Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:32

Met die konijnenkooi moet je wel uitkijken dat de afstand tussen de tralies niet te groot is!

Hier wordt Muis ook flink bijgevoerd idd. Die is nu 2 jaar en 5/6 maanden en begint wel echt oud te worden. Brokjes eet ie eigenlijk niet zo heel veel meer. Hij krijgt nu een papje van kattenmelk, babyvoeding en brinta en dat gaat er nog vrij goed in. Heb geprobeerd de brokjes er in kleine geweekte stukjes doorheen te doen maar daar eet ie mooi omheen :+ Maar heb ook daily essentials en calcivet van DrS door het water heen zitten dus qua vitaminen en mineralen krijgt ie ook nog wel genoeg binnen. Heb de kooi voor m'n opa's nu ook zo goed als gelijkvloers dat ie in ieder geval niet meer kan vallen ofzo. Frummel z'n broertje is daarentegen nog steeds zo fit als een ritten :+ Klimt en doet ook nog steeds, prima op gewicht. Laat hem ook elke dag nog spelen met Nox (1jr) zodat die nog wel z'n energie kwijt kan. Hij is wel een stuk liever en rustiger geworden naar Frum toe, zo lief om te zien :(:) Maar zolang hij geen pijn heeft en nog lekker z'n papje eet en goed drinkt laat ik het zo. Het is best een stresskip dus dierenarts wil ik hem ook niet aandoen zolang z'n gewicht nog oké blijft. Ik teken ervoor dat ze allemaal zo oud mogen worden, tot nu toe nog niks geen tumoren of andere kwaaltjes bij alle vier! :)

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:16

Dank jullie wel voor de antwoorden. Nova voer ik ook babypap en andere papsoorten bij, prakgroenten en fruit. Waarom zij niet goed eten kan is voor mij ook een raadsel.. maar goed, ze moet eerst maar meer aankomen. Ik geef haar twee keer per dag extra eten, maar ik wil kijken of ik een derde keer bij kan voeren. Zijn is nog maar ca. 320 gram. Ze was 550. Van gewicht wel stabiel maar beetje meer is wel goed voor haar. Ik ga kijken bij de dierenwinkel naar een kooi, dan kunnen de oudjes daarin en iedere dag met de kleinen eruit wanneer ze willen. Wel jammer want ze liggen graag samen. Ik kijk nog of ik de grote kooi veranderen kan, dan maak ik die eerst maar voor de helft kleiner, dat ik extra etagen heb. Zoveel om te doen... Ratten geven zoveel werk.. maar ik doe dat met liefde, ik hou zoveel van mijn meisjes :D <3

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:08

1 van mijn ratten dames is al een paar dagen flink aan het niezen, en nu ze had ineens iets bij haar neusje zitten wat wel leek alsof ze een bloedneus had gehad :=
Ik wilde een foto maken en met dat ik de camera klaar had was haar neusje weer schoon :?

Weet iemand van jullie wat dit kan zijn en wat ik eraan kan doen? Ik was bang dat ze het misschien koud heeft, maar ze liggen elke dag samen eigenlijk zo goed als de hele dag wel in hun inkruiphangmatje. Die heb ik gemaakt compleet van fleece (een oude fleecedeken). Ze hebben ook wat kleine vierkante lapjes fleece voor in hun huisje, maar dat hebben ze er zelf doelbewust uitgehaald en iedere keer als ik iets anders in het huisje probeer te doen om een nestje te maken halen ze het er ook weer uit. Mijn andere ratje heeft helemaal nergens last van. Ze kijkt verder wel gezond, haar oogjes zijn gewoon helemaal open, ze eet en drinkt goed, ze is actief en speelt veel met het andere ratje. Dus buiten het niezen en haar neusje is er eigenlijk niks aan haar te merken

Edit: foto hangmatje:
Afbeelding
Ze liggen er altijd in

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:32

Klinkt als porfyrine :) Is normaal als ze wat verkouden zijn. Ze hebben toch gevoelige luchtwegen. Wat heb je als bodembedekking? Zou het even goed in de gaten houden!

