Herder hond (rescue) nooit los kunnen laten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsesxme
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-04-17
Woonplaats: Rotterdam

Herder hond (rescue) nooit los kunnen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-24 11:02

Hay allemaal,

Ik weet echt niet meer waar ik het moet zoeken. Ik heb nu sinds vorige zomer een Laika mix van 2 jaar. Heb haar gered uit Oekraïne.
Toen ze bij me kwam leek ze geen problemen te hebben maar met de tijd werd duidelijk dat ze nogal wat problemen had.

-met honden spelen is leuk en gaat goed, aan de lijn ze zien is blaffen en erop af willen gaan, haren overeind, en bang.
-kinderen zijn speels, dus wil ze achteraan
-waaks in huis (op deurbel en nieuwe mensen) en springt er dan blaffend op af. Bijt niet. Is meer waarschuwen.
-mannen zijn eng (begrijp ik)
-loslopen houd ze je in de gaten, weet ook wat het commando is, zijn hele goede momenten bij, maar rent evengoed 20 meter van je weg
-trekken aan de lijn

Nou ben ik met alles aan de slag gegaan en gaat het nu goed. Yuna (de hond) kan nu langs speeltuinen met kinderen wandelen zonder erachteraan te gaan, en ik kan er langs lopen met aandacht van haar. Moet hier wel altijd op blijven letten, want ze springt er evengoed op af als ik niet op let.
Als de deurbel gaat, blaft ze en gaat ze in de bench. Als ik de deurbel laat gaan blijft ze netjes zitten en is ze stil. Work in progress.
Honden blijven lastig, dit gaat met afstand steeds beter en meer focus. Ben wel strenger geworden en ze MOET als ze afstand hebt, gaan zitten. Als ze dan naar mij kijkt krijgt ze een snoepje.
Trekken aan de lijn doet ze niet meer.

Even onze situatie: we wonen in een klein 35m2 huisje begaande grond in de stad. Geen tuin. We moeten door de stad om een plasje te doen.
(Waarom een laika/herder mix dan? Mij was verteld dat ze een heel stuk kleiner dan 60cm was (ik dacht en was verteld 40cm) en tussen 15 en 20 kilo. Bleek dat ze bij aankomst 25 kilo was, dus een flinke hond. Ze is super braaf binnen, slaapt genoeg en is heel ontspannen thuis. De ruimte binnen is haar dus geen probleem)

Nu mijn hopeloze probleem. Loslaten.
Ik heb geen auto dus kan niet even naar het bos of wat dan ook. Alles moet met de fiets of ov. (Wat ze overigens prima doet).
Ze kent het commando en heb maanden (zeker 3 achter elkaar), 5 dagen in de week geoefend.
Ben hier in februari mee gestopt omdat ze achter een vogel aan gimg en de lijn uit mijn handen trok dat ik een spier in mijn arm goed scheurde. Heb sinds dien even de loslaat training gestaakt en gefocusst op haar andere problemen.
Heb op Van alle soorten plekken geoefened daarvoor. Bij speeltuinen, in de buurt van hondenparken rn als het leeg was ook erbinnen of als een getrainde hond verderop liep en haar met rust liet. Rustige lege grasvelden etc. Heerlijke rodi worst, haar eigen voer, eend... noem maar op. Vind ze heerlijk en komt ze goed op terug (met lange lijn of rollijn) wel als er geen prikkels in de buurt zijn. (Kinderen laat ze steeds meer met rust, vogels en honden gaat ze direct weer achteraan)
Moment dat je haar loslaat zegt ze doei en rent ze vanalles achterna. Ziet ze een andere hond, gaat ze erachter aan.
Als ik online dingen opzoek hoe het moet hoor ik "wees streng, 1x hard terugrukken en dan snoepje/balletje/whatever" of "begin met 8 weken"
Nu heb ik die optie niet aangezien ze volwassen is. Streng zijn helpt niet. Consequent en lief snoepjes en roepen wel, maar ook na maanden komt ze niet elke keer terug dat ik haar vertrouw echt los te lopen (en dan ook andere honden, kinderen etc met rust te laten)
Daarbij zijn we naar puppycursus gegaan en de vervolgcursus. Dit ging heel goed, maar ook daar kon je haar niet loslaten.

