Beginnen met kippen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 15:40

Hier even een vraagje. Onze zijdehoender kuikens zijn nu 7 weken oud. Wanneer zouden jullie de kuikens nar buiten doen? Overdag bij mooi weer zijn ze al soms buiten, maar niet iedere dag en heemaal niet 's nachts. Ik heb gelezen dat ze met 7 weken nog 20 graden nodig hebben. Maar rustig aan maken ze zo een zooitje in hun stalletje in de kamer en ze hebben rustig aan ook gewoon mee ruimte nodig:+ maar 14 graden 's nachts vind ik nog te koud.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 18:36

DinkyOmie schreef:
idinn schreef:
Misschien vinden ze het te krap? Het lijkt niet super groot. Is de zitstok erin fijn? Passen ze er goed op en hoe is de diameter?


tja, ben er bang voor :(. Ze passen er toch gemakkelijk in met zijn 3e.
De trap heb ik al iets ondergelegd zodat hij minder stijl is geworden...

Als ik naar de kip onder het hok kijk, dan is het voor 3 stuks wel erg klein inderdaad. Dan snap ik wel dat ze er niet in willen en zeker niet met dit warme weer. Die van mij zitten in de winter nog wel dicht bij elkaar, maar nu zitten ze zo ver mogelijk bij elkaar vandaan (om precies te zijn zo'n 3 meter uit elkaar, ieder aan een uiteinde van de balk).

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 18:37

Veriye schreef:
Hier even een vraagje. Onze zijdehoender kuikens zijn nu 7 weken oud. Wanneer zouden jullie de kuikens nar buiten doen? Overdag bij mooi weer zijn ze al soms buiten, maar niet iedere dag en heemaal niet 's nachts. Ik heb gelezen dat ze met 7 weken nog 20 graden nodig hebben. Maar rustig aan maken ze zo een zooitje in hun stalletje in de kamer en ze hebben rustig aan ook gewoon mee ruimte nodig:+ maar 14 graden 's nachts vind ik nog te koud.

Kippen houden meer van kou dan van warmte. Met deze temperaturen kunnen ze makkelijk naar buiten. Ik hoop alleen wel dat je een ren hebt, want die kleintjes zijn super prooien voor de roofdieren.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 18:53

Ja zeker! Zelfs met dak, heb geezen dat zijdehoenders niet zo van regen houden. En omdat wij zelf ook honden en katten hebben wil ik ze zowieso als wij er niet zijn in de ren houden.

Ik denk dat wij het gewoon proberen en voor wij gaan slapen even gaan kijken. Dan kunnen wij ze nog altijd weer binnen halen, als ze helemaal op elkaar gepropt slapen

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 21:12

Ah, top!
Meestal kiezen ze zelf waar ze dan willen zijn. Als je het nachthok toegankelijk houdt, dan kun je het luikje rustig openlaten.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:41

Het ging hartstikke goed. Wij hebben ze gisteren avond vanuit binnen in de nachthok geplaats waar ze netjes naast elkaar hebben geslapen. Vanmorgen hok open gedaan, zodat ze in de ren konden en nieuwsgierig als ze zijn duurde het niet lang tot ze voor hun ontbijt naar buiten kwamen :)

Hebben jullie trouwens water/voer in de nachthok?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:26

Ik heb een inmiddels muis/rat proof ren met nachthok er in, water en legkorrel is onbeperkt beschikbaar. Overdag voer ik bij met restjes groenteafval, onkruid, geweekt graan en meelwormen. Maar als dat een keer een dagje niet kan is het dus geen probleem.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 11:13

Ik heb heen water en voer in het nachthok, blijft het lekker fris, alles krijgen ze buiten.
Heb altijd een voersilo hangen zodat ze altijd eten hebben, nog een kleine silo met grit en de watertoren op een steen tegen het vol schrobbelen

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 12:08

Tinkermuts. Dat hebben wij dus nu ook. Een voertoren en een watertoren. Nachthok is in de ren, en omdat wij in een woonwijk wonen waar ik niet verwacht een vos aan te treffen had ik al in gedachten om de deur naar de nachthok gewoon open te laten.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 07:11

Veriye schreef:
Het ging hartstikke goed. Wij hebben ze gisteren avond vanuit binnen in de nachthok geplaats waar ze netjes naast elkaar hebben geslapen. Vanmorgen hok open gedaan, zodat ze in de ren konden en nieuwsgierig als ze zijn duurde het niet lang tot ze voor hun ontbijt naar buiten kwamen :)

Hebben jullie trouwens water/voer in de nachthok?

