nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 16:55

Ik zie het ook meer als een volk een nieuw huis bieden.

Moet even kijken hoe of wat. Heb nu 1 houten kast met 2 broedkamers. En 2 kunststof kasten broedkamers en honing kamers.

Heb wat spulletjes besteld om ramen te voorzien van nieuw draad. En de nieuwe honing kamer ramen af te maken.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:38

Wij hebben net controle gedaan.
Volk 1 is krachtig en gaat erg goed. Volgens het boekje.

Dat tweede volkje, waar nog wat bijen in zaten. Ik snap niet goed wat daar mis is. De eerst broekbak is volledig leeg gegeten aan winter voer.
Bovenin zaten vrijwel alle ramen nog vol voer. Daar hebben we inbrenger 100 zeer oude bijen aangetroffen. En gek genoeg ook een koningin!
Een prachtige grote koningin.
De rest van het volk lag in een dikke laag dood onderin de kast.

We hebben een tijdje staan debatten wat te doen. Of deze koningin met 100 oude bijen enige kans op overleven zou hebben...
We hebben haar dood gemaakt en de bijen afgeslagen.

De bijen die er nog waren hadden intake vleugels, maar die hadden ze wel allemaal wijd uit staan...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 00:11

Vleugels wijd staan wat betekent dat. Mogelijk varroa?

Heb even snel ook bij mijn kast gekeken. Honing kamer was zwaar en een heel klein beetje broed erin. Koninginnen rooster ertussen gedaan. Aan de buitenkant zeker aan beide kanten lege ramen in de broedkamer. Tijdens de regen bleven ze gewoon door vliegen. Niet uitgebreid gekeken vanwege het weer.

sevenofnine

Berichten: 141
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:23

@Nickeltje ik zie eigenlijk niets vreemd aan je foto. Ik zie een oudere winterbij die al veel haren verloren heeft en die nu buitenkomt met het betere weer.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:48

Oud waren alle resterende bijen inderdaad. Maar in vergelijking met de gestroomlijnde bijen die bij het volk er naast bezig waren, hadden de de vleugels wat verder af staan.
Maar misschien zoek ik er te veel achter.
Ik heb geen echte misvormde vleugels gezien...

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 15:57

Hier eindelijk controle gedaan, net wat teveel wind maar geen regen en warm zat.

Ik heb al redelijk veel bijen, de twee BK's hebben zeker nog ruimte aan de buitenkant, maar het gaat al hard. Ik heb veel darrenbroed ook gezien, en speeldopjes. Helaas hadden ze beide BK's aan elkaar gemaakt, dus ik heb wat cellen kapot getrokken, met vooral dikke poppen. Toch jammer.
Heb het hier en daar wat opgeschoond, maar niet alle ramen eruit getrokken.

Bijen waren lief, dus dat was heel fijn <3 ze waren vooral lekker druk bezig. Ik heb ze alvast een HK gegeven. Die mogen ze eerst nog uitbouwen :)

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 18:08

Dat is een fijne controle!
Wij hebben vorige week een volk opgehaald dat ik van een collega mocht hebben. Ik heb vandaag alles klaar gemaakt om ze morgen naar een eigen kast over te zetten, dat is voor dat volk meteen de voorjaar controle.
Verder zet ik er denk ik ook een honing kamer op. Die hebben ze dan alvast

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 19:28

Voor het eerst sinds we bijen houden zit er wasmot in de opgeslagen honing ramen.
Vooral de middelste ramen zijn erg beschadigd.
Maar een deel van de ramen ziet er schoon uit.

Kan ik die, op het oog, schone ramen nu op de bijen zetten of heb ik daar de rest van de zomer spijt van omdat ik te veel wasmot besmetting op het volk zet?

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 19:35

Goede vraag, ik weet het ook niet goed. Ik heb bij mijn ramen als ze niet te erg aangetast waren dat deel eruit gesneden, maar bij te erge aangetaste de was vervangen. Ga er vanuit dat ze een klein beetje zelf wel aan kunnen.

Wat leuk dat je een volk mag ophalen!

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 19:52

Ik baal er wel van. Vier volle kamers met uitgebouwde ramen....
Ik ga morgen eens goed bak voor bak door werken en de echt slechte meteen de smelter in.
Ik heb mijn vraag ook op het imker forum geplaatst, misschien heb ik morgen wel antwoord.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 20:00

Ik zou alles de smelter in kiepen eigenlijk, ziektes wil je niet hebben. Vraag anders op het imkerforum of / hoe ze zulke was na smelten aan de bijen geven om makkelijker nieuwe raat te maken.
Sec is het het veiligst om er iets van kaarsen van te maken ipv terug te geven aan de bijen.

sevenofnine

Berichten: 141
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 20:26

Wasmot zit overal waar bijen broed hebben in gehad. Misschien heeft het honingraam toch eens een beetje broed erin gehad, of zat het dichtbij broedramen? Pech hebben is ook gewoon mogelijk :) Maar maak je niet te druk om de wasmot. Als een volk sterk is hebben ze daar geen last van. Ik zou enkel de beschadigde ramen wegdoen omdat ze die creatief gaan herstellen en dat kan lastig werken worden.

Morpheus81
Berichten: 570
Geregistreerd: 23-07-12

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:57

Je kunt de ramen ook 24 uur in de vriezer leggen (in een plastic zak), daarna kun je ze zonder risico teruggeven aan de bijen.

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:06

Vond nog wat wasmot larven op de honing kamer ramen van een andere kast. Heb deze door de wc gespoeld. En gelukkig zijn de ramen kunststof.

Ga straks even kijken in de kast denk ik. Heb al nieuwe ramen klaar.

Moet even kijken, maar bij deze kasten is een varroalade niet echt mogelijk volgens mij.

LieveLoes

Berichten: 1688
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 12:31

Pfoe het groeit mij even boven mijn hoofd….
In 1,5 week tijd heeft mijn volk 8 kunstraten uitgebouwd en helemaal vol voer en broed gestopt. Helaas ook speeldopjes… dus ik moet een aflegger gaan maken en ik had nog geen plekje geregeld waar ze naar toe mogen…

M
Lichte paniek hier :o

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:15

Het kan natