Border collie topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:41

Oohja in de straat waar mijn paard staat is ook een bordercollie die onze auto gaat drijven. Echt gevaarlijk. Er is nooit een eigenaar te bekennen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:45

Inderdaad, ze "gooien zich ervoor" om ze te stoppen en om te draaien, werkt goed op schapen, niet zo goed op landrovers. Ook hier geldt
voorkomen is beter dan genezen, ik doe mijn best vanaf het begin de hond nooit de gelegenheid te geven achter auto´s aan te gaan.
Ik heb er hier een keer een herplaatser gehad die die obsessie bij zijn vorige bezitter had ontwikkeld. Was er eigenlijk nooit meer helemaal uit te krijgen (die verliet zelfs zijn groep schapen om een passerende auto te achtervolgen..... :roll: ).

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 21:49

Oh jeetje, echt erg eigenlijk! Zijn die er dan niet in doorgedraaid?

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:51

Kuggur schreef:
Ik geloof je best als je zegt dat je bc graag paarden drijft, maar ik zou je ten zeerste aan raden hem dit niet toe te laten.
Paarden zijn potentieel gevaarlijk voor honden, ik ken hier teveel bordercollies die ogen, staart of zelfs hun leven hebben verloren aan paarden.
Het is ook niet praktisch als je je hond meeneemt op buitenrit (zeker als je met meerderen gaat), en je hond meent de paarden te moeten controleren.


Alsof ik dat zelf niet wist. ;) Toch is de situatie hier anders, ze zijn namelijk samen opgegroeid. Mensen houden wel vaker hun hart vast, maar het gaat al vanaf 8 weken goed en ze beleven er allevier veel lol aan. En als het fout gaat dan is dat jammer. Onze Sheltie mag dan ook niet bij ze als ze rennen en andere honden ook niet. Die zijn namelijk niet samen opgegroeid, ze mag er wel bij als ze staan te grazen, dan gaat ze lekker bij Blacky liggen. <3

Daarbij gaat Guinness (& Abbay) mee op de koets, om de koets, voor de koets en achter de koets. Hij doet dan helemaal niks met de paarden, het is een Border, geen ezel, je kunt hem dus meerdere dingen leren dan één.

Het gaat dus prima. Reageren mag je nog, maar in PB SVP, anders wordt het topic verziekt, en dat zou jammer zijn.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:53

Die van mij drijft (nog) niet en bewaart zelf afstand bij de paarden. Als dit zo blijft en hij blijft ontzag houden voor de paarden dan wil ik hem toch graag meenemen straks op buitenrit. Maar ken idd ook een border die echt alles drijft, zelfs een hobbelpaard :')

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:45

Hier ook een hele leuke en lieve border collie, Bodhi genaamd! Ze is nu 3,5 jaar. Tijd gaat veel te snel!

Ze is een werklijn maar ook de ideale huishond. We doen samen aan canicrossen, bikejoring, dogfrisbee, behendigheid en GG.

Ik ben ook opgegroeid op een woonboerderij met border collies. De eerste was een 3 jarige herplaatser die op een flat had gewoond, terug is gegaan naar de fokker en toen bij ons kwam. Ze was echter alles behalve een border, ze wilde namelijk niet eens wandelen.. Toch een nestje gefokt en daaruit 1 pup aangehouden. Die wilde het liefst alleen maar op de pony's drijven en langs de afrastering van de wei liggen en xe in de gaten houden. De moeder is ruim 15 jaar geworden, en ook de 'pup' is 15 jaar geworden en paar maanden geleden ingeslapen.

Bodhi woont lekker in huiselijke kring, gaat bijna overal mee naar toe en past zich gelukkig heel goed aan aan haar omgeving.
Natuurlijk nog wat foto's van mijn beste vriendinnetje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:47

Hier ook 2 geweldige border reutjes rond lopen van nu 5 maanden oud. Twee broertjes, een chocolate-white (puck) en een blue merle (sky). De blue merle bezit helaas te veel wit waardoor hij maar met 1 oor een klein beetje hoort. Gelukkig kan hij tot nu toe ontzettend goed met zijn broer en is het met gebarentaal prima op voeden. Ook heb ik een kruising border collie x australian shepherd rond lopen Simba, een black-tri reu van 2 jaar. En nog een klein Jack russel kruising monstertje Doodles.

Mijn plan is om uiteindelijk behendigheid met ze te gaan doen. Simba gaat op dit moment vooral mee naar de paarden. Hij houd keurig afstand en let goed op waar ze lopen. De andere twee gaan ook al geregeld mee als er extra handen over zijn.

Ik vind het heerlijke honden, luisteren goed en erg baas gericht. Geen slopers en binnenshuis zijn ze meestal rustig.


Afbeelding

Afbeelding

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:49

Afbeelding

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:49

maresie schreef:
[ [url=m/5p3VYY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb fleur al voorgesteld maar hier nog een foto van haar
Overdag komt ze in huis maar slapen doet ze in stal bij de paardjes

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:07

Mag een halve ook?
Wij hebben een Collie x Whippet van 3 jaar!
Is veel bij de paarden te vinden met ons, fietsen en wandelen veel en gaat vaak mee op buitenrit.
In jagen is ie wat minder goed, meneer blaft naar zn prooi :+.

TeSzZz
Berichten: 1756
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:09

Kuggur schreef:
Ik vraag me af, zijn er meer mensen die serieus drijfwerk met hun bordercollie doen hier in dit topic?


Ik denk dat er maar weinig mensen zullen zijn die serieus drijfwerk doen. Zoals ik al zei trainen wij wel, maar hier in de buurt zijn daar weinig mogelijkheden voor dus dat lukt jammer genoeg niet vaker dan 1x per week.

