[VOLG] Tips nodig bij 'oeps' nestje *Bevalling begonnen!*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

[VOLG] Tips nodig bij 'oeps' nestje *Bevalling begonnen!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 13:19

:wave:

Ik heb tips nodig voor een 'oeps' nestje van onze HTK poes van 2,5 jaar oud.

Een jaar geleden hebben wij 2 poezen ( 2 zusjes ) overgenomen van mensen hier in de buurt die moesten verhuizen, maar de poezen niet mee konden nemen. Deze poezen waren op dat moment 1,5 jaar oud en gesteriliseerd. Tenminste, dat werd ons verteld dus daar gingen wij ook van uit.

Eind maart hebben wij gezien dat 1 van onze poezen werd gedekt in onze tuin door een grote grijze raskat. (Noors?) We dachten dat dit verder geen kwaad kon omdat ze toch al was gesteriliseerd.

Maar nu 1,5 week geleden zag ik ineens dat die poes van ons begon te groeien. >;) Ook werden haar tepels groter en roder. En gisteren heb ik dus beweging gevoeld in haar buik. Niet 1 keer maar constant gedraai etc. Ik ga er nu dus wel vanuit dat ze drachtig is.. :=

Ik heb zelf geen ervaring met een nestje kittens, en daarom ben ik opzoek naar mensen die mij wat tips kunnen geven.
Zoals wij nu berekenen zal ze rond eind mei uitgerekend zijn. Ze werd gedekt rond 28 maart 2017.

Hieronder foto's van haar buik en de dader.

De laatste foto is iets vertekend. Hier wou ze bijna gaan zitten.
Afbeelding

De mogelijke dader :x
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-06-17 10:55, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek TS

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:36

Dat is met recht een "oepsje".. :+
Ik heb er verder praktisch weinig kennis van, maar wil je wel succes wensen en geniet ervan, het is och wel erg leuk van dat jonge grut :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Tips nodig bij 'oeps' nestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:39

Pfft wat een lompe kennissen heb je dan :=

Er was recent nog een topic over een nestje kittens, over een buitenpoes die nu een binnenpoes is :+
Het belangrijkste wat ik me nu even kan bedenken is dat ej langs de DA wil, het kan zijn dat je kat een ziekte heeft opgelopen van haar lover. (Nog een reden om te castreren, kattenaids is echt niet grappig)

Supervixen

Berichten: 12922
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Tips nodig bij 'oeps' nestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 13:48

Wij hebben vorig jaar een zwerfpoes van stal in huis genomen met haar jong. Maar zij bleek ook zwanger. Ik heb een echo laten maken omdat ik wilde weten hoe ver ze ongeveer was en hoeveel jongen er zaten. Uiteindelijk zijn er 5 kittens geboren, eentje is overleden na een dag. Moeders heeft het helemaal zelf gedaan, wij hoefden niks te doen. Als je even op google zoekt zie je al veel tips.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 14:16

Misschien idd verstandig om even langs de dierenarts te gaan om te laten bevestigen of ze echt kittens krijgt.. daarnaast kan deze ook informatie geven over bevalling, meestal hoef je bij een poes niet zoveel te doen. Zorgen voor een rustige plaats binnen en voldoende voeding zijn wel belangrijk

Wel knappe papa! Worden vast knappe hummels!

Yom
Berichten: 3804
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 14:38

lees je goed in en gebruik YouTube :D

YouTube voor bevallingen zodat je weet wat je ongeveer te wachten staat en via google is ook veel te vinden.

Een poes is gemiddeld 65 dagen zwanger, zorg dan dat je wat dozen (geen fruitdozen ivm evt bestrijdingsmiddelen) klaar hebt staan. Doe daar onderin wat van die puppy zindelijkheidsmatjes in van de action en daarop wat oude handdoeken

dan is het afwachten wanneer het begint en ik nam zelf altijd vrij rondom de uitgerekende datum zodat ik er bij kon zijn

zorg dat je een bak hebt met spullen die je bij de hand moet hebben (ik had eigenlijk alleen een oude handdoek erbij om kittens droog te wrijven)
houd evt tel nr van de dierenarts bij de hand voor als je info nodig hebt

en dan is het hopen dat alles goed gaat

Geef moeder goede kittenbrokjes en evt geitenmelk

weeg de kittens dagelijks zodat je weet dat ze voldoende aankomen (minimaal 10 gr per dag)

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Re: [VOLG] Tips nodig bij 'oeps' nestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 15:48

Ik ben er zeker van dat ze kittens krijgt. Elke dag voel ik beweging en mijn man ook.

