[VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:24

Was natuurlijk te verwachten, maar wel heel erg jammer!

Ik ben ook wel benieuwd hoe ver de ontwikkeling is gegaan en op welk punt het misgegaan is. :)

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 13:32

Ik laat ze nog even liggen. Eén ei heeft namelijk wel nog zichtbare rode 'aderen'.


oomens schreef:

Je zou ze wel nog kunnen openen om te kijken hoever ze nog gekomen zijn/wanneer het is misgegaan.[/quote]
Nee, dat ga ik niet doen. Als ik 100% zeker ben dat het niet gelukt is, ga ik ze gewoon voorzichtig in de GFT doen. Ik moet er niet aan denken zo'n half afgemaakt kuiken aan te treffen... We zitten nu op ongeveer dag 26 van broeden. Ik geef ze nog een week.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:34

Nou wat jammer, misschien die ene dan nog!

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:55

Ach dat zou jammer zijn. Heb je zoveel moeite en energie erin gestoken! Maar wat ik lees heb je toch nog iets hoop??

Escamilla

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-03-15

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:33

Op de facebook pagina van Blissful is er net een filmpje geplaatst van iemand die een ei bevrucht? en daar zie je heel mooi het groei proces. Is dan niet van een eend maar van een kip, maar misschien interessant om te bekijken. Zou wel een link willen plaatsen maar weet niet hoe dat moet vanaf facebook

Hutcherson

Berichten: 7439
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:52

xxSaschaa schreef:
Op de facebook pagina van Blissful is er net een filmpje geplaatst van iemand die een ei bevrucht? en daar zie je heel mooi het groei proces. Is dan niet van een eend maar van een kip, maar misschien interessant om te bekijken. Zou wel een link willen plaatsen maar weet niet hoe dat moet vanaf facebook

Die zag ik ook ja! Met injectienaaldje voeding toedienen volgens mij! Echt mooi

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 21:10

Je kan gewoon het adres in de adresregel (helemaal bovenin, het begint met https://www.facebook.com/… ).
Ik kan wel gaan zoeken op "Blissful" maar dat zijn er meer... :D

Ik blijf voor nu gewoon nog even hoop houden en als het zaterdag nog niets is en de eitjes zijn niet 'voller', dan gaan ze met beleid in de GFT bak... Helaas.

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:32

Ik zag op tv iemand die een ei in lauw water liet drijven, als het ei zou bewegen was het ei bevrucht, zo niet dan zat er geen, of een dood kuiken in.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:42

En en wat denk je?

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 14:54

Ik twijfel nog steeds. Dénk eerlijk gezegd dat er niets meer uit komt. Net nog even geprobeerd te schouwen, maar is niet heel makkelijk overdag. Ik ga misschien straks nog in het donker even kijken.

Het ene ei, waarvan ik dacht dat er nog wat in zou kúnnen zitten, is niet verder ontwikkeld en lijkt wat meer vloeibaar iets in te zitten en te veel licht schijnt er door. Dat andere ei, líjkt wat meer gevuld geworden, maar ja... dat moet ik dan vanavond even goed bekijken.

Weet iemand of die luchtbel onderin blijft zitten tot laat in de ontwikkeling?

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:19

Misschien bokker deMolenhoek even pb sturen?

Anoniem

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:36

Hier ben ik al :) De luchtkamer blijft de volledige periode aanwezig en vergroot zelf naar het einde toe. Hierdoor kunnen de eieren soms half leeg lijken maar dit is niet correct. Er komt meer zuurstof door de schaal en de luchtkamer vergroot opdat de kuikens voldoende zuurstof hebben om, na het aanpikken, te kunnen uitrusten.

Ik had hier trouwens ook een ei met veel vloeistof. Ik dacht ook dat het een fout kuiken was maar toch niet! Ei is wel als 1 van de laatste uitgekomen (eerste dag 28, laatste dag 31) en het kuiken had een laagje eiwit om zich heen. Heel apart. Ontwikkeld ook gewoon goed en normaal. Dat je geen aders meer ziet lopen is normaal, maar in principe zou je nu de luchtkamer moeten kunnen zien en de gevoelde kant zou nagenoeg donker moeten zijn. Kun je eventueel een foto plaatsen van een geschouwd ei in het donker?

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 15:58

AAA topper!

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 16:07

DeMolenhoek schreef:
Hier ben ik al :) De luchtkamer blijft de volledige periode aanwezig en vergroot zelf naar het einde toe. Hierdoor kunnen de eieren soms half leeg lijken maar dit is niet correct. Er komt meer zuurstof door de schaal en de luchtkamer vergroot opdat de kuikens voldoende zuurstof hebben om, na het aanpikken, te kunnen uitrusten.

Ik had hier trouwens ook een ei met veel vloeistof. Ik dacht ook dat het een fout kuiken was maar toch niet! Ei is wel als 1 van de laatste uitgekomen (eerste dag 28, laatste dag 31) en het kuiken had een laagje eiwit om zich heen. Heel apart. Ontwikkeld ook gewoon goed en normaal. Dat je geen aders meer ziet lopen is normaal, maar in principe zou je nu de luchtkamer moeten kunnen zien en de gevoelde kant zou nagenoeg donker moeten zijn. Kun je eventueel een foto plaatsen van een geschouwd ei in het donker?

