Slijmerige slakkenpraat!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elitedeux

Berichten: 692
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:42

Mijn huisgenoot in Wageningen fokt ermee, ik moet er toch niet zoveel van hebben :P

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 21:17

Ik heb slakjes altijd al super schattig gevonden. Deze grote vind ik echt geweldig! Ik volg gezellig mee <3

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:50

Hier doen ze t super

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:39

Afbeelding
Rambo zegt even hallooooo

Afbeelding
De hele familie samen aan t ontbijt


Afbeelding
Rocky


Afbeelding
Robert


Afbeelding
En Rambo natuurlijk

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 09:55

Ik dacht... Ik klik dit topic eens aan en zie wat kleine slakjes voorbijkruipen, maar wat zijn die slakken hier huge! :oo Zien er wel gaaf uit.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:16

Chiave schreef:
Ik dacht... Ik klik dit topic eens aan en zie wat kleine slakjes voorbijkruipen, maar wat zijn die slakken hier huge! :oo Zien er wel gaaf uit.

:+ :D :')

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:52

Chiave schreef:
Ik dacht... Ik klik dit topic eens aan en zie wat kleine slakjes voorbijkruipen, maar wat zijn die slakken hier huge! :oo Zien er wel gaaf uit.

_O- _O-

Hoe pak jij die slakken op? Aan het huisje of kruipen ze zelf op je hand?

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:57

aan het huisje, daarna zet ik ze op mijn hand. Rambo heeft behoorlijk wat zuigkracht en is niet bang, die moet ik eerst lospeuteren als hij op t glas zit. gewoon de achterkant of voorkant proberen mijn vinger onder te krijgen en dan kan ik hem zo " afrollen"

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:04

Ik masseer altijd de voet tot ie los laat, maar soms vinden ze dat lekker en laten ze nog niet los :')

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 13:22

Rambo is zo mooi!! Ik had eiiindelijk foto's gemaakt, heb ik ze per ongeluk van mijn camera afgeknikkerd... #slimmm
Heb nog wel een iets oudere foto (niet letten op mijn gezicht aub :') )

Afbeelding


Oh ja, zijn er hier misschien mensen die in de omgeving van Oss (NB) wonen? Wij zoeken voor volgende maand een oppas voor onze slakjes want dan zijn we 2 weekjes weg!

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:31

Wat leuk om te zien, wat een joekels!

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 17:42

Brabant is een beetje ver weg Pepper, anders hadden ze hier wel heen gemogen. :)
Mss een huisdieroppas inschakelen of degene die de planten/katten/post komt doen vragen of die wil sproeien en voeren?

Ik pak ze of aan het huisje op, als ze niet loslaten sproei ik hetgeen waar ze op zitten even nat en laat ze of zelf even kruipen of ik schuif ze even zodat ze op het natte komen en niet meer vastgezogen zitten.

Ik heb vandaag 3 pleurodonte isabella en 6 (geloof ik, is een kweekgroep) cepaea nemoralis multi striped besteld en 2 warmtematten zodat ik de isabella, reticulata en fulica apart kan zetten.
De reticulata groeien als kool, de fulica doen er wat langer over maar ook die groeien eindelijk een beetje goed.
Zal straks even foto's maken van ze. :)
Na de zomer wil ik nog caracolus excellens, limicolaria flammea, achatina achatina en helix pomatia erbij.

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 19:26

lor1_1984 schreef:
Brabant is een beetje ver weg Pepper, anders hadden ze hier wel heen gemogen. :)
Mss een huisdieroppas inschakelen of degene die de planten/katten/post komt doen vragen of die wil sproeien en voeren?


Zou kunnen. Maar mijn ma zag dat op een of andere manier niet zitten. Want we laten namelijk echt een kattenoppas van een oppasservice komen. Dus dan is het niet echt de bedoeling dat die ook nog eens voor de slakken gaan zorgen. Slakken leggen momenteel ook eieren, dus het hok moet ook elke dag doorzocht worden...
Spoiler:
(we willen geen kleintjes)

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:54

Ik snap dat je geen kleintjes wil hoor, hoeft overigens niet in een spoiler want het beperken van nakweek is imo een stukje verantwoord houderschap.
Er zijn overigens mensen die eitjes of klein grut willen als voer voor hun reptielen, dus mocht je eens wat over het hoofd zien ofzo kun je ze aanbieden in een reptielengroep op fb.

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 20:02

lor1_1984 schreef:
Ik snap dat je geen kleintjes wil hoor, hoeft overigens niet in een spoiler want het beperken van nakweek is imo een stukje verantwoord houderschap.
Er zijn overigens mensen die eitjes of klein grut willen als voer voor hun reptielen, dus mocht je eens wat over het hoofd zien ofzo kun je ze aanbieden in een reptielengroep op fb.