Wat moet ik nu? Trainers kunnen me niet verder helpen en zeggen "blijven doen" "streng wezen" maar ik wordt er hopelozer van met de dag. Betekend dit dat ze gewoon niet mag loslopen?

Jolien87

Berichten: 17451
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:11

Zo te lezen ben je al heel druk met haar geweest en werpt het op veel punten al zijn vruchten af. Fijn!
Wat ik me afvraag: waarom wil je haar per sé los hebben?
Ik snap het: niets zo lekker voor je hond om de benen te kunnen strekken, maar wellicht kun je, je afvragen in hoeverre dat een reële wens is.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:13

Hoe erg zou het zijn om dus gewoon (al is het voorlopig) niet meer los te laten maar het bij die lange lijn te houden?

Onze hond loopt ook nooit los, wel aan de 10 meter lijn (geen uitrol), om meerdere redenen, en die vermaakt zich prima.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Herder hond (rescue) nooit los kunnen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:16

Sja, dat is dus het probleem met het redden van honden uit het buitenland, je weet nooit of ze gezondheids- of gedragsproblemen hebben, zoals jouw Yuna dus heeft. Ik zou het consequent blijven trainen onder begeleiding van een gedragsdeskundige/coach, en hopen dat het beter wordt. Zo niet, zou ik haar inderdaad niet meer loslaten.
Wel zijn dit de type honden waar je waarschijnlijk de rest van 't leven bezig bent met opvoeden, gedrag corrigeren etc.

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:19

Mijn hond luistert los ook niet goed genoeg, gelukkig zijn er bij mij in de buurt wel een aantal omheinde veldjes waar we het loslopen goed kunnen oefenen zonder dat het gevaar oplevert en ze zo af en toe wel los kan spelen met andere honden want dat vind ze prachtig. Wellicht kan je zoiets vinden in je buurt? Mijn hond luistert aan een lange lijn dus ook prima maar weet echt wel goed het verschil. Ik heb ook niet perse het idee dat het voor mijn hond (buiten spelen met andere honden om) nu echt zo veel verschil maakt om aan de riem te lopen als die lang genoeg is.

Ik vind het trouwens wel raar dat trainers zeggen dat ze niet kunnen helpen. ik heb met mijn hond nog gewoon gehoorzaamheidsles en daar laten we de honden ook zo af en toe los dat gaat niet altijd goed in de zin dat ze niet altijd luisteren maar het is een omheind veld en bekende honden dus wel een heel mooie gecontroleerde omgeving om te oefenen met een hond die het nog niet (altijd) kan.

Gaabje
Berichten: 933
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:37

Ik lees een aantal verschillende punten in je verhaal.

Allereerst lees ik de focus op gehoorzaamheid terwijl er ook een spanning/stress/angst in je hond zit. Wellicht zou je hier een gedragsdeskundige bij kunnen betrekken die je meer inzicht kan geven in de signalen en lichaamstaal van je hond. En vervolgens zul je je hond andere manieren moeten leren om met de spanning om te gaan. Bij ons heeft op commando leren snuffelen (lekkers strooien) erg geholpen, sommigen moedigen hun hond aan af en toe de spanning eraf te schudden. Dat zie je honden uit zichzelf wel eens doen in een stressvolle ontmoeting met andere honden. Ik ben met mijn hond bezig om zijn copingmechanisme van snel naar het spannende toe rennen naar observeren en vermijding kiezen. Dit zijn wel zaken die je moet aanleren op een afstand en moment waarop je hond nog niet te hoog in de spanning zit.

Daarnaast lees ik een behoorlijke mismatch (waar jij niets aan kunt doen) tussen het type hond en de leefstijl. Het is natuurlijk niet met zekerheid te zeggen welke rassen in je hond zitten. Het lijkt erop dat je hond meer uitlaatklep nodig heeft. Omdat ze dat onvoldoende heeft kan het zijn dat ze meer obsessief bezig gaat zijn met de omgeving. Een leerzaam account die zich heel erg op dat stuk focust is MK9plus op instagram of website.

