Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:40

Wat goed zeg!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:47

Yep, ze zijn met motorslee gehaald, we hebben de foto's op facebook gezien, alle drie op de aanhanslee gebonden :') .
We staan nu op het punt ze te halen, ze staan op een boerderij zo'n 25km verderop.
De vinder krijgt een paar flessen whiskey :D

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:05

Zaterdag en vandaag zijn bij ons alle drachtige ooien of die in ieder geval bij de ram zijn geweest geschoren. Een kleine 200. Heerlijk om de stallen weer vol te hebben. Nog een kleine 4 weken en dan beginnen deze dames met hun lammetjes.

Afbeelding
De Engelse texelaar dames


Afbeelding
De Nederlandse bonte grootste gedeelte van onze kudde een kleine 120 staan nu al op stal.

En de welsh Hill spekled face schapen
Afbeelding

Afbeelding


Alle stallen in gereedheid gebracht en de schuur weer opgeruimd na het scheren de plek waar de schapen apart in eenlinghokjes worden gezet schoon gemaakt en opgeruimd. Heerlijk als alles weer op stal staat geeft wel een hoop gezelligheid.
Afbeelding


Afbeelding
En natuurlijk is de eigenwijze speckle springer ook weer aanwezig. Deze kan je dus alleen achter een hek van 2 meter houden. Deze springt overal overheen en loopt dus regelmatig gezellig los door de stal. Weer opsluiten in de groep heeft geen zin binnen een half uur staat deze eigenwijs er weer uit. Vorig jaar was ze onder de speckle ram geweest. Helaas niet drachtig. Omdat de hele tijd loslopen wel irritant werd ook met auto’s en mest overal in een hondenkennel opgesloten,
Blijkbaar voor die tijd op date geweest met een ned bonte ram. Eind julli liep er een ooi lammetje naast met zowel speckle kenmerken als grote bruine vlekken.
O en ja ze is de enige die nog niet geschoren is. We kregen haar niet te pakken. Ze is zo ontzettend slim maar nu kunnen we haar wel makkelijk herkennen. We hebben straks de jonge ooien van vorig jaar die ook geschoren gaan worden over een maandje. Begin april zijn er weer 100 jonge ooien die dan voor het eerst een lammetje gaan krijgen.

We krijgen het dus nog druk genoeg de komende periode, hoe gaat het verder met de rest van de schapen en geitenhouders?

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:21

iemand hier ervaring mee bij geiten? vorig jaar zijn mijn geiten onbedoeld gedenkt door een jonge bok van 5 maanden. Was niet de bedoeling dus dierenarts gebelde en 2 X af laten spuiten voor de zekerheid. 1 van deze geiten mocht niet meer drachtig worden namelijk en ik wilde deze bok niet gebruiken. De ene die ik wel drachtig wilde hebben is drachtig. maar de ander is oom een stuk dikker geworden en zie haar buik zo nu en dan bewegen. kan dit überhaupt wel? ik denk telkens dat ik gek wordt en dan zie ik weer wat bewegen.

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:31

PBA_ schreef:
iemand hier ervaring mee bij geiten? vorig jaar zijn mijn geiten onbedoeld gedenkt door een jonge bok van 5 maanden. Was niet de bedoeling dus dierenarts gebelde en 2 X af laten spuiten voor de zekerheid. 1 van deze geiten mocht niet meer drachtig worden namelijk en ik wilde deze bok niet gebruiken. De ene die ik wel drachtig wilde hebben is drachtig. maar de ander is oom een stuk dikker geworden en zie haar buik zo nu en dan bewegen. kan dit überhaupt wel? ik denk telkens dat ik gek wordt en dan zie ik weer wat bewegen.


Wanneer zijn ze gedekt?

Wil je zekerheid hebben zal je ze moeten laten nakijken door een dierenartsm dmv een scan
Wat is de rede dat de ene geit niet meer lammeren maG?

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:35

1 oktober. Dus 24 februari uitgerekend.

die geit werd telkens ziek na de dracht. Dus om haar te beschermen heeft de arts gezegd niet meer doen.

dierenarts even langs geweest en ik zou hierover terug gebeld worden wat te doen voor haar nu.

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 23:13

Dan kan je helaas aan de dracht biks meer veranderen. Abortus doen zo ver in de dracht wordt niet gedaan. Helaas zit er niks Andes op dan ze te laten scannen om zekerheid t hebben of ze drachtig zijn en anders is het afwachten to 24 februari.
Wat voor symptomen heeft de geit na het lammeren misschien dat als je haar laat controleren op drachtigheid je haar voor die tijd dmv van voeding en supplementen kan ondersteunen. Evt met vitamines. Als je niet zeker weet of ze drachtig is zal ik daar wel voorzichtig mee zijn.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 23:23

Ik laat haar niet meer scannen wacht wel even af. Ze kreeg melkziekte en had elk jaar steeds meer last van schijndracht. wordt er echt ziek van met uiers tot haar enkels. abortus is natuurlijk allang niet meer van toepassing dat weet ik. wacht nog op het belletje van de dierenarts om haar te ondersteunen.


maar komt dit vaker voor dat ze ondanks afspuiten toch drachtig raken?

