Hèt vogeltopic !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110762
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 04:01

Kakariki's en valkparkieten samen in een kooi zou ik echt niet doen. Kakariki's zijn veel dominanter en territorialer. Zeker wanneer ze al aan elkaar gehecht zijn. Dan zal de valkparkiet het onderspit delven en in een kooi kan die dan nergens heen. De kans op gewonden is dan erg groot.
Soms gaan valkparkieten en kakariki's inderdaad samen, maar dat is dan in een vrije ruimte waarbij ze elkaar goed kunnen ontwijken en de valkparkieten zich in veiligheid kunnen brengen. Het is dan ook eerder geluk als normaal wanneer het wel goed gaat. Ze spreken elkaars taal immers niet.
Dan zou ik eerder voor een derde kakariki gaan. Maar bij 3 vogels zit er altijd eentje alleen. Dan zou ik weer voor een even getal gaan en naar 4 gaan.

Castilja

Berichten: 2511
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 07:25

Ja helder. Ze vliegen bij mij wel constant los (alleen slapen in de kooi) maar ik denk dat ik het dan alsnog niet aan durf met een valk. Thx voor de tip! Vier moet ik nog even over nadenken :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110762
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:26

Dat snap ik! 4 is alweer meer als 3 _O-
Maar bij een oneven getal wordt er toch wel vaak eentje buitengesloten, dus vandaar dat ik dan over 4 zou nadenken :P
(Tenzij je vogels hebt zoals bij mij die gewoon een trio vormen :') Maar dat komt niet heel vaak voor).

nienke555

Berichten: 4932
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:42

Castilja schreef:
Hoe gaat het met je andere vogel Nienke?

...

Goed! Hij lijkt nog helemaal gezond en is actief. Morgen gaan we 3 nieuwe vriendjes halen. Hij fluit sinds het andere vogeltje dood is niet meer dus denk dat hij wel wat eenzaam is.
Afbeelding

Kimley

Berichten: 9163
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:06

Hier voor onze eigen gekweekte man een mooie pop gevonden.

Ze zijn nog naamloos,iemand ideeën? Richting Disney vind ik het leukst :D

Afbeelding
Afbeelding

ElinaSK

Berichten: 2663
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:11

Mooie vogels kimley, ik ben slecht in namen dus geen suggesties helaas :+

Wat fijn Nienke dat het overgebleven vogeltje nog gezond lijkt. Hij gaat vast weer zingen als ie weer vriendjes heeft. :)

Lukasje
Berichten: 11334
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:00

Kimley schreef:
Hier voor onze eigen gekweekte man een mooie pop gevonden.

Ze zijn nog naamloos,iemand ideeën? Richting Disney vind ik het leukst :D

[ [url=m/qCt42a.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9TJhxy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mijn man en pop noemen Pongo en Perdita naar de paps en mams van de 101 Dalmatiërs :D .

nienke555

Berichten: 4932
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:05

Kimley schreef:
Hier voor onze eigen gekweekte man een mooie pop gevonden.

Ze zijn nog naamloos,iemand ideeën? Richting Disney vind ik het leukst :D

[ [url=m/qCt42a.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9TJhxy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie beestjes! Noem ze Ariël en Botje :))

Hebben jullie ook de neiging om steeds meer, meer, meer vogels te willen? Ik heb er vanaf morgen 6, en ben nu alweer aan het nadenken wat ik nog meer wil :') . Haal er zoveel plezier uit, ook door gewoon alleen maar naar ze te kijken!

Lukasje
Berichten: 11334
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:12

Minder leuk nieuws hier: gisteren trof ik mijn 2 laatste gouldamadines dood aan. Eentje in het binnenhok, de andere in de volière. Daags voordien niets aan gemerkt. Hoe leuk en mooi ik ze ook vind, hier stopt mijn gouldamadine avontuur. Ik ben vorig jaar mei gestart met 5 jonge vogels en nu zijn ze al allemaal overleden |( .

Plan was om bij warmer weer de bourkes die nu binnen zitten, naar de volière te verhuizen. Daar hadden ze dan gezelschap van de amadines gehad. Hadden.
Wat is nou wijsheid? Mijn man zegt dat ik de 2 catharina’s er dan maar bij moet zetten. Maar zij zitten met hun beidjes al 3.5 jaar gezellig samen en zijn erg gehecht aan elkaar. De catharina’s zijn 2 mannen. De bourkes een man en een pop. Bovendien is het verblijf van de catharina’s ingericht naar hun behoeften, ze klimmen nl graag; daar waar bourkes vliegers zijn.
Samen zetten of niet?

Stel van niet, volgende vraag dan: welke vogel dan wel bij de bourkes? Voorwaarden: lief tov bourkes, niet krijsen, geen planten slopen (staan in de volière en wil ik graag houden), gehard tegen ons klimaat, niet al te veel vliegruimte nodig hebben wegens beperkte plaats.

