Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3669
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 11:52

Zo'n kleine honden uurtje zou ik dan wel echt ideaal vinden. Dat je in ieder geval weet dat je op dat ene uur geen grotere honden dan X kilo tegen gaat komen. :')

Ik was laatst ergens in een klein speelbosje met agility stukje en er liepen eigenlijk nauwelijks honden omdat het werktijd was en voor lunch. De enige honden die ik tegen kwam waren maar iets groter dan onze mini en dat was zo'n verademing. Toen dacht ik ook dat af en toe zo'n kleine hondjes moment best lekker zou zijn. Mits het dan niet zo druk wordt dat je struikelt over die ukkies natuurlijk. _O-

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:30

Celebi schreef:
Zo'n kleine honden uurtje zou ik dan wel echt ideaal vinden. Dat je in ieder geval weet dat je op dat ene uur geen grotere honden dan X kilo tegen gaat komen. :')

Ik was laatst ergens in een klein speelbosje met agility stukje en er liepen eigenlijk nauwelijks honden omdat het werktijd was en voor lunch. De enige honden die ik tegen kwam waren maar iets groter dan onze mini en dat was zo'n verademing. Toen dacht ik ook dat af en toe zo'n kleine hondjes moment best lekker zou zijn. Mits het dan niet zo druk wordt dat je struikelt over die ukkies natuurlijk. _O-



Wij gingen voorheen naar chihuahua speeluurtjes. Was ook altijd met veel speel en train dingen. De eerste paar keer was het rustig en ook echt leuk :j daarna werd het steeds drukker en het volk wat er kwam was niet allemaal van het opvoeden (mensen die niet hun hond uit durven laten omdat ze overal bang voor zijn of omdat ze niet door de regen, bagger en weet ik veel wat willen meestal is het een bepaald slag volk wel. Zeker niet allemaal ik heb aardig wat chihuahua kennissen opgebouwd waarmee we dus ook de wandelingen doen en dat is altijd gezellig en mensen die het ook gewoon snappen :j maar op zo'n veld met keffers, kinderen die ook mee komen en rennen en tieren, mensen die ophopen en gaan socializen met elkaar. Mij niet bellen ;)

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:29

BeFunny schreef:
Wintu schreef:
Misschien gewoon moeten gemeenten gewoon meer speelweides aanleggen om honden los te laten lopen ipv deze plekken aan te wijzen in de natuur.


Daar zou ik met mijn ukkies geen gebruik van maken.


Ik zou er ook geen gebruik van maken, want ik wandel graag met mijn honden.
Met zijn allen op één plek staan geeft soms alleen maar problemen.
Ik zou uiteraard niet tegen meer speelvelden zijn, maar je kunt ook een park aanleggen, met wandelpaadjes.
I know, kost geld, maar mensen en dieren die lekker in hun vel zitten levert ook heel wat op ;)

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:31

DuoPenotti schreef:
Waarom moet de gemeente dat?

Misschien samen met honden clubs in de buurt wat huren?
En elk lid mag er gebruik van maken?

Mensen krijgen van de gemeente ook geen gratis wei voor hun paard aangeboden ;)


Maar jij huurt toch ook geen ruiterpad voor een buitenritje? Of een berm?

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 15:53

Wij hebben vanuit de Chihuahua mensen wel veldjes en zelfs hondenschool terreinen gehuurd om dingen te organiseren. Dan moesten de bezoekers intree betalen en heb je dat geld er gewoon uit.

Het idee is leuk. Voor sommige honden is het ook echt leuk. Veel chihuahua mensen vinden het echt leuk en willen dat veel vaker dus er is ook echt vraag naar.

Dat wij er geen gebruik van maken zegt verder niets.

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:03

Nikass schreef:
Ik zou er ook geen gebruik van maken, want ik wandel graag met mijn honden.
Met zijn allen op één plek staan geeft soms alleen maar problemen.
Ik zou uiteraard niet tegen meer speelvelden zijn, maar je kunt ook een park aanleggen, met wandelpaadjes.
I know, kost geld, maar mensen en dieren die lekker in hun vel zitten levert ook heel wat op ;)


Er zijn genoeg plekken waar honden los kunnen . Het probleem is dat mensen niks gunnen aan een ander. Dat mensen elkaar niet respectvol kunnen benaderen. Dus als er wat meer regels zouden komen en misschien op hondenscholen beter uitleg wordt gegeven hoe om te gaan met baderende kleine hondjes als je een grote hond hebt en andersom want er zijn grote honden eigenaren die zich ergeren aan kleine kefferdjes die hun hond belagen het probleem ligt niet enkel bij de lomperds. Dat het een geschreven regel wordt dat je je honden niet op een aangelijnde of opgetilde hond laat aflopen en dus je hond als die niet bij je kan blijven dan gewoon aan lijnt.

