Het nemen van een hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 09:05

Wij krijgen waarschijnlijk in augustus onze pup, dan ben ik een maand vrij. Daarna begint het normale leven weer. Op maandag ben ik de hele dag thuis tot drie en dan komt om 5 uur mijn vriend thuis. Op dinsdag moet ik om elf uur weg en dan komt of vriend om 12 uur thuis of ze gaat naar mijn schoonmoeder tot mijn vriend om 5 uur thuis komt. Op woensdag t/m vrijdag weten we het nog niet. Ik weet niet hoe ik dan zit met werk. Maar als ze langer dan 4 uurtjes alleen moet zijn gaat ze of naar een opvang die ook puppy's nemen, of er komt een uitlaatservice die alleen met puppy's wandelen of ze gaat naar een familielid. Als ze dan wat ouder is kan ze sowieso naar de dag opvang.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 09:11

DatBenIkNou schreef:
Sorry hoor, maar er zijn gewoon bepaalde natuurlijke basisbehoeftes voor dieren. Dat een paard kan 'wennen' aan 24/7 opsluiting zonder soortgenoten, betekend nog niet dat het oké is? Dat heeft helemaal niks met opvoeding of methodes te maken of ieder zijn eigen ding.
Dat je een hond en zijn blaas zo kan trainen dat hij het heel de dag op kan houden, betekend niet dat dit leuk is voor een hond Ze zijn simpelweg niet gemaakt om hele dagen alleen te zitten, het zijn roedeldieren. Het gaat dus niet alleen om plassen en poepen want dat zijn idd spieren die je gewoon kan trainen. Dus ja, je kán je hond eraan laten wennen...of het zo eerlijk is persé een hond te willen in zo'n situatie en er niks voor willen/kunnen regelen(wat mogelijk geld kost voor uitlaatservice of opvang)dat is een andere vraag.


Mijn hond geeft prima aan wanneer hij er uit wil. Is hij bij m'n ex en ligt hij de hele dag met hem in bed. Hoor je hem de hele dag niet. Om 17:00 wanneer het tijd is om te eten dan meld hij zich weer.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 09:23

Amandavd schreef:
Wij krijgen waarschijnlijk in augustus onze pup, dan ben ik een maand vrij. Daarna begint het normale leven weer. Op maandag ben ik de hele dag thuis tot drie en dan komt om 5 uur mijn vriend thuis. Op dinsdag moet ik om elf uur weg en dan komt of vriend om 12 uur thuis of ze gaat naar mijn schoonmoeder tot mijn vriend om 5 uur thuis komt. Op woensdag t/m vrijdag weten we het nog niet. Ik weet niet hoe ik dan zit met werk. Maar als ze langer dan 4 uurtjes alleen moet zijn gaat ze of naar een opvang die ook puppy's nemen, of er komt een uitlaatservice die alleen met puppy's wandelen of ze gaat naar een familielid. Als ze dan wat ouder is kan ze sowieso naar de dag opvang.



Top geregeld toch op die manier?! Bij ons in de regio zit ook dagopvang voor puppy's hoor, voor een pup tot 16/20 weken is 4 uur alleen namelijk nog best lang.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:42

DatBenIkNou schreef:
Amandavd schreef:
Wij krijgen waarschijnlijk in augustus onze pup, dan ben ik een maand vrij. Daarna begint het normale leven weer. Op maandag ben ik de hele dag thuis tot drie en dan komt om 5 uur mijn vriend thuis. Op dinsdag moet ik om elf uur weg en dan komt of vriend om 12 uur thuis of ze gaat naar mijn schoonmoeder tot mijn vriend om 5 uur thuis komt. Op woensdag t/m vrijdag weten we het nog niet. Ik weet niet hoe ik dan zit met werk. Maar als ze langer dan 4 uurtjes alleen moet zijn gaat ze of naar een opvang die ook puppy's nemen, of er komt een uitlaatservice die alleen met puppy's wandelen of ze gaat naar een familielid. Als ze dan wat ouder is kan ze sowieso naar de dag opvang.



