Slijmerige slakkenpraat!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wendy_Komen

Berichten: 6331
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:53

Mooie slak!
Momenteel mijn grootste slak (jonge Ovum):
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:37

Sinds vanavond in bezit van 2 Ovums <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hun verblijf

Afbeelding

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 00:43

Gefeliciteerd met je ovums *\o/* Prachtige slakjes zijn het.
je fulica's (als ik het goed heb) zijn ook heel knap! <3

Ik heb een purpurea in bestelling :o

Loeka_Polly

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:42

hei hooi! ik dacht misschien weten julllie hier iets van:
Ik heb 1 achatina fulica en 1 wijngaardslak.

Maar nu heeft de wijngaardslak opeens eitjes gelegd en heb ik zojuist ook al een relatief grote baby gespot? blijkbaar uit een eerder nest? hoe denken jullie dat dit kan? de slak komt uit het wild dus ik heb geen idee hou oud hij is, maar hij zit inmiddels al minstens een jaar in mijn terrarium...
en hoe gaan jullie meestal met jullie babys en eitjes om? toch maar de eitjes pletten?

Anoniem

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:33

Ik controleer elke week mijn bak op eitjes. En deze plet ik.

Anniek22

Berichten: 1783
Geregistreerd: 12-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:39

Zelf heb ik geen slakken, maar wou wel even zeggen dat ik wel even gelachen heb om dit topic... uniek zeg, die slakken!

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:49

Loeka_Polly schreef:
hei hooi! ik dacht misschien weten julllie hier iets van:
Ik heb 1 achatina fulica en 1 wijngaardslak.

Maar nu heeft de wijngaardslak opeens eitjes gelegd en heb ik zojuist ook al een relatief grote baby gespot? blijkbaar uit een eerder nest? hoe denken jullie dat dit kan? de slak komt uit het wild dus ik heb geen idee hou oud hij is, maar hij zit inmiddels al minstens een jaar in mijn terrarium...
en hoe gaan jullie meestal met jullie babys en eitjes om? toch maar de eitjes pletten?

Ik zou de eitjes pletten ja.
Als het goed is kan een fulica geen wijngaardslak bevruchten, dus de wijngaardslak zal zichzelf bevrucht hebben. Dit worden per definitie zwakke slakjes.
Als er al slakjes uitgekomen zijn kun je overwegen deze ook te euthaniseren. Je kunt ze wel houden als je wil, maar dan zou ik voortaan elke week de bak controleren op eitjes zodat je eventuele baby's voor bent. Slakjes uit een zelfbevrucht nest mogen onder geen beding verder fokken, elke generatie word zwakker dan de vorige.

Niet vervelend bedoeld verder, maar hoe kom je eigenlijk aan een wijngaardslak? Deze zijn beschermd en mogen eigenlijk niet gehouden worden.
(mij maakt het niet zo heel veel uit hoor, ik vind wijngaardslakken geweldig en wil er zelf eigenlijk ook heel graag twee)

Loeka_Polly

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:23

Laurora schreef:
Loeka_Polly schreef:
hei hooi! ik dacht misschien weten julllie hier iets van:
Ik heb 1 achatina fulica en 1 wijngaardslak.

Maar nu heeft de wijngaardslak opeens eitjes gelegd en heb ik zojuist ook al een relatief grote baby gespot? blijkbaar uit een eerder nest? hoe denken jullie dat dit kan? de slak komt uit het wild dus ik heb geen idee hou oud hij is, maar hij zit inmiddels al minstens een jaar in mijn terrarium...
en hoe gaan jullie meestal met jullie babys en eitjes om? toch maar de eitjes pletten?

Ik zou de eitjes pletten ja.
Als het goed is kan een fulica geen wijngaardslak bevruchten, dus de wijngaardslak zal zichzelf bevrucht hebben. Dit worden per definitie zwakke slakjes.
Als er al slakjes uitgekomen zijn kun je overwegen deze ook te euthaniseren. Je kunt ze wel houden als je wil, maar dan zou ik voortaan elke week de bak controleren op eitjes zodat je eventuele baby's voor bent. Slakjes uit een zelfbevrucht nest mogen onder geen beding verder fokken, elke generatie word zwakker dan de vorige.

