Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansevieria
Berichten: 4219
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:07

pillow schreef:
Ik heb de afgelopen 2 weken 14 lammeren bij 5 schapen gekregen. 1 dood geboren dus eigenlijk 15 een erg hoog gemiddelde. 11 rammen en 3 ooien (ook bijzonder) Een van de ooitjes is deze, volgens mij heeft ze het Down syndroom. Het ziet er wat vreemd uit. Ze is zo gezond en vrolijk als maar kan. Alleen komt de melk uit de neus tijdens het drinken. Het gehemelte is wel dicht dus weet niet hoe het komt. Ze groeit goed en rent als een gek rond ons mongooltje
[ [url=m/jRDD9p.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/qf4ZWN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weet niet, als ik deze zie denk ik toch Schmallenberg.
( http://www.gddiergezondheid.nl/diergezo ... nbergvirus)
Alle andere lammeren gezond?

@Essiesilly, prachtige foto's van mooie dieren, geniet ervan! :)

irisje2

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:49

Sassy schreef:
irisje2 schreef:
De knoop toch doorgehakt om voor mijn leblam een maatje voor het leven te zoeken.

Mocht iemand een lam weten wat al weg zou mogen, een ander leblam wat nog melk moet krijgen mag ook, dan hoor ik het graag.

Of heeft iemand nog een tip naast Marktplaats waar ik lammeren kan zoeken die te koop staan?

Op FB zijn ook groepen waar je schapen/lammeren kunt kopen.



Gelukkig hebben we een lief maatje gevonden en het gaat super!

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:34

dit is echt geen schmallenberg hoor Sassy die zijn niet levensvatbaar

A12345678910

Berichten: 275
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:43

Hoi, leuk topic!

Wij hebben 6 schapen (Drentse heideschapen) we hadden er meer maar deze zijn verkocht ( afgekeurd )

5 schapen hebben al gelammerd! Allemaal 2 lammetjes
Helaas is er 1 ooilam overleden we hebben nu 8 ooilammeren en 1 ramlam!

Inmiddels is de oudste ongeveer 3 weken en de jongste 2 een paar dagen!

We zijn benieuwd wat de laatste krijgt!
Afbeelding
Afbeelding

Happy16

Berichten: 4613
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 16:46

Oeps, ik heb vandaag op stage alle schapen laten ontsnappen := de hond wilde niet luisteren :=

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:06

Happy16 schreef:
Oeps, ik heb vandaag op stage alle schapen laten ontsnappen := de hond wilde niet luisteren :=

Ja, geef de hond maar de schuld.... :D

Happy16

Berichten: 4613
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:27

:=
Is een heel eenkennige hond, zolang mijn baas in de buurt is wil ze niet naar iemand anders luisteren . Maar vorige week had ik al een paar keer de schapen een paar honderd meter verhuisd met haar. Mijn baas ging dan wat verderop staan. Dat ging eigenlijk heel goed, dus dat wilden we vandaag weer doen(ik moet nog leren met de hond te werken). Mijn baas was verderop aan het werk met de bosmaaier en ik ging de schapen verplaatsen. Maar ze zagen een ander veld met lekkerder gras en toen waren ze ervandoor :=
Ik wilde de hond sturen om ze op te halen maar ze reageerde niet echt :=
Dus toen liepen de schapen door het hele park :')

Sansevieria
Berichten: 4219
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:42

Tja, dan zul je dus nog wat lessen/training schapendrijven met hond nodig hebben :D

Happy16

Berichten: 4613
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:59

idd :D vrijdag weer een nieuwe poging!

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:30

Mijn dochter heeft in Bokrijk Belgie mee gelopen met de schaapsherder en onze hollandse herder mocht het ook proberen.
De herder was echter alleen gewend om met border collies te werken dus ze wist niet zo goed hoe ze onze herder moest opleren.
Maar wordt vervolgd.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:39

spatter schreef:
Mijn dochter heeft in Bokrijk Belgie mee gelopen met de schaapsherder en onze hollandse herder mocht het ook proberen.
De herder was echter alleen gewend om met border collies te werken dus ze wist niet zo goed hoe ze onze herder moest opleren.
Maar wordt vervolgd.

Heb je enige reden te vermoeden dat je hollandse herder geschikt is voor schapendrijven?
Hoewel dit ras ooit eens bestond uit schaapherders, zijn ze er al generaties lang niet meer voor gebruikt. Er is dus al lange tijd niet meer op geselecteerd.
Dit betekent dat zo'n hond meestal teleurstellend is wat betreft drijfwerk.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:46

Er wordt met Hollandse Herders getraint en ook wedstrijden gelopen in Nederland.
In de provincie Zeeland zit in ieder geval iemand die met ze werkt.

Deze herder(bokrijk) ging daar binnenkort heen want zij is ook geintressseerd om HH te gaan gebruiken.

Onze hond drijft onze eigen schaapjes maar dat zijn er maar drie.
De kudde in bokrijk zijn zo'n 50 schapen plus lammeren.

Punt is dat HH niet zo cirkelen als Border Collies doen.

Onze hond kan wel op commado links en rechts , ook op afstand maar verder moet er gewoon gekeken worden of hij er wat van bakt.

Sansevieria
Berichten: 4219
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:54

spatter schreef:
Mijn dochter heeft in Bokrijk Belgie mee gelopen met de schaapsherder en onze hollandse herder mocht het ook proberen.
De herder was echter alleen gewend om met border collies te werken dus ze wist niet zo goed hoe ze onze herder moest opleren.
Maar wordt vervolgd.

Ja, met mij dus... :D

En nee, om een hond die nog nooit echt gewerkt heeft met schapen nu los te laten op de kudde van mijn werkgever, nee niet handig ;)

Of het een bruikbare hond kan worden, geen idee, dat zal de tijd moeten uitwijzen.

Sansevieria
Berichten: 4219
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:02

Kuggur schreef:
spatter schreef:
Mijn dochter heeft in Bokrijk Belgie mee gelopen met de schaapsherder en onze hollandse herder mocht het ook proberen.
De herder was echter alleen gewend om met border collies te werken dus ze wist niet zo goed hoe ze onze herder moest opleren.
Maar wordt vervolgd.

Heb je enige reden te vermoeden dat je hollandse herder geschikt is voor schapendrijven?
Hoewel dit ras ooit eens bestond uit schaapherders, zijn ze er al generaties lang niet meer voor gebruikt. Er is dus al lange tijd niet meer op geselecteerd.
Dit betekent dat zo'n hond meestal teleurstellend is wat betreft drijfwerk.

Geen idee nog, af en toe had ik het idee dat ie even "klikte" aan de schapen.
Maar dat zou je aan een roundpen echt moeten kunnen testen, en die heb ik daar niet ter beschikking natuurlijk. Plus met schapen wat niet mijn eigen zijn ga ik zeker met lammeren erbij geen risico nemen.
Hij heeft aan een lange lijn meegelopen achter de kudde, kijken of ie wel wou pendelen, dat was voor een eerste keer genoeg, je zag op een bepaald moment dat zijn koppie vol zat.

Mijn idee was idd we gaan toch een keer naar mensen die wel nog met HH werken, dan ga ik daar eerst info binnen halen, en dan vertrekken we wel van daar uit.
Of er talent in de hond zit is nu nog niet veel van te zeggen, gaat toch een kwestie van trainen worden.

En aangezien ik zelf tot nog toe alleen borders opgeleerd heb, lijkt het me weinig zinvol dat met een HH op dezelfde manier te gaan proberen...

Heb helaas al genoeg borders (en ook niet borders) gezien die door een verkeerde start van training foute dingen hebben aangeleerd.
Heb hier iemand met een beauceron, die heeft nu net de HWT gehaald, na een half jaar trainen bij mij, maar die had daarvoor haast twee jaar tijd verknoeit op een plek waar ze niet werkelijk iets zinvols geleerd had.

Dus ja, er zijn zeker wel HH die werken, maar op hun ras-eigen manier, het hoeden en begrenzen aan de kudde, het drijven als wat een BC doet zullen die nooit zo doen, dat is appels met peren vergelijken.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:20

Hey , wat leuk dat jij hier ook zit!

