Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:44

Oei, goede vraag. Zou het zo niet weten.

Hier bijna alle schapen er door. Nog 1 over jarig schaap en dan de 2 fleslammeren van vorig jaar nog, helaas wel een aantal dode lammeren al. 1 lam die al helemaal aan het afsterven was, en de 2de was nog vol in leven en goed gezond :? Dat vinden we nog steeds een raadsel.

Hebben 2 fleslammeren over genomen van iemand die er geen tijd en moeite in wilde steken en ze daarom maar telkens een sonde in drukte om vervolgens wél 120ml melk te geven :n Dat heeft ze 2 weken volgehouden met het gevolg dat ze niet eens wisten hoe ze moesten zuigen/slikken. De grootste had het na een paar dagen door, maar de kleinste hebben we helaas moeten laten gaan. Die ging alleen maar harder achteruit, botjes staken er aan alle kanten gewoon uit..
En ik ben inmiddels heel wat gewend, maar ik heb toch even zitten snotteren toen ik m'n vader vroeg of ie er alsjeblieft een einde aan wilde maken. Doe je zo je best om ze er boven op te helpen en dan zijn er mensen die het gewoon verdommen goed voor hun dieren te zorgen. -O-

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:58

Lekker makkelijk dan... Sonde is een noodhulp..niet voor gemak. Ben altijd blij als ik ze zover heb dat de flessen erbij kunnen.

Ik heb altijd wel ervaring dat als lammeren sterker worden ze beginnen te zuigen op de sonde, dus dan wen ik ze over naar de fles. Misschien dat lammetje niet voorbestemd was om te halen.

Van het weekend ook 1 in mijn armen dood gegaan. Die was al heel veel ver, maar toch geprobeerd. Sonde erbij, maar ondanks dat hij stabiel was ging hij toch. Te laat van de boer gekregen.

Gelukkig heb ik er 3 achter die het goed doen, een tweeling wees en 1 die achterbleef.

Mijn eigen schaap moet nu nog lammeren en van de boer moeten er nog 3.

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:14

Gebruik de sonde zelf ook alleen maar als het echt niet anders meer kan, maar blijkbaar zijn er mensen die daar anders over denken. Moeten we maar boven staan denk ik, anders heb je alleen je zelf er maar mee.
Gelukkig heeft die andere wel de knop om gezet, al heeft die ook een lichte terugval nu die andere er niet meer is. Maar hij drinkt nog, dus dat gaat wel goed komen.

Oh, dat is ook naar! Hebben we hier een aantal jaar geleden ook een paar van gehad, die waren net te ver heen om er nog weer boven op te komen.

Hier trouwens een eerste jaars schaap die niet wil dat het lammetje drinkt. ^) Nu ze over de grootste schrik heen is is ze er op zich wel blij mee, maar zo gauw het koers richt uier zet is ze helemaal van slag. 8)7

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:00

Wij pakken de sonde vrij snel.
Biest is ontzettend belangrijk voor de lammeren, hier krijgen ze 3 keer biest, alsmpjrs ze het zelf niet willen drinken krijgen ze de sonde.
Dit overigens alleen met biest, daarna zullen ze toch echt moeten gaan drinken.
Vaak doen ze dit ook wel.
Het komt niet zo vaak voor dat we met de "gewone" melk de sonde moeten geven.

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:07

Niks ten nadele van de sonde, maar als je lammeren ruim 2 weken zijn moeten ze toch echt wel zelf kunnen drinken.. En dat doen de meesten ook wel, als je er een beetje tijd in wilt steken. Maarja, als je dat niet wilt steek je er een slang in, pompt dat ding 3x vol en je bent er weer vanaf voor de komende uren. En als ze ze dan ook nog de juiste hoeveelheid had gegeven, maar 't arme ding was gewoon ondervoed.

Mja, hij heeft z'n rust en broer doet goed z'n best dus maken we maar het beste van.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 06:15

Je kunt een pasgeboren lam niet te grote hoeveelheden melk in een keer geven, daar gaan ze ook niet lekker op. Ik heb hier nog nooit een sonde hoeven gebruiken, zelfs vorig jaar pas voor het eerst flesselammeren gehad.
En waarschijnlijk ook alleen maar omdat we erg veel tweelingen hadden, wat voor ons ras niet gewoon is. Nu een andere ram ingezet (die niet van een tweeling was), het lijkt erop dat we dit jaar ook geen tweelingen gaan hebben, maar dat is nog afwachten natuurlijk tot de rest ook afgelammerd heeft.

