SeaWorld...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:29

briitje schreef:
Dus dan mag dat beest wel ineens in een attractiepark wonen? Is het dan minder erg?

En hoeft dan nooit meer vrijgelaten worden?


Dan zal vrijlating niet meer mogelijk zijn

Jessix

Berichten: 16478
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:30

Toevallig heb ik een tijdje terug veel filmpjes op youtube gekeken over dit onderwerp en uiteraard de mooie docu Blackfish, vaak met tranen in mijn ogen.

Ik weet niet of de huidige dieren nog terug te plaatsen zijn, maar er zijn zeker wel betere plekken te creëren waar ze een gezond leven kunnen leiden, vrij van alle ongemakken die ze nu ervaren. Denk aan verveling, niet voldoende kunnen bewegen, maar ook de huidproblemen die de dieren hebben simpelweg omdat ze niet diep genoeg onder water kunnen.

Wat ik ook heel schokkend vind zijn de fokprogramma's. Orka's blijven levenslang bij hun familie en in gevangenschap scheiden ze gewoon moeder en kind na een paar jaar. Ik vond het hartverscheurend om te moeten zien hoeveel verdriet zo'n achtergebleven mama ervaart. En dat allemaal onder de noemer "educatief".

Voor educatie kun je de dieren beter bestuderen in hun natuurlijk habitat. Zelf toeristen kunnen er van genieten. Er zijn een aantal plekken waar je hele families kunt tegen komen die vele kilometers met de boot mee zwemmen. Lijkt me een stuk mooier dan een orka die een kunstje doet in een vissenkom. ;)

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:31

Maartje1990 schreef:
briitje schreef:
Kijk de film black fish maar eens, hier komt dit (als het goed is) dus in voor. Hoe de dieren uit het wild getrokken worden en ouders vermoord.

Daarnaast gaan we wel heel offtopic als het nu om de vergelijking met paarden gaat.


Ik zeg niet dat dat nooit is gebeurt. Maar in oa dolfinarium gebeurt dit niet!


Gelukkig maar. Maar alsnog zitten daar dan weer dolfijnen die kunstjes moeten opvoeren.. Blijft het zelfde principe...

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:33

Maartje1990 schreef:
briitje schreef:
Dus dan mag dat beest wel ineens in een attractiepark wonen? Is het dan minder erg?

En hoeft dan nooit meer vrijgelaten worden?


Dan zal vrijlating niet meer mogelijk zijn


Een baai afzetten en in een natuurlijker habitat neer zetten wel. Maar dit levert weer geen geld op.

Vrijlaten of in een badkuip kunstjes opvoeren.. Zit nog wel iets tussen, lijkt me

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:35

@flux: daar heb je zeker gelijk in. Vindt het allern zo jammer dat men oogkleppen op heeft voor dat wat in de achtertuin gebeurt maar dan wel dingen bij andere te kunnen Zien.

@britje: wat is er dan mis met die kunstjes? Waar verschilt dat van de kunstjes (dressuur, springsport, vrijheidsdrssuue) die wij onze paarden laten uitvoeren? Die kunstjes doen ze omdat ze beloont worden niet omdat ze anders gestraft oid zullen worden. Ik zie niet in wat daar mis mee is. Verder zit er ook weer een verschil tussen "een badkuip" of wellich in een baai ood kunstjes laten doen. Ik ben het overigens eens dat de basins groter zouden mogen, maar dat maakt niet meteem het geheel slecht

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:35

Jessix schreef:
Toevallig heb ik een tijdje terug veel filmpjes op youtube gekeken over dit onderwerp en uiteraard de mooie docu Blackfish, vaak met tranen in mijn ogen.

Ik weet niet of de huidige dieren nog terug te plaatsen zijn, maar er zijn zeker wel betere plekken te creëren waar ze een gezond leven kunnen leiden, vrij van alle ongemakken die ze nu ervaren. Denk aan verveling, niet voldoende kunnen bewegen, maar ook de huidproblemen die de dieren hebben simpelweg omdat ze niet diep genoeg onder water kunnen.

Wat ik ook heel schokkend vind zijn de fokprogramma's. Orka's blijven levenslang bij hun familie en in gevangenschap scheiden ze gewoon moeder en kind na een paar jaar. Ik vond het hartverscheurend om te moeten zien hoeveel verdriet zo'n achtergebleven mama ervaart. En dat allemaal onder de noemer "educatief".

Voor educatie kun je de dieren beter bestuderen in hun natuurlijk habitat. Zelf toeristen kunnen er van genieten. Er zijn een aantal plekken waar je hele families kunt tegen komen die vele kilometers met de boot mee zwemmen. Lijkt me een stuk mooier dan een orka die een kunstje doet in een vissenkom. ;)


Mis de vind ik leuk knop.

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:38

briitje schreef:
Kijk de film black fish maar eens, hier komt dit (als het goed is) dus in voor. Hoe de dieren uit het wild getrokken worden en ouders vermoord.

Daarnaast gaan we wel heel offtopic als het nu om de vergelijking met paarden gaat.


Ja maar in Blackfish gaat het over hoe het vroeger gebeurde.. Dat is nu eenmaal gebeurt en kan je niet meer terug draaien.

En besef wel dat Blackfish een docu is over 1 kant van het verhaal, de activisten. Dat betekent niet dat alles wat word getoond waar is.

En wat betreft de "kunstjes", dit is niks anders dan VD wat veel mensen met paarden doen. Wanneer zij een gedraging niet uitvoeren betekent dat niet dat de dieren geen voer krijgen, wat vaak wel wordt beweerd.

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:41

Heb t idee dat jij het allemaal minder erg vind dat het is. VD of in een veel te kleine badkuip trucjes voor je eten moeten uitvoeren, vind ik nog steeds dag en nacht verschil.
Deze beesten doen niks anders dan dit, hebben geen vrijheid, vervelen zich rot. Als het goed is, staat jou paard nog op een weiland.

Waarom heel de tijd alles met paarden vergelijken???

En hoezo vroeger? Hoe weet je dat nou? Alsof dat de pijn doet verzachten? Beesten leven nog steeds in ondierlijke omstandigheden.. Hier word alsnog niks aan gedaan hoor

Anoniem

Re: SeaWorld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:43

Zorgt het doen van trucjes er dan niet voor dat ze zich juist minder vervelen?

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:45

briitje schreef:
Heb t idee dat jij het allemaal minder erg vind dat het is. VD of in een veel te kleine badkuip trucjes voor je eten moeten uitvoeren, vind ik nog steeds dag en nacht verschil.
Deze beesten doen niks anders dan dit, hebben geen vrijheid, vervelen zich rot. Als het goed is, staat jou paard nog op een weiland.

Waarom heel de tijd alles met paarden vergelijken???

En hoezo vroeger? Hoe weet je dat nou? Alsof dat de pijn doet verzachten? Beesten leven nog steeds in ondierlijke omstandigheden.. Hier word alsnog niks aan gedaan hoor


Mijn paard staat op een weiland ja, maar hoeveel paarden staan er wel niet 24/7 of in ieder geval een groot deel van de dag in een stal van 3x3?
En lees je wel wat ik stuur? De dieren hoeven geen kunstjes te doen voor hun eten, het is niet alsof ze geen eten krijgen als ze niets doen :')

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:46

Maartje1990 schreef:
@flux: daar heb je zeker gelijk in. Vindt het allern zo jammer dat men oogkleppen op heeft voor dat wat in de achtertuin gebeurt maar dan wel dingen bij andere te kunnen Zien.

@britje: wat is er dan mis met die kunstjes? Waar verschilt dat van de kunstjes (dressuur, springsport, vrijheidsdrssuue) die wij onze paarden laten uitvoeren? Die kunstjes doen ze omdat ze beloont worden niet omdat ze anders gestraft oid zullen worden. Ik zie niet in wat daar mis mee is. Verder zit er ook weer een verschil tussen "een badkuip" of wellich in een baai ood kunstjes laten doen. Ik ben het overigens eens dat de basins groter zouden mogen, maar dat maakt niet meteem het geheel slecht


Het feit dat de beesten op verschrikkelijke wijze daar zijn gekomen, kleine leefruimtes hebben, wat totaal niet in de buurt komt van hun natuurlijke leefomgeving, enkel kunstjes moeten doen, verder geen moeite word gedaan om de beesten het maar enigszins naar hun zin te krijgen, maakt het voor mij meer dan slecht.