Maar de laika’s zijn bvb vaak jachthonden die veel uitdaging en avontuur nodig hebben.
Heb je de mogelijkheid om toch vaker aan de lange lijn een bos op te zoeken? Of bvb detectietraining te gaan doen?

Ik heb het gevoel dat er nog wat randvoorwaarden missen om loslopen mogelijk te maken. En dan kan het nog zijn dat blijkt dat ze een te groot jachtinstinct heeft om los te kunnen. Helaas is dat bij bepaalde rassen wel zo.

Sky_As

Berichten: 4729
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Herder hond (rescue) nooit los kunnen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:46

Ik mis een klein beetje hoeveel (keer per dag en hoe lang) er met haar gewandeld wordt?
en doe je eventueel nog ander hersenwerk buiten dat?

Iets waar herder in zit, moet over het algemeen behoorlijk uitgedaagd worden (mentaal, maar ook fysiek).
Dus grote kans dat voor jouw hond 3x per dag bijv. 10 minuten lopen niet voldoende is (ik zeg niet dat je dat doet, want ik kan het niet terug lezen natuurlijk :))

Verder is het wel een kwestie van consequent zijn en blijven. En het loslopen klein te beginnen (bijv. binnenshuis oefenen en er al een commando aan hangen, en dit goed belonen). Zodat ze ook echt een reden ziet om bij je te blijven of komen....de 1 is voergericht, de ander speelgericht, dus als je weet wat haar motiveert, wordt dat stukje misschien ook makkelijker.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:52

Mijn eerste reactie n.a.v. de titel van het topic en jouw verhaal: een Laika is geen herder, de erkende varianten vallen onder de spitsen en oertypen en dat zijn nogal andere typen honden.

Verder is mijn ervaring dat de meeste honden aangelijnd feller kunnen reageren dan los. Ze kunnen dan niet weg uit de situatie als ze dat willen en honden reageren vaak dat de aanval de beste verdediging is.

Helaas is het los leren lopen dus niet geleerd op het moment dat dat het beste kon. Persoonlijk zou ik haar niet meer los laten op plekken waar ze weg kan komen tot je zeker bent dat ze zeker terugkomt.
Alleen op afgesloten plekken waar je overzicht hebt en ze niet weg kan komen.
Energie kan ze echt wel kwijt met naast de fiets rennen. Geestelijk moe maken kan je kijken voor zoekspelletjes, etc.
En mocht je het vertrouwen gaan terugkrijgen om haar los te laten lopen dan kan je het de eerste keren op een overzichtelijke plek gaan proberen met een sleeplijn eraan.

Dagahra

Berichten: 884
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Herder hond (rescue) nooit los kunnen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 11:59

Ik heb hier 2 honden, die nooit van de lijn komen. Maar dan ook nooit! Ivm reactief gedrag en neem dus geen enkele risiso ermee ook.

Maar ze zijn beiden enorm gelukkig. Lange sleeplijn eraan van 10 m en gaan!

Wintu

Berichten: 2994
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 12:01

Silenna schreef:
Sja, dat is dus het probleem met het redden van honden uit het buitenland, je weet nooit of ze gezondheids- of gedragsproblemen hebben, zoals jouw Yuna dus heeft. Ik zou het consequent blijven trainen onder begeleiding van een gedragsdeskundige/coach, en hopen dat het beter wordt. Zo niet, zou ik haar inderdaad niet meer loslaten.
Wel zijn dit de type honden waar je waarschijnlijk de rest van 't leven bezig bent met opvoeden, gedrag corrigeren etc.


Ik heb er drie en ken dat probleem dus helemaal niet. Ja, ze hebben het en der wel eens trekjes, maar dat heeft mijn hond uit Nederland en van de fokker ook. Het is maar net wat een dier heeft mee gemaakt en hoe de persoonlijkheid is.

TS, ik zie geen probleem, dan kan de hond gewoon niet los. Niet het einde van de wereld. Ik heb jagers, kunnen ook niet los, dus of lange sleeplijn er aan. Ik heb er een van 10 meter en dan mogen ze op overzichtelijke stukken 'los'. Heb de sleeplijn echter wel vast, want anders zijn ze alsnog te vlug.

