Beginnen met kippen houden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 16:22

Gefeliciteerd Antheman! Wat een grappige diertjes!
Hier weer wat meegemaakt op kippengebied, een van de twee dametjes legde de eerste 2 dagen een ei. Daarna nooit meer een ei gezien. Tot gister, hoorde haar keihard tokken in de schuur en toen ik er, als een goede moeder betaamt, opaf rende zag ik ineens een nestje met 8 (!) eitjes liggen.
Ze had gewoon een ander plekje gevonden voor haar eitjes!
Lekker pannenkoeken gebakken vanmorgen met eigen eitjes.
Ik ga nu weer even kijken in de schuur!

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:44

Freya6 schreef:
Gefeliciteerd Antheman! Wat een grappige diertjes!
Hier weer wat meegemaakt op kippengebied, een van de twee dametjes legde de eerste 2 dagen een ei. Daarna nooit meer een ei gezien. Tot gister, hoorde haar keihard tokken in de schuur en toen ik er, als een goede moeder betaamt, opaf rende zag ik ineens een nestje met 8 (!) eitjes liggen.
Ze had gewoon een ander plekje gevonden voor haar eitjes!
Lekker pannenkoeken gebakken vanmorgen met eigen eitjes.
Ik ga nu weer even kijken in de schuur!

hihi :D

Dank je wel :j

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:33

Haha ik schrok me wild toen ik die zijdehoentjes voor het eerst zag: 'Kijk nou! Een kip met...HAREN' :wow:

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:22

Saar88 schreef:
Haha ik schrok me wild toen ik die zijdehoentjes voor het eerst zag: 'Kijk nou! Een kip met...HAREN' :wow:

Nou ja :D

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 12:24

Help, mijn kat jaagt op de kippen.
Kan een kat een kip doden?
Ik zeg wel tegen de kat dat ze stout is als ze op de kippen jaagt, maar dat heeft natuurlijk geen zin :')
De natuur houd je niet tegen.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:33

Een kat kan zeker een kip doden ja. Misschien niet zoals je het denkt, maar als de kat de kip bijt kan ze doodgaan aan infecties.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:33

Freya6 schreef:
Help, mijn kat jaagt op de kippen.
Kan een kat een kip doden?
Ik zeg wel tegen de kat dat ze stout is als ze op de kippen jaagt, maar dat heeft natuurlijk geen zin :')
De natuur houd je niet tegen.

Vast wel, of op zijn minst een hartaanval veroorzaken.

Pina22
Berichten: 472
Geregistreerd: 20-12-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 12:50

Oeps... Wij willen dus een kitten nemen... Maar dat gaat wel lukken toch? Om hem/haar van jongs af aan aan de kippen te laten wennen, denken jullie dat ze dan toch nog gaat jagen?

Ik weet er dus verder niets van... Alleen dat er nog maar 1 kat de tuin in durft te komen := :wave:
IK weet niet of de kat de kippen echt 'aanvalt' of gewoon een beetje kijkt en er soms naartoe rent? Een keer hebben wij de kippen heel erg bang en verstopt gevonden, achterna gezeten door een kat terwijl we weg waren. Er is verder niets gebeurd, maar we doen voortaan we de kippen in de ren als we weg zijn.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:05

Toen ik de eerste keer mijn kippen los liet ben ik klaar gaan zitten met de tuinslang, er naar kijken was spuiten. Geen van onze katten kijken er nog naar.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 13:10

oh dat met die tuinslang ga ik proberen! De kippen 'bijten' nu nog wel van zich af en de kat vind het vooral leuk om ze achterna te jagen.
Maar het lijkt me toch niet fijn om er eentje gewond aan te treffen op den duur.
Tuinslang erop dus :)

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:23

kohtje schreef:
Toen ik de eerste keer mijn kippen los liet ben ik klaar gaan zitten met de tuinslang, er naar kijken was spuiten. Geen van onze katten kijken er nog naar.

Slim :j

Pina22
Berichten: 472
Geregistreerd: 20-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:27

kohtje schreef:
Toen ik de eerste keer mijn kippen los liet ben ik klaar gaan zitten met de tuinslang, er naar kijken was spuiten. Geen van onze katten kijken er nog naar.