Ik zal inderdaad een bak met benodigdheden erbij hebben. Ik ben sowieso thuis als ze moet bevallen.
Op Youtube zal ik eens gaan kijken hoe dat er aan toe gaat, een bevalling van een kat.

Ben wel heel erg benieuwd wat eruit komt en wanneer.. Kan eigenlijk niet meer wachten. :P
We hebben een grote doos neer gezet waar we een vierkantje aan de voorkant uit hebben gesneden. Ze ging er net al eventjes in dus ze weet dat hij er staat.
Ik gok dat ze op zolder gaat bevallen aangezien ze daar altijd graag mag zijn.

We merken wel dat ze nu iets moeilijker loopt af en toe en met dit warme weer vooral veel ligt hier binnen op de koude vloer.

Als ik uit ga van 28 maart als dekking en ze gemiddeld 65 dagen zwanger zijn dan ga ik uit van 31 mei of 1 juni.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: [VOLG] Tips nodig bij 'oeps' nestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:08

Tip: zet enkele dozen neer van verschillende formaten en op verschillende plekken (als je de plek/mogelijkheid hebt), elk met een aantal zindelijkheidsmatjes en/of oude handdoeken. Dan heeft poes zelf de mogelijkheid om haar perfecte plekje uit te kiezen. Sommigen hebben bijv behoefte aan een klein plekje, sommigen staan liever op een koele plek etc. Als er plekken zijn waar je echt niet wilt dat ze bevalt (zoals de kledingkast, geliefde plek := ) zorg dat ze daar even tijdelijk niet kan komen.
Kittenbrokjes kun je eventueel vast halen, daar zit veel eiwit in, in de laatste periode kan ze dat goed gebruiken. Onbeperkt eten geven is een goed idee (maar oppassen met de andere poes). Ook tijdens het zogen moet ze naar behoefte kunnen eten.

Een echo laten maken is ook een goed plan omdat je dan zeker weet op het moment supreme dat ze er allemaal uit zijn. Een dood kitten dat achterblijft in de baarmoeder kan erg vervelend uitpakken voor het poezengezin.

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Re: [VOLG] Tips nodig bij 'oeps' nestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 16:28

Ik zal eens kijken of mij gaat lukken om deze week nog naar de dierenarts te gaan. Ben zelf namelijk pas bevallen, dus krijg 't even dubbel op met kittens erbij. :p

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:40

Xivura schreef:
Ik zal eens kijken of mij gaat lukken om deze week nog naar de dierenarts te gaan. Ben zelf namelijk pas bevallen, dus krijg 't even dubbel op met kittens erbij. :p

:') :') Wat een toeval. Gefeliciteerd! Heb je anders niet een behulpzaam persoon in je omgeving?

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 16:43

Magrathea schreef:
Xivura schreef:
Ik zal eens kijken of mij gaat lukken om deze week nog naar de dierenarts te gaan. Ben zelf namelijk pas bevallen, dus krijg 't even dubbel op met kittens erbij. :p

:') :') Wat een toeval. Gefeliciteerd! Heb je anders niet een behulpzaam persoon in je omgeving?


Haha dankjewel! Ja, mijn man werkt tot 's avonds en de rest van mijn naaste familie gaat ook naar school of werkt.... Dus ik moet even gaan passen en meten om te kijken of mij dat op dit moment wel gaat lukken ..

Hoe moet ik het trouwens doen met de andere kat? Ze zijn namelijk niet altijd heel erg lief naar elkaar. Liggen regelmatig met elkaar te 'stoeien'. :=

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:44

Oh wat spannend! Vervelend dat ze niet geholpen bleek, maar een nestje is wél leuk! Benieuwd wat eruit komt!

En jij gefeliciteerd! Ik weet niet waar je woont, maar mocht je tegen de tijd eens hulp nodig hebben wil ik met liefde eens inspringen :).