Al zou er ook maar iets in de buurt van meer ruimte komen, zou ik er persoonlijk meer vrede mee hebben dan op de manier hoe ze nu gehouden worden.
Daarnaast worden ondertussen paarden gefokt, voor oa de mens. Een Orka word niet geboren voor het vermaak van de mens.

Daarnaast stop ik met de vergelijking paarden en orka's/dolfijnen. Denk dat ik me punt wel duidelijk heb gemaakt :)

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:48

Lente schreef:
Zorgt het doen van trucjes er dan niet voor dat ze zich juist minder vervelen?


De dieren zien inderdaad uitdaging in het uitvoeren van de gedragingen, zoals dat ze op meer manieren uitgedaagd worden en blijkt dat de dieren daar veel plezier in hebben.

Zijn de leefomstandigheden zoals in het wild? Nee. Maar er wordt echt wel om het welzijn van de dieren gedacht.
Zoals bij Morgan, die is niet verkocht zoals beweerd, maar heeft het Dolfinarium echt wel geld gekost. Dat doen ze niet omdat ze niet om een diertje geven.

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:49

@briitje: Ik zei toch dat ik het inderdaad beter zou vinden als er grotere bassins komen en daar dan trucjes in te doen. Daar vind ik niets mis mee. Ben je verder wel eens in t dolfinarium geweeest? Daar wordt in de buitenbassins echt noordzeewater gebruikt etc dus daar proberen echt zo dicht mogelijk bij de natuurlijke leefomgeving te blijven. En verder maak je nog een aantal incorrecte aannames

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:11

Jinte schreef:
Ja maar in Blackfish gaat het over hoe het vroeger gebeurde.. Dat is nu eenmaal gebeurt en kan je niet meer terug draaien.

En besef wel dat Blackfish een docu is over 1 kant van het verhaal, de activisten. Dat betekent niet dat alles wat word getoond waar is.

En wat betreft de "kunstjes", dit is niks anders dan VD wat veel mensen met paarden doen. Wanneer zij een gedraging niet uitvoeren betekent dat niet dat de dieren geen voer krijgen, wat vaak wel wordt beweerd.


Blackfish is alleen maar een docu over 1 kant omdat Seaworld niet bereid was mee te werken of zijn eigen mensen te laten interviewen. Dus die vlieger gaat niet op. Ik zag op twitter dat ze wel een beetje het commentaar proberen te bevechten met info op hun eigen website, maar ze hadden beter gewoon kunnen meewerken.

Jinte

Berichten: 4834
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:12

EvaC schreef:
Jinte schreef:
Ja maar in Blackfish gaat het over hoe het vroeger gebeurde.. Dat is nu eenmaal gebeurt en kan je niet meer terug draaien.

En besef wel dat Blackfish een docu is over 1 kant van het verhaal, de activisten. Dat betekent niet dat alles wat word getoond waar is.

En wat betreft de "kunstjes", dit is niks anders dan VD wat veel mensen met paarden doen. Wanneer zij een gedraging niet uitvoeren betekent dat niet dat de dieren geen voer krijgen, wat vaak wel wordt beweerd.


Blackfish is alleen maar een docu over 1 kant omdat Seaworld niet bereid was mee te werken of zijn eigen mensen te laten interviewen. Dus die vlieger gaat niet op. Ik zag op twitter dat ze wel een beetje het commentaar proberen te bevechten met info op hun eigen website, maar ze hadden beter gewoon kunnen meewerken.


Tsjah, ik vind het niet gek dat ze dat niet hebben gedaan. Om dan vervolgens nog meer in een slecht daglicht te worden neergezet? Want ja, die mensen, activisten, hebben letterlijk een blok beton voor hun hoofd.

Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Re: SeaWorld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:31

Vroeger? 2010 is vroeger? Dat is vijf jaar terug hoor. Helemaal niet zo "vroeger". En welk blok beton? Wellicht zou er niet gebeurd zijn aan de trainingsmethoden van "vroeger" wanneer er geen mensen waren die hier - terecht - een probleem van maken? Denk maar niet dat het management van SeaWorld denkt aan optimaal welzijn als hun optimale omzet daarmee in het geding komt.

Een orca (wild dier, onwijs intelligent, hoog ontwikkeld op emotioneel vlak, nauwe familiebanden) is nogal een ander dier dan een paard (gedomesticeerd daar, matig intelligent, matig ontwikkeld emotioneel, wel kudde-gericht maar geen nauwe familiebanden) hea? Snap niet dat mensen graag zien hoe zo'n wild dier onderworpen wordt. Een paard wordt emotioneel gezien niet aangetast als het VD-trucjes aangeleerd krijgt, een orca wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:33

Hoe kun je het nou goedpraten dat dolfijnen in een klein badje rondzwemmen? Vergeleken met de zee is het een pierenbadje.

Dolfinarium en Seaworld doen ook zeker goede dingen. Maar dolfijen en Orka's horen gewoon in de natuur thuis.

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 14:58

Niemand praat de kleine bassins goed, maar sommige dingen die hier gezegt worden kloppen gewoon niet. En sommige orka's kunnen niet teruggeplaatst worden iin de natuur zoals bijv. Morgan

Verder wbt die film, die is in 2013 gemaakt, maar de dingen die daar in voorkwamen waren echt niet allemaal recent. Dus ja, informatie van vroeger

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:31

Jinte schreef:
EvaC schreef:

Blackfish is alleen maar een docu over 1 kant omdat Seaworld niet bereid was mee te werken of zijn eigen mensen te laten interviewen. Dus die vlieger gaat niet op. Ik zag op twitter dat ze wel een beetje het commentaar proberen te bevechten met info op hun eigen website, maar ze hadden beter gewoon kunnen meewerken.


Tsjah, ik vind het niet gek dat ze dat niet hebben gedaan. Om dan vervolgens nog meer in een slecht daglicht te worden neergezet? Want ja, die mensen, activisten, hebben letterlijk een blok beton voor hun hoofd.


Ik vind dat wel gek. Waarom neem je de moeite niet om je te verdedigen als ze daar zelfs om vragen? Dat wekt bij mij het idee op dat wat er verteld wordt dus waar is. Schamen ze zich zo erg dat ze er geen woorden aan vuil durven te maken? De enigen met een blok beton voor hun hoofd zijn de orka's. Letterlijk.

Ik had nog hetzelfde willen schrijven als Flux. 2010 is recente geschiedenis, dan praat je niet over vroeger. En nog steeds wordt er hetzelfde met de dieren omgegaan. Oke, ze zitten niet meer in een metalen schuurtje dat net groot genoeg is om ze te huisvesten en waar ze alleen nog maar "vrijwillig" in zwemmen al ze vreselijk honger hebben. Maar hoeveel beter is het bassin van Tilikum en Lolita? Dat is de kennis van vroeger toepassen tegen beter weten in.

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:33

Maar die info uit die film is van jaren geleden dus helemaal niet recent of van toepassing. En verder ikzelf doe mijn paarden natuurlijk bekappen, maar vaak ontstip ik een topic weer omdat er niet over te praten valt.

En nogmaals, niemand beweert hier dat de grootte van de basins ok is

Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:43

Heb je die film wel gezien eigenlijk? Die film laat voornamelijk het levensverloop van Tilikum zien, en die is niet recent geboren nee, daarnaast wordt er uitgelicht hoe vaak er dodelijke slachtoffers zijn gevallen tijden het omgaan met de orca's - en hoe het management dit in de doofpot wil stoppen. Er wordt verder helemaal geen "oude info" gegeven. Natuurlijk was het vroeger - hopelijk door het gebrek aan kennis - nog een beetje slechter, maar goed kan ik het nu ook niet noemen.

