Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 14:45

Wat een leuke foto's allemaal <3

cursebreaker

Berichten: 11501
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 14:48

Hier helaas geen echt strand/kust dichtbij dus Arya heeft pas ‘Echt' strand gezien (kust strand) toen ze 3 jaar was haha. Onze trip naar Ouddorp in de zomer van ’22. Was echt genieten en dat is wel echt hetgeen wat ik nog mis hier in Zuid-Limburg. Voor de rest is onze omgeving perfect, maar dat strand… wat was dat heerlijk ja!

Hier hebben we wel heuvelachtig gebied, veel off-road ondergronden en verschillende heide gebieden waar (mul)zand en hoogteverschil is, dus toen Arya echt heel jong was, hielden we daar wel rekening mee en zocht ik bepaalde plekken niet op. Aan de kust weet je wel dat het zand op veel plekken niet mul is en harder, dus dan zou ik zo’n jonge hond bv het mulle zand over tillen en dat wel echt vermijden. Op dat harde zand kunnen ze wel prima lopen.

Heerlijke foto’s komen er idd voorbij nog :j



Hier net een hele natte ronde achter de rug. Non-stop regen gehad hier sinds vannacht, dus geprobeerd het meest rustige moment uit te zoeken net haha maar was een uitdaging. Hond ligt nu met badjas aan en ik heb me de pyjama aangetrokken. Even lekker rustig aan doen nu <3

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 15:39

Wat is gvs? Sterkte met je hond

Ik ben supertrots op m'n pup! Vandaag voor het eerst wat langer alleen gebleven thuis en hij heeft zich voorbeeldig gedragen! Bij thuiskomst wat lekkers gegeven en nu is het knuffeltijd!

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 15:50

Wat een knappie Fjordjes!!

Flux

Berichten: 2494
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 15:55

Geratisch Vestulibulair Syndroom. Probleem met de zenuwen van het evenwichtsorgaan. Hondje bij mij in de opvang van 14 heeft het kort geleden ook gehad. T koppie staat nog een beetje scheef en als hij rent gaat het niet meer zo soepel maar verder blijft hij verbeteren. Hopelijk bij Dumás ook!!

xSannee

Berichten: 4353
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 16:59

Ohh Machie ik had er helemaal overheen gelezen, wat sneu :(:)
Sterkte voor je hond!

Omg cursebreaker kan me voorstellen dat jullie erg nat geworden zijn :+
Het is geen leuk weer hier vandaag haha.
Ik ben al de hele week ziek dus, Evi doet ook alsof ze heel moe is en slaapt heerlijk de hele dag met mij op de bank _O- prima met dit weer.

cursebreaker

Berichten: 11501
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 17:08

xSannee schreef:
Ohh Machie ik had er helemaal overheen gelezen, wat sneu :(:)
Sterkte voor je hond!

Omg cursebreaker kan me voorstellen dat jullie erg nat geworden zijn :+
Het is geen leuk weer hier vandaag haha.
Ik ben al de hele week ziek dus, Evi doet ook alsof ze heel moe is en slaapt heerlijk de hele dag met mij op de bank _O- prima met dit weer.


As we speak schijnt de zon. Echt zo flauw :')

En beterschap gewenst! Het heerst enorm volgens mij. M’n zoon is sinds gisteravond ook niet in orde (hebben niks geslapen vannacht allemaal) en ik voel me nu ook niet echt heel top, maar hopelijk zet het niet door. Hopelijk voel je je snel beter. Zo fijn wel dat Evi zich zo aanpast haha, lekker samen rustig aan doen :j

Machie

Berichten: 16009
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 17:47

cursebreaker schreef:
Wat schrikken met Dumás.

Hier helaas ook ervaring met GVS, maar dat is niet goed afgelopen.
Onze vorige hond kwam er niet meer goed uit nadat hij op 13,5 jarige leeftijd een aanval heeft gehad en we hebben hem laten inslapen de dag erna - er was totaal geen verbetering, alleen maar verslechtering. Kwam uit het niks - al gebeurd het wel vaker met herder(achtige) op latere leeftijd - en in die tijd was ik er nog niet heel goed bekend mee en dat is me echt niet in de koude kleren gaan zitten, zeker omdat het dus zo snel gaat van alles is goed met je hond naar het punt dat je hem opeens niet meer hebt. We hebben toen wel nog een nacht gehad om afscheid te nemen thuis, maar ugh. Tranen zitten me alweer in de ogen, het zit me echt op het netvlies gebrand allemaal.