Ja, ik heb beide in stal staan. Mocht het gedurende dag slecht weer worden (of te warm voor ze om buiten te zijn), dan kunnen ze naar eigen keuze te allen tijde binnen blijven en toch in hun eten en drinken voorzien. Ook zijn ze nogal vroeg in de ochtend in de weer, dus tot ik het luik open zet kunnen ze dan toch eten en drinken tot ze naar buiten kunnen.

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 07:56

Ik zet die kleintje buiten zodra ze echt goed in de veren zitten en als het weer goed is dus zonder koude nachten.

Ik had 3 weken geleden dode hen en nu weer een dood in de ren.
Gisteren alles op stok en in het nachthok en nu lag ze dood. Balen maar je weet het soms toch niet hoe het kan.
Beide waren vrolijke gezonde kipjes.

Ze mogen nu ook weer buiten de ren op het gras.

Zijn gelukkig bijna geen roofvogels en kraaien meer die hun nesten verdedigen dus gelukkig kan het weer.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:36

Wij hadden gisteren nacht 15 graden en ze lagen nog buiten toen wij naar bed gingen, heb ze dus even opgepakt en het hok ingezet en ze voelden alle 5 netjes warm. Ze lagen ook naast elkaar en niet op elkaar, dus volgens mij gaat het wel goed.

ik denk ik ga tenminste een watertoren in de hok hangen. Dan hebben ze altijd beschikking over water en als ze echt een dagje binnen blijven kan ik altijd nog voer binnen zetten.

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 08:59

Goed dat je ze even geholpen heb. Doe ik in het begin ook altijd dan weten ze vanzelf dat als het tijd is dat ze naar binnen moeten


Heb ik ook hoor.
Water en drinken binnen en buiten.
Vaak maken ze de drinkbak buiten zo vies met aarde dus ook een schone binnen.

Anoniem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:17

Hier drinkemmer buiten en voertoren binnen. Maar ze kunnen altijd in/uit lopen. En de ren is grotendeels overdekt.

Kinke

Berichten: 20529
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 09:50

Veriye schreef:
Tinkermuts. Dat hebben wij dus nu ook. Een voertoren en een watertoren. Nachthok is in de ren, en omdat wij in een woonwijk wonen waar ik niet verwacht een vos aan te treffen had ik al in gedachten om de deur naar de nachthok gewoon open te laten.


Niet doen, hok dicht doen 's nachts. Behalve dat vossen ook in woonwijken komen zijn er ook nog genoeg andere rovers te vinden zoals marterachtigen.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 10:48

Kinke schreef:
Veriye schreef:

Niet doen, hok dicht doen 's nachts. Behalve dat vossen ook in woonwijken komen zijn er ook nog genoeg andere rovers te vinden zoals marterachtigen.


Ja, dat bedacht ik mij ook. Gisteren heb ik ze dus ook het nachthok in gedaan en deur dicht.

@Mando: was ook pas de eerste dag waar ze echt buiten bleven dus ze moeten het nog wel even leren en dan help ik gewoon een handje :)

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:12

Water heb ik binnen en buiten staan. Het voer voor de kippen staat binnen want anders eten de eenden het op. En de eenden passen niet door de opening naar het binnenhok. (zijn hele grote dikke pekingeenden).
de kuikens zijn vandaag voor het eerst naar buiten gegaan. ze worden over een paar dagen 10 weken. Gaat gelukkig goed met de volwassen kippen. heb ze nog helemaal niet moeilijk zien doen naar de kuikens toe. Alleen zullen de volwassen kippen wel balen dat ze nu niet buiten de ren kunnen.
Een van de kippen is broeds en zit nu op twee eenden eieren. Ik ben benieuwd of dat ergens toe gaat leiden. Het vrouwtjes eend is zelf ook aan het 'broeden' maar neemt het niet zo nauw. Gaat alleen op haar eieren zitten als het haar uitkomt. Dat gaat dus in ieder geval niets worden.

