Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:11

J0anieke schreef:
Schattig!!

Is er ergens een bestand over het koppelen van ratten? Of heeft iemand tips?
Mocht ik aan ratjes beginnen wil ik uiteindelijk een groep van 5 mannen. Waarschijnlijk neem ik er alleen eerst 3 en later 2 erbij. :D


1. Groepen in verschillende kooien in verschillende ruimtes laten wennen aan de nieuwe indrukken.
2. Laten kennismaken op neutraal terrein, bijvoorbeeld in een badkuip, zonder inrichting. (Minstens een uur)
3. Als dat goed gaat: alle ratten samen in een zo klein mogelijke kooi met zo min mogelijk inrichting. Géén huisjes, hangmatjes e.d. (Minstens 24 uur)
4. Alle ratten samen in de definitieve kooi zonder inrichting. Indien de kooi deelbaar is: eerst zo klein mogelijke ruimte. Geen inrichting. (Minstens 24 uur)
5. Zoetjes aan de kooi inrichten. Overal voor minstens 2 uitgangen en vluchtwegen zorgen.

Als er iets mis gaat: een stap terug doen. Niet zonder toezicht alleen laten uiteraard.
Ratjes koppelen gaat over het algemeen goed omdat het erg sociale dieren zijn. Het kan er soms voor het oog wel hevig aan toe gaan (achtervolgen, piepen,...) maar zolang er geen bloed aan te pas komt is alles OK en moet je ze zoveel mogelijk laten doen.

AlwaysH

Berichten: 11285
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:49

@Eloya, wat een snoepjes!

@J0anieke, zodat je verschillende leeftijden hebt? Of?
Handige info @soesita, je leest veel over drie methoden op internet.

Eergisteren een mooie kooi opgehaald, gisteren nog wel schoongemaakt want diegene voor mij had hem nooit uit elkaar gehaald waardoor er allemaal hennep tussen de profielen zat en dat wilde ik er uiteraard niet hebben!

Afbeelding

Was ook al een beetje met de inrichting bezig. Hangmatten ed komen ook binnenkort!
Zoek nog een grijs ferplast plateau of twee blauwe savic plateaus!

Afbeelding

Ben er nog niet achter wat ik op de bodem wil doen. Greenmile lijkt me tot nu toe het beste maar ik ben zelf niet zo’n fan van karton.
Wat gebruiken jullie?

J0anieke

Berichten: 4933
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:58

Ja, onder andere! Ook dat ik niet meteen een te grote groep heb, zeker gezien ik nog nooit ratten heb gehad. Misschien vind ik uiteindelijk 3 ook wel genoeg. :D

Dank Soesita voor de uitgebreide beschrijving! Heel duidelijk :)

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:09

Mooie kooi! Waarom ben je geen fan van karton? Bij ratten schijnt het wel een van de betere bodembedekkingen te zijn. Je kan eventueel ook Back2Nature gebruiken voor op de bodem, dat zie ik ook nog wel eens gebeuren. Sommige mensen leggen ook alleen fleece neer, maar persoonlijk zou ik wel wat 'natuurlijkers' neerleggen. Tussen kartonsnippers kan je bijvoorbeeld het voer strooien waardoor ze zelf moeten zoeken :)

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:14

Ik heb idd back2nature liggen en vind het heel fijn spul! Het is lekker zacht en neemt goed vieze geurtjes op.

Eloya

Berichten: 5204
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 16:52

Ik ben al 7 jaar fan van karton bedding. Begonnen met ecobed vierkantjes maar vind reepjes fijner voor ze..als ik veel oudjes heb gebruik ik finacard dit is wat zachter en haakt iets meer in elkaar zodat ze zich makkelijk kunnen voortbewegen. En anders greenmile. Greenmile is iets beter te verkrijgen dan finacard.

Verder b2n in dr wctjes.

AlwaysH

Berichten: 11285
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 17:48

Smee__ schreef:
Ik heb idd back2nature liggen en vind het heel fijn spul! Het is lekker zacht en neemt goed vieze geurtjes op.