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:40

Smee__ schreef:
Klinkt als porfyrine :) Is normaal als ze wat verkouden zijn. Ze hebben toch gevoelige luchtwegen. Wat heb je als bodembedekking? Zou het even goed in de gaten houden!

Gelukkig! Ik heb beukensnippers als bodembedekking, las overal dat dat goed is voor ratten dus dat heb ik altijd. Dan hoop ik dat ze inderdaad alleen wat verkouden is

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:30

Mijn ratjes vonden fleece ook nooit fijn in hun huisjes. Stroken folder papier deden het altijd goed. Gewoon ergens in de kooi leggen en ze slepen het zelf hun huisjes in. Hebben ze ook lekker wat te doen.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:54

Ik hang regelmatig een wcrol op in het hok :)) Vinden ze fantastisch, zelf stukjes eraf scheuren en er een nestje mee maken.

Vinden jullie het trouwens ook zo sneu om die nestjes weg te gooien met het schoonmaken van de kooi? :') Het zijn af en toe echt hele kunstwerken!

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:05

Als ik de geur ruik van die nestjes heb ik daar niet zo heel veel moeite mee :')

soesita

Berichten: 5173
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:38

Cabelona schreef:
Als ik de geur ruik van die nestjes heb ik daar niet zo heel veel moeite mee :')


Haha, mijn gedacht! :))

Maar er zijn dus blijkbaar meer ratjes die het niet zo hebben op fleece? De onze hebben het er ook niks mee. Ik vraag me af of ze er misschien statisch geladen door geraken. :=

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:03

Mijn ratjes lijken helemaal niks fijn te vinden in hun huisjes :') _O-
Ze hebben 1 hoekje in hun kooi, waar ze om een of andere duistere reden hun voer verzamelen. Als ik een keer een snack in de kooi doe, leggen ze het daar neer, maar ook hun brokjes uit het voerbakje leggen ze in dat hoekje. En nou ja, alles wat ik probeer ze als nestje aan te smeren gaat ook die hoek in :evaw:
Ik heb ook echt al van alles geprobeerd, maar alles gaat die hoek in

soesita

Berichten: 5173
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:09

Eigenzinnige beestjes zijn het! _O-

Hier ook, hoor: fleece-hangmatjes, huisjes, lapjes of papier om een nest mee te bouwen... allemaal verschrikkelijk oninteressant. Geef ze een kaal plastieken mandje met harde bodem of een kartonnen doosje (waarvan de bodem meteen volgepiest wordt :r ) en ze zijn helemaal tevreden. :roll:

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:15

Die van mij verzamelen wel het voer in het huisje. Maar de ene legt het gelijk in het huisje en de ander in het toilet tussen de drollen. Verder zijn het nette beestjes hoor :o

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 14:30

Ohja fleece hangmatjes worden hier wel goed gebruikt.. Om in stukken te scheuren en als nestmateriaal te gebruiken :+ Dus dat koop ik ook niet meer voor ze, dure bedoeling _O-

Voer wordt hier ook in de hoekjes verstopt ja :))

soesita

Berichten: 5173
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:33

Dat voer verstoppen doen de onze nauwelijks. De vorige bende dan weer wel; dat waren net hamsters. :P

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:57

Ik heb die van mij eindelijk tevreden met hun hangmatje, maar dat is het dan ook wel _O-
Al het andere waar ik ze blij mee probeer te maken hebben ze zo kapot -O- :')

En met dat voer verstoppen, ze hebben echt binnen een dag hun voerbakje (wat ik tot de nok volgooi) helemaal leeg. Dan erachter komen of ze hun voer nou ook echt óp hebben, of gewoon verstopt :roll: _O-

Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:04

Mijne verstoppen het voer heeeeel veel! Ik dacht eerst dat ze enorm veel aten, maar ze verstoppen volgens mij de helft ofzo haha.

