Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Froukje
Forever young

Berichten: 10849
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 23:06

Op een gegeven moment is het gewoon genoeg geweest. En of je er dan 40 of 200 hebt maakt niet eens meer uit, ergens komt er een punt dat je er even helemaal klaar mee bent.

Jij ook sterkte! :(:) Hoeveel geiten moeten jullie nou nog?

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 00:02

Ik denk dat er nog een stuk of 60/70 moeten.
1 groep melkgeiten is al over de helft.
En laatste groep opfok is nu langzaam op gang aan het komen.

Van de week trouwens nog wel een heel mooi lammetje geboren.
Bruin met zwart, en dan op beide achterbenen wit en het uiterste puntje van haar staartje ook wit.
Ze ziet er zo leuk uit! Zal eens kijken of ik er van de week een foto van kan maken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 00:46

Hm, heftige berichten, sterkte ermee.
Ken dat gevoel van er even doorheen zitten, moeilijke geboortes die niet goed eindigen, altijd als je al veel slaaptekort hebt...
Maar gelijktijdig is het ook waar we ieder jaar naar uitkijken, de lammertijd, en de roundup in de herfst.
We staan hier op het punt los te gaan, de jaarlingen zijn een laar dagen eerder uitgerekend dan de rest, en kunnen morgen of overmorgen beginnen. Ik heb er zin in.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:45

Yep, de lammertijd is begonnen, in de vroege ochtend is het eerste lammetje geboren; een flinke ram, zoals verwacht één van de jaarlingen.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:51

Haha is dat wat!
zo heb je een bericht dat ze kunnen beginnen en zo is de eerste er al!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:17

Grappige bonus is ook dat het de ooi van onze dochter is. Die was erg trots.

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:20

Hier ook drama. Dat zwakke lam heeft woensdagmiddag de geest gegeven. Hij was rond 12 uur nog even met naar buiten geweest, was wat aan het onderzoeken en we komen rond 6 uur thuis..bleek ie net te zijn overleden.

Donderdag erna een lam gekregen die ook niet dronk, verder wel alert en die is me vanmorgen ontglipt...

Dan ga je toch echt serieus twijfelen aan je capaciteiten... -O-

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:44

Vervelend is dat kitten. :(:)
Hier ook een paar lammeren waar ik mijn twijfels bij heb.
Hoop dat ik ze er door krijg, mijn mooie lammetje voelt zich ook niet helemaal lekker.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:11

bah kitten dat is niet fijn. kugger succes met het start van het lammer seizoen.


Hier 1 bokje dat ineens onder zijn ogen een verdikking heeft en tammer is dan de rest. zijn vandaag op stal gebleven dus niks raars gegeten. iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Afbeelding
Afbeelding

Kaatastrof

Berichten: 6272
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:18

Jeetje wat een ongeluk hier allemaal ;( Heel veel sterkte aan diegenen die het nodig hebben. Ik denk aan jullie en de dieren.

Hier gaat alles goed met ons kleintje. Ze begint al flink praatjes te krijgen. Op mama's hoorns sabbelen is namelijk erg leuk, maar ook met de pootjes op mama staan of proberen op het schapenhok te klimmen :))
Afbeelding

Froukje
Forever young

Berichten: 10849
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 22:04

Gefeliciteerd Kuggur! Leuk voor je dochter, mooie start zo! :D
Succes met de rest! +:)+

Hm, dat zijn er nog wel wat Renske.. Sterkte nog even met de laatste loodjes! Hopelijk trekken de lammetjes wat bij. :(:)

Blegh, Kitten, ookal zo'n tegenslag. Jammer van de lammetjes, maar als ze vertikken te drinken ben je snel klaar.. Je hebt pech dat je er nu 2 achter elkaar getroffen hebt. Sterkte :(:)

Ik zou het niet weten PBA, ziet er wel vreemd uit! Zou morgen de DA eens bellen voor advies, helemaal als hij ook rustiger is dan de rest. Dat is geen goed teken.

Wat een leuk kleintje! Heerlijk die kleine krulletjes!