Dat wil ik in de toiletjes doen dus lijkt me niet handig als ik dit ook op de bodem leg?

Fincard ken ik nog niet maar dat is dus karton in een andere vorm?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48568
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:10

Finacard is kartonsliertjes, maar dan zachter voor de pootjes. Wij gebruiken het al jaren :) overigens is het prima te verkrijgen bij http://www.pets-dream.nl. ... erg fijne en betrouwbare zaak :)

AlwaysH

Berichten: 11285
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:37

Ooh, bedankt voor de link! Zie gelijk petrol kleurige spulletjes! :D

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:20

Even jullie mening gevraagd. Over een paar weekjes kan ik twee rittens ophalen van een opvang en een paar weekjes later twee rittens van een rattery. Aangezien ze nog jong zijn en ik in het weekend vaak naar huis ga wil ik een tijdelijke (kleinere) kooi op mijn kamer bij mijn ouders thuis zetten. Zou de Ferplast Furat hier groot genoeg voor zijn? Ik weet dat deze te klein is voor 4 ratjes, maar ook als het voor 1 of 2 dagen is?

Cabelona

Berichten: 1702
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 14:00


soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:21

Cabelona schreef:
Je bedoelt deze: https://petsplace.nl/ferplast-frettenko ... 0-pps.html

Mits goed ingericht kan dit best voor een paar daagjes.


Oh-oh! Als het deze is vind ik hem toch wel heel erg klein voor regelmatig een weekend met 4 ratjes, hoor. :o Ik weet natuurlijk niet hoe vaak ze er dan uit mogen maar als ik zie hoeveel plaats de 5 heren hier in beslag nemen geloof ik nooit dat dat op regelmatige basis goed zou komen in zo'n klein kooitje.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 15:58

Daar was ik inderdaad ook al bang voor! Dan denk ik toch maar een extra Jenny aanschaffen.
Ik weet ook niet hoe vaak ik ze dan zou meenemen, maar de eigenaresse van de opvang had me geadviseerd ze in ieder geval mee te nemen als ze nog jong/puberend zijn aangezien er dan wel wat meer toezicht nodig is. Als ze wat ouder zijn zou een weekendje thuis laten af en toe geen probleem zijn.

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:48

Hier laat ik ze gewoon 1/2 dagen thuis hoor :) (buurvrouw voert dan)

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:12

Hoe doen jullie dat hier met oude ratjes op gewicht houden/krijgen? Muis begint wat in te vallen. Zat te denken aan babyvoeding ofzo? :P Maar geen idee hoe dat verder qua voedingswaarde voor ze is. Weet dat ze op hangmatjesenzo porridge oid verkopen maar dan zit je weer met verzendkosten nog meer dan wat 't zelf kost :+

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:36

Babyvoeding is gewoon gepureerd. Fruithapjes zijn vooral suiker. Doe ik alleen in het laatste stadium. Ik kies dan liever voor havermout, gedroogd brood en rijst als extra.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:58

Ja gedroogd/oud brood krijgen ze al, en af en toe wat gekookte pasta ofzo. Heb nu maar brinta en kattenmelk meegenomen, dat schijnt ook wel te helpen lees ik!

Maar ben allang blij dat het enkel z'n gewicht is. Hij is verder nog hartstikke fit en klimt en speelt nog steeds. Ook niks geen tumoren oid gelukkig!

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:39

vanaf welke leeftijd kun je ratjes echt niet meer tam maken?

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:52

Cactusknuf schreef:
vanaf welke leeftijd kun je ratjes echt niet meer tam maken?


Ik weet niet of je daat een leeftijd op moet willen plakken.
Wij hebben in november 5 ratjes uit het asiel gehaald; 4 daarvan toen ruim een jaar oud en eentje van toen 7 maanden. Allemaal nieuwsgierig en niet agressief maar heel schuw. Weinig ervaring met mensen maar ook geen negatieve ervaringen.