Top geregeld toch op die manier?! Bij ons in de regio zit ook dagopvang voor puppy's hoor, voor een pup tot 16/20 weken is 4 uur alleen namelijk nog best lang.


Ja daar heb je inderdaad een punt. :j

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 16:57

Vier uur lang als de pup 16 weken is? Dan is die al ruim twee maanden bij je.
Zal wel per pup verschillen, maar dat deden we hier al na twee weken (probleemloos).

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 17:22

Ja het is nog evenpuzzelen. Is onze eerste eigen hond. :)

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:36

Simbaa schreef:
Vier uur lang als de pup 16 weken is? Dan is die al ruim twee maanden bij je.
Zal wel per pup verschillen, maar dat deden we hier al na twee weken (probleemloos).


Hier ook hoor, maar blijkbaar is dat tegenwoordig niet zo normaal meer ;)

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:02

Nee, ik vind het niet heel normaal. Af en toe een keertje geen probleem, maar structureel meerdere dagen echt helemaal alleen, dus zonder andere hond wel. Mijne zullen wel verwend zijn, ze kunnen het wel, maar ik wil het zelf niet.

dierenfan
Berichten: 9661
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:33

Heb hier voor de pup ook een speciale pup oppas die rekening houd met wat ik wil en mijn werktijden niet erg vind ,s ochtends soms 5.30 uur brengen en soms 22.15 uur pas halen als ik pas 14.00 uur begin.

Echter heb vooraf met een goede vriendin dit afgesproken voor de pup kwam. Zij heeft 2 honden en ik had er ook 2. Daarnaast wonen er nog 2 extra bij haar die we samen verzorgen. Onze roedel was dus al 6 grote honden en er kwam een pup bij.

Beiden werken wij in ploegendiensten. Voordeel is dat we nooit langer dan 8 5 uur weg zijn. Daarnaast werk ik volgens een vast schema in ploegen maar zij enkel zoveel uur per week in ploegen. 9ngeveer 5x per maand maximaal hebben wij dezelfde dienst. Verder vangt zij de mijne en ik de hare op. Echt ideaal!! Wel altijd in haar huis ivm op mijn flat 6 grote honden (mijn oudje is inmiddels ingeslapen) niet handig is ivm het niet in 1x in de lift past hahahah

Inmiddels is pup 5 maanden en gaan we deze week starten dat ik mijn oudere hond en de pup 2x 5 uur alleen ga laten. Zij is dan wel gewoon bij haar thuis en houdt ze op camera in de gaten. Wil dat uitbreiden naar 3x per week en daarna als dat een maand goed gaat de tijd verlengen enz. Hebben wij dezelfde dienst dan gaat hij gewoon naar de oppas totdat hij de 8.5 uur relaxt vol houdt. Ze zitten in grote slaapkamer die voor hun ingericht is en waar ze ook slapen. 2 grote kussens en een kleed veel speelgoed en veilig knaagwerk. Hij vind het voor 4 uur al meer dan prima om zichzelf te vermaken.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:43

DatBenIkNou schreef:
Nee, ik vind het niet heel normaal. Af en toe een keertje geen probleem, maar structureel meerdere dagen echt helemaal alleen, dus zonder andere hond wel. Mijne zullen wel verwend zijn, ze kunnen het wel, maar ik wil het zelf niet.


Dit dus. Vier uur is hier het maximale, of er moet echt nood aan de man zijn, maar dan nog is er altijd wel een mouw aan te passen.