Tiwi leuk een nestje! Is ze ook via ouders vrij van IGS? Is nog een vrij nieuwe test dus nog lang niet iedereen heeft daarop getest.
Wij hadden evt fokplannen met Swirl in de toekomst als alle testen goed zouden zijn, maar helaas blijkt er epilepsie redelijk dichtbij in de lijn te zitten dus is ze een paar weken terug gesteriliseerd. oliebol happens, ik zal de loopsheid iig niet missen haha

Mariska, frisbee kan ook met een lompe hond hoor, maar goede les is dan idd wel heel belangrijk. Gizmo vergeet ook nog wel eens wat zijn poten doen omdat ie blinde focus heeft op de frisbee, gaat gelukkig steeds beter.

Leuke hondjes hier allemaal :)

newt

Berichten: 2044
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:10

Afbeelding

Mijn grote vriend. Inmiddels 9 en dit word zijn laatste winter verwacht ik.
Heb hem als pup gekregen en na pup cursus agility gedaan. Hij is alleen een angst happer naar andere honden toe, dus helaas gestopt en vervolgens fulltime boerderij hond geworden.
Ik ben zelf vorig jaar verhuisd maar gekozen hem bij mijn ouders te laten.
Nu helaas zie ik hem steeds meer aftakelen. Last van HD en komt niet meer goed uit zijn vacht al glanst hij nog wel. De auto in kan helaas niet meer. Dus nu is het laten geniet van zijn oude dag tot het niet meer kan. De ene dag gaat beter dan de andere en met pijnstillers is het nog te doen.

Mijn volgende hond zal alleen niet weer een collie worden. Hij heeft mij door de jaren heen flink de stress in geholpen. Bijvoorbeeld Drie maal weggelopen waarvan 1x 4 dagen weggeweest. Ach iedere hond en ras heeft zijn positieve en minder positieve kanten maar ik ben wel van mening dat een collie de ruimte nodig heeft en een actieve baas. Nu heb ik zelf minder ruimte en zal na Gurbe voor een ander type kiezen. Maar eerst nog heerlijk genieten... En nog niet aan willen denken...

Afbeelding

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:40

maaaikkee schreef:
Hier ook 2 geweldige border reutjes rond lopen van nu 5 maanden oud. Twee broertjes, een chocolate-white (puck) en een blue merle (sky). De blue merle bezit helaas te veel wit waardoor hij maar met 1 oor een klein beetje hoort.

*Knip*


Zit er een double merle in dan?

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:45

Afbeelding

Afbeelding

Dit is onze BC x Whippet

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:48

Privacy op de WC? Wat is dat voor een raar gegeven? :+


Afbeelding

Edit; Gaaf dier hierboven! Ik dacht dat die veel kleiner zou zijn. :oo

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:02

Wow Seni, jouw hond lijkt enorm veel op de mijne. Eerste keer dat ik zulke gelijkende BC tegen kom.
Mensen geloven nooit dat het een BC is.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
als pupje

Afbeelding
Hier ook geen schapen nodig om er zo uit te zien.

Ze is gek op kippen, paarden en koeien.
Ze ligt uren bij de stallen of op de weide naar de paarden te kijken. Echt drijven doet ze niet, maar dat hoeft voor mij zeker niet, gezien ik ze dus ook graag mee buiten neem en ze liefst voor of naast me heb lopen.


Mijn eerst BC die nu van zijn pensioen geniet bij mijn ouders.
Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:08

Waarom denkt iedereen hier dat bordercollies zo vies worden van schapendrijven....? :D

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:28

Geloven ze bij Guinness ook nooit omdat die kortharig is... Zelf bij de Raad waren ze aan het twijfelen. :Y)

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:34

Wat een gave kleur zeg!

Dankje KimD! Zijn oudere broers en zussen hadden meer haar, deze is wat meer windhond gebleven :+.
Het drijven zit er in, maar het racen ook, wij vinden het een gelukte kruising :D!

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:36

Ess_Ramona schreef:
Wat een gave kleur zeg!

Dankje KimD! Zijn oudere broers en zussen hadden meer haar, deze is wat meer windhond gebleven :+.
Het drijven zit er in, maar het racen ook, wij vinden het een gelukte kruising :D!


Had je agility mee moeten gaan doen, die snelle borders allemaal geen schijn van kans want er verschijnt snelXsnel aan de start. :+

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:36

yvje86 schreef:
Ik drijf met mijn bc...vaak ziet ze dr dan zo uit. .


daarom

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 11:17

Ess_Ramona schreef:
[ [url=m/KU9NoF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nw5WMh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is onze BC x Whippet



die is ook gaaf om te zien hoor :j

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Border collie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 11:20

Mijnes is ook kortharig en mensen hebben daar ook al vanalles in gezien :+

@ Maaike, ik dacht ook aan dat jij een dubbel merle hebt? Dan komen die *gebreken* voor.

@ kuggur, volgens mij vindt elke bc het leuk om smerig te worden, drijven of niet :D

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:28

Mooie BC's komen hier langs! Vooral de driekleuren. <3

Hier een foto van Chendo met onze schapen. :+

Afbeelding

PS: Tijdens het nemen van deze foto zijn geen dieren gewond geraakt. ;)

TeSzZz
Berichten: 1756
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:47

Kuggur schreef:
Waarom denkt iedereen hier dat bordercollies zo vies worden van schapendrijven....? :D


Mijne komen schoner bij de schapen vandaan dan uit t bos :')