Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:42

Wat leuk Oshaa dat jullie zoveel plezier beleven van de kippen

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:55

kippen zijn cool :D

Oshaa
Berichten: 1048
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:34

fardoe schreef:
Wat leuk Oshaa dat jullie zoveel plezier beleven van de kippen


Ja zeker :). Al krijg ik wel een beetje kopzorgen van ze...
Vandaag heeft 1 vd kippen opeens dit:


Afbeelding

Hoofd helemaal kaal en super rood. De rest hebben dit totaal niet. Is wel de kip het laagste in de pikorde (maar kan me niet voorstellen dat de andere dit voor elkaar krijgen) en heel schuw.
Iemand enig idee wat het is en of we er iets aan moeten / kunnen doen?

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:36

Grote kans dat 1 van de andere hennen aan het plukken.

Lieszje
Berichten: 7181
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:55

Een paar dagen geleden hebben we de oudere cochin hen opgehaald <3
We zijn nu al helemaal gek op haar, de ren is nog niet af. Daar hebben we vandaag hout voor gehaald.
Waarschijnlijk gaan we aankomende week twee jonge hennen erbij halen.


Afbeelding

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:10

Ahh , wat een schatje.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:50

Ik had dit topic per ongeluk ontstipt zie ik.

Maar is er iemand hier die mij kan adviseren over waar ik sussex kriel broedeieren kan krijgen?

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:10


Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 13:25

Marcella schreef:
Kriel niet. Misschien via Facebook en de sussex groep proberen. Roan in die groep fokt kriel in zeldzame kleurslag geloof ik.

Heb net wel 6 sussex rood porselein groot broedeieren gekocht via marktplaats.

https://www.facebook.com/groups/4377075 ... e&exp=e8c2


Dankjewel, daar had ik al een berichtje geplaatst. Ik zal hem anders eens direcr een berichtje sturen, volgens mij ook de beheerder

cruesli

Berichten: 2026
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:01

Ik ben echt zo teleurgesteld in het houden van kippen, had er echt iets anders van verwacht :(

Wij hebben een jaar geleden 3 kuikens opgehaald, zitten in een overdekte ren (was vroeger een voliere) en uiteindelijk bleek er 1 een haan te zijn, dus omgeruild voor een hennetje. Zijn chochin krielen.
Inderdaad super tam zoals ik had ingelezen, echt hele lieve gezellige dames.
Vorig jaar zomer begonnen met eieren leggen, super leuk en helemaal wat we hadden verwacht. Kindjes gaan ze ook regelmatig aaien en ze zijn echt heel leuk.
Maar toen begon de ellende en werden ze broeds. Eerst de ene en de anderen volgden snel. Veel tijd ingestoken om ze continue van het legnest te halen en 3x per dag checken of er toevallig een ei lag om die z.s.m. weg te halen. Eindelijk na weken hadden we ze broeds af en kregen we weer 1 of soms 2 eitjes per dag. Dat was een week en toen legden ze weer niet. Uiteindelijk vonden we bloedluis. Heel het hok aangepakt, ingesprayd, binnenhok weggehaald en alleen legnesten terug gezet. Alles wit gekalkt speciaal poeder op de grond, spul door hun voer tegen bloedluis, kippen ingesprayd, hok ingesprayd, alles op alles gezet en ja hoor, na een tijdje waren ze ervan af.
Weer kortdurend een enkel eitje, daarna gingen ze ruien, dus legden ze ook weer niet.
Daarna ook heel de winter niet meer gelegd, dat snap ik nog.

Nu begon het voorjaar en kregen we weer eitjes, meestal 2 per dag, dus welke kip niet legt? Geen idee. En dat was een week feest en toen werd er weer 1 broeds en inmiddels is nummer 2 ook weer broeds en hebben we weer 0 eieren. Ik word er echt helemaal simpel van. Het idee van we hebben kippetjes en elke dag verse eitjes is voor ons blijkbaar een utopie.
Ik heb nu het legnest maar helemaal afgesloten voor een paar dagen ,om ze weer broeds af te krijgen. Anders zitten ze echt dagen achtereen alleen maar te broeden.
Wij hebben een hele grote tuin, ik kan ze ook niet zien vanaf ons huis, maar ze zitten echt 30 meter verderop, dus de eerste signalen van broedsheid zijn lastig op tijd te zien/horen.

Het is dat de dames zo lief zijn, ook voor de kids dat verzacht nog wat. Maar ik vind het maar een gedoe elke keer hoor, hebben meer kippen eigenaren hier last van?

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:06

Tja, dan heb je je ook niet goed im het ras ingelezen. Had je het hok verder van te voren ook gekalkt en maak je gebruik van tabakstelen?

Er zijn nu eenmaal rassen die weimig leggen/veel broeds zijn, andersom ook rassen die veel leggen em weinig broeden. Ik heb bewust gekozen voor nu 2 die goed broeds zijn maar ga er eitjes onder leggen van een ras dat juist goed legt (ook winter) en weinig broed.