Hier de 2 stumpertjes. Ze zijn aardig bij getrokken, maar ze hebben duidelijk een tik gehad van het zuurstofgebrek. Niet helemaal het helderste stel := Maar ze doen het verder leuk, dus we wachten het maar even af.
Afbeelding

Froukje
Forever young

Berichten: 10849
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 08:01

Wij zijn er door! :D
De laatste was een dikke ram, en mama is er blij mee. Dus dat is een mooie afsluiting.

De laatste schapen vandaag of morgen nog even scheren en dan kan zaterdag het spul naar buiten.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:17

Gefeliciteerd. Bij ons zijn het handjevol jaarlingen klaar, en 1 volwassen ooi genaamd Primera. Die is altijd de eerste van de volwassen schapen. Voorgaande 2 jaren drie lammeren waarvan 1 dood. Dus we hebben haar dit jaar extra goed verzorgd tegen het eind van de dracht en gelukt;3 levende rammetjes!
Nu 10 in totaal.
Momenteel overigens belachelijk warm hier, overdag meer dan 20 graden, dát is on-IJslands....

Froukje
Forever young

Berichten: 10849
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:15

Primera := Dan moet ik altijd gelijk aan sigaretten denken hahah.

Jullie ook gefeliciteerd! Hoeveel oud schapen moeten er bij jullie?

Dat hoor je niet vaak! Bij IJsland denk je vaak gelijk aan dikke kou mede door de naam, maar 20 graden is best te doen!

lando2
Berichten: 362
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 23:32

Afbeelding
Ons voltallige team

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 00:34

Froukje schreef:
Primera := Dan moet ik altijd gelijk aan sigaretten denken hahah.

Jullie ook gefeliciteerd! Hoeveel oud schapen moeten er bij jullie?

Dat hoor je niet vaak! Bij IJsland denk je vaak gelijk aan dikke kou mede door de naam, maar 20 graden is best te doen!

Ik moet aan Nissan denken (sigaretten? Ik ben al 20 jaar gestopt, van dat merk nog nooit gehoord).
We hebben 73 volwassen ooien, en 10 jaarlingen (buiten de rammen en 5 hamels). Van de jaarlingen waren er 5 drachtig, en die kwamen iets eerder, 2 daarvan waren tweelammig. Van de volwassenen zijn we nu ongeveer op de helft, en die zijn iha tweelammig.
Het was tot nu toe lekker weer, maar vanaf woensdag wordt er redelijk slecht voorspeld; richting nulpunt, en natte sneeuw.
We durven de ooien met lammeren daarom nog niet naar buiten te zetten, we wachten dat eerst even af. Het blijft IJsland... :brr:

pillow
Berichten: 7851
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 08:51

Wat doe je met die hamels kuggur? zijn die voor de slacht?

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:12

sjonge jonge, hier mijn geitje mogelijk slepende melkziekte. moet daar van de dierenarts wat voor geven. Ze lijkt al iets vlotter en eet tenminste weer. Ze werd ineens graatmager ze had al niet veel reserve dus dan gaat het vlot.

Happinez

Berichten: 8401
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:32

:wave:

Goedeavond ! Mag ik mij hier melden en advies van jullie vragen ?
Wij hebben de overweging om (devon and cornwall longwool) schapen aan te gaan schaffen.
Echter hebben wij zelf nooit eerder schapen van ons zelf gehad ( wel geiten )

Ik heb al een dame op het oog van 2 jaar oud. Maar ik vind het als groentje in de schapen lastig om tot aanschaf over te gaan.

Hebben jullie tips en tricks waar ik absoluut op moet letten bij de aanschaf van een schaap ?
Uiteraard heb ik google ook al geraadpleegd maar ervaringen en tips uit eerste hand zijn vaak toch het fijnst.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 23:02

Ik heb af en toe wat meegelezen in dit topic en had een vraag:
ik zou het willen overwegen om een hobbygeit te nemen om te melken. Voor eigen gebruik in principe.Om een lang verhaal kort te maken, ik heb coeliaki (glutenallergie) en als 'bijwerking' daarvan verdraag ik lactose van melk niet goed. Ik heb geen echte lactoseintolerantie. Soms gaat het weer een tijd goed, momenteel zit ik weer regelmatig met een dikke opgeblazen buik na mijn bordje havermout of yoghurt.