Slim idee! Bedankt, gaan wij dan ook proberen denk ik :) Al wil ik liever dat ze 'vriendjes' worden, dus misschien proberen we het eerst even op de softe manier :+ met een kitten is het ook anders dan met een volwassen kat, of niet?

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 13:35

Ik denk dat een kitten eerder bang is voor de kippen dan andersom.
De kat van mij is zowiezo een enorme jager, komt dagelijks met een mol of muis of vogel thuis.
Ze vind zichzelf nogal wat dat ze nu de kippen probeert.

Pina22
Berichten: 472
Geregistreerd: 20-12-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:39

Haha, ja, daar dacht ik ook aan... Dus we gaan gewoon proberen om ze rustig aan elkaar te laten wennen :)

En anders...

De tuinslang erop :Y) (Of ik het nou op de kippen doe of op de kat :P)

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:49

Bij ons hebben de katten een heilig respect voor de kippen. Als de heren in de buurt mogen komen, geven ze hele onderdanige kopjes zelfs :=
Maar dit zijn inderdaad katten die zijn opgegroeid bij de kippen. Een kuikentje grijpen ze wel trouwens.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:44

Mijn katten gaan wel achter de kippen aan, maar onze kippen zijn best mans :P Ze maken zich helemaal bol in de veren en gaan dan achter de katten aan!!! Dus de katten zetten het dan op een lopen, ze zullen hier geen kippen doden, kuikens misschien maar de kippen zijn wel veilig!

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:36

Hoe doen jullie dat? Ik heb een broedse kip en die ik eigenlijk wil verplaatsen naar een rustige veilige plaats. Maar dan gaan ze helemaal in de paniek en willen niets meer met de eieren.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 12:38

Hoi Kohtje,
Sorry daar heb ik geen ervaring mee, misschien iemand anders?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:48

Mijn katten en kippen heb ik aan elkaar laten wennen, en toen de kippen de tuin eenmaal als hun territorium zagen, renden de katten juist voor de kippen weg. De kippen weken niet voor de katten, dus was er ook geen sprake van achteraan jagen. Ik had wel vrij grote hoenders, dat scheelt misschien ook. Ik durfde geen krieltjes te nemen omdat ik bang was dat de katten erop af zouden gaan.

Helaas heb ik de hoenders afgelopen zaterdag weg moeten doen... ze maakten teveel herrie voor in een rijtjes huis tuin...

Nu ben ik toch ernstig aan het denken over krieltjes, omdat mijn katten nu het concept 'kip' wel kennen.

Ik moet wel op zoek naar héle rustige kippen....

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:49

kohtje schreef:
Hoe doen jullie dat? Ik heb een broedse kip en die ik eigenlijk wil verplaatsen naar een rustige veilige plaats. Maar dan gaan ze helemaal in de paniek en willen niets meer met de eieren.


Ik weet dat sommige mensen gewoon het hele nest/legnest oppakken en verplaatsen. Je zou een volgende keer kunnen proberen of ze ergens in gaat broeden (kistje ofzo?) en dan kistje met kip en al verplaatsen in het donker.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:51

ze zit in een kistje met deksel . Ik heb haar overgezet naar een konijnenhok zodat de andere er niet bij kunnen.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:00

Gewoon overzetten. Eerste dag nep eieren eronder leggen en als ze goed op de eieren gaat zitten ze verwisselen.
De meeste kippen raken in paniek, maar als ze echt goed broeds zijn gaan ze gewoon op de eieren broeden.

Heb hier ook weer 3 zijdehoenders op eieren gezet. Eerste volle paniek, maar na een dagje zaten ze allemaal tevreden op de eieren.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:05

Ok dus even doorzetten :D

Pina22
Berichten: 472
Geregistreerd: 20-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:17

Misschien kunnen we een 'centraal kippentopic' maken? Mag & kan dat zomaar? Want opeens blijkt dat veel meer mensen dan ik dacht kippen hebben op bokt :P

Maarja, waarschijnlijk ben ik de enige die dat leuk lijkt :+

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:21

Er zijn inderdaad al heel veel kippentopics.. en terecht want ze zijn ook ZO leuk met die eigenwijze bijdehandte gezichtjes.