Goof

Berichten: 28808
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 12:06

Ik heb een herplaatser (wel gewoon uit Nl) die bij me kwam toen hij 2,5 was. Hij had nog nooit in zijn leven los gelopen en reageerde net als die van jou door alle kanten op te rennen. Logisch, de hele wereld lag ineens aan zijn voeten, het was 1 grote speeltuin :+
Het heeft me bloed, zweet en tranen en heel veel geduld gekost, maar toen loslopen normaal werd hield het wegrennen op.

Leo

Berichten: 50144
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 14:33

Wat goed dat je er zo bewust mee bezig bent!
Ik word verdrietig dat je als advies kreeg terug trekken, streng zijn, enz. Dat is allemaal negatief, terwijl het een feestje moet zijn om meteen terug naar de baas te komen als die roept!

Hier in de omgeving waar ik woon (rand van een stad) komt mijn hond ook niet los. Hij luistert goed, gaat niet ver weg, maar ik vind het te onrustig lopen en de omgeving te druk. Er zijn wegen, fietspaden, veel (!) andere honden, enz. Hij loopt standaard aan een 10 meter sleeplijn, is dat zo gewend en vindt het heerlijk. Niks aan het handje. Als we naar het strand gaan of het bos oid (waar het mag) loopt hij wel altijd los en dat vindt hij uiteraard ook heerlijk. Ik heb niet het idee dat ik hem tekort doe (bij ons op stal loopt hij ook bijna dagelijks los over het terrein, speelt met de honden daar etc.)

Niet iedere hond kan veilig los, juist een goed verantwoordelijk baasje zoals jij gaat daar bewust mee om.

Is je hond gevoelig voor (voer)beloningen? Wat is écht een top beloning? Bijvoorbeeld gestoomde worst, leverworst oid. Aan de lange lijn kun je ook de recall oefenen (een woord of een fluitje kan ook, dat je de hond traint dat ze bij een specifiek woord of het geluid van het fluitje metéén reageert) met een high reward (dat kun je later natuurlijk afbouwen als je niet standaard voer op zak wilt hebben). Dan heb je een gewone recall voor terugroepen en een recall die duidelijk verschilt waarbij ze NU komt.

anjali
Berichten: 15106
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Herder hond (rescue) nooit los kunnen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 15:28

Sommige types honden kunnen eigenlijk nooit onaangelijnd uitgelaten worden. Dat zit in het ras. En ook opvoedcursussen, hoe nuttig en leuk ook, kunnen iets wat echt tot het wezen van die specifieke hond hoort er niet blijvend uitkrijgen. Dat is het risico van het nemen van een buitenlandse rescuehond, dat je niet weet wat er in zit, of van zijn voorgeschiedenis. Maar ook Nederlandse honden kunnen soms niet los.

speurneusc

Berichten: 5384
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 15:33

los lopen is geen verplichting, het is geen moeten. Als het kan super als het niet kan ook super als jij en je hond daar mee kunnen dealen. Wil je hem echt meer beweging geven dan aan de lijn ga dan fietsen of steppen, samen hardlopen is ook geweldig.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:43

Niet alle honden kunnen loslopen. En al helemaal niet als ze dat niet vanaf jonge pup geleerd is.

Is cani-cross misschien wat voor jullie? Of hondenstep? Dan kan ze niet los maar wel lekker de benen strekken.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Herder hond (rescue) nooit los kunnen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:12

Heb je een idee hoe er gejaagd wordt met een Laika? Want daar zijn ze oorspronkelijk voor gefokt, voor de jacht.

De honden wordt een gps omgehangen en ze gaan los, rustig enkele kilometers verder om dan te staan en te blaffen bij het wild. Als de jagers zien dat het bolletje op de gps plots stilstaat springen ze in de pickup of op de quad om te gaan rijden. Laikas zijn ontzettend gave honden maar benader haar niet als een herder ook al ziet ze er zo uit

Persoonlijk zou ik ofwel regelmatig een losloopveld afhuren zodat ze zonder lijn haar mentale ei kwijt kan, of terug naar de stichting om te herplaatsen naar iemand die wel de ruimte heeft. De enige laikas die ik ken die los kunnen zijn getraind met teletac.