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 23:27

Geen idee ik heb nog nooit iets laten afspuiten.

Ik zal morgen navragen wat wij aan de schapen geven als we melkziekte vermoede voordat de lammeren er zijn. Weet zo niet hoe het heet en weet ook niet of geiten het mogen hebben.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:15

Calcium spuiten. En een hoogwaardige brok voeren bv A brok voor koeien.

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:43

Ik heb nog maar 1 keer een schaap gehad met melkziekte, en die kreeg 2 spuiten infuus van de melkkoeien.
Verder is mij geleerd om absoluut geen koeienbrik te geven en volgens mij lag dat aan het hoge koper gehalte wat gevaarlijk kan zijn voor schapen, geiten weet ik niet

AmyJamess

Berichten: 2121
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:57

Voor geiten maakt het niet die kunnen meer koper hebben. In geitenbrok zit ook meer koper dan bij schapen. Bij schapen mag het inderdaad niet ivm koper vergiftiging.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:44

Ze krijgen hoogwaardig geitenbrok.

toch vind ik het raar dat ze toch drachtig is.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:49

PBA_ schreef:
Ze krijgen hoogwaardig geitenbrok.

toch vind ik het raar dat ze toch drachtig is.

is het dan nu geen schijndracht

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:56

AmyJamess schreef:
Voor geiten maakt het niet die kunnen meer koper hebben. In geitenbrok zit ook meer koper dan bij schapen. Bij schapen mag het inderdaad niet ivm koper vergiftiging.

Lang niet alle schapen zijn gevoelig voor koper, het zijn mn echte Texelaars. Je moet het ms niet een leven lang voeren maar een periode rondom het lammeren hindert helemaal niks. Zulke grote hoeveelheden koper dat het schadelijk is krijgen ze niet. Ik doe het al jaren en een vriend van mij heeft wel 400 ooien en een grote silo vol A brok die heeft ook nooit ergens last van.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:04

pillow schreef:
PBA_ schreef:
Ze krijgen hoogwaardig geitenbrok.

toch vind ik het raar dat ze toch drachtig is.

is het dan nu geen schijndracht


Tja alles is mogelijk maar waarom beweegt haar buik dan alsof er wat in zit? en worden ze dan echt rond? Ze gedraagt zich overigens normaal, is niet ziek en heeft nog geen gevulde uier ontwikkeld, dat doet ze altijd laat.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:55

dat bewegen kunnen ook gewoon spieren ed zijn. Dan moet je even een tijd je handen er op leggen, dan voel je wel of het hard (lam) of zacht (darmen) is. Je kunt ook je handen onder buik leggen en iets op tillen, dan kun je ook iets hards voelen. Druk je de hele buik gemakkelijk omhoog en het blijft zacht aanvoelen dan zit er niks in.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:53

pillow schreef:
dat bewegen kunnen ook gewoon spieren ed zijn. Dan moet je even een tijd je handen er op leggen, dan voel je wel of het hard (lam) of zacht (darmen) is. Je kunt ook je handen onder buik leggen en iets op tillen, dan kun je ook iets hards voelen. Druk je de hele buik gemakkelijk omhoog en het blijft zacht aanvoelen dan zit er niks in.


dank je ik ga het even proberen. Als ze leeg is (wat ik hoop) is ze dan schijnzwanger aangezien haar buik dus nu zo beweegt? dat had ze voorheen nooit namelijk.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:32

Even gevoeld vanmiddag, het voelt niet heel hard maar zeker niet zacht, krijg de buik ook niet echt omhoog. Mevrouw vond dit ook niet heel fijn. De andere geit die nog bij de bok is geweest en eind maart is uitgerekend voelt hetzelfde aan. Heb echter bij beide niks kunnen voelen qua beweging.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:11

geit lijkt wat rustiger te worden, voelde wat langs mijn hand bewegen voor het eerst. buik bewoog flink

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:04

maar gewoon afwachten en goed op de melkziekte letten

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:22

gaan we doen.

sandorra

Berichten: 4028
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 00:51

*\o/*
Zoals Fenja eerder al schreef was het wachten op de 1e lammeren vanaf vandaag konden ze lammeren en de 1e paar lammeren zijn geboren...
1 texelaar met 1 ooi en 2 rammen. ( nog geen foto’s van)
1 zwartbont schaap 1 ooi 2 rammen....

Ik was op kraambezoek bij de 1e lammetjes en heb dus ook gelijk de handen uit de mouwen gestoken en het ooitje van het bonte schaap ter wereld gebracht..... ben het nog niet verleerd.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:26

Ach wat een schatjes <3

M'n stoere vent in de sneeuw. Hij is inmiddels al een tijdje gecastreerd maar heeft toch nog gedekt na zijn castratie dus valt af te wachten of we nog een lammetje krijgen deze lente.. Het is in ieder geval dan de laatste!
Afbeelding

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:19

Hier in IJsland komen ze ook voor, vierhoornige schapen. Ik mijd ze eerlijk gezegd, te onpraktisch.
Hij ziet er indrukwekkend en mooi uit, je hamel.