Langer dan vier uur alleen betekend een oppas. :)

Machie

Berichten: 16020
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:38

Mijn honden zijn vrijwel nooit alleen. Al zijn ze ook met 4 ;) eerder waren ze een x per week 5.5 uur alleen maar zelfs dat nu niet meer aangezien ik vanwege de pup uren gewisseld heb. Verwende zieltjes :+

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:19

Machie schreef:
Mijn honden zijn vrijwel nooit alleen. Al zijn ze ook met 4 ;) eerder waren ze een x per week 5.5 uur alleen maar zelfs dat nu niet meer aangezien ik vanwege de pup uren gewisseld heb. Verwende zieltjes :+



Nou ja, gelukkig zijn bij veel mensen de inzichten wbt verandert net als bij paarden. ' Vroeger' was het ook heel normaal om paarden de hele dag in een stand te houden of in een boks. Nu gebeurd dat gelukkig veel minder! Al zullen er altijd mensen blijven zeggen dat hun hond of paard het 'écht niet erg vind' . Nee, ze zullen zich niet beklagen bij jouw, want ze weten tenslotte niet beter. En daarmee zeg ik niet dat alle paarden 24/7 buiten zouden moeten zijn, wat daar is onze merrie ook niet geschikt voor. Maar er zijn meerder tussenoplossingen daarin uiteraard.
Ik heb een mooi voorbeeld in mijn omgeving, 2 labXboxer kruisingen naar mensen die ik ken. Broer en zus uit zelfde nest en de ene is naar een actief gezin met grotere kinderen gegaan en is de tweede hond in het gezin.
De andere is enige hond bij een man alleen die full time werkt en de hond veel alleen op bed ligt te slapen.
Je gelooft niet hoe verschillend deze honden zijn in energie, uitstraling en gespierdheid/gewicht. De één is te zwaar, log en heel rustig, slaapt heel veel. De ander slank, atletisch en actief en vrolijk, echt een enorm verschil! Dit is gewoon wat oa de leefomgeving met een dier doet.

madeliefw

Berichten: 2667
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:30

Hier proberen we de hond zoveel mogelijk mee te nemen als we weggaan en als we weggaan zonder haar dan van te voren en er na ver uitlaten of fietsen. Meestal nog een buurmeisje die haar tussendoor kan uitlaten. Maar ze is van pup af aan wel 4 uur alleen geweest hoor. Ze is nu een jaar en het langste is denk ik 7 uur. Vanaf juni heb ik een nieuwe baan en moet ze ook wel 8,5 uur alleen. Hopelijk kan ons buurmeisje dan zoveel mogelijk en anders niet. Ze houdt het wel vol zonder plassen, s nachts ligt ze wel langer te slapen. Maar ideaal zou het niet zijn.

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 14:23

DatBenIkNou, mijn hond was ook gezond, atletisch, actief en vrolijk als ik thuis was. Liep tot op het laatst behendigheid, lekker in het bos, ook nog naast het paard. Maar was ook op haar rust gesteld en die nam ze als ik werken was.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:35

fannetje schreef:
DatBenIkNou, mijn hond was ook gezond, atletisch, actief en vrolijk als ik thuis was. Liep tot op het laatst behendigheid, lekker in het bos, ook nog naast het paard. Maar was ook op haar rust gesteld en die nam ze als ik werken was.

Rust nemen is dus gelijk aan hele dagen alleen doorbrengen? Je kan met allerlei argumenten komen om dit goed te praten, maar het is heel simpel: honden zijn roedeldieren en niet gemaakt om structureel hele dagen eenzaam door te moeten brengen. Ze pakken die rust ook heus als er wel gezelschap is namelijk.

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 18:49

Blijkbaar ken jij alle honden beter, dan hun eigenaren.
Ik heb geen zin me hier te moeten verantwoorden voor mijn keuze (ik ben tot deze keuzes gekomen, door mijn hond, want ik had wel andere opties, maar als je hond daar niet gelukkig van wordt?)
Ik hoef het niet goed te praten, ik weet wel dat mijn hond bij jou niet gelukkig was geweest.
Ik ben weg hier, geen zin in dit soort geneuzel. Ik vind dat andermans meningen ook gerespecteerd mogen worden en niet 1 iemand de wijsheid in pacht heeft.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:20

fannetje schreef:
Blijkbaar ken jij alle honden beter, dan hun eigenaren.
Ik heb geen zin me hier te moeten verantwoorden voor mijn keuze (ik ben tot deze keuzes gekomen, door mijn hond, want ik had wel andere opties, maar als je hond daar niet gelukkig van wordt?)
Ik hoef het niet goed te praten, ik weet wel dat mijn hond bij jou niet gelukkig was geweest.
Ik ben weg hier, geen zin in dit soort geneuzel. Ik vind dat andermans meningen ook gerespecteerd mogen worden en niet 1 iemand de wijsheid in pacht heeft.