TinkerTreas

Berichten: 3675
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Herder hond (rescue) nooit los kunnen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:34

Mijn honden kunnen ook niet los. De een heeft teveel jacht instinct en de ander is te reactief.
Het is jammer maar het is niet anders. Ze komen verder niets tekort.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:58

Sommige honden kunnen gewoon niet los. zéker niet als je met oertypes werkt.
Ik heb hier zelf zo eentje, wolfhond, ondertussen bijna 11 jaar. Voor ze puberde ging ze wél los, maar na enkele keren in een wegren situatie gezeten te hebben doen we het niet meer.

Enerzijds had ze soms behoorlijke stress prikkels, andere mensen, rare geluiden, etc schoot ze van in de stress en ging ze blind gaan rennen. Dus loslaten in buurten met andere mensen etc deden we sowieso niet, enkel in bos-omgevingen.
Maar ze gaat ook gaan jagen, katten, konijnen, kleine hondjes, etc. Daarnaast blijft ze wel in de buurt, maar gaat ook niet direct gaan luisteren, dus dit is gewoon gevaarlijk. Deze hond komt dus simpelweg niet los. We wandelen snuffelwandelingen met de flexi, km-wandelingen met de gewone lijn, en van tijd tot tijd zoeken we in rustige momenten een hondenweide op waar ze lekker onbegrensd kan gaan snuffelen en rennen. Hond is perfect gelukkig, en ik heb geen stress dat ze zich verongelukt.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Herder hond (rescue) nooit los kunnen laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 09:44

Het is al gezegd denk ik. Maar laat haar gewoon niet los. Je bent al zo goed bezig met al het andere, focus je daar op en accepteer dat loslaten geen optie is.

DuoPenotti

Berichten: 29617
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:04

Onze honden komen ook buiten de tuin/wei om niet los.
Nu begrijp ik dat ze bevoorrecht zijn daarin.
Maar hier in de tuin/stal mogen ze ongedierte jagen, buiten mogen ze er niet achteraan.
Maar dat doen ze wel....
Nu zal dat vast aan te leren zijn. Maar voor ons niet de behoefte dat te leren.
Toch een keer bananen in de oren en je bent ze kwijt.

Nee gewoon lange lijn. Kunnen ze lekker snuffelen, ook eens blijven staan zonder dat wij direct stil hoeven te staan en dan spurten ze weer een stuk naar voren. Is wel prima zo.

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:19

Het valt me wel op hoeveel mensen zeggen 'dan maar niet los' en 'die van mij doet dat ook nooit en is prima happy'. Zeker als het om paarden gaat weten we allemaal het verschil tussen werken met je paard aan de hand of een paard wat gewoon lekker los kan staan en z'n ei kwijt kan, kan spelen, volop naar links en rechts kan bewegen of juist heel lang op een plek kan blijven staan kijken, een goede sprint kan maken etc. etc. Ja je kunt kiezen voor een langere lijn wat iets meer bewegingsruimte geeft, maar de hond blijft dan ook aan het einde van de lijn 'aan jou vast zitten' en na een klein drafje komt de hond al snel bij het einde van de lijn uit.

Natuurlijk is dit in geval van ts een lastige kwestie en zullen er tal van uitzonderingen zijn waarbij er bewust wordt gekozen voor een hond aan de lijn, misschien wel vanuit angst van je hond of vervelende ervaringen met loslopende onopgevoede honden, drukke prikkelvolle omgevingen etc. Maar het argument van 'die van mij komt ook nooit los en vermaakt zich prima' klinkt voor mij een beetje hetzelfde als een paard wat altijd op stal staat maar 'gewoon z'n stal inloopt dus wel tevreden zal zijn'.