Niet vervelend bedoeld verder, maar hoe kom je eigenlijk aan een wijngaardslak? Deze zijn beschermd en mogen eigenlijk niet gehouden worden.
(mij maakt het niet zo heel veel uit hoor, ik vind wijngaardslakken geweldig en wil er zelf eigenlijk ook heel graag twee)


Beetje raar verhaal maar mijn buurvrouw heeft een huisje in duitsland, haar zoontjes waren daar in de tuin aan het spelen. Op een gegeven moment ontdekt mijn buurvrouw dat haar zoontjes met een slak aan het spelen zijn... ze waren met een stok in de slak aan het prikken om hem uit het huisje te krijgen... de buurvrouw zorgt voor mijn slak als ik weg ben dus die weet dat ik een verblijf heb enzo dus ze heeft de slak mee naar nl genomen om te herstellen en sinds dien zit hij bij mij ;)

en juist omdat ik wist dat ze beschermd zijn vroeg ik me af of je de eitjes dan wel moet pletten? zou het toegestaan zijn de eitjes in duitsland weer uit te zetten? dat is immers de natuurlijke leefomgeving.

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:09

Aha, leuk verhaal. Tof van je buurvrouw dat ze het slakje aan jou toevertrouwd heeft :))
Heb je ook een foto? Ik vind ze zo prachtig om te zien <3

Volgens mij is de wijngaardslak enkel beschermd om te voorkomen dat mensen ze vangen om op te eten (escargots)
Ze zijn verder niet bedreigd geloof ik. Twee week geleden heb ik er nog honderden gezien in Duitsland, ze komen ook echt algemeen voor van het zuidelijkste stukje van spanje tot het meest noordelijke puntje van scandinavïe.
Ik denk dat zelfbevruchte eitjes uitzetten juist zorgt voor een zwakkere voortzetten van de soort.
Óf ze gaan vrij snel dood door hun zwakte. Ik gok dat de eitjes pletten het meest humaan is.

Anoniem

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:18

De zwakste zullen idd doodgaan.

Daarom is het van belang om bij een nest slakken de slechten uit te selecteren.

Loeka_Polly

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:44

Laurora schreef:
Aha, leuk verhaal. Tof van je buurvrouw dat ze het slakje aan jou toevertrouwd heeft :))
Heb je ook een foto? Ik vind ze zo prachtig om te zien <3

Volgens mij is de wijngaardslak enkel beschermd om te voorkomen dat mensen ze vangen om op te eten (escargots)
Ze zijn verder niet bedreigd geloof ik. Twee week geleden heb ik er nog honderden gezien in Duitsland, ze komen ook echt algemeen voor van het zuidelijkste stukje van spanje tot het meest noordelijke puntje van scandinavïe.
Ik denk dat zelfbevruchte eitjes uitzetten juist zorgt voor een zwakkere voortzetten van de soort.
Óf ze gaan vrij snel dood door hun zwakte. Ik gok dat de eitjes pletten het meest humaan is.


Eigenlijk heb ik helemaal geen fotos van hem, zou ik toch eens moeten doen ;) als ik ze heb zal ik ze wel ff in de groep gooien!

Ik denk dat ik de eitjes toch maar ga pletten dan... het voelt wel stom om het te moeten doen, dat wel... maar ik snap jullie argument inderdaad!

Loeka_Polly

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:47

Afbeelding

Live foto van hem aan het eten in ieder geval, het huisje is dus gebroken/beschadigd door de buurjongetjes, maar hij is gelukkig wel gezond verder!