Wat ontzettend fijn om te lezen dat Dumás er zo goed van bij is getrokken erna. Gelukkig trekken veel honden inderdaad ervan bij ook, maar het is echt schrikken zoiets, het ziet er zo naar uit als je ze zo ziet. Hoe gaat het ondertussen ermee @Machie?


Lief dat je er naar vraagt!
De aanval heeft ie goed doorstaan maar verder is zijn al wat matige gezondheid (zijn longen zijn niet meer top) wel verslechterd. Zoals het er nu naar uit ziet ga ik maandag bellen voor een afspraak om hem in te laten slapen. Hij is ruim 14 dus ook echt wel een oude hond.

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 17:52

GVS is echt een rotte, mijn Beagle heeft het ook gehad ruim een jaar terug op zijn 15e. Best een zware want duurde volgens mij toch bijna drie dagen voordat zijn ogen weer rustig stonden. Daarna ging het herstel met de dag vooruit en met 10 dagen was hij weer helemaal de oude.

Beterschap, hopelijk weer snel helemaal de oude.

cursebreaker

Berichten: 11501
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 17:52

Och jeetje, dat was toch niet de update die ik verwachtte :( Moeilijke beslissing :(

Gaabje
Berichten: 933
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 18:07

Pfff zwaar Machie.. Sterkte met de beslissing!

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 18:17

Ach.. nare update idd. Veel sterkte.

Kaplaars

Berichten: 1549
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 18:23

Oh Machie, wat rot!
Sterkte met de beslissing en daarna.

xSannee

Berichten: 4353
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 18:49

Ach Machie wat verdrietig :(:)
Sterkte!

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:19

oliebol zeg Machie, hopelijk trekt het toch nog wat bij anders in ieder geval veel sterkte met de beslissing maken.

mavantos

Berichten: 3604
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:30

14 is een mooie leeftijd, maar dat maakt de beslissing nog steeds lastig. Heel veel sterkte en geniet van de laatste dagen samen. Sterkte :(:)

Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:52

Ach Machie wat ontzettend naar, heel veel sterkte :knuffel:

——

Ot en Ap zijn dol op zee en strand =:)
Vandaag ook geweest.
Ze hebben een mooie schuimparty kunnen houden. En daarna onder de douche :=

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

love_mandy

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 20:08

Machie wat een nare beslissing. Heel veel sterkte :knuffel:

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 07:29

Vanmorgen om een uur of 4 heeft Dozer wat slijm uitgebraakt. Ik weet dat het kan komen omdat ie een lege maag heeft maar hij krijgt 3x per dag eten, om 6u, om 12u en om 18u. Is het dan te lang van 18u tot 6u zonder eten? Het is nog maar 1x gebeurt maar ik hou het in de gaten.
Heb hem wel vanmorgen om 4u een handje Brok aangeboden maar dat at ie niet, snoepjes wel overigens.

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 07:47

Arme pup! Dit hadden mijn honden ook wel eens, al wilden die dan meteen weer eten. Wil hij inmiddels wel weer wat hebben? Drinkt hij nog?
Met zo een jonge pup zou ik het wel goed in de gaten houden..

Pippa13

Berichten: 356
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 08:12

fjordjes schreef:
Vanmorgen om een uur of 4 heeft Dozer wat slijm uitgebraakt. Ik weet dat het kan komen omdat ie een lege maag heeft maar hij krijgt 3x per dag eten, om 6u, om 12u en om 18u. Is het dan te lang van 18u tot 6u zonder eten? Het is nog maar 1x gebeurt maar ik hou het in de gaten.
Heb hem wel vanmorgen om 4u een handje Brok aangeboden maar dat at ie niet, snoepjes wel overigens.


