Mandarijneend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Mandarijneend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 12:25

Wij zijn voornemend om twee mandarijneenden te nemen, en ik ben
mij nu aan het verdiepen aan hun levensbehoefte en het daarbij behorende
onderhoud.

Heeft iemand van bokt toevallig ervaring met het houden
van deze eenden?

kirsten87
Berichten: 81
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Mandarijneend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 13:45

Hebben er 2, water om in te zwemmen is belangrijk. Voor de rest redden ze zich zelf prima. Je moet ze wel kortwieken iedere keer anders vliegen ze weg. Of leewieken maar dat is verboden. Zijn wel wat wildere eenden.

Lukasje
Berichten: 11274
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 14:02

Ik heb er vroeger gehad, telkens een koppel. Het mannetje is prachtig om zien ! Ze zijn idd wat schuw maar wel zachtaardig en niet luidruchtig.
Zoals hierboven gezegd hebben ze graag water om te zwemmen en baden. Vooral aan dat laatste besteden ze veel tijd. Een klein mini badje vind ik persoonlijk niet aan hun behoeftes voldoen. Verder zaten ze bij mij op een grasveld en kregen ze eendenkorrel te eten.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 15:16

kirsten87 schreef:
Hebben er 2, water om in te zwemmen is belangrijk. Voor de rest redden ze zich zelf prima. Je moet ze wel kortwieken iedere keer anders vliegen ze weg. Of leewieken maar dat is verboden. Zijn wel wat wildere eenden.


Kan je dat kortwieken zelf doen? Vijver is er dus dat is geen probleem. En qua hok? Hebben ze ook nog iets van beschutting nodig?

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 15:17

Lukasje schreef:
Ik heb er vroeger gehad, telkens een koppel. Het mannetje is prachtig om zien ! Ze zijn idd wat schuw maar wel zachtaardig en niet luidruchtig.
Zoals hierboven gezegd hebben ze graag water om te zwemmen en baden. Vooral aan dat laatste besteden ze veel tijd. Een klein mini badje vind ik persoonlijk niet aan hun behoeftes voldoen. Verder zaten ze bij mij op een grasveld en kregen ze eendenkorrel te eten.


Schuw is wel jammer, welke siereend is dit niet, weet jij dat toevallig?

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Mandarijneend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 15:38

Kaapse eenden/muskuseenden zijn heel goed tam te maken. Die zijn soms eerder wat opdringerig dan schuw. Of loopbanden, die zijn ook redelijk makkelijk tam te maken.

Mandarijneenden heb ik inderdaad ook als een wat schuwere soort ervaren.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 15:43

BloemBloem schreef:
kirsten87 schreef:
Hebben er 2, water om in te zwemmen is belangrijk. Voor de rest redden ze zich zelf prima. Je moet ze wel kortwieken iedere keer anders vliegen ze weg. Of leewieken maar dat is verboden. Zijn wel wat wildere eenden.


Kan je dat kortwieken zelf doen? Vijver is er dus dat is geen probleem. En qua hok? Hebben ze ook nog iets van beschutting nodig?

Kortwieken is knippen van de vliegveren aan 1 vleugel, elk jaar herhalen, maar kan je inderdaad zelf. Filmpje bij kwakertje (eend) :

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 15:44

Animal schreef:
Kaapse eenden/muskuseenden zijn heel goed tam te maken. Die zijn soms eerder wat opdringerig dan schuw. Of loopbanden, die zijn ook redelijk makkelijk tam te maken.

Mandarijneenden heb ik inderdaad ook als een wat schuwere soort ervaren.

:')

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 15:46

Animal schreef:
Kaapse eenden/muskuseenden zijn heel goed tam te maken. Die zijn soms eerder wat opdringerig dan schuw. Of loopbanden, die zijn ook redelijk makkelijk tam te maken.

Mandarijneenden heb ik inderdaad ook als een wat schuwere soort ervaren.


Ik heb muskuseenden gehad, hier kon je op een gegeven moment de stal niet meer in zonder aangevallen te worden. Mannetjes zijn erg territoriaal dus houd daar rekening mee. Later nog 2 vrouwtjes gehad, dat ging beter dan een man/vrouw

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Mandarijneend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 16:37

Onze loopeenden zijn heerlijke, gezellige dieren. Met als pluspunt dat ze ook nog eens erg komisch. Ook de kwaker schijnt erg leuk te zijn om te houden.

Lukasje
Berichten: 11274
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 16:38

Ik had een schuilhokje voor hen maar ik heb ze er nooit gebruik van weten maken. Wel kropen ze onder de struiken.

Lukasje
Berichten: 11274
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 16:39

lizy29 schreef:
Onze loopeenden zijn heerlijke, gezellige dieren. Met als pluspunt dat ze ook nog eens erg komisch. Ook de kwaker schijnt erg leuk te zijn om te houden.


Maar ze noemen niet voor niets kwaker …

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Mandarijneend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 16:43

Geen idee, ik ken ze niet persoonlijk.
Maar eerlijk is eerlijk, onze loopeenden hoor je ook aan komen kwaken.

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Mandarijneend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 16:44

Muskuseenden zijn dan weer vrij stil, heb ik begrepen.

snorkel1986

Berichten: 3018
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Mandarijneend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:48

Kroon eend of loop eend zijn een stuk tammer/ rustiger ( loop eend vliegt niet)

Lukasje
Berichten: 11274
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Mandarijneend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 21:23

Mandarijneendjes en Carolina-eendjes zijn vrij rustig en zachtaardig. Van de Carolina’s weet ik niet of die schuw zijn, die heb ik zelf nooit gehad.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Mandarijneend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:14

Haha, die autocorrect. Ik bedoelde loopeenden inderdaad :+

Loopeenden kunnen wel wat meer lawaai maken. Muskuseenden zijn redelijk stil en die maken meer wat zachtere geluiden. Ze kwaken niet luid in ieder geval.

Zelf heb ik veel met muskuseenden gewerkt, maar ben nooit aangevallen. Ze kwamen juist altijd gezellig om eten bedelen en een aantal waren ook wel in voor wat kroelen. Nu ging dat nooit om een paartje eenden, maar vaak grote groepen van minimaal 8 dieren.

XladyX

Berichten: 1333
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Re: Mandarijneend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:30

Ik moest ook erg lachen om de spelfout, heerlijk!

Mandarijeenden geen ervaring mee, loopeenden wel. Heel tam en gezellig, maar wel erg onhandig en vond ze erg snel alles vervuilen met name hun vijver en slaaphok/deel. Weet niet of dit voor alle eendsoorten zo is maar misschien wel iets om rekening mee te houden als je beperkt water en ruimte hebt. En ze leggen best veel eieren, zijn ook heerlijk te eten maar ze broeden ze ook graag uit dus vermenigvuldigen best snel _O-

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Mandarijneend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:50

Mandarijn eendjes zijn leuk en als je ze jong koopt niet schuw, tam is wat anders..

Ik weet niet hoe groot je vijver is en of er een filter systeem in zit? Maar ze poepen flink, daar had ik mijn redelijk op verkeken haha.

Lukasje
Berichten: 11274
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Mandarijneend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 08:24

Alle eenden produceren best veel poep en het zijn echt flatsen. Indien je zelf vaak door hun wei of veldje moet lopen, zou ik niet zo snel eenden of ganzen nemen. Ze bevuilen flink ja. Maar, ze zijn wel schattig !

marga1
Berichten: 902
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Mandarijneend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 09:29

En waar ganzen en eenden lopen in de wei daar lusten de paarden het gras niet meer. Een vijver moet flink groot zijn anders gaat het badje stinken.