En wbt bloedluis, dat kan de beste overkomen, ik heb het hok van te vorem gekalkt en gebruik tabakstelen. Dus stuk preventie

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:10

Blij dat ik ook maar 1 kriel heb en dat is voor nu gewoon mijn levende broedmachine. Mijn andere kippen worden zelden tot nooit broeds, maar zijn ook grootslag.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:16

Ik heb ook Cochin's, en zijn idd vaak broeds, maar wist ik vooraf
Denk dat je beter gewone legkippen moet nemen, weinig broeds en veel eitjes

Oshaa
Berichten: 1048
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:45

Tinkermuts schreef:
Ik heb ook Cochin's, en zijn idd vaak broeds, maar wist ik vooraf
Denk dat je beter gewone legkippen moet nemen, weinig broeds en veel eitjes


Dit kan in beamen. Echt ze leggen maar door... We weten nauwelijks wat we moeten met al die eitjes _/-\o_ :')

We hebben hier een krop verstopping te pakken. Gisteren een slome kip (en een ei gelegd in de nacht). Viel me op dat er een enorme bult aan de voorkant zat. Gevoeld en voelde granen enzo zitten. Duidelijk een harde krop. Water / olie en masseren en apart zetten zonder eten. Tijdens het masseren voelde ik het wel losser worden en verplaatsen. Kip was wel vrij sloom en dacht even dat we haar kwijt zouden raken.

Deze morgen weer erg opgewekt, maar de verstopping zit er nog, wel al een stuk gezakt.
Maar weer masseren. Heb ook extra appelazijn in het water gedaan om bacterie groei tegen te gaan.
Ze is wel echt een stuk actiever dan gister, dus dat geeft wat moed ;)

Lieszje
Berichten: 7181
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:59

Hoe gaat het nu met de kip Oshaa?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:05

Als je verwachting elke dag een ei is, dan kan je beter gewone legkippen nemen. Die zijn daar op gefokt. De gemiddelde krielkip is gewoon retevaak broeds. En in de winter gaan die ook echt niet verder met leggen.

Hier 9 hennen en als niemand broeds is, hebben we 4 eieren per dag. Maar pas waren er 5 broeds en dan is het heel even niks en dan tijden 1 ei per dag. Ik bonjour ze sochtends het legnest uit en verder kijken ze maar. Het maakt echt geen verschil als ze op eieren zitten of niet. Ik steek verder geen moeite in broedsaf maken trouwens. Bij de keuze voor dit ras wist ik dat ze erg snel, vaak en lang broeds zijn. Voordeel dat we hier ook nog circa 70 legkippen hebben. Dan pak ik als er geen krieleieren meer zijn, daar wel wat van :+

Bloedluis.. ja dat zijn gewoon vervelende beestjes. Probeer jaarrond aan preventie te doen. En heb je pech, dan moet je inderdaad even aan de slag met wat extra maatregelen. Als je geluk hebt dan is de preventie voldoende. Sommige mensen hebben nooit bloedluis, anderen bijna de hele zomer. Het is ook beetje geluk hebben met wat de wilde vogels binnen slepen.

Lieszje
Berichten: 7181
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:50

Wij hebben sinds dinsdag twee cochin hennen erbij voor de oudere hen. De oudere hen is 5 en de andere twee zijn 1 of 2 jaar.
De oude hen legt niet meer, van de nieuwe hebben we vandaag het eerste ei gezien.
Hartstikke leuk natuurlijk, maar ik vind de gezelligheid veel belangrijker dan de eieren. Al hadden ze ook geen eieren meer gelegd waren ze ook welkom.

Oshaa
Berichten: 1048
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:09

Lieszje schreef:
Hoe gaat het nu met de kip Oshaa?


Na 2 dagen was het helemaal weg. Ze is verder ook alleen die eerste dag sloom geweest, daarna nog een dag heel actief met bult en de dag dat ze terug mocht had ze helemaal praatjes.

Ze heeft denk ik ook alweer een ei gelegd. Beetje afwijkende vorm maar wel goede schil.

Alleen vannochtend weer een bult. Kleiner en lager dan de vorige keer, maar wel hetzelfde gevoel. Ze was wel gewoon in gedrag. Bij de andere kippen gevoeld (2 dan, 1tje is niet te pakken). 1 had dat ook en de ander niet. Heb het idee dat de krop miss niet helemaal leegt in de nacht. Geen idee waarom.
Iemand een idee?

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:23

Mijn brahmahaan is een paar weken geleden overleden, en daardoor zijn de twee geredde zijdehoenders de enige twee hanen bij mijn 5 brahma kippen.. En dat levert nu zulke plaatjes op.. Afbeelding
Afbeelding
Denk niet dat dit bevruchte eieren oplevert.. :D

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 20:14

Hilarisch _O-

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 22:57

Hoe die hen ook kijkt! _O-

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 01:00

Kan iemand die mug eraf meppen. _O-

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:48

Zo zag dat er bij ons ook uit met meneer kriel Orpington. Op een gegeven moment werd hij wel vervelender, misschien omdat hij er niet goed bij kon :D
Hij hield zich vast aan de kam van de hen, en dat duurde dan ff

Anoniem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:59

Arme haan _O-

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:41

Afbeelding
Gisteren een verrassing haar eigen eitje uitgekomen en dat had ik niet verwacht van de 3,5 maanden oude haan. :')