Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:56

Grappige schaapjes. De 4 hoorn variant komt hier ook op ijsland voor.

Happy16

Berichten: 4613
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:14

Froukje schreef:
Gefeliciteerd! Opleiding gehaald nu of moet het theoretische gedeelte nog?


Nee, theoretische gedeelte heb ik al gehad eerder dit jaar, dat was alleen Nederlands en rekenen. Heb alle examens dus gehad! Ik moet alleen nog wat uren stagelopen en ik heb nog 2 dagen les.

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:26

Oh, wat een grappige hoorns hebben de jouwe! Hier ook 3 Hebrideans. Ons lammetje is al flink aan het groeien en de hoorntjes komen er nu ook goed door. Ze zal er ook 4 hebben.
Afbeelding
Afbeelding
Ik wist overigens niet dat Hebrideans in het bruin voorkwamen?

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:28

Prachtig. Ze zijn best stoer met hun horens

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:42

En toch zijn ze heel zachtaardig :j Ze zoeken de paarden erg veel op. Het gaat ook goed met het lam nu. De paarden zijn er aan gewend geraakt en het lam is ook een stuk vlugger en kan nu prima haar mannetje staan. Onze schaapjes heten overigens Mephisto (ram), Lola (ooi) en Lilith (lammetje)

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:50

Happy gefeliciteerd!

Waar is die opleiding, misschien ook iets voor mijn dochter, die studeert nu al groenmangement op de hogeschool.
Dat is ook natuurbeheer en bosbouw.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:26

spatter schreef:
Happy gefeliciteerd!

Waar is die opleiding, misschien ook iets voor mijn dochter, die studeert nu al groenmangement op de hogeschool.
Dat is ook natuurbeheer en bosbouw.

Ik vermoed eens die van Helicon, is een van de twee in NL.
http://www.helicon.nl/mbo/Opleidingen/O ... haapherder

De andere wordt gegeven door particulieren en is meer praktijkgericht bij Hans en Greet Abbink:
https://schapenhoeve.nl/content/opleidi ... erder.html

Voor de eerste zijn meer aanmeldingen als plaatsen, plus je moet eerst een stageplek hebben.

Happy16

Berichten: 4613
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:02

Is inderdaad die van Helicon!

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 10:06

Ik denk dat de stageplek geen probleem is als die ook in Belgie mag.
Ze heeft al eens megelopen met een kennis die op Kortrijk de schapen hoedt .
Zij wilde echter eerst eens uitzoeken hoe ze onze HH zou moeten trainen omdat ze borders gewend was.

Maar in Zeeland zitten mensen die hoeden met HHs dus daar zou mijn dochter ook kunnen navragen en wie weet oefenen.

Maar als ik het zo lees vermoed ik dat ze kwa kennis deze stof al gehad heeft of nu krijgt op school en de praktijk kan ze dus ook zelf gaan leren zonder die opleiding.
Ze heeft al 6 jaar landbouwschool er op zitten met de laatste 2 jaar natuur en milieu en studeert dat nu op de hogeschool in Diepenbeek.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 04:39

Zo, half drie ´s ochtends locale tijd, het zit erop; de laatste ooi heeft haar lammeren gekregen; een rammetje en een ooitje.
Nu gauw slapen...

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 04:51

Gefeliciteerd! Kun je nu wat slaap gaan inhalen :D

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:50

Truste :z

sandorra

Berichten: 4028
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:20

Hoi Allen

Ik heb een vraag heeft iemand hier misschien een schapen/rammenhalster over, of doet er niks mee ik ben naar 1 op zoek.....

Voordat ik een nieuwe bestel haal, dacht ik ik vraag het hier effe....

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:21

eclair98 schreef:
Ik heb gister mijn schapen stage afgerond :D Weer veel geleerd en ook nog twee bevallingen meegepikt *\o/* Maar nu: hoe heet het als de baarmoeder is verzakt in de buikholte en dan lijkt een schaap wel quasimodo :') Heeft dat een naam? Dan kan ik het opzoeken op google, nu wordt het erg lastig -O-

Heel oude post opgerakeld, maar ik kwam deze omschrijving en term tegen wat klinkt als dit probleem :
Citaat:
Hernia ventralis
Hernia ventralis of buikbreuk is een verscheuring van de buikspier op de aanhechting van het bekken. Het beeld is van een hoogdrachtig schaap waarvan de buik bijna op de grond hangt. Dit gebeurt met name bij dieren die dragend zijn van veel lammeren. De baarmoeder en ingewanden bevinden zich direct onder de huid. De dieren redden zich over het algemeen met dit probleem. Bij het aflammeren moeten ze zeker geholpen worden omdat ze zelf de lammeren niet meer in de geboorteweg kunnen persen. Nadat de dieren afgelammerd zijn is het beste de ooi op te ruimen omdat er geen genezing mogelijk is. Deze aandoening komt meer voor op bedrijven waar het dringen is aan het voerhek door een tekort aan vreetplaatsen.

