Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11285
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:04

Hoi meiden, mag ik me hier melden? IK wil graag even meelezen. Ruime kennis op knaagdieren maar je weet nooit genoeg over een dier voor je er aan begint! :P

Gefeliciteerd @Eloya, ben je een hobbyfokker? :)

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:33

Welkom, AlwaysH. Ga je ook met ratjes starten? Je hebt gelijk: elke diersoort is weer anders en je kan er niet genoeg over weten alvorens er aan te beginnen.
Hier intussen ook al behoorlijk veel ervaring met verschillende soorten knaagdieren: konijnen, cavia's, gerbils, ratjes,... Maar ratjes blijven echt het leukst. <3

AlwaysH

Berichten: 11285
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:03

Ja, ik wil drie ratjes in huis nemen maar wil eerst alle hoeken van de rattenwereld bespeuren! :)
Ik heb eigenlijk met alles persoonlijke en niet-persoonlijke ervaringen. Vooral hamsters, muizen en gerbils. Fok zelf hobbymatig Syrische hamsters.

Maar omdat ratten toch wel een minder natuurlijke inrichting hebben (zijn natuurlijk behoorlijk gedomesticeerd) en andere behoeften wil ik niet te hard van stapel lopen!

J0anieke

Berichten: 4934
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:04

Leuk je hier ook tegen te komen Chantal! :D
Ik zit nu in dezelfde positie als jou denk ik, inmiddels al wel contact gehad met een rattery uit de buurt. Zolang Bilbo de hamster nog van zijn oude dag geniet ga ik er alleen nog niet aan beginnen ivm de bodembedekking en de luchtwegen van ratjes.. :o

AlwaysH

Berichten: 11285
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:05

Gezellig! :D

Scheelt wel dat ik als hamsterfokker natuurlijk al erg in het wereldje zit en veel vrienden heb die zelf ratten hebben of zelf hobbymatig fokken. Maar toch; ik wil gewoon goed beginnen.

Edit;
Ik ga overigens niet fokken met de ratjes hoor! :P Heb naast de hamsters atijd nog een andere knager op mijn kamer! Waren voorheen muisjes en gerbils maar wil graag een wat groter en hechter dier in huis. Dus een groepje ratten lijkt me erg geschikt. Ook omdat ik veel bezig ben op mijn kamer.

Eelmo

Berichten: 2953
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:00

Die minder natuurlijke inrichting ligt naar mijn idee meer aan de fabrikanten van fluoricerende producten dan aan de domesticatie van de ratten :Y)

Onze meisjes zijn bij de DA en worden morgen geopereerd. Joshi om een tumor te verwijderen + sterilisatie, en Koopa wordt preventief ook gesteriliseerd. Ellie zit nu dus alleen, dus ik hoop dat de guppen er snel weer bij mogen.

En dit weekend gaan we kijken bij een opvang voor 2 Franse mannen. Alleen nog even kennismaken en kijken of we een klik hebben :)

J0anieke

Berichten: 4934
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:06

Castratie bedoel je denk ik? Las gister nog dat sterilisatie niet zou werken voor preventie, gezien ze dan enkel de eileiders afbinden en de vatbare organen blijven zitten.

Eelmo

Berichten: 2953
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 09:17

potato, potato. Het leven is al stressvol genoeg zonder de semantics.

Eloya

Berichten: 5204
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:34

Ik ben geen hobbyfokker
Ik ben goed bevriend met Sandra van rattery shi ta in Loenen. Ik heb meestal ook fomgeschikte mannen van haar in huis aangezien zij allergisch is voor mannen ratten. Het nestje groeit ook niet bij mij op. Orinda heeft hier wel 4 weken met haar zusje gelogeerd voor de dekking.

De rittens doen het goed alle 11!
Ze krijgen al wat kleur!
Helaas zijn alle 5 de mannetjes gladhaar.. van de 6 vrouwtjes 4 rex:p dus niet helemaal eerlijk verdeeld maar gezond is het belangrijkste!
Hier 2 dagen oud
Afbeelding

J0anieke

Berichten: 4934
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:36

Nouja, lijkt me niet algeheel onbelangrijk dat ze wel écht castreren, al bedoelen ze dat met sterilisatie, anders heeft het weinig zin voor preventie :+ :=

Eloya

Berichten: 5204
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 11:00

J0anieke schreef:
Nouja, lijkt me niet algeheel onbelangrijk dat ze wel écht castreren, al bedoelen ze dat met sterilisatie, anders heeft het weinig zin voor preventie :+ :=


Ik zie nu dat ik met mijn vermoeide hoofd ook steriliseren had gezegd in mijn vorige bericht maar het is idd castreren! Anders heeft het idd geen nut. De baarmoeder én de eierstokken moeten verwijderd worden voor het beste resultaat

J0anieke

Berichten: 4934
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 12:27

Oh en leuk Eloya! Zie nu je laatste post met de rittens pas.. :o Ik ben van plan om mijn ratten uiteindelijk bij Sandra te halen.