Sansevieria
Berichten: 4219
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:09

Ja, klein wereldje hé?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:17

Dat had ik inderdaad ook begrepen, dat dit soort herders met name grens bewaken en hoeden. Ik ben eigenlijk verbaast dat dat nog serieus wordt beoefend, is natuurlijk mooi dat zoiets in stand blijft.
Het hangt natuurlijk ook van je gebruiksdoel af, dat is een stijl van werken waar ik niets aan zou hebben bij de schapen. Ik had ook ingeschat dat er in NL weinig behoefte is aan dergelijke honden.

Sansevieria
Berichten: 4219
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:33

De herders van de kudde waar de schapen van essiesilly in staan werken bij mijn weten nog met HH, MTS de graaslinies als ik me niet vergis.
Ja, er zijn dus wel degelijk mensen die echt werk doen met de HH. Niet veel....maar toch.

Het gros van de mensen zal die honden idd niet gebruiken voor het echte werk, het overgrote deel van de schaapsherders die ik ken werkt met BC.
Veelal waarschijnlijk ook omdat dat het ras is waar je het snelste een geschikte hond uit werklijn kunt vinden, en dan hoe moet je die opleiden?
Daarvandaan dat ik eerst eens wil gaan kijken bij mensen die daadwerkelijk trainen en werken met deze honden.

Heel eerlijk? Door alle epilepsie die er voorkomt bij de border ben ik me dus voor mezelf al langer aan het oriënteren op een ander ras als BC, daarmee dat (als eerste stap) hier een kruising Kelpie gekocht is...en ja, de HH was een van de mogelijke rassen op mijn kan-potentieel-interessant-zijn-om-mee-te-werken-lijstje.

Net als o.a. de beauceron, de pyrenese herdershond (Steve Jaunin uit Zwitserland werkt daarmee, die heeft ook wel interessante filmpjes van verplaatsingen van de kudde op zijn you-tube staan) enz.

Dat ik naast zo een hond ook een border nodig ga hebben twijfel ik niet aan, die kun je immers niet op die immense outruns sturen als wat een BC kan, en soms peren de schapen hem, en dan heb je gewoon een snelle hond nodig die de schapen kan inhalen, stoppen en terugbrengen.
Dat zie ik me idd met een van de andere rassen nog niet doen.
Maar ook dat hangt denk ik van je kudde en omgeving af waar je moet begrazen...

Voor het werk wat jij ermee moet doen Kuggur zou dat waarschijnlijk niet geschikt zijn, ofschoon men in Frankrijk ook de Beauceron en de Pyr wel gebruikt voor het ophalen en bijeendrijven uit het gebergte...een HH zie ik dat nu weer niet zo snel doen.

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:54

Jullie weten nog dat zwakke lam. Hij leeft nog steeds en krijgt ook nog steeds met de sonde. Hij krijgt wat homeopatische ondersteuning en penicilline. Hij is alert, helaas wel schurft opgelopen, is behandeld met neocidol.

Maar ik kan zijn ziektebeeld niet plaatsen. Met het voeren is het net alsof hij niet kan ademen, de melk zakt ook niet lekker. Hij perst ook tijdens het voeren, net alsof hij die sonde wil uit kotsen. Hij lijkt ook wat schuim te hebben. Colosan lost het niet helemaal op.

Tussen de voedingen is het een alert, maar zwak lam. Hij volgt me ook overal. Zijn koten zijn nog wel heel week. Vermoed dat hij ook echt geen biest heeft gehad. Hij is wel gegroeid en wat uitgevuld. Was echt skin and bones toen hij kwam.

Kijk ik ga door zolang het lam ook wil en ik zie wel dat hij wil, maar ik zou willen weten wat hem mankeert zodat ik hem gerichter en beter kan behandelen.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:36

Wat apart zeg. Ik heb er geen verstand van dus kan je helaas niet helpen

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 12:43

We voeren hem nu een beetje recht op. Zo min mogelijk druk op de maag. Tis net een reflux baby 8)7

Lijkt wel iets beter te gaan, maar ja hoop dat hij er over heen groeit. Mocht iemand het herkennen, hoor ik alsnog graag

Kaatastrof

Berichten: 6267
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 18:38

Nou, ik mag me ook komen melden met een lammetje!

