[VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond (CWA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 23:15

Ik volg je al een tijdje. Een geweldige hond heb je hoor Ts! Maar zeker je laatste foto's hier vind ik echt heel mooi. Ik vind hem juist op die ena laatste foto heel erg op een wolf lijken. Verder ook echt een heel goed gelukte foto (ik zou hem uitvergroten en boven de bank hangen :D )

Maar een vraagje. Zit er ook echt "wolvenbloed" in hem zegmaar? Ik weet er eigenlijk niks van, maar zag staan dat de fokker een hond heeft waar nog 70% wolf in zit? Mag je die dan gewoon zo als huisdier houden in Nederland of België?

Wel heel gaaf hoor! Het zou geen hond voor mij zijn. Het opvoeden met een gemakkelijk opvoedbare hond lukt al amper :=

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 23:26

Bedankt snuffie123!

Wat betreft het wolvenbloed, er zit 5 generaties terug een high content/volle wolf in zijn bloedlijn. Effectief betekend dit dat Yorek zelf een heel erg laag percentage wolvenbloed heeft (Lo/No Content). Over vijf generaties loopt dat percentage erg snel terug.

Zijn fokker heeft een High Content (97% ongeveer dacht ik?) en een Mid Content (ongeveer 70% inderdaad). De regelgeving verschilt een beetje per land. In Engeland moet het geloof ik minstens F3 zijn (minstens 3 generaties verwijderd van een pure wolf). Ik geloof dat je in Nederland officieel alleen geen volle wolven zonder vergunning mag houden, maar 100% zeker weet ik het ook niet. High Content wolfhond mag je in Nederland bij mijn weten gewoon houden (en een mid content met 70% ook).

Mid/High is ook echt niet te doen voor vrijwel alle mensen. Zeker High Contents kan je eigenlijk vrijwel nooit in huis houden (ze vreten zich letterlijk door een bakstenen muur naar buiten als ze de kans krijgen). Sommige Mid Contents kunnen in huis, maar de meeste alleen onder supervisie. Low contents zijn doorgaans al weer iets beter te doen, maar alles even als gemiddelde. Je hebt soms een onverwacht makkelijke High en een hele moeilijke Low etc. Maar voor alle wolfhonden (ook de low/no's) geld denk ik wel dat het echt heel erg bij je moet passen en bij je levenssituatie. Ze zijn toch wel anders dan de meeste doorsnee rassen qua opvoeding en eisen.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond (CWA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 01:50

Wauw wat een knappe hond wordt/is het toch! Ik vind dat je vooral aan zijn oren kan zien dat het toch echt een hond is, echt van die lekker lange herder oren :))

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 07:47

De kleuren in zijn vacht worden ook steeds sprekender, mooi met dat contrast op de foto qua sneeuw en bos. Begint echt al een beetje op de volwassen versie te lijken nu!

Amandavd
Berichten: 12109
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond (CWA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 09:40

Wat een knapperd! Ik ga ook volgen!

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 09:42

Bedankt voor de uitgebreide uitleg MarliesR!
Dat maakt het allemaal een stuk duidelijker.
Ik blijf je volgen, ik ben erg benieuwd hoe Yorek zich nog ontwikkeld. Hij heeft in ieder geval een super plekje bij jou zo te zien!

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 16:46

Het is echt leuk om elke keer de reacties te lezen!

Nog maar heel eventjes en dan is hij al weer een half jaar oud, tijd gaat stiekem dan toch best hard!
Hij heeft nu af en toe dat dingen opeens 1 of 2 dagen heel eng zijn (zo waren dicht passerende auto's opeens twee dagen HEUL HEUL eng. En dat 3 keek hij me nog niet schouderophalend aan, "hoezo zou ik dat nou eng vinden?" :+ :')

Vandaag is hij weer mee geweest naar het Rozendaalse veld op een speeldate met Djuna, een Tamaskan meisje. Hij deed het echt weer super! Hield me goed in de gaten, lekker aan het spelen maar bleef wel mooi in de buurt. Liep ook telkens weer goed mee als we andere honden tegenkwamen (en kwamen zelfs nog in een grote groep van de uitlaatservice terecht, liep hij ook keurig weer mee toen ik vroeg of hij mee ging, zo fijn!).