Nu wel weer aan het twijfelen vanwege mijn katten.. Ik wil de ratjes sowieso in de woonkamer, waar de katten dus ook komen. Toch wel een beetje bang dat één van de twee katten de ratten gaat terroriseren...

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:32

Hier gaan katten en ratten al jaren goed samen. De ene kat toont geen interesse en reageert bij contactname door de ratten eerder angstig. De andere kat is 's avonds en 's nachts in een andere ruimte en dan mogen de ratten uit de kooi. Als ze in de kooi zitten intussen ook geen interesse meer.

J0anieke

Berichten: 4934
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:41

Ik lees het inderdaad vaker en zie ook leuke foto's van ratten met katten samen...
De kat waar het in deze kwestie om gaat vindt op dit moment onze hamster zeer interessant. Nu is een hamster natuurlijk wel veel kleiner… De hamster zit in een aquarium, dus die zit nu ook gewoon veilig.
Mijn katten kwamen eerst ook buiten, maar sinds we zijn verhuisd kunnen ze alleen in ons tuintje als we ook thuis zijn, dat is dan ook vooral in en rond de zomermaanden. Ze willen zelfs nog wel eens een muis vangen in de tuin en daarom ben ik denk ik ook een beetje bang dat ze bijvoorbeeld in de staarten van de ratten gaan hangen ofso…

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:45

J0anieke schreef:
Ik lees het inderdaad vaker en zie ook leuke foto's van ratten met katten samen...
De kat waar het in deze kwestie om gaat vindt op dit moment onze hamster zeer interessant. Nu is een hamster natuurlijk wel veel kleiner… De hamster zit in een aquarium, dus die zit nu ook gewoon veilig.
Mijn katten kwamen eerst ook buiten, maar sinds we zijn verhuisd kunnen ze alleen in ons tuintje als we ook thuis zijn, dat is dan ook vooral in en rond de zomermaanden. Ze willen zelfs nog wel eens een muis vangen in de tuin en daarom ben ik denk ik ook een beetje bang dat ze bijvoorbeeld in de staarten van de ratten gaan hangen ofso…


Ja, als de ratten uit de kooi zijn moet je uiteraard oppassen. Dan liever de katten even buitensluiten.

AlwaysH

Berichten: 11285
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 13:55

Hier hetzelfde hoor J0anieke.

Ik ga overigens voor een alu kooi van 100x50x100 kijken. Maar ik wete echt niet welke kooienbouwer het voordeligste is? Iemand een tip?
Mijn hamsterkast is hetzelfde materiaal (betonplex en aluminium) en wil ze dus wel een beetje matchen. :o

Verder woont Lianne van Rattenschatten, zullen mensen die geen lid zijn van Fb groepen niet kennen, hier echt heel dichtbij dus onbeperkte aanbod voor hangmatten ed.
Wil denk ik wel badmatten gebruiken op de bodem met hoektoiletjes met B2N.

Voeding ben ik nog wat op aan het rondkijken, wil graag wel die natuurlijke voeding nemen!

J0anieke

Berichten: 4934
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:00

Ja het is met hamsters gewoon veel makkelijker, omdat die gewoon in een aquarium kunnen... Vind een kooi wel een ander verhaal.

De katten gaan uiteraard in een andere ruimte als de ratten eruit gaan, het gaat me er meer om wat de katten uitvreten als ik zelf niet thuis ben/als ik slaap.

AlwaysH

Berichten: 11285
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:27

(Vannacht was er een dame ontsnapt, was moe geloof ik, kooi niet goed dicht. Liep naast mijn bed in een loopwiel. Gek beest!)