Had het echt niet meer verwacht, onze DA zei dat ze wel drachtig zou kunnen zijn, maar we zagen haar niet verdikken ofzo. We vonden het ook al best laat nu, de fokker waar ze vandaan komt had al een hoop lammeren een paar weken geleden.

Vandaag na wat gewerkt te hebben met de paarden merkten we op dat ze wel heel lang in haar schuilstal lag. Als ik er bij ging, liep ze ook niet weg. Dat is gek, want ze is best schuw. Ze liep vervolgens toch uit de stal als ik haar probeerde aan te raken en ging verderop languit in de wei liggen. Toen werd het duidelijk, ze had echt krampen.. Heel vlotte bevalling, helemaal volgens het boekje. Zoeken naar de uier liep wel wat moeizaam want mams werkte niet echt mee. Gelukkig heeft het kleintje toch al flink zitten drinken en bleef moeder wel netjes staan op het einde.

Geslacht hebben we nog niet naar gekeken, maar ben helemaal verliefd <3 Bijzonder dat ik alles van zo dichtbij kon meemaken.
Afbeelding

fenja

Berichten: 3439
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:02

Ook ik meld me even in dit toppie lees al langer mee, maar zelf nog niet iets gepost. Help nu al weer enkele weken mee op een schapenbedrijf. O.a. begeleid ik overdag de stagelopers als ik niet aan het werk ben. Erg leuk. In het begin moest ik er even weer in ko men hoe het ook al weer ging met het lammeren van de schapen. Nu geen enkel probleem. Meestal als de eigenaren niet aanwezig zijn bellen de stagaires mij op. Al behoorlijk wat terug geslagen pootjes gehad en gisteren een hele dikke een die in stuur kwam. Stagaire voelde iets harde en dacht een staartje kwam er niet uit en de ook was ook wel erg nauw. Ik ook gevoeld en voelde twee hapjes en een staart. Hij mag ik stuur met zijn hoefjes onder zich. Bijna geen ruimte in de ooi en met veel moeite de pootjes goed gekregen. Recht naar achteren. Echter bleef het lam hangen in het bekken op de schouders. Het kan dat muur en muur vast wat ik ook probeerde kreeg het er niet af. Ondertussen eigenaar ook weer gearriveerd en die heeft met veel moeite het lam er af gekregen. Helaas dood. Maar was een gigantisch groot lam voor een ook die voor het eerst aflammerd. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Froukje
Forever young

Berichten: 10848
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:49

Flinke tegenvaller bij de laatste paar schapen.. 1 schaap die totaal niks van dr lam moet hebben, die zit nu vast om te voorkomen dat we er nóg een flessenlam bij krijgen, en net een schaap die we met heel veel moeite hebben kunnen verlossen. Totaal geen ontsluiting, dus dat was geen pretje -O-
Lammeren zijn van ver moeten komen, maar lijken het wel te doen. Hopelijk blijven ze het ook doen, want opzich is het wel een fijn moeder schaap.

Nog 1 schaap en dan zijn we er godzijdank vanaf voor dit seizoen. We zijn er wel klaar mee, helemaal als het zo moeilijk gaat is de lol er snel af.

Donderdag heeft het ook bijna 2 uur geduurd voor de pony eindelijk geworpen had. Heel veel bloed, zweet, tranen en een dikke DA rekening verder, en het enige wat het heeft opgeleverd is een dood veulen...

April is niet onze maand :n

Nu op naar het mooie weer, dan kan het hele spul lekker naar buiten en kunnen wij even bijkomen.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 22:58

Hé gedsie froukje dat is idd niet leuk.
En wat zonde van het veulen.
Sterkte ermee :(:)

Ik heb het hier ook wel gehad met de lammeren.
Zit er zelf gewoon compleet doorheen. Het is zo'n puinhoop op stal, krijgen niks bijgewerkt en maken veel te lange dagen.
had vandaag op tijd naar bed gewild maar moet nu nog aan de lammeren beginnen. -O-