Neem een 2e hond erbij dan is het prima :P Nee gekheid. :')


DatBenIkNou: jij hebt een hele andere kijk op het houden van huisdieren. En dat is prima maar je hoeft niet iedereen meteen te veroordelen. :o


En waarom zou de hond van Fannetje niet gelukkig zijn bij haar?

En mijn hond pakt geen rust als er gezelschap is hoor, dus dat argument klopt ook niet. ;)

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:29

Het gaat niet om mijn mening of ergens een andere kijk op hebben,maar over natuurlijke behoeftes. Er zullen altijd uitzonderingen zijn uiteraard, maar die komen over het algemeen ook door gewenning of ervaringen in het verleden.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:47

Stel he, een hond zit een hele dag alleen, en hij/zij moet echt nog plassen/poepen dan laten ze dat echt wel lopen hoor. Als jij dan boos wordt als je thuis komt, dat is dan een tekortkoming van jezelf en niet van de hond. Neem aan dat mensen dat zelf ook in zien ivp de hond op zijn flikker te geven...

Maar ik vind het ook onzin dat een hond niet een aantal uurtjes alleen zou kunnen blijven, dat zou betekenen dat je nooit meer uit eten kunt of kunt gaan stappen...

Een hond die blaft omdat hij niet alleen kan zijn vind ik een gebrek aan de (juiste) opvoeding. Elke hond kan makkelijk een paar uur alleen zijn zonder te blaffen oid.
(vind ik dan)

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 15:59

DatBenIkNou schreef:
Het gaat niet om mijn mening of ergens een andere kijk op hebben,maar over natuurlijke behoeftes. Er zullen altijd uitzonderingen zijn uiteraard, maar die komen over het algemeen ook door gewenning of ervaringen in het verleden.


Dat vind ik wel erg makkelijk en kort door de bocht, eigenlijk. Over het rust nemen in gezelschap in ieder geval. Wij hebben 1 hond die dat van nature niet doet, vanaf pup af aan al niet. Haar moeder heeft hetzelfde en bij haar dachten we inderdaad aan gewenning (niet gewend om los in huis te leven, die pakte alleen rust in haar kennel), maar onze jongste heeft hetzelfde. Die is precies hetzelfde gewend als de reu hier, maar die pakt wel zijn rust, terwijl we haar moeten opsluiten.

Maar goed, ik ben ook geen voorstander van honden hele dagen alleen laten. Maar dat is mijn mening en iets waar wij dus rekening mee gehouden hebben toen we aan honden begonnen. Daar laten we soms dingen voor, na een aantal uur weggeweest zijn gaan we dezelfde dag niet nog een keer weg als ze niet mee kunnen. Het kromme is alleen dat de 2 jongste beter mee kunnen in de auto en daar alleen zijn, dan thuis blijven. Thuis liggen ze ook te slapen en scharrelen een beetje, maar worden erg druk als we terug zijn. Als ze met de auto mee zijn geweest, zijn ze gewoon rustig als we weer thuis komen. :')

De oudste blijft wel langer alleen, regelmatig hele dagen. Hoewel we voor haar altijd oppas regelen die komt uitlaten en even bij haar zit heeft ze dat qua uitlaten niet nodig en krijgen we altijd foto's van een slapende hond, maar het geeft mij een geruster gevoel := Heel soms komt het wel eens voor dat zij wel de hele dag alleen is zonder oppas en daar heeft zij geen problemen mee. Ook tijdens onze bruiloft waren ze alle 3 de hele dag alleen, maar dat wil ik echt als extreme uitzondering houden.