Iemand vroeg hier hoelang ramlammeren bij de moeders kunnen blijven, nu als je echt zeker wil zijn dat ze de moeders niet dekken dan zou ik toch maar met een maand of 3/3,5 afspenen.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 07:41

het scheelt wellicht ook dat wij een melkerij hebben.
Het is niet zo dat ze altijd de sonde blijven houden, ze zullen toch echt zelf moeten gaan drinken.
Moet er niet aan denken 200 lammeren met de sonde groot te brengen. :=

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 08:38

@Sassy dat was ik maar dat ging om geiten bokjes. maakt dat nog verschil uit? ik las ook ergens weer dat ze met 2 á 2,5 maand vruchtbaar zijn. Dan leed ik elders weer met 3 maanden afspenen en de boer zegt als ze met 4 maanden niet vervelend zijn kan dat ook nog. maar is hobby boertje hoor. Dus ik weet niet wat wijsheid is. als ze moeders kunnen bevruchten moeten ze weg.

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:58

Ik heb vorig jaar een week sonde gevoerd. Dat lam was zo zwak, maar ze bleef leven. Heb echt elke dag gedacht dat ze dood zou liggen. Einde van de week begon ze eindelijk aan de sonde te zuigen en kon ik over op de fles. Jammer genoeg is ze later in het land overleden..was echt lief schaap aan het worden.

2 jaar terug heb ik een lam gehad wat gezond reageerde maar weigerde te zuigen. Toen kende ik de sonde nog niet en had ik gewoon de fles ondersteboven...zit je dan half uur per keer. Op een gegeven moment was ik er klaar mee en heb ik hem in de schuur gezet en gelijk zoog hij de fles...echt raar.

Oh Renske, dat is mijn droom, maar dan met Friese Melkschapen. Prachtig ras is dat en ook zo lief.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:43

wij hebben geen schapen maar geiten.
Maar het is zeker erg leuk!
Wel arbeids intensief.

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:23

Had ik gezien idd. Vandaar dat ik ook ff meldde over de Friese :D

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:37

Op de geitenstage waren op den duur zoveel dieren geboren, dat de bokjes één keer de sonde kregen en daarna alleen maar met de fles.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 21:55

Hier thuis enkel in gevallen dat ze zo ziek zijn dat we ze mee naar binnen namen de sonde.
Dit jaar nog niet voorgekomen :D

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:01

Hier krijgen ze eigenlijk ook alleen maar sonde als ze al flink ver heen zijn. En dan vaak ook niet langer dan 2/3x, de meeste beginnen daarna wel weer aan de fles te zuigen.
Al moet ik zeggen dat de rammen vaak meer problemen hebben met de fles dan ooien, wat dat betreft heb ik liever ooien. Imo zijn die een beetje slimmer :+

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:07

Ja dat heb ik nou precies ook.
Die van het weekend was een ram en ik zei tegen mijn man, als het een ooi was geweest had die het gered. Al mijn succes verhalen zijn ook met ooien.

Terwijl ik ook iemand ken die liever rammen heeft want die drinken makkelijker. Ik heb er nu toevallig 2 die het super doen, maar meestal zijn de rammen wat oenig.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:15

Hoe lang blijven geiten navloeien na de bevalling? er is mij verteld dat het een poosje kan duren maar wat is een poosje? beide dames zijn 16 dagen geleden bevallen en vloeien lichtjes nog. dan lijkt het gestopt en ineens zie je weer wat.

staart etc daar is erg vvies nu. Ze houden niet van water maar moet ik dat schoonmaken en wat is de beste manier?

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:18

Is normaal dat ze nog vloeien :j
En zou er verder niks mee doen, wordt vanzelf wel weer schoon.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:49

ok en hoe lang duurt dat gemiddeld? voor dat ik mij onnodig ongerust ga maken. moet nog zo veel leren merk ik. dacht me goed voor te bereiden maar merk dat ik nog weinig weet.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:52

PBA, als je twijfelt de DA even bellen voor advies?

Hier deze morgen voor dit jaar de eerste ooi moeten helpen, ze lag al even te persen maar had geen kracht meer, bleef ook plat liggen nadat het lam er was.
Na een duwtje in de rug kon ze weer op, nu is ze heel zorgzaam voor haar lammetje:
https://www.youtube.com/watch?v=am9HLwm ... e=youtu.be
Net 10 minuutjes oud hier en pogingen aan het doen om op te staan en te drinken :D

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:57

Froukje schreef:
Oei, goede vraag. Zou het zo niet weten.