@ts, lastige situatie, zeker als je al zoveel geprobeerd hebt en zoveel adviezen krijgt die uiteindelijk moeilijk of anders lijken te werken in de praktijk. In jouw geval zou het het meest ideaal zijn om haar los te kunnen laten op een veldje of terrein die afgebakend is, waar ze dus wel los kan maar eigenlijk bijna niks 'verkeerd' kan doen (en wellicht oefen je daardoor wel door en leert ze het meer). Doordat je afhankelijk bent van het OV/Fiets kan ik me voorstellen dat deze plekken moeilijker te vinden zijn. Bij die van ons heeft het eigenlijk ook jaren geduurd voordat ze rustiger werd tijdens het loslopen (d.w.z. niet soms stront in haar oren hebben en weg sprinten en doen alsof je niet meer bestaat) wat me heel wat keren ook wel stress heeft gegeven, maar ik ben zelf persoonlijk blij dat we het niet opgegeven heb (en we zorgden dus voor een omgeving waarbij dat gedrag geen direct gevaar vormde voor anderen of voor haarzelf, ik kan me goed voorstellen dat wanneer zo'n situatie onmogelijk is het ingewikkelder wordt).
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 18-04-24 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29617
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:25

Sellyxx schreef:
Het valt me wel op hoeveel mensen zeggen 'dan maar niet los' en 'die van mij doet dat ook nooit en is prima happy'. Zeker als het om paarden gaat weten we allemaal het verschil tussen werken met je paard aan de hand of een paard wat gewoon lekker los kan staan en z'n ei kwijt kan, kan spelen, volop naar links en rechts kan bewegen of juist heel lang op een plek kan blijven staan kijken, een goede sprint kan maken etc. etc. Ja je kunt kiezen voor een langere lijn wat iets meer bewegingsruimte geeft, maar de hond blijft dan ook aan het einde van de lijn 'aan jou vast zitten' en na een klein drafje komt de hond al snel bij het einde van de lijn uit.

Natuurlijk is dit in geval van ts een lastige kwestie en zullen er tal van uitzonderingen zijn waarbij er bewust wordt gekozen voor een hond aan de lijn, misschien wel vanuit angst van je hond of vervelende ervaringen met loslopende onopgevoede honden, drukke prikkelvolle omgevingen etc. Maar het argument van 'die van mij komt ook nooit los en vermaakt zich prima' klinkt voor mij een beetje hetzelfde als een paard wat altijd op stal staat maar 'gewoon z'n stal inloopt dus wel tevreden zal zijn'.


Daar heb je speelveldjes voor.
Je kan kijken of je misschien op stal in de binnenbak je hond mag laten rennen.
ben creatief zou ik zeggen.
Maar je hond los die niet onder appel is is hetzelfde als ik nu de omheining van de wei open gooi....

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:26

Sellyxx schreef:
Natuurlijk is dit in geval van ts een lastige kwestie en zullen er tal van uitzonderingen zijn waarbij er bewust wordt gekozen voor een hond aan de lijn, misschien wel vanuit angst van je hond of vervelende ervaringen met loslopende onopgevoede honden, drukke prikkelvolle omgevingen etc. Maar het argument van 'die van mij komt ook nooit los en vermaakt zich prima' klinkt voor mij een beetje hetzelfde als een paard wat altijd op stal staat maar 'gewoon z'n stal inloopt dus wel tevreden zal zijn'.


Dat is appels met peren vergelijken. Ik mag toch hopen dat je dat zonder uitleg wel begrijpt.

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:30

DuoPenotti schreef:
Sellyxx schreef:
Het valt me wel op hoeveel mensen zeggen 'dan maar niet los' en 'die van mij doet dat ook nooit en is prima happy'. Zeker als het om paarden gaat weten we allemaal het verschil tussen werken met je paard aan de hand of een paard wat gewoon lekker los kan staan en z'n ei kwijt kan, kan spelen, volop naar links en rechts kan bewegen of juist heel lang op een plek kan blijven staan kijken, een goede sprint kan maken etc. etc. Ja je kunt kiezen voor een langere lijn wat iets meer bewegingsruimte geeft, maar de hond blijft dan ook aan het einde van de lijn 'aan jou vast zitten' en na een klein drafje komt de hond al snel bij het einde van de lijn uit.