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:05

De buurman heeft mijn haantje vandaag meegenomen! Hij heeft de jongste meegenomen, want die was het brutaalst van de drie hanen. Buurman zei dat zijn hennetjes ook behoorlijk brutaal zijn, dus een onderdanig ventje zoals mijn andere jonge haan had daar waarschijnlijk niet lekker tussen gelopen :')

Ben benieuwd hoe het gaat! Heeft mijn ventje toch mooi een clubje van 6 dames helemaal voor hem alleen bij de buurman :j

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:10

Hoe zien jullie hokken eruit? Zelfgebouwd, gekocht, grootte, materiaal? Ik ben me aan het verdiepen en ben wel nieuwsgierig :)

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:24

Century schreef:
Hoe zien jullie hokken eruit? Zelfgebouwd, gekocht, grootte, materiaal? Ik ben me aan het verdiepen en ben wel nieuwsgierig :)



Afbeelding

Afbeelding

Dit is de mijne. Via Marktplaats gekocht, toen was ie groen, bizar vies en hij bleek helaas te stikken van de bloedluizen. Achteraf denk ik dat ie daarom ook weg is gegaan :=

Maar goed, het had allemaal geen haast, het duurde toch nog een half jaar voordat er kippen in kwamen dus ik heb hem helemaal opgeknapt. Het is een oerdegelijk ding verder, zwaar hout. Geen ren eraan vast, we hebben een vrij smalle tuin dus over de breedte een hek geplaatst zodat ze de achterste 80m2 tuin voor zichzelf hebben.

Onder het hok hangt een waterfles en bakjes met grit en kiezel, naast het hok onder het legnest een trapbak met voer.

mysa

Berichten: 10483
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:35

Kippen ontsnapt, te grazen genomen door de honden maar voornamelijk verenverlies. Eentje is nog zoek, zou hij tegen de schemering te voorschijn komen?

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 19:26

Wij hebben een stenen mini huisje voor de kippen als nachthok. Ik kan er dus gewoon rechtop in lopen en is redelijk groot. Aan de ene zijde is een rij nestkastjes en boven op de nestkastjes kunnen ze zitten. Aan de andere kant is een stok voor al ze op stok willen. Op dit moment is aan de achterzijde in het hok (waar overigens wel nog een groot raam inzit) de ruimte voor de kuikens. Dat is een paar vierkante meters. Ze kunnen nu overigens gewoon ook naar de voorkant komen en naar buiten gaan.
De ren is schat ik zo'n 5,5 bij 4 meter. Tot voor kort stond die echt altijd open maar op dit moment blijft die ivm de veiligheid van de kuikens voorlopig dicht.
De kuikens doen het heel goed.
msya grote kans dat de kip vanavond toch zijn hok weer opzoekt. Hopelijk geen echte schade bij de kippen.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 19:29

Century schreef:
Hoe zien jullie hokken eruit? Zelfgebouwd, gekocht, grootte, materiaal? Ik ben me aan het verdiepen en ben wel nieuwsgierig :)

Bij ons hebben ze een open ruimte van 12 m2 (deel van de stal), met een luik naar de buitenren van 30 m2 (alleen voor de winter) en een weiland van 600 m2 voor de rest van het jaar. Alle hanen zijn weg, dus nu hebben we alleen nog twee hennen. Ik hoop dat er weer eentje broeds gaat worden, dan kan ik weer broedeieren eronder leggen. Ik hoop tenslotte toch een keer op een of meer hennen, aangezien deze twee dames op leeftijd beginnen te raken.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:48

Wij hebben een kinderspeelhuisje totaal omgebouwd en de kippen hebben ruim 40m2 ren met daarin een oude beukhaag. Eten, water en bakje voor grit en eierschalen is buiten.
Afbeelding
Afbeelding

mysa

Berichten: 10483
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:00

Kip gevonden, zit weer in hok. Echte schade bij geen van drieën gezien maar nog niet heel goed onderzocht.