Ja Vidar had dat als pup ook. Voor sommige pups is van 18-6 nog een beetje te lang. Sommige pups zijn wat gevoeliger met een lege maag. Wij gaven voordat we zelf gingen slapen (tussen 21-22) nog een hand brok en dat hielp.
Als hij eenmaal misselijk was en in de ochtend slijm of gal had gespuugd wilde hij ook niks eten. Waarschijnlijk omdat hij misselijk was. We deden dan even snel een rondje buiten en gaven daarna zijn eten.
Hopelijk helpt dat bij Dozer ook!

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 08:28

Ja z'n ontbijt heeft ie gewoon netjes opgegeten dus ga er vanuit dat het idd komt door de lege maag en dan misselijk zijn. Ik ga proberen om hem voor het slapen gaan nog een handje Brok aan te bieden, misschien dat dat helpt.
Ben er heel voorzichtig mee omdat dit ras bekend staat om maagdraaiingen en dat wil ik ten alle tijden voorkomen!

cursebreaker

Berichten: 11501
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 08:37

Als pup/jonge hond was Arya hier ook echt gevoelig voor. Veel jonge honden hebben dit omdat het maag/darm stelsel nog volop in ontwikkeling is die eerste 6-8 maanden zoiets. Ik zou ook voertijden aanpassen en later in de avond voeren naast eventueel nog een klein handje vlak voor het slapengaan.

Ik voer nog steeds pas tussen 19-19:30 in de avond met onze volwassen hond. Nu heeft ze nog zelden last van een lege maag, maar die routine is erin gebleven. Ik zou hem ook zijn voerbeurt van 18:00 later gaan geven en dan alsnog een klein beetje voor ’t slapengaan (waarmee je dan eigenlijk 4x per dag nog wat geeft, maar bij ons hielp het voor het slapengaan nog iets geven goed). Ik vind 18:00 voor het laatst eten dan ook erg vroeg (ik weet even niet hoe oud Dozer is nu?).

Eventueel zou je kunnen ondersteunen met natuurlijke supplementen, denk aan Veendrenkstof bv. < dit hebben wij een aantal maanden gegeven toen ze jonger was. Of dat nu echt bewust geholpen heeft met de maag of dat ze er gewoon ‘overheen gegroeid’ is kan ik niet met zekerheid zeggen, maar in die tijd verbeterde het wel enorm. Maar zoiets zou ik pas inzetten wanneer dit terug zou komen meer structureel. Voor nu zou ik eerst kijken of voertijd management nog een verschil maakt. En wie weet was het gewoon eenmalig en blijft het nu hierbij, wat ook vaker het geval is :j. Bijna elke hond spuugt wel eens een keer op een lege maag, zeker als ze nog jonger zijn.

Maagdraaiingen blijft overigens nog steeds een mysterie. Heel veel van wat er altijd gezegd word, klopt ook niet perse, of is in ieder geval nooit met echt bewijs bevestigd kunnen worden. Voorheen zeiden ze bv ook dat eten vanaf de grond juist slecht zou zijn, terwijl ondertussen gezegd word dat dat beter is ipv verhoogd eten etc. Enige waar ik wel mee oplet is de activiteit voor en na het eten; dat daar genoeg tijd tussen zit. Maar van (spugen op) een lege maag an zich krijgen ze niet zomaar een maagdraaiing bv. Ze weten het eigenlijk sowieso niet wat de precieze oorzaak is, dat blijft een lastig iets. Hier ook een grotere hond waar maagdraaiingen niet vreemd zijn binnen het ras en ik ken mensen die bij de hond zelfs preventief de maag vast hebben laten zetten operatief, maar of dat het nu echt voorkomt, ik weet het niet…

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 08:47

Dozer is 14 weken
De tip van veendrenkstof ga ik onthouden, mocht het vaker voorkomen dat ie 's nachts braakt ga ik die bestellen

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:15

De meeste maagtorsies gebeuren juist op een lege maag, en beweging na het eten lijkt de kans te verminderen (juist rond het einde van de nacht met een lege maag op rust is berucht qua moment voor maagtorsies). En inderdaad juist van de grond of een zeer lage verhoging voeren (sommige honden zijn zoveel poot dat ze erg ongemakkelijk staan bij echt van de grond in sommige groeifases). Uit hoge bakken voeren bleek ook een verhoogd risico te geven.