Het zou leuk zijn indien jullie even mee willen denken met me! _/-\o_

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110762
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:15

Diamant duifjes! Heel rustige vogels, slopen niet en doen het ook goed met andere soorten!

nienke555

Berichten: 4932
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:17

Ach wat verdrietig, bij jou ook al goulds dood. Sterkte!
Hoop niet dat het met mijn vogeltjes hetzelfde gaat gebeuren als bij jou is gebeurd...

Qua andere vogels, misschien splendid of turquoisine parkieten? Ik heb eerlijk gezegd geen idee of die tegen onze winter kunnen. Maar die hebben wel redelijk wat vliegruimte nodig dus ik weet niet hoe groot je voliere is?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110762
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:18

Splendids hoor ik veel verhalen over dat hun gezondheid vrij teer is. Een vriendin van mij heeft ze al jaren, maar ze gaan om de haverklap dood en zij laat ze helemaal testen!
En dat hoor ik helaas bij meer kwekers :\
Lukasje wil geen slopers, dus ik had expres geen kromsnavels genoemd, want die gaan wel in je planten hangen :D
Ik heb regelmatig planten of takken in mijn voliere, maar mijn valken vreten ze binnen een paar uur helemaal kaal _O-
Heerlijke vogels hoor, maar slopen, niet normaal :')

nienke555

Berichten: 4932
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:22

Cayenne schreef:
Splendids hoor ik veel verhalen over dat hun gezondheid vrij teer is. Een vriendin van mij heeft ze al jaren, maar ze gaan om de haverklap dood en zij laat ze helemaal testen!
En dat hoor ik helaas bij meer kwekers :
Lukasje wil geen slopers, dus ik had expres geen kromsnavels genoemd, want die gaan wel in je planten hangen :D
Ik heb regelmatig planten of takken in mijn voliere, maar mijn valken vreten ze binnen een paar uur helemaal kaal _O-
Heerlijke vogels hoor, maar slopen, niet normaal :')

Ja dat eerste had ik inderdaad ook gehoord. Jammer, want het zijn prachtige vogels.

Ja dat is waar :') Maar ik dacht, aangezien ze ook al kromsnavels (bourkes) heeft noem ik ze toch maar, haha. Mijn catharina's slopen totaal niet eigenlijk, hebben genoeg speelgoed en hout maar zitten er nauwelijks aan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110762
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:27

Catharina's zijn ook wel geschikt denk ik! Maar die heeft ze al :P
Zo grappig dat valken zoveel slopen. Of nou ja, echt slopen is het niet, maar ze knagen wel kaal waar ze aan kunnen zitten. En dat is eigenlijk ook gewoon gezond gedrag dus niet erg!
Ik ben vooral blij dat mijn voliere niet van hout is, anders knaagden ze zich daar gewoon doorheen naar buiten :+
Maar ze zijn dan ook weer niet allemaal zo, want het zijn bij mij steeds dezelfde vogels die zich als uitgehongerde wolven op een stuk tak of speelgoed storten }>
Andere valken zijn dan weer veel rustiger en laten de terroristen maar hun gang gaan :evaw:

nienke555

Berichten: 4932
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:56

Cayenne schreef:
Catharina's zijn ook wel geschikt denk ik! Maar die heeft ze al :P
Zo grappig dat valken zoveel slopen. Of nou ja, echt slopen is het niet, maar ze knagen wel kaal waar ze aan kunnen zitten. En dat is eigenlijk ook gewoon gezond gedrag dus niet erg!
Ik ben vooral blij dat mijn voliere niet van hout is, anders knaagden ze zich daar gewoon doorheen naar buiten :+
Maar ze zijn dan ook weer niet allemaal zo, want het zijn bij mij steeds dezelfde vogels die zich als uitgehongerde wolven op een stuk tak of speelgoed storten }>
Andere valken zijn dan weer veel rustiger en laten de terroristen maar hun gang gaan :evaw:

Haha ja, die heeft ze inderdaad al.
Ik heb ooit ook over een houten kooi nagedacht maar heb daar toch maar vanaf gezien ja :')

Kimley

Berichten: 9163
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 08:23

Kanaries evt.. zingen prachtig maar die kunnen ook je planten slopen :')

En zebravinken? Kun je ook alleen in mannetjes houden als je geen babyboom wilt

En diamantduifjes! Die zijn zo leuk :D

ElinaSK

Berichten: 2663
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 09:39

Lukasje, kun je geen kwartels nemen. Ik ben daar altijd weg van geweest alleen met grasparkieten gaat dat niet _O- . Weet alleen niet of het een goeie combi is met bourkes.

Nienke, ik herken het wel ik had op een gegeven moment 22 grasparkieten nu heb ik er nog maar 11, ik wil eigenlijk niet meer dan dit.. Alles wat ik komende zomer kweek gaat in principe ook weg.