Dit geeft mij zo veel hoop!!! Ik schouw met het lampje van mijn telefoon. Die moet ik goed vast houden, andersvalt hij om. Ik schouw in het 'nest', om onrust tr voorkomen. Inderdaad zit bij de luchtbel meer "lucht". Ik blijf dus gewoon even door broeden en ben blij dat is ze nog niet heb weggedaan.
We zitten nu op dag 28.

Anoniem

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:31

Ik zou ze tot dag 35 geven voor de zekerheid :) Indien ze dan nog niet zijn aangepikt dan is het inderdaad niet gelukt. Weet wel dat eenden 1 van de moeilijkste dieren zijn om kunstmatig uit te broeden :)
Zelfs veel ervaren kwekers bijten er soms hun tanden op stuk.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 13:00

Dank je DeMolenhoek. Ik laat ze dan tot 35 dagen liggen, dat zal 22 mei zijn. Ze voelen gewoon te zwaar/solide om zo maar op te geven. Vandaag dag 29. Ik heb ze weer wat gedraaid, temperatuur gecheckt, vochtigheid is nog mooi op peil. We blijven dus hopen.

Helaas had de dierenwinkel bij mij in de buurt geen opfokvoer voor watervogels geleverd gekregen (wel besteld), dus dat zal ik op een andere manier moeten gaan bestellen of krijgen. Stel dat ze op zaterdagavond/nacht uitkomen, heb ik wel voer nodig, natuurlijk...

cursebreaker

Berichten: 11557
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:13

Agossie schreef:
Dank je DeMolenhoek. Ik laat ze dan tot 35 dagen liggen, dat zal 22 mei zijn. Ze voelen gewoon te zwaar/solide om zo maar op te geven. Vandaag dag 29. Ik heb ze weer wat gedraaid, temperatuur gecheckt, vochtigheid is nog mooi op peil. We blijven dus hopen.

Helaas had de dierenwinkel bij mij in de buurt geen opfokvoer voor watervogels geleverd gekregen (wel besteld), dus dat zal ik op een andere manier moeten gaan bestellen of krijgen. Stel dat ze op zaterdagavond/nacht uitkomen, heb ik wel voer nodig, natuurlijk...


Je zou hier bv. nog online kunnen bestellen:

https://www.kippenhuis.nl/voeding/watervogels

JLLN_

Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:39

Heb je geen boerenbond in de buurt? Zij verkopen ook opfokvoer voor watervogels

lizy29

Berichten: 6249
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:46

Zou inderdaad even bij een Boerenbond of welkoop naar binnen lopen. Hier (in Frankrijk) verkopen ze gewoon opfok voer wat voor zowel kippen als eendenkuikens geschikt is. Overigens hebben we hier juist altijd veel succes met het uitbroeden van eendeneieren in de broedmachine en is het onder de eend zelf echt dramatisch. Op de een of andere manier lukt het de eenden gewoon niet.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 13:47

cursebreaker schreef:
Je zou hier bv. nog online kunnen bestellen:

https://www.kippenhuis.nl/voeding/watervogels

Die had ik inderdaad ook gevonden, alleen dan zoude de kosten bijna dubbel zijn, omdat de verzendkosten dan vrij hoog zijn. Een dierenwinkel in de omgeving zou het ook leveren, alleen, toen die gingen bestellen is het niet meegeleverd door hun leverancier.


JLLN_ schreef:
Heb je geen boerenbond in de buurt? Zij verkopen ook opfokvoer voor watervogels

Nee, niet dat ik weet. Ik zal eens gaan googlen. Dank je voor de tip!

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 11:38

Dag 31... Vooralsnog zag ik vanmorgen geen 'ei tikken' of iets dergelijks. Ik heb ook niet meer de lamp er tegenaan gehouden... Het is zo jammer dat je aan de buitenkant zo weinig kan zien. Alleen door die lamp zou je iets kunnen zien, maar zelfs dan geen zekerheid.

Woensdag 22 mei is dag 35. Die zet ik even in mijn agenda.

Kimsel94
Berichten: 603
Geregistreerd: 04-05-10

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:44

Spannend! Lees al een tijdje stil mee.. zag zojuist een filmpje van een meneer die het ei in lauw water legt en dan kijkt of het wat beweegt om te zien of er leven is in het ei

Anoniem

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:45

Ik hoop dat er nog wat gebeurd ts. Het blijft gewoon gokken. Momenteel zijn er kippen kuikens bij mij aan het uitkomen. Gisterenavond om 21.30 was er opeens de eerste al, een dag te vroeg. Zoals je zegt, je kunt niet in het ei kijken helaas.

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 22:54

Nou... ik heb er echt heel weinig vertrouwen in nog. Ik zie gewoon veel te veel licht door de eieren komen. Eén ei lijkt gewoon vloeibaar binnenin. De ander lijkt slechts voor de helft gevuld. Ik denk gewoon écht niet dat het nog gaat lukken.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: [VOLG] Uitbroeden nest eendeneieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 23:42

aaa dat zou toch heel jammer zijn!!