.

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 16:53

https://vm.tiktok.com/ZMYfo17Bg/

Het is gelukt om een video ervan te maken! Sprong hij ook nog eens per ongeluk op mijn hand. Zit nu heerlijk in mijn nek. Handen en armen blijven een ding! Maar dat komt zeker weten helemaal goed.

Lukasje
Berichten: 11314
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 00:02

Oh, ik kan het niet openen -O-

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:37


silvericathy

Berichten: 1920
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:43

Hoi hoi, aangezien er hier nogal wat vogel experts te vinden zijn vroeg ik me af of jullie mij kunnen helpen met bepalen geslacht van mijn witte grasparkietje.

Gekregen als vrouwtje van ongeveer half jaar oud.
Laatst iemand op bezoek, een kweker en die zei dat het een mannetje is. Nu toevallig weer een andere kweker op bezoek gehad via marktplaats en die zegt een vrouwtje.

Nu weet ik het dus niet meer... :+

Aankomende zondag is er hier een kleine vogelbeurs waar ik heen ga. Ik heb twee kooien en zit eraan te denken om twee koppels te vormen, dus man en vrouw...en er dus nog twee mee te nemen van de beurs.

Ik heb er nu dus twee, een is overduidelijk een man, maar dit witte vogeltje twijfel ik nu dus over.


Afbeelding

veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 13:48

Oh dat is lastig zeg! Ik zou zeggen vrouwtje, maar meer omdat ik zelf 2 mannetjes heb en Sky zijn neusje qua kleur toch echt anders was

Afbeelding

Dit is zijn neusje nu :)

Afbeelding

silvericathy

Berichten: 1920
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:43

Ik heb even gevangen... hopelijk geeft dit een wat betere foto.

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:50

Lastig hoor! Ik heb geen verstand van grasjes dus durf het niet te zeggen :=

veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 14:53

silvericathy schreef:
Ik heb even gevangen... hopelijk geeft dit een wat betere foto.

[ [url=m/Qx1blg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jonge popjes hebben vaak een witte/parelmoerachtige neusdop met licht blauwe randen. Terwijl een jong mannetje een roze neusdop heeft met vaak een blauwe/paarsige waas.

Misschien kun je hier iets mee? Ik heb toen bij Sky echt goed gekeken naar z'n kleur neusje en was er zeker van dat het een mannetje was. Ik gok toch bij jou een vrouwtje

Lukasje
Berichten: 11314
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:08

Goh, ik denk dan weer eerder een mannetje. Als je het per se zeker wil weten, kan je veertjes voor DNA onderzoek opsturen maar daar ben je voor as zondag niets mee.

Kimley

Berichten: 9162
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:55

Ik denk ook een jonge man :)

Hier zijn de koppels kuifjes in de broedkooien gegaan!
Ik hoop misschien dit weekend op de markt nog wel een kuifje tegen te komen voor mijn losse man (hele kleine kans Maargoed :') )

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 17:58

PinoElmo en Joep (grijsroodstaarten) hebben een ei! Geen idee of deze bevrucht is, maar hij ligt er!. PinoElmo legt zowiezo elk jaar eitjes dus het kan een onbevrucht ei zijn Hou het goed in de gaten. Morgen ofzo even nepeieren halen.

Dus nee, geen kweekplannen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:10

PinoElmo _O- Die naam! :D Leuk!

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:12

We hebben GEEN IDEE!!! wat en waar, wat betreft P.E. Komt bij iemand vandaan die overleden was, vieze kooi en geen speelgoed. Bij het bedenken van een naam kreeg ik te horen dat ze zowel Pino als Elmo roept.. dus.. dan speel je voor veilig toch!? PinoElmo!


Afbeelding

Joep neemt het nu al heel serieus! Ei zie je net op de achtergrond liggen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:17

Mag je er wel bij komen of zijn ze beschermend?
Zo met die opstaande veren gok ik het laatste :P

Benfan

Berichten: 4008
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:23

beschermen! heb een opstapstok die ik nu gebruik om ze aan de kant te houden. Wil niet tussen die snavels terecht komen :S

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:03

Ja hoor, weekend en Lou Lou begint gek te doen. Ze zet weinig gewicht op haar linker pootje en trekt deze ook niet helemaal in. Bijgevoegd 2 fotos maar als het aan blijft houden, ga ik naar een dierenarts. Verder is nog wel erg ondernemend en eet goed.
Afbeelding

Afbeelding

Even een foto gemaakt van het pootje. Het lijkt een wondje te zijn, ik hoop dat het daarvan komt! Ze wil niet dat je aan haar zit, want dat vind ze sowieso niet fijn.
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:57

Ik zou het even in de gaten houden. Misschien verkeerd geland of vast gezeten?
Kan ze er wel mee grijpen en haar teentjes bewegen?
Als ze dat nog kan, is de kans groot dat het niet gebroken is en wellicht een kneuzing..

Mango was vorige week (eerste paasdag) tijdens het spelen van zijn kooi gedonderd en had ook wat last van een pootje.
Dat bleek bij het heupgewricht heel licht gekneusd en na een dag of 5 kon hij gelukkig alles weer!
Ze krijgen idd hier ook altijd wat 's avonds, in het weekeinde of tijdens feestdagen :')

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:13

Ik heb contact opgenomen met iemand die ook veel van valkparkieten weet en die herkent het wondje van haar eigen vogel. Die gebruikt dan ook gelijk het pootje niet meer :')

Ze gebruikt hem een klein beetje met lopen en grijpt er wel mee vast gelukkig! Het voelt wel wat warmer aan. Wel valt ze eerder om, ze gebruikt hem echt omdat het moet.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:14

Ze zit inmiddels stabieler en meer op haar pootje. Het wondje lijkt weg. Dus het is gelukkig met een sisser afgelopen _/-\o_