Ze eten ze ook zelf. Wij maken wel eens prakje van wortel, komkommer en eieren

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 23:18

Dat heb ik idd weleens gehoord ja. :)
Heb net 10 jonge achatina fulica wildkleur besteld tegen vergoeding van verzendkosten, ze komen als het goed is woensdag binnen en dan verwacht ik de andere slakken (pleurodonte isabella en cepaea nemoralis muti striped) ook zo'n beetje.
Maandag maar even een paar opbergbakken bijhalen en een extra warmtemat bestellen, kunnen ze mooi apart per soort.
Totaal komt dan op 5 bakken en 26 slakken. :')

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 10:25

Had pas nog foto's gemaakt van de grootste (ze hebben nog steeds geen namen :') ). De andere twee hadden er even geen zin in dus die heb ik maar gelaten. Deze vond de camera trouwens erg intressant hahaha :P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 12:56

De reticulata's en de jadatzi's gisteren:
Afbeelding
Afbeelding
De jadatzi's wilden eerst niet echt groeien ondanks goed en afwisselend voer en onbeperkt sepia maar dat trekt nu aardig bij.
De reticulata's groeien al vanaf het begin goed en dat is te zien ook aangezien ze minimaal verdubbeld zijn tov 2 maanden geleden. :wow:

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 13:00

Fijn dat ze nu wel groeien!

Daar hadden wij er ook een van. Maar sinds een maand groeit die ook ineens weer :)

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:36

Hier waren ze het alle 5, maakte me nog even zorgen of het geen runtjes (zwakke/inteeltslakjes met gebreken) zouden zijn maar kijk het gewoon aan vanaf nu.

Kiki1995

Berichten: 1078
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:33

Iemand hier ervaring met slakken die dood zijn? Die van ons heeft volgens mij het leven gelaten, hij heeft een soort zakje uit zijn mond hangen en daar ligt een raar soort slijmspul bij? Het ziet er allemaal heel raar uit maar hij doet helemaal niks meer...

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Re: Slijmerige slakkenpraat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 23:09

:+

Mijn vader heeft een wereldrecord slakkenverzamelen, dus ik dacht he wat grappig ik klik dit topic even aan. Schrik me dood! Die van m'n vader zijn beeldjes... :')
Maar wat verrassend dit, nooit over nagedacht dat je dit natuurlijk ook als huisdier kunt hebben. Verblijven ze in een soort leeg aquarium (sorry ben een leek) of hoe houd je ze? Puur interesse :D

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 07:51

Kiki1995 schreef:
Iemand hier ervaring met slakken die dood zijn? Die van ons heeft volgens mij het leven gelaten, hij heeft een soort zakje uit zijn mond hangen en daar ligt een raar soort slijmspul bij? Het ziet er allemaal heel raar uit maar hij doet helemaal niks meer...


Ik gok dat hij inderdaad dood is als ik dit zo lees. Is zijn voet ook losgelaten van de rand van de schelp? En stinkt hij? Dan weet je het helemaal zeker ;)

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 08:43

Minjon schreef:
:+

Mijn vader heeft een wereldrecord slakkenverzamelen, dus ik dacht he wat grappig ik klik dit topic even aan. Schrik me dood! Die van m'n vader zijn beeldjes... :')
Maar wat verrassend dit, nooit over nagedacht dat je dit natuurlijk ook als huisdier kunt hebben. Verblijven ze in een soort leeg aquarium (sorry ben een leek) of hoe houd je ze? Puur interesse :D


We houden ze in een terrarium. Meestal wel verwarmd, ligt eraan welke soort slak je hebt. Ze zijn niet heel moeilijk qua verzorging. Geef ze de restjes van je groenten als eten, bakje met water, en vooral zorgen dat het vochtig blijft :)

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 11:39

Minjon schreef:
:+

Mijn vader heeft een wereldrecord slakkenverzamelen, dus ik dacht he wat grappig ik klik dit topic even aan. Schrik me dood! Die van m'n vader zijn beeldjes... :')
Maar wat verrassend dit, nooit over nagedacht dat je dit natuurlijk ook als huisdier kunt hebben. Verblijven ze in een soort leeg aquarium (sorry ben een leek) of hoe houd je ze? Puur interesse :D

Ik heb ze in transparante opbergbakken zitten.
Laagje potgrond op basis van cocosvezels, warmtematje tegen de achterwand, altijd iets van sepia in de bak leggen en verder dagelijks even sproeien met water en dagelijks/om de dag verse groenten geven (afsnijdsels/restjes van je eigen eten of apart gekocht).

Afbeelding
Links boven cepaea hortensis multi striped
links midden pleurodonte isabella
rechts boven achatina reticulata albino
onder achatina fulica wildkleur en jadatzi (full albino)