Ze zitten hier trouwens apart als wij weg zijn. De oudste loopt los, de jongste ligt in huis in een kennel en de reu zit buiten in een kennel. Het plan was ooit om ze wel los te laten lopen of iig bij elkaar te houden, maar de oudste kan niet opgesloten worden, de reu sloopt als een gek (gipsplaten van de muur trekken bijvoorbeeld) en de jongste pakt haar rust niet en terroriseert de oudste.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:25

Zoals ik al schreef... Uitzonderingen zullen er altijd zijn. En Gribraldi, ik val een beetje in herhaling, het gaat niet​ om ongewenst gedrag of behoeftes niet op kunnen houden, dat kunnen ze inderdaad gewoon leren en trainen.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Het nemen van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:23

Oh sorry dan heb ik je verkeerd begrepen :)

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:09

gribaldi schreef:
Oh sorry dan heb ik je verkeerd begrepen :)



Nee, het gaat mij erom dat er geen probleem wordt gezien in een hond nemen, full time werken en dan niets regelen aan opvang of uitlaatservice. Dan wordt er nog een 'een soort van trots' gezegd dat hun hond het wel kan. Maar natuurlijk kan je een blaas gewoon trainen, en in de nacht houden ze het ook gewoon op tenslotte. Mij ging het er dus om dat ook al kán je hond het wel ophouden, je dit zélf niet structureel zou moeten willen. Ik vind dat gewoon de verantwoording als eigenaar naar je dier toe, het zijn roedeldieren die niet gemaakt zijn om hele lange dagen alleen slapend door te brengen.
Natuurlijk kan dit best eens een keertje voorkomen en uiteraard overleefd de hond het dan heus wel, al heb ik net een dagje sauna verplaatst omdat mijn beiden 'hondenopvangers' niet konden zondag. Ik vind het zelf gewoon geen prettig idee dat ze heel de dag dan binnen zouden zitten zonder even een rondje eruit voor een frisse neus, spelletje en even behoefte doen. Ze zouden het heus kunnen en niet blaffen, slopen of iets in huis doen. Net als dat ik zorg mijn paard niet 24/7 op stal staat zonder soortgenoten, vind ik dat ook de verantwoording naar mijn honden toe. Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn waarbij het simpelweg niet kan of het beste is voor de hond, maar gewoon een hond aanschaffen en het heel normaal vinden dat deze 5 hele dagen alleen zit, daar maak je de doorsnee hond echt niet gelukkig mee. Daar ging het mij bij fannetje ook om, dat ze tegen een toekomstige hondenbezitter zegt dat je met wat training als pup, gerust full time kan werken en niks hoeft te regelen want die blaas kan je trainen. Ik vind dat niet in het belang van de hond en erg egoistisch.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:43

Vooral als er naast het fulltime werken ook nog een sociaal leven zonder de hond is. Een vriendin van mij werkt hele dagen (geen fulltime, iets minder en op 2minuten van huis), maar zij gaat 's avonds absoluut niet weg zonder honden. Op haar vrije dagen plant ze de etentjes of verjaardagen, maar alleen als er overdag dus tijd voor de honden is geweest en geen uren achter elkaar. Die begint met een pup ook met vrij nemen, daarna halve dagen en daarna tussen de middag naar huis of naar de oppas. En 's ochtends een flinke wandeling en zodra zij thuiskomt weer, of trainen.

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:45

Ik vind dat zelf ook geen prettig idee, Datbeniknou. Dus hier is net de eerste mail naar een hondenoppas de deur uit. Eens zien welke antwoorden ik krijg op mijn vragen en aan de hand daarvan zien of we kennis willen gaan maken.

Er zit ook een hondenpension hier dichtbij die aan dagopvang doet, maar ik ben bang dat kennelopvang de pup geen goed doet en ook het zindelijk worden/zijn gaat bemoeilijken. Wel meerdere keren uitgelaten en speelweides en groepshuisvesting (of individueel bij niet sociale honden), maar te weinig controle met een pup. Dus wij zoeken specifiek naar opvang in huislijke kring. In ieder geval tot mijn vader voldoende hersteld is van zijn hartproblemen en hij het over gaat nemen.