Afbeelding


Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 20:10

Yorek watching over the field
Afbeelding

xPabloBokt

Berichten: 9479
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:34

Die foto, wauw <3

Anoniem

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond (CWA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:34

Sprookjesachtig

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 18:55


MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 18:36

Yorek heeft een geweldige week gehad met al die sneeuw haha! Een lol dat hij heeft elke keer in het bos nu! Helaas voor hem was het vandaag overdag behoorlijk aan het dooien. Dan gaan we weer van mooi wit naar vieze blubber bende straks...

De afgelopen week was zijn hoofdding om steeds in je kleren te gaan hangen. Dat vond hij toch wel zo'n mooi spelletje! De standaard "No!" hielp ook niet. Gewoon redirecten ook niet. Hmmm... Dat was even puzzelen! Uiteindelijk gisteren eindelijk de oplossing verzonnen! Ik heb er een commando van gemaakt! "Hold it!". Dat spelletje snapte hij na 2x en vond hij ook prachtig! Met als blij bijproduct dat zelf spontaan kleren vasthouden toch minder interessant is. Want dan krijg je er immers geen beloning voor...

Afbeelding

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:56

Speciaal voor Marlies foto's van mijn Tjech meisje Lupa

Afbeelding

Afbeelding

Zijn foto's van een foto in een lijstje, dus niet ideaal.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond (CWA)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 19:56

Ah wat tof zeg! Dankje! Ze was echt prachtig!

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 20:02

Zal ook gelijk even weer een update geven over Yorek.

Hij begint lekker te puberen haha. Waar ik dacht het probleem met aan kleren trekken grotendeels wel te hebben opgelost besloot hij toch dat hij het een te leuk spelletje vond helaas. De nieuwste strategie is dan maar time-outs om het gedrag te doorbreken. De afgelopen dagen heeft dat goed gewerkt (1e dag 3x een time-out, 2e dag 1 time-out, afgelopen twee dagen was "no" afdoende). Maar we gaan de komende dagen/weken zien hoe het zich ontwikkeld.

Hij begint nu af en toe te piepen als hij plasjes van teefjes ruikt, heeft laatst voor het eerst over een ander plasje heen geplast terwijl hij een half uur daarvoor zijn grote plas al had gedaan (tenminste, ik denk dat dat de bedoeling was, hij ging ruim een halve meter naast lol). Hij geeft inmiddels de voorkeur aan poepen buiten de tuin ipv in de tuin wat fijn is! Plassen is af en toe nog steeds wel een dingetje (hij wil nog steeds niet buiten plassen als we in zijn ogen te ver van huis zijn) maar gaat steeds beter. Op een paar vaste plaatsen buiten de tuin wil hij nu eigenlijk altijd gewoon wel plassen als hij moet en hij doet steeds vaker ook op andere plekken wel een plas.

Hij is op dit moment ruim 5cm hoger dan zijn broertje (laatste meting van Yorek was 72,5cm). Ik denk wel dat Yorek lichter is dan zijn broertje Kootz. Ik hoop dat ik volgende week doordeweeks weer een auto heb en dan wil ik even langs de dierenarts rijden om heem weer te wegen. Kootz zit nu op 49kg.

Nog even een telefoonfoto erbij van gisteren. Als de zon op zijn ogen schijnt, lijkt het bijna alsof ze in brand staan <3

Afbeelding

Popstra
Berichten: 13835
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:11

MarliesR schreef:
Mid/High is ook echt niet te doen voor vrijwel alle mensen. Zeker High Contents kan je eigenlijk vrijwel nooit in huis houden (ze vreten zich letterlijk door een bakstenen muur naar buiten als ze de kans krijgen). Sommige Mid Contents kunnen in huis, maar de meeste alleen onder supervisie. Low contents zijn doorgaans al weer iets beter te doen, maar alles even als gemiddelde. Je hebt soms een onverwacht makkelijke High en een hele moeilijke Low etc. Maar voor alle wolfhonden (ook de low/no's) geld denk ik wel dat het echt heel erg bij je moet passen en bij je levenssituatie. Ze zijn toch wel anders dan de meeste doorsnee rassen qua opvoeding en eisen.

goed dat je dit uit legt. Ik heb eens bij The Dog Whisperer gezien wat een problemen dit kan geven. Ook wanneer je ze op een mega groot erf houd. Ze liepen constant te ijsberen als een gekooide tijger. Eigenlijk heel zielig voor de hond. Velen liepen weg en waren echt niet te hanteren als ze volwassen waren. Caesar zag ook liever dat deze honden niet meer gefokt werden.