Kan me voorstellen wat je bedoelt, heb wel eens gehad dat een knagertje bij de andere fokker een kras kregen in t gezicht! :o

Eloya

Berichten: 5204
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 14:38

Katten en ratten kan goed gaat, ligt ook beetje aan hoe erg de kat jachtinstinct heeft. ik zou ze sowieso nooit zonder toezicht bij elkaar in de buurt laten. wel kunnen ratten soms erg bang zijn voor katten, maar wanneer ze dit vanaf ritten af aan gewend zijn valt het erg mee. de katten komen er vanzelf wel achter dat ratjes ook door de tralies heen kunnen bijten

qua alu kooi was ik altijd erg tevreden over bonto uit vriezenveen, deze is ook best voordelig
verder heb je voliere bouwer gelderland, top kwaliteit maar ook de prijs hiernaar. dan zijn er nog wel wat maar die weet ik zo niet meer uit mn hoofd. dan kan je beter even opn fb of forum van ratten.nl vragen denk ik. Ik weet wel dat elian van rattery castor net nieuwe alu's heeft laten maken, ik weet alleen niet waar.

qua natuurlijk voer kan ik hangmatjesenzo aanraden! dit is het meest natuurlijke voer, maar moet je wel supplementen bijgeven dan.
zonder supplementen vind ik het voer van petdesign en daarna van knagersnatuurlijk het beste, maar knagersnatuurlijk is nu tijdelijk gesloten volgens mij.

Ratjes vinden trouwens een natuurlijke inrichting ook wel erg leuk! bijvoorbeeld een graafbak met zand, alleen zijn ze ook wel erg verliefd op zachte hangmatjes en luxe leventje :P

AlwaysH

Berichten: 11285
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 16:21

Houden ze van gedroogde plantjes enzovoorts zoals muizen en hamsters? Dat haal ik regelmatig in huis!

Edit; ik ben nu op vandeScheur gestrand en die bevalt mij tot nu toe het beste! Vervoer wordt al 60 euro want zo duur is het om een pallet te versturen... En zij willen een roestvrije metalen onderbak (daar zit dus geen profiel aan de onderkant want die plaat wordt in vorm gedrukt; geen viezigheid tussen de profielen!) gebruiken en dan dezelfde alumnium profielen en gaas die ik al heb bij mijn andere kooien! (en dat is dus een stuk goedkoper dan wanneer ze een uitschuifbare bak maken met veel profielen)

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:55

Mocht iemand interesse in ratjes hebben. Ik moet door privé redenen radicaal minderen met me ratjes.
Ik heb nog wat rittens van 10 weken en wat oudere dames.
Ook nog science selective voer.

Voor meer info graag pb.
Bezichtigen in roosendaal

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:09

Mijn vorige huisgenoot had een kat en dat ging altijd prima. Scheelde waarschijnlijk wel dat mijn ratten al wat groter waren en de kat met 8 weken bij ons in huis was. Die was maar net iets groter dan m'n ratten en vond ze doodeng :+ En heb Frummel wel eens meegenomen naar een vriendin die ook een kat (grote, volwassen kater) heeft, die was er ook bang voor _O-

Eloya

Berichten: 5204
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 00:34

De kleintjes groeien als kool en krijgen kleur! vind het ook wel leuk om te zien hoe hard ze veranderen, ik zie echt al verschil tussen dag 4 en 5. bij de meisjes is 1 héél klein meisje, ze weegt 50% minder als haar brusjes, maar het is een vechtertje. maar ze kan nog alle duimen gebruiken. heeft wel grote melkbuik telkens.

Dag 4 allemaal
Afbeelding

Dag 4 ventjes
Afbeelding

Dag 5 allemaal (op kleur gesorteerd :P, de meest rechtste zijn waarschijnlijk jappanner)
Afbeelding

Dag 5 ventjes
Afbeelding

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:40

Gossie die snuitjes, echt te lief <3

Ik heb inmiddels een reservering staan bij een rattery! De ratjes zijn net 1,5 week oud dus ik moet nog even geduld hebben, maar ik kan niet wachten. Ook al contact met een opvang met wat nestjes aangezien ik graag een wat groter groepje wil, dus waarschijnlijk kan ik rond die tijd ook daar kleintjes ophalen :D

J0anieke

Berichten: 4934
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:43

Schattig!!

Is er ergens een bestand over het koppelen van ratten? Of heeft iemand tips?
Mocht ik aan ratjes beginnen wil ik uiteindelijk een groep van 5 mannen. Waarschijnlijk neem ik er alleen eerst 3 en later 2 erbij. :D