Ik heb wel een probleem: mijn katten zijn er achter gekomen dat het makkelijk is om op de rattenkooi te springen. De kooi is niet sterk genoeg om ze te houden en daarnaast is het vervelend voor de ratjes, die worden er angstig van en defensief.

Weet iemand hoe ik dit zou kunnen oplossen? Of hoe ik de kooi kan versterken? De ratjes zijn al aan de oude kant en ik wil ze nog even een rustig en goede paar maanden kunnen bieden, anders is het niet eerlijk voor ze

Ze springen zegmaar vanaf de kast op de kooi (die ook op de kast staat), de kooi is 80 cm hoog.

Ik heb al geprobeerd iets op de kooi te zetten zodat ze er niet makkelijk omheen kunnen, maar dat heeft niet geholpen

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:18

De kooi ergens neerzetten waar de katten niet komen? Nu ze dat eenmaal doorhebben is het een leuk spelletje natuurlijk :=

Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:40

Ik heb dan alleen de slaapkamer, daar is het (bijna) altijd donker, want er komt nooit zon, en ik ben daar alleen als ik slaap dus dat zou ik ook zielig vinden :/

Ik heb verder echt geen idee wat ik zou kunnen doen, ben een beetje radeloos

Macs

Berichten: 7644
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:16

Een dikke houten plaat erop?

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:25

Kast ergens anders neer zetten?

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 22:56

Ik geef de ratjes veel papier en doosjes, het scheuren vinden ze leuk en om er een nestje mee te maken!

Macs

Berichten: 7644
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:13

Beertje heeft vermoedelijk een vergroot hart, waardoor er wat vocht bij zn longetjes zit. Hij krijgt nu vochtafdrijvers.
Er was een assistent dierenarts bij die eerst een voorste luchtweginfectie vermoedde, omdat hij in de longen niets hoorde.
Blij dat de dierenarts hem nog ff goed onderzocht. Ik wist zelf al dat dat het niet was, anders was hij na 3 weken pruttelen al doodziek geweest.
Hij krijgt nu furosemide om vocht af te drijven.

Papier en doosjes zijn hier ook favoriet. Laatst een doosje in de kooi maar weggehaald. Daar pastte ze natuurlijk nét met zn drieën in, maar de bodem was er al uit gesleten en hij rook een beetje :+
De iglo staat er een beetje voor de vorm bij.. doosjes (het liefst zo vies en versleten mogelijk) zijn echt de beste slaapplekken!

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:41

@Macs, ik hoop dat het snel beter wordt!

Hier heb ik geprobeerd mijn ratten dames een doosje te geven, aangezien jullie dus zeiden dat jullie ratjes ze leuk vinden. Ik heb het al gemerkt hier, met name Noodle voelt zich geroepen om dat ding door de kooi te slepen :')
Madam heeft de zijkanten al kapot getrokken, het is geen doosje meer maar gewoon een stuk karton, en dat sleept ze dan de hele kooi door. Terwijl ik dit typ is ze aan het proberen het hun huisje in te slepen :roll: :')
Chumley vindt het eigenlijk niet zo interessant. Ze heeft hem even grondig bekeken toen ik ‘m net neerzette, maar verder heeft ze niet zo’n interesse eigenlijk _O-

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 19:46

Muis is dood :( Toen ik vanochtend wegging nog niks aan de hand en kom net thuis en hij bleef wel heel stil in z'n huisje liggen, Frummel zat wat beduusd in de hoek. Zat er ook wel aan te komen maar het blijft ruk.. Muis was echt m'n maatje <3

Macs

Berichten: 7644
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:17

Ooh jee super vervelend :( sterkte!! Een mooie leeftijd heeft Muis bereikt, maar nog steeds erg treurig..

E_J, die doosjes gaan idd alle kanten op. Leuk gezicht is dat he :)
Ik hoop ook dat het snel beter wordt, hij is nu echt flink aan het reutelen.. ben zo bang dat de medicatie misschien niets doet..