Natuurlijk is dit in geval van ts een lastige kwestie en zullen er tal van uitzonderingen zijn waarbij er bewust wordt gekozen voor een hond aan de lijn, misschien wel vanuit angst van je hond of vervelende ervaringen met loslopende onopgevoede honden, drukke prikkelvolle omgevingen etc. Maar het argument van 'die van mij komt ook nooit los en vermaakt zich prima' klinkt voor mij een beetje hetzelfde als een paard wat altijd op stal staat maar 'gewoon z'n stal inloopt dus wel tevreden zal zijn'.


Daar heb je speelveldjes voor.
Je kan kijken of je misschien op stal in de binnenbak je hond mag laten rennen.
ben creatief zou ik zeggen.
Maar je hond los die niet onder appel is is hetzelfde als ik nu de omheining van de wei open gooi....


ja ik was mijn onderste alinea nog aan het bij typen terwijl ik de reactie al verstuurd had, daar noem ik dat inderdaad ook in :) ik zou dus indd. persoonlijk eerder op zoek gaan naar zulke creatieve oplossingen waar je hond wél los kan en z'n ei kwijt kan, dan besluiten mijn hond helemaal niet meer los te laten, dat was eigenlijk de strekking van mijn bericht (ook @Sandra_H).

Ik zie in je bericht @ ts wel dat je al heel veel geprobeerd heeft en ook verschillende omgevingen, ik lees dat je ook geoefend hebt op losse lege grasvelden, merkte je daar ook dat ze niet gefocust was op jou, en er dingen mis gingen? Of meer dat die momenten niet voorkomen dat ze op andere drukke plekken alsnog achter van alles aangaat?
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 18-04-24 10:37, in het totaal 4 keer bewerkt

TinkerTreas

Berichten: 3675
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:34

Sellyxx schreef:
Het valt me wel op hoeveel mensen zeggen 'dan maar niet los' en 'die van mij doet dat ook nooit en is prima happy'. Zeker als het om paarden gaat weten we allemaal het verschil tussen werken met je paard aan de hand of een paard wat gewoon lekker los kan staan en z'n ei kwijt kan, kan spelen, volop naar links en rechts kan bewegen of juist heel lang op een plek kan blijven staan kijken, een goede sprint kan maken etc. etc. Ja je kunt kiezen voor een langere lijn wat iets meer bewegingsruimte geeft, maar de hond blijft dan ook aan het einde van de lijn 'aan jou vast zitten' en na een klein drafje komt de hond al snel bij het einde van de lijn uit.

Natuurlijk is dit in geval van ts een lastige kwestie en zullen er tal van uitzonderingen zijn waarbij er bewust wordt gekozen voor een hond aan de lijn, misschien wel vanuit angst van je hond of vervelende ervaringen met loslopende onopgevoede honden, drukke prikkelvolle omgevingen etc. Maar het argument van 'die van mij komt ook nooit los en vermaakt zich prima' klinkt voor mij een beetje hetzelfde als een paard wat altijd op stal staat maar 'gewoon z'n stal inloopt dus wel tevreden zal zijn'.


Spelen doen mijn honden samen in huis en in de tuin. En soms op van die omheinde veldjes, maar dat zijn meestal poep verzamel plaatsen.
Verder wandelen we wel hele stukken met ze, mogen ze lekker snuffelen en lopen ze ook regelmatig naast de fiets.

In losloopgebieden komen we nooit, want vreemde honden geven veel stress bij 1 van de honden. Dus ook al zou hij wel los kunnen, op veel plekken zou dat alsnog niet fijn zijn voor hem (en voor de andere honden).
Ik ben er oprecht van overtuigd dat wij onze honden niets tekort doen. En ik vind sowieso dat je een paard op stal niet met een aangelijnde hond kan vergelijken.

Als wij na deze honden nog een hond nemen, willen we wel een pup van een ongecompliceerd ras. Omdat het ons heerlijk lijkt om gewoon op strand te kunnen wandelen met de hond. Dus wij nemen geen buitenlanders meer. Maar dat is meer voor ons dan voor de honden die we nu hebben.