Sommige gebieden zijn aanlijn ivm met grazers. Maar die grazers die staan er vaak maar een paar maanden per jaar. Dat zijn buiten die maanden prima plekken voor honden die om wat voor reden dan ook niet zo goed in drukke gebieden los kunnen en die wel op de paden kunnen blijven zodat ze geen gaten gaan graven ofzo.

Ik denk dat er effectiever omgegaan kan worden met de ruimte die er is en dat dat dus geen geld hoeft te kosten. Maar het probleem is dat dan iedereen hun hond loslaat op die gebieden en dat er dan toch weer problemen ontstaan. Het probleem ligt naar mijn idee dus bij de mensen zelf.

Celebi
Berichten: 3669
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:04

Het klinkt wel onwijs leuk! Maar inderdaad met rennende gillende kinderen en talloze onopgevoede ukkies worden zowel ik als mijn ukkie niet blij dus dat zou dan ook niks meer voor ons zijn. Maar het idee is wel tof.

Ik weet dat de poedel vereniging dit ook doet maar dat is dan alle formaten gemixt dus dat sla ik graag over. Mijn ukkie van 1,8 is alsnog geen partij tussen de grote koningspoedels en middenslagen. Zelfs de dwergjes zijn soms al echt aan de grote kant. :+

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:08

He hebt trouwens in Rotterdam bello zitten. Daar worden geloof ik elke week kleine honden uurtjes gehouden op zaterdag of zondag ochtend. Dat is wel een wat groter terrein. En bij het poeleke ergens in Brabant ook. Wat grotere terreinen waar je wat meer ruimte krijgt om lekker zelf met je hondje bezig te zijn. Voor ons beiden met ov praktisch onbereikbaar. Maar ik heb gehoord dat dat wel echt leuk is.

Nikass

Berichten: 16726
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:42

Ja het ligt aan de mensen, maar ook aan d e omstandigheden. Als je net veel een kleine ruimte moet delen is dat nou eenmaal moeilijker.

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Loslopende honden naar aangelijnde honden : hoe te reageren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:46

Helemaal een hoor Nikass. Zelfs voor kleine hondjes heb je echt een behoorlijk gebied nodig wil het een beetje leuk zijn en dan nog als er veel mensen met hun hondjes komen is het gewoon druk. En is het al snel minder leuk.

Dan is een rustig gebied op een rustig tijdstip gewoon veel fijner.

Daarom dat ik een voorstander om juist te kijken naar wat is er mogelijk binnen de grenzen van wat er gewoon is. Maar ook dat zal uiteindelijk niet alleen maar positief uitpakken.

Celebi
Berichten: 3669
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:49

Even gespiekt op de website van Speeltuin Bello maar dat is helaas ook niks voor mij. Honden tot 40cm vind ik eigenlijk al groot.. Plus bij de rasuurtjes vallen we onder poedels, doodles, labradors en retrievers.. Nee bedankt. Levensgevaarlijk. :+

Beetje offtopic misschien maar ik vind het ook gek dat je geen eigen voer/speelgoed mee mag nemen. Beide is namelijk een goed middel om je hond te trainen en onder appèl te houden. Juist in situaties met veel honden zou ik juist de recall goed willen ondersteunen met een klein brokje, maar dat mag daar niet eens. Dat je geen andere honden voert en met ballen gaat gooien is top, maar dit vind ik weer te betuttelend en eigenlijk qua training en gehoorzaamheid ook onhandig. Al met al niet onze locatie. Als de toypoedels nou bij de chihuahua's en pomeriaantjes zouden zitten had het nog wel gekund misschien.

Brabant is helaas wel echt te ver uit de buurt.