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:49

Wat een knappie <3

Ik had er dus ook een "paar" gevonden :o
Afbeelding
Ik heb me echt heel erg in moeten houden om er niet twee mee naar huis te nemen O:)

Vooral dit schatje <3

Afbeelding

Loeka_Polly

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 22:40

Awhhh wat een schatje! Ik heb zojuist toch maar de eitjes geplet :(

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-18 22:47

Eitjes kun je ook in een zak een dag/nacht in de vriezer leggen. Is misschien een stuk minder pijnlijk om te doen :D
Ik vond het in het begin ook moeilijk om eitjes dood te maken hoor. Maar wij hebben 2 albino's en een wildkleur. Je mag dus geen albino x wildkleur (of andere kleuren) want dan krijg je ook zwakke slakjes. We nemen het risico dus liever niet. Pas waren we te laat met eieren eruit halen met als gevolg dat ik het hele hok ondersteboven heb moeten gooien om alle baby slakjes eruit te vissen en te pletten -O- -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 22:50

Pepperrr schreef:
Eitjes kun je ook in een zak een dag/nacht in de vriezer leggen. Is misschien een stuk minder pijnlijk om te doen :D
Ik vond het in het begin ook moeilijk om eitjes dood te maken hoor. Maar wij hebben 2 albino's en een wildkleur. Je mag dus geen albino x wildkleur (of andere kleuren) want dan krijg je ook zwakke slakjes. We nemen het risico dus liever niet. Pas waren we te laat met eieren eruit halen met als gevolg dat ik het hele hok ondersteboven heb moeten gooien om alle baby slakjes eruit te vissen en te pletten -O- -O-

Dat maakt niks uit welke kleuren de ouders hebben.

Krijg je alleen een tovernest. Zwakke slakken moet je sws eruit selecteren.

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 08:31

Oh dacht dat dat ook uitmaakte haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:14

Pepperrr schreef:
Oh dacht dat dat ook uitmaakte haha

Nee, maakt niks uit. Je krijgt alleen jongen slakken met verschillende kleuren.

Zo alsnog wel eitjes pletten. Fulica's verkopen slecht.

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 16:40

love_western schreef:
Pepperrr schreef:
Oh dacht dat dat ook uitmaakte haha

Nee, maakt niks uit. Je krijgt alleen jongen slakken met verschillende kleuren.

Zo alsnog wel eitjes pletten. Fulica's verkopen slecht.


We zijn sowieso niet van plan om ze te fokken haha. Daar hebben we de ruimte niet voor. Eitjes gaan mooi de vriezer in en jonge ongeluk slakjes worden geplet :')

Anoniem

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:13

Eitjes worden hier ook gewoon geplet.

Voedertijd :D

Afbeelding

En mijn knappe Ovums <3

Afbeelding

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 20:28

Wat is dat grijze? Een soort van brokjes ofzo? :+ Ik ken het niet :')

Anoniem

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:31

Kippenlegkorrel

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-18 08:27

Oohh haha

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 13:04

Mag ik ook mee praten? Heb in het verleden slakken gehad maar moest toen inkrimpen met de beesten boel. Nu heb ik de ruimte en twee lege aquariums staan, en in de buurt verkoopt iemand slakken dus het begint weer te kriebelen! Ga zsm een van de bakken in orde maken, aangezien ze nog klein zijn gaan ze eerst in een kleine bak tot ze groot genoeg zijn om een upgrade te krijgen.

Zie erg mooie slakken langs komen en de foto's van Rambo heb ik mij echt om bescheurd wat een leuke slak is het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 13:25

Mira283 schreef:
Mag ik ook mee praten? Heb in het verleden slakken gehad maar moest toen inkrimpen met de beesten boel. Nu heb ik de ruimte en twee lege aquariums staan, en in de buurt verkoopt iemand slakken dus het begint weer te kriebelen! Ga zsm een van de bakken in orde maken, aangezien ze nog klein zijn gaan ze eerst in een kleine bak tot ze groot genoeg zijn om een upgrade te krijgen.

Zie erg mooie slakken langs komen en de foto's van Rambo heb ik mij echt om bescheurd wat een leuke slak is het!

Let je wel op dat je geen runtjes koopt? Die fout heb ik zelf wel gemaakt. 2 blijven achter in groei.

En voor welk soort ga je :)