Komt van deze site/pagina : http://www.schapendokter.nl/pagina/scha ... oorte.html

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 17:35

Hey bedankt! Leerzaam en leuk om te weten :D

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:04

tamary schreef:
eclair98 schreef:
Ik heb gister mijn schapen stage afgerond :D Weer veel geleerd en ook nog twee bevallingen meegepikt *\o/* Maar nu: hoe heet het als de baarmoeder is verzakt in de buikholte en dan lijkt een schaap wel quasimodo :') Heeft dat een naam? Dan kan ik het opzoeken op google, nu wordt het erg lastig -O-

Heel oude post opgerakeld, maar ik kwam deze omschrijving en term tegen wat klinkt als dit probleem :
Citaat:
Hernia ventralis
Hernia ventralis of buikbreuk is een verscheuring van de buikspier op de aanhechting van het bekken. Het beeld is van een hoogdrachtig schaap waarvan de buik bijna op de grond hangt. Dit gebeurt met name bij dieren die dragend zijn van veel lammeren. De baarmoeder en ingewanden bevinden zich direct onder de huid. De dieren redden zich over het algemeen met dit probleem. Bij het aflammeren moeten ze zeker geholpen worden omdat ze zelf de lammeren niet meer in de geboorteweg kunnen persen. Nadat de dieren afgelammerd zijn is het beste de ooi op te ruimen omdat er geen genezing mogelijk is. Deze aandoening komt meer voor op bedrijven waar het dringen is aan het voerhek door een tekort aan vreetplaatsen.

Komt van deze site/pagina : http://www.schapendokter.nl/pagina/scha ... oorte.html


Wij hebben op dit moment een ook op stal staan met dus een ge scheurde buikspier van het bekken. ik zal proberen een goto te maken. Ze was enorm zwaar van een tweeling. Van dringen aan het hek was hier geen sprake. Het was gewoon een erg kleine ooi met een zware tweeling.

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:03

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hierbij enkele foto's. Ik heb deze foto's gemaakt met ma het voeren aan het voerhek. Er was op deze foto's nog geen vers stro in de stal gedaan.

irisje2

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: NL

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:06

Weet iemand toevallig een persoon in Gld die oormerk wil schieten bij lam?


Vanaf wanneer laat je je rammen scheren die dag en nacht buiten staat? Welke periode en leeftijd?


Kan ik helaas weinig over vinden op het internet.

Happy16

Berichten: 4613
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:18

Meestal worden schapen in mei/begin juni geschoren. Onze zijn zaterdag en zondag aan de beurt :)
(We hoeven er nog maar 50, de rest is voor de lammertijd al gedaan toen ze op stal gingen)

irisje2

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:51

Happy16 schreef:
Meestal worden schapen in mei/begin juni geschoren. Onze zijn zaterdag en zondag aan de beurt :)
(We hoeven er nog maar 50, de rest is voor de lammertijd al gedaan toen ze op stal gingen)



Dankjewel voor je antwoord. Kunnen de lammeren met hun wol wel gewoon de zomer door in de wei met de warmte? Ze hebben wel een schuildakje en bomen, maar liggen vaak alsnog in de volle zon op het zand.

Happy16

Berichten: 4613
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:16

Ja de lammeren worden niet geschoren. Ze hebben als het goed is ook nog maar heel weinig wol, zeker als ze in maart/april geboren zijn. De aanmaak van wol heeft nl. te maken met de hoeveelheid daglicht. Hoe meer licht, hoe minder hard de wol groeit.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:04

Ik verbaas me dat iemand schapen houd en er totaal niets van weet. Wat die oormerken betreft, kijk eens rond in de buurt of daar iemand met schapen woont. Die kan vast wel even een oormerk inknippen. Gelderland is nogal groot hé

Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 23:21

pillow schreef:
Ik verbaas me dat iemand schapen houd en er totaal niets van weet.


Je moet het toch ooit leren... Je kan op voorhand nog zoveel er over opzoeken en lezen. Maar veel leer je toch door ervaring en ondervinding. Én van elkaar...

irisje2

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:56

Suzzy_3 schreef:
pillow schreef:
Ik verbaas me dat iemand schapen houd en er totaal niets van weet.


Je moet het toch ooit leren... Je kan op voorhand nog zoveel er over opzoeken en lezen. Maar veel leer je toch door ervaring en ondervinding. Én van elkaar...



Jammer dat je uit mijn vragen gelijk trekt dat ik er totaal niets van weet........
Op het internet kun je maar weinig specifieks vinden vind ik zelf, daarom dat ik dit geplaatst hebt hier op het topic. Zoals Suzzy_3 mooi zegt leren doe je van elkaar en door het te ervaringen en ondervinden.

Alsnog bedankt voor je reactie Pillow ik was zeker al van plan hier in de buurt wat rond te vragen.

Kan de DA dit ook doen?

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 11:01

Als ik het goed begrijp heb je 1 lam. Heb je wel een UBN en oormerken? Een DA doet dit niet denk ik en dat wordt ook veel te duur. Er zijn nogal wat verschillende merken dus moet je een passende tang hebben. Je kunt het ook niet doen en wachten tot hij eventueel het erf verlaat. Ik doe dat ook zo. De handelaar die de lammen koopt heeft allerlei tangen en knipt ze er in als hij ze ophaalt. De mijne zijn dus wel geregistreerd maar de merken liggen in de kast.