Kimley

Berichten: 9163
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 10:26

Kwartels zouden wel kunnen met bourkes :)

Moet je wel een onder ingang maken :D

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:28

Maak kennis met Takkie (Siepie komt nog :') ). Vanmiddag opgehaald bij iemand die een nestje had eind december en goede huisjes zocht voor de vogeltjes. Het diertje is al super tam, maar vind onze hond nog wel een beetje spannend :knuffel:
Afbeelding

Kimley

Berichten: 9163
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:52

Mooi!
Die kleur hadden wij dit jaar ook erbij zitten :o

nienke555

Berichten: 4932
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:28

eclair98 schreef:
Maak kennis met Takkie (Siepie komt nog :') ). Vanmiddag opgehaald bij iemand die een nestje had eind december en goede huisjes zocht voor de vogeltjes. Het diertje is al super tam, maar vind onze hond nog wel een beetje spannend :knuffel:
[ [url=m/ovKU3C.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi beestje! Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Wij hebben vandaag ook 3 nieuwe vogeltjes gehaald. Nog een gouldamadine en 2 binsenastrildes :D Ben er erg blij mee.

Edit: heb de gouldamadine gratis gekregen omdat de kweker het denk ik toch wat sneu vond dat hij zo snel al overleden was.

Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11334
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:36

Oh wat lief dat jullie zo meedenken !

Catharina’s en bourkes heb ik inderdaad. Buiten de reden die ik aanhaalde dat de catharina mannen nu al een hele poos gezellig met zijn 2’tjes zitten, is er nog een reden waarom ik er dat tegenop zie ze in de volière bij de bourkes te zetten: hun ontlasting. Jeetje zijn me dat flatsen :r . Nu kan ik dat redelijk proper houden omdat hun kooi een rooster heeft. In de volière lijkt me dat lastiger. Ik wil niet dat alles onder die flatsen zit.

Jullie halen het diamantduifje aan. Waarom is dat een leuke vogel? En hoe is die ontlasting? Hebben ze niet veel vliegruimte nodig?

Over ruimte gesproken… Mijn volière is een 6-hoek en van punt naar punt meet ze 2m. Van de uiterste punt tot de achterste stok in het nachthok heb ik ongeveer 3m.

Helaas is mijn nachthok enkel het bovenste deel (raakt de grond niet) waardoor kwartels moeilijk wordt.

Ik sta open voor kromsnavels, maar ook voor vinkachtigen, zo lang ze maar passen binnen wat ik zoek.

Cayenne: valkjes zijn supermooi maar idd te veel knagers vrees ik.

Kimley: aanvankelijk twijfelde ik tussen de goulds en zebravinken maar jij raadde me de zebravinken eerder af omdat die best fel kunnen zijn.

Heeft iemand ervaring met binsenastrildes, meeuwtjes of swiftparkieten?

Ik ga nu wat verder jullie suggesties opzoeken .

Kimley

Berichten: 9163
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:59

In combinatie met goulds zijn zebravinken geen combi nee.
En sowieso alleen mannen nemen, Anders stik je in de jongen :) en geen grote groep samen zetten.

Diamantduifjes zijn heel mooi, rustig en maken een leuk geluidje :D
Zijn maar kleine vogeltjes die niet zo heel veel fladderen.

nienke555

Berichten: 4932
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:10

Lukasje schreef:
Oh wat lief dat jullie zo meedenken !

Catharina’s en bourkes heb ik inderdaad. Buiten de reden die ik aanhaalde dat de catharina mannen nu al een hele poos gezellig met zijn 2’tjes zitten, is er nog een reden waarom ik er dat tegenop zie ze in de volière bij de bourkes te zetten: hun ontlasting. Jeetje zijn me dat flatsen :r . Nu kan ik dat redelijk proper houden omdat hun kooi een rooster heeft. In de volière lijkt me dat lastiger. Ik wil niet dat alles onder die flatsen zit.

Jullie halen het diamantduifje aan. Waarom is dat een leuke vogel? En hoe is die ontlasting? Hebben ze niet veel vliegruimte nodig?

Over ruimte gesproken… Mijn volière is een 6-hoek en van punt naar punt meet ze 2m. Van de uiterste punt tot de achterste stok in het nachthok heb ik ongeveer 3m.

Helaas is mijn nachthok enkel het bovenste deel (raakt de grond niet) waardoor kwartels moeilijk wordt.

Ik sta open voor kromsnavels, maar ook voor vinkachtigen, zo lang ze maar passen binnen wat ik zoek.

Cayenne: valkjes zijn supermooi maar idd te veel knagers vrees ik.

Kimley: aanvankelijk twijfelde ik tussen de goulds en zebravinken maar jij raadde me de zebravinken eerder af omdat die best fel kunnen zijn.

Heeft iemand ervaring met binsenastrildes, meeuwtjes of swiftparkieten?

Ik ga nu wat verder jullie suggesties opzoeken .

Ik heb net binsenastrildes gekocht :D Vind ze tot nu toe leuk :')

Kimley

Berichten: 9163
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:38

Binsen zijn te vergelijken met goulds kwa behoefte en ook die kunnen slecht tegen kou/nat weer dus die zou ik dan weer niet aanraden :)