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:55

Dat zal zijn omdat ondere hondjes daardoor getriggerd kunnen worden of allergisch kunnen zijn denk. De regels heb ik eigenlijk nooit geweten. Ik weet dat een aantal van onze chihuahua kennissen daar vaak heen gaan en die vinden het leuk. Maar Saartje is erg snel overprikkeld dus voor haar is het niks. Ik deed met Dex nog wel eens van chihuahua uitjes dat soort dingen maar sinds Corona is dat gestopt. Ook zijn Hoopers is gestopt ivm teveel kuilen elke keer en met zijn pl die niet zo hoog is dat het geopereerd moet worden was dat elke keer prijs daarna dus zijn we gestopt in belang van Dex maar hij vind sport/spel echt heel leuk en is er goed in. En zulke dingen waar ook balkjes etc staan zijn voor hem heel leuk terwijl ze voor Saartje ivm drukte een hele zijn. Dus dan bleef zij thuis bij baasje.

Volgens mij kun je met een toy poedel wel bij de Chihuahuas maar moet je even contact opnemen. Ik zie ze iig wel eens op fotos.

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 22:20

Sinds mijn vraag in dit topic had ik mijn verhaal over de zeer besmettelijke huidziekte van mijn hond helemaal geoefend en klaar voor gebruik maar ben ik geen loslopende honden meer tegen gekomen in het park.

Dat was al fijn maar het wordt nog beter : we kregen afgelopen week een mail van het landgoed dat er zeer streng gecontroleerd gaat worden op loslopende honden en dat er niet meer gewaarschuwd wordt maar meteen bekeurd :)

Hopelijk gaat dit voor mij betekenen dat ik weer relaxt met mijn hond kan wandelen in mijn eigen bos. En kom ik toch nog een loslopende hond tegen dan heb ik wat tips van jullie die ik kan gaan proberen!

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:37

Wat fijn Maras.

Ik liep zaterdag in het aanlijn-kasteelpark.
80-plusser liet zijn Rottweiler los lopen.
Heb hem gevraagd om aan te lijnen, hij greep de halsband en ik kreeg een grote bek dat ie m toch vast had en dat ik moest doorlopen met mijn Rottie en de kleine schreeuwlelijk die allebei heel rustig bleven. 2 stappen erlangs en hij liet de zijne alweer los. Ik ga ook maar eens mailen of daar gehandhaafd wordt.
Wel trots op mijn eigen honden die zonder morren doorliepen.

CupCakes_

Berichten: 3327
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 07:00

Fijn Maras!


Hier hadden we afgelopen een andere situatie. Mijn zus liep met mijn hond, haar hond en een vriendin en haar hond in een niet-officieel losloopgebied, maar het wordt gedoogd voor de locals. Daar kwamen ze iemand tegen die zijn hond ook los had. Niks aan de hand zou je denken. De honden naderen elkaar en uit het niets grijpt hij ineens zijn hond bij de halsband beet en begint op mijn hond te rammen met een werpstok. Terwijl er op een hele nette manier een ontmoeting plaats vond tussen de honden. Er gebeurde niks geks. Mijn zus was te verbouwereerd om daadwerkelijk te reageren. Maar als ik deze beste man weer tegenkom ga ik toch eens een niet zo vriendelijke praatje maken met hem. :=

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 07:57

Echt....wat is er toch aan de hand met steeds meer mensen -O- hier in mijn woonplaats is van de week een man in door een joch met een aangelijnde hond in elkaar geslagen omdat zijn hond los liep, op een losloopveldje.....

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:36

Mensen sporen niet hoor. Het valt mij ook steeds vaker op _O-

Zo ben ik een paar weken geleden uitgescholden voor vuile trut (en nog veel meer). Een vent kwam aanlopen met een hond en liet hem van een afstand op ons af komen, met de letterlijke woorden: “mag hij ff wippen met jouw hond? Ik wacht wel even tot hij klaar is”

Sowieso een bizarre vraag :') maar toen ik aangaf dat m’n hond geen interesse had en dat hij door mocht lopen, werd ik vervolgens uitgescholden en hij snapte ook niet wat mijn probleem nou was.

Ik vond het allemaal behoorlijk intimiderend.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:43

Ik ga het liefst naar hondenspeeltuin Broekpolder daar is ook een apart veld voor puppy's en honden die niet sociaal zijn. Ik krijg vaak honden in de opvang met een trauma of niet sociaal ik ben daar dan niemand tot last.