Hier bijna alle schapen er door. Nog 1 over jarig schaap en dan de 2 fleslammeren van vorig jaar nog, helaas wel een aantal dode lammeren al. 1 lam die al helemaal aan het afsterven was, en de 2de was nog vol in leven en goed gezond :? Dat vinden we nog steeds een raadsel.

Heb ik laatst nog bij iemand gehoord, een ervaren herder gaf het advies de ooien die nog af moeten lammeren naar een schone (ontsmette) stal te brengen, en de al afgelammerde ooien apart te zetten, was een bacterie.
Bij onze kennis werden ze dood geboren, verder niks aan te zien, ook niet in het vlies gestikt o.d.
Ik moet eens kijken of ik dat nog terug kan vinden.
Edit, gevonden:
Klinkt als campylobacter besmetting. Waarschijnlijk zijn je oudere ooien al eerder besmet geweest, en hebben immuniteit opgebouwd. De jongere ooien nog niet. Spuiten met alamycine long acting. De nog te lammeren ooien indien mogelijk naar een andere plek brengen. In ieder geval alle verworpen ooien apart zetten en ruimte desinfecteren

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 13:22

Nou, wij hebben er een avonturier tussen zitten..
Vannacht al constant wakker van jammerende schapen die ondanks een portie brok niet stil werden. Bleek er vanochtend in het weiland achter ons een lammetje te lopen moeder ziel alleen. Boer was al bij ons geweest maar m'n moeder ontkende nog dat die echt niet van ons konden zijn, wij hebben ze immers nog gewoon in de schuren zitten.
Maar die was dus wel van ons...

Hij is het hok uitgeklommen, over de mestplaat gelopen, door de sloot gezwommen er aan de andere kant weer uitgekorpen om vervolgens in 5ha grasland te lopen.. 8)7

Gelukkig kon m'n vader hem vrij gemakkelijk weer krijgen toen hij uiteindelijk met schaap aan het touw ook in het land stond, maar sjonge dat hadden we ook niet verwacht, meestal blijven ze wel in de buurt van andere schapen als ze ontsnappen.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:27

Jeetje, wat een pittig dier dan! Ik zeg hokken verhogen tot aan het plafond ~~}>

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:53

We hebben ze maar naar buiten gelaten vandaag, horven we ze ook niet meer overal weg te plukken :+ Want ze waren nogal vindingrijk :=
Afbeelding


Nu nog 6 schapen binnen, 3 die nog moeten en de jongste lammetjes met schapen nog. Oh, en de fles lammeren zitten nog binnen.

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:43

Ik heb twee schapen, kruising swifter x texelaar. Ze zijn beide drachtig en verwachten over een maand de lammetjes. Vanmiddag kwam ik in de wei en toen lag Stacey op de rug :( ze bewoog wel en maaide nog een beetje met haar poten. Ik denk zelf niet dat ze extreem lang op de rug heeft gelegen, want een paar uurtjes daarvoor was er nog niets aan de hand volgens mijn broer. Ze had wel een beetje groen schuim op haar mond.

Ik heb haar (via de kont) weer overeind gezet, ze bleef even zielig staan, maar met een paar minuten begon ze ook weer gewoon te eten.

kan dit nog negatieve gevolgen hebben voor de lammetjes (en voor haarzelf) ?

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:43

Arianne95 schreef:
Ik heb twee schapen, kruising swifter x texelaar. Ze zijn beide drachtig en verwachten over een maand de lammetjes. Vanmiddag kwam ik in de wei en toen lag Stacey op de rug :( ze bewoog wel en maaide nog een beetje met haar poten. Ik denk zelf niet dat ze extreem lang op de rug heeft gelegen, want een paar uurtjes daarvoor was er nog niets aan de hand volgens mijn broer. Ze had wel een beetje groen schuim op haar mond.

Ik heb haar (via de kont) weer overeind gezet, ze bleef even zielig staan, maar met een paar minuten begon ze ook weer gewoon te eten.

kan dit nog negatieve gevolgen hebben voor de lammetjes (en voor haarzelf) ?

Over het algemeen heeft dit geen gevolgen. Kun je ze niet ergens zetten waar ze iets hebben om te schuren een boom of zo? En een schaap heeft een bek