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: [VOLG] Tips nodig bij 'oeps' nestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 16:46

Ik vraag me adt ook wel eens af met mijn eigen katten. Het internet zegt dat zolang katten stoeien zonder geluid er niks aan de hand is. :) Een enkele snauw kan wel gebeuren (wanneer de ene te opdringerig is) maar zolang het voornamelijk stil is (geen gegrom oid) is er niks aan de hand. :)

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: [VOLG] Tips nodig bij 'oeps' nestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:00

Is de ander dan wel geholpen? Jeetje joh :=

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Re: [VOLG] Tips nodig bij 'oeps' nestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 17:42

Magrathea: Ze stoeien wel met geluid. Schreeuwen er soms flink op los...

Eoweyn: Die is in iedergeval niet drachtig, maar laat ik wel na kijken binnenkort.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 11:14

Lees je goed in over de weken na de bevalling. Kittens horen tot 12/13 weken bij mama te blijven. Denk aan enten en ontwormen, chippen etc. Bel je DA voor info.

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Re: [VOLG] Tips nodig bij 'oeps' nestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 07:53

We merken dat de andere kat flink boos begint te worden op de andere kat .... hoor ze regelmatig krijsen. De drachtige kat is de rust haar zelve maar de andere die is echt niet aardig meer ... wat te doen?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: [VOLG] Tips nodig bij 'oeps' nestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 07:58

Pfft castratie helpt misschien, aangezien de eerste ook al niet geholpen was.
Verder kun je een feliway verstuiver ophangen, dat verspreidt feromonen waar katten relaxt van worden

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:36

Oe dat is wel een heel apart verhaal haha, benieuwd hoe het met de moeder gaat!
Veel succes en hopelijk over een maandje een leuk nestje :)

De fotos doen het helaas niet bij mij..

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Re: [VOLG] Tips nodig bij 'oeps' nestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 09:38

Lissisanne: Ik hoop eigenlijk niet pas over een maand maar binnen deze dagen de kittens te zien. :P

Hoe lang kan een kat over tijd zijn?

liesje84
Berichten: 578
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: [VOLG] Tips nodig bij 'oeps' nestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:44

dag 70 na 1ste dekking kan nog mits ze nog geen aanstalten heeft gemaakt te bevallen.
Voer je haar al kittenbrokjes? Dat helpt voor de melkgift en het op gewicht blijven tijdens de zoogperiode.

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 10:22

liesje84 schreef:
dag 70 na 1ste dekking kan nog mits ze nog geen aanstalten heeft gemaakt te bevallen.
Voer je haar al kittenbrokjes? Dat helpt voor de melkgift en het op gewicht blijven tijdens de zoogperiode.


Ja, kittenbrokjes zijn we al mee begonnen. Wij gaan uit van ongeveer de 28ste maart van dekking. Dus dan zou ze als ze 65 dagen dragend zijn rond 1 juni bevallen.
Zal ligt wel steeds meer binnen en dan voornamelijk boven op de zolder, maar huppelt ook nog vrolijk van binnen naar buiten. Kittens zie je dagelijks heel hard bewegen in haar buik.

Wat zijn de signalen van een aankomende bevalling?

liesje84
Berichten: 578
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:28

Ik zou haar vanaf dag60 binnen houden, anders moet je straks buiten opzoek naar je kittens.
Alvast wat dozen neerzetten, handdoeken of kranten onderin en Tena matje (puppymatje) erbovenop.
Meestal vinden ze een doos met deksel het fijnste.
Fijne site met uitleg,
http://www.kattenencyclopedie.com/index.php?menuid=29&pageid=121

Mijn katten kijken me aan, laten vruchtwater lopen en beginnen dan te persen :')

Xivura
Berichten: 6414
Geregistreerd: 30-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 10:37

liesje84 schreef:
Ik zou haar vanaf dag60 binnen houden, anders moet je straks buiten opzoek naar je kittens.
Alvast wat dozen neerzetten, handdoeken of kranten onderin en Tena matje (puppymatje) erbovenop.
Meestal vinden ze een doos met deksel het fijnste.
Fijne site met uitleg,
http://www.kattenencyclopedie.com/index.php?menuid=29&pageid=121

Mijn katten kijken me aan, laten vruchtwater lopen en beginnen dan te persen :')


Bedankt voor je link. Een hele nuttige! :j
Ik moet dan even gaan zien hoe ik dat met die andere kat ga doen. Die breekt de bende af als die niet naar buiten kan, en aangezien wij een kattenluikje hebben ...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: [VOLG] Tips nodig bij 'oeps' nestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:00

Kun je die niet gewoon met enige regelmaat de deur uit gooien?