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond (CWA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:40

Flinke kerel wordt het al Marlies. Hij begint echt een volwassen kop te krijgen, mooi om te zien.
En stiekem dus komen de hormoontjes op gang.

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:02

Wauw, mooi die ogen. Ook leuk om te zien dat hij nu meer in zijn oren groeit haha. Kop wordt al echt wel wat volwassener zo!

NinkeG

Berichten: 1116
Geregistreerd: 13-10-13
Woonplaats: Bergschenhoek/Dronten

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond (CWA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:24

Wat een gave hond zeg <3

Anneloree

Berichten: 163
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond (CWA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 16:59

wat een gave hond ik ga ook volgen! ben benieuwd hoe hij eruit ziet als hij volwassen is

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 17:35

Yorek had vandaag weer een nieuw vriendinnetje om mee te spelen, de Kelpie van een vriendin. Hij vond haar helemaal leuk!

Afbeelding

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond (CWA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:20

Wat een leuke foto's komen er weer voorbij :D

Hoe komt het eigenlijk dat hij liever in de tuin een plasje doet dan daar buiten? Onzekerheid?

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 14:08

Dankje!

Ik denk dat het inderdaad uit onzekerheid voort komt. Maar het gaat steeds beter! Gisteren toen de Kelpie er was heeft hij zelfs meerdere plasjes buiten de tuin gedaan haha. Nu zijn hormonen meer beginnen op te komen, kost het plassen buiten de tuin steeds minder moeite. Poepen doet hij inmiddels zelfs liever buiten de tuin (waar ik wel weer blij mee ben).

Vandaag heb ik voor het eerst paard én hond meegenomen op een kleine wandeling het bos in! Ik heb me slap gelachen :') . Mijn paard Vivace is nog erg jong (wordt eind april 3) en heb ik nu een paar maandjes. Met haar ben ik sinds een paar weken steeds wat vaker wandelingen in het bos aan het maken. Het is een ontzettend nuchter dier waardoor ik dit nu samen ook wel aandurfde.

Yorek vond het ontzettend spannend. De eerste 50 meter was hij zo overprikkelt van het hele gebeuren dat hij alleen maar met een verwilderde kop aan mijn mouw kon hangen. Beide maar even stil gezet en Yorek op zijn plek gezet en wat snelle commando's gegeven om zijn kop in de juist richting te krijgen (Denken! Niet panieken!). Daarna ging het een heel stuk beter! Hij bleef het wel spannend vinden, maar sloot zich niet meer in zijn eigen hoofd op. Toen Vi op een gegeven moment aan een tak begon te trekken was het ijs gebroken. "He! Die speelt ook met takken! Spelen!!". Yorek pakte gelijk de grootste tak die hij kon vinden en wilde samen spelen :') . Dat leverde hem vooral een énorm hooghartige blik van Vi op, maar daarna ging de rest van de wandeling in elk geval wel een stuk soepeler :')

Komende tijd mooi wat vaker eens oefenen!

Afbeelding

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: [VOLG] Yorek, van pup tot volwassen wolfhond (CWA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:52

Haha leuk die vooruitgang :)

Gezellig samen op wandeling! Leuk dat het "ijs" gebroken werd tijdens de wandeling, is voor jezelf ook een stuk ontspannender lopen ;)

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 17:02

gribaldi schreef:
Haha leuk die vooruitgang :)

Gezellig samen op wandeling! Leuk dat het "ijs" gebroken werd tijdens de wandeling, is voor jezelf ook een stuk ontspannender lopen ;)


Ja, al houd ik er ernstig rekening mee dat het de eerst volgende keer eerst gewoon weer heel eng is hoor :+ . Hij vind de laatste tijd paarden die dichtbij komen überhaupt erg spannend, ook als er wel gewoon een hek tussenzit. Waarschijnlijk toch een beetje vanuit de angstfase die rond deze leeftijd zit. Ach, komt vanzelf wel weer goed waarschijnlijk.