Nu kan ik plantaardige of lactosevrije melk gaan drinken, maar de dietist gaf geitenmelk als tip. Daar ik al jaren geitjes wil en we daar zeker de ruimte voor kunnen inrichten vind ik dit wel een interessante optie. Ja, ik weet dat je dan elke dag moet melken, maar ik moet ook elke ochtend paarden voeren en mesten, dus dat kan er nog wel bij.

Wat zijn jullie ervaringen met een hobbygeit? Wat voor ras zouden jullie aanraden?

Froukje
Forever young

Berichten: 10849
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 23:30

KPet schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met een hobbygeit? Wat voor ras zouden jullie aanraden?


Van geiten leer je vloeken :+ En je hebt er minimaal 2 nodig, anders zijn ze echt heel ongelukkig.

Qua melken ed. zou je bij Renske moeten zijn. Die kan je daar alles over vertellen.

Happinez schreef:
Hebben jullie tips en tricks waar ik absoluut op moet letten bij de aanschaf van een schaap ?
Uiteraard heb ik google ook al geraadpleegd maar ervaringen en tips uit eerste hand zijn vaak toch het fijnst.

Zet alle regeltjes betreffende een ubn nummer ed. goed op een rijtje en regel dit ook allemaal goed voor je tot aanschaf over gaat.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 23:48

Froukje schreef:
KPet schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met een hobbygeit? Wat voor ras zouden jullie aanraden?


Van geiten leer je vloeken :+ En je hebt er minimaal 2 nodig, anders zijn ze echt heel ongelukkig.

Qua melken ed. zou je bij Renske moeten zijn. Die kan je daar alles over vertellen.


Dat het kuddedieren zijn weet ik en uiteraard zullen er meer komen. Ik heb alleen aan 1 melkgeit wel genoeg denk ik ;)

Froukje
Forever young

Berichten: 10849
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 23:52

Mwah, ligt eraan wat je allemaal met dat melk wilt doen. Als het echt alleen voor je bordje havermout is ben je snel klaar natuurlijk, maar wil je er uiteindelijk meer mee doen is 1 melkgeit al gauw te weinig. Zóveel liter geeft een melk namelijk ook weer niet.

Trouwens, je wilt maar 1x gaan melken op een dag? Ik dacht dat geiten ook 2x op een dag moesten, Net als koeien. Vergis je niet in de tijd die het je kost om een geit te melken, een keer overslaan zit er niet in. En met de hand is het best een klusje om een geit compleet leeg te melken.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 23:57

Froukje schreef:
Mwah, ligt eraan wat je allemaal met dat melk wilt doen. Als het echt alleen voor je bordje havermout is ben je snel klaar natuurlijk, maar wil je er uiteindelijk meer mee doen is 1 melkgeit al gauw te weinig. Zóveel liter geeft een melk namelijk ook weer niet.

Trouwens, je wilt maar 1x gaan melken op een dag? Ik dacht dat geiten ook 2x op een dag moesten, Net als koeien. Vergis je niet in de tijd die het je kost om een geit te melken, een keer overslaan zit er niet in. En met de hand is het best een klusje om een geit compleet leeg te melken.


Ik heb een beetje research gedaan en de meningen over 1x of 2x per dag zijn verdeeld geloof ik. Ik ben erg benieuwd wat de geitenmelkers in dit topic daarvan zeggen. Ik ben geïnteresseerd in toggenburgers of witte melkgeiten en die schijnen toch een paar liter per dag te geven. Voorlopig vind ik dat meer dan genoeg. Mocht het te weinig zijn kan ik altijd nog verder kijken.

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 00:40

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen. Het is best veel werk, met de hand ben je even bezig en een machine aanschaffen is niet goedkoop en met reinigen ed er bij wellicht niet sneller dan met de hand. Denk ook dat het beter is 2 keer per dag te melken en inderdaad, je kan geen dag over slaan.
Ik zou zelf kijken of er een geitenhouder in de buurt woont waar je melk zou kunnen halen, of evt in de supermarkt. Daarnaast kan je natuurlijk wel geiten houden zonder te melken.