Dieren die niet terug het wild in kunnen en geen degelijk leven kunnen krijgen voor zijn soort - zoals Morgan kennelijk - zouden afgemaakt moeten worden. Nu wordt er alleen maar geld aan verdient.

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: SeaWorld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:48

In dat laatste verschillen we dan van mening. Wel zou het natuurlijk mijn voorkeur hebben als de dieren in grotere basins kunnen leven.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:55

Ik vind het echt niet goed te praten hoe deze dieren moeten leven. Dolfijnen in een bassin vind ik ook niks.
Het is niet te vergelijken met het houden van gedomesticeerde dieren als een paard, orka's (en dolfijnen) leggen in het wild dagelijks tientallen kilometers af, zijn intelligente jagers, ontzettend sociale dieren met ingewikkelde sociale banden. Het wordt ze onmogelijk gemaakt om ook maar een beetje natuurlijk gedrag te vertonen.
En zo'n sociaal dier als een orka zonder soortgenoten houden, ook nog eens in een mini bassin is helemaal belachelijk. Vreemd ook dat dat gewoon toegestaan is.

Zelfs voor proefdieren (o.a. de sociale knaagdieren) heb je hier een hele goede reden nodig om ze in een verblijf zonder soortgenoten te mogen houden. En dan nog, als het echt niet anders kan, moeten ze minstens soortgenoten kunnen zien. Maar als het voor entertainment in een dierenpark is mag het ineens wel?

Het enige goede dat deze parken kunnen doen is de handen ineen slaan en alles op alles zetten om deze dieren een beter leven te geven. Complete vrijheid zal voor de meesten helaas niet meer haalbaar zijn maar een gevarieerder leven met een natuurlijker leefomgeving en veeel meer ruimte is echt wel mogelijk. Ik hoop dat ze tegenwoordig niet meer uit het wild gehaald worden, als ze de fok ook gewoon compleet stoppen moeten deze orka's gewoon de laatste in gevangenschap zijn.

Jammer dat je dan je topattractie kwijt bent maar het is het is het enige juiste om te doen.
Zolang ze nog in hun zwembadjes zitten vind ik trouwens niet dat ze ook nog het trucjes doen ontnomen moet worden, dat is op het moment hun enige significante lichaamsbeweging en vermaak.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:57

Maartje1990 schreef:
@briitje: Ik zei toch dat ik het inderdaad beter zou vinden als er grotere bassins komen en daar dan trucjes in te doen. Daar vind ik niets mis mee. Ben je verder wel eens in t dolfinarium geweeest? Daar wordt in de buitenbassins echt noordzeewater gebruikt etc dus daar proberen echt zo dicht mogelijk bij de natuurlijke leefomgeving te blijven. En verder maak je nog een aantal incorrecte aannames

Maar daar zit wel een veel te grote groep in, waardoor de lagune alsnog een badkuip is....

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 16:04

Komend op het punt wat sommige zeggen, dat de orka's hun eten krijgen, ook als ze niet meewerken:

Citaat:
JJ: Does SeaWorld use food deprivation?

Food deprivation was a tool often used when I was a trainer. The concept is straightforward: Reduce the number of calories a whale gets over a period of time and that animal becomes increasingly food motivated. Animals are generally more likely to cooperate with trainers when they are hungry. Food deprivation is a normal component of the training environment, at least while I was a trainer.


Citaat:
Does SeaWorld expect the public to believe that whales voluntarily swim into stretchers for transportation to another facility? Really?

The reality is that most whales become agitated & fearful when the crane rumbles up to Shamu Stadium because they realize that one of their facility-mates, or possibly them, is about to disappear. This is especially true when separating a mother from it's calf. In those situations food deprivation is not only used, but is relied upon, along with plenty of man power.


Source: http://voiceoftheorcas.blogspot.se/2015 ... world.html

Dit word door meer mensen beaamd en verteld, vooral het punt dat dit regelmatig gedaan als er belangrijke mensen kwamen komt vaak terug.

Dit is wat Seaworld erover zegt: http://ask.seaworldcares.com/?p=41