Twee van de vijf zijn inmiddels redelijk tam. Lees: laten zich oppakken, strelen, beetje knuffelen en ronddragen (niet zo heel graag maar wel OK), zoeken contact, komen op schoot ook als je je wat beweegt, eten hun snoepjes rustig in je bijzijn. We leren ze nu hun eerste eenvoudige truukjes.

Twee van de vijf toont de laatste 2 weken meer interesse in het vrij rondlopen en ontdekken. Ze komen graag hun snoepjes ophalen en we kunnen ook bij hen met de eerste kunstjes beginnen.
Ze zijn minder schuw geworden maar proberen oppakken en lichamelijk contact zoveel mogelijk te vermijden.

De laatste blijft erg schuw, pakt snoepjes heel voorzichtig aan en rent er dan snel mee weg, heeft weinig interesse in vrij rondlopen en raakt nog snel in paniek als hij opgepakt wordt, bij onverwachte bewegingen of geluiden.

Ze zijn nu allemaal ruim 3 maanden bij ons en ze worden nog steeds allemaal beetje bij beetje tammer.
Kortom: volgens mij is je vraag nier zo te beantwoorden. Het hangt er allemaal van af welk karakter de diertjes hebben, welke en hoeveel ervaringen met mensen ze gehad hebben en wat jij onder "tam"verstaat. Wat is je doel?

Edit: was hun leeftijd vergeten te vermelden. Nu toegevoegd.

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:57

Dat ligt er ook helemaal aan hoeveel tijd en geduld je erin wilt steken en hoe je er mee omgaat.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:51

Ik ga mee met soesita idd, vind dat het vooral met karakter te maken heeft. Frummel en Muis waren 4/5 maanden ofzo toen ik ze kreeg (en heb ze bij een jongen weg die ze in van die lange plastic opbergboxen die je onder een bed kunt rollen had zitten dus dat neigde wel een beetje naar broodfokker achteraf gezien := ) maar allebei ontzettend vriendelijk en nieuwsgierig en kan er echt alles mee. Dobby en Nox heb ik echt vanaf kleine baby's en die zijn nu met iets meer dan een jaar nog steeds vrij schuw. Heb ook nog een korte tijd 2 mannen gehad die al de 2 voorbij waren toen ik ze kreeg en vrij schuw, maar die kwamen uiteindelijk ook gewoon lekker in m'n nek of op schoot slapen.

Maar over het algemeen vind ik ratten sowieso hele vriendelijke en nieuwsgierige beestjes en een stuk makkelijker tam te maken dan bijv een hamster oid :P

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:31

Ik heb de mogelijkheid 2 ratjes over te nemen (zijn beide blauw van kleur <3 ) maar ze zijn al 5/6 maanden oud ze zijn gefokt voor slangenvoer maar ze mogen gratis weg en ik vind ze wel eruuggg leuk, ze leven in een kleine duna bak van 30x30 dus ik wil ze er eigenlijk wel weg hebben maar ik wil gewoon een rat waar ik lekker mee kan knuffelen en die bij mij komen zitten, dus het liefst wel een beetje tam

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:42

Een 30x30 duna is wel heeeel sneu. Als je de mogelijkheid hebt ze een beter huisje te geven met de aandacht en zorg die ze verdienen dan zou ik het zeker doen!
Ik kan me voorstellen dat ze wel wat schuw zijn, maar met heel veel aandacht en vooral veel geduld kan je ze vast wat tammer maken. Ik zou eerst wel veel info opzoeken voordat je ermee begint.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 19:58

Weet niet of het een duna bak is maar het is zo’n ding,
Afbeelding
(Foto van internet)
Ik heb nog een mooie voliere staan en die kan ik wel mooi inrichten, ik denk dat ik het ga doen :) ik denk er wel eerst nog een tijdje over na, het heeft gelukkig geen haast maar het is niet zomaar iets natuurlijk, heb al eens eerder een tweetal ratten gehad en dat was zo gezellig maar ze hebben natuurlijk wel veel aandacht nodig :))

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 10:35

Dat kooitje! _-:( ;( ;( ;(
Heeft die eigenaar nog meer "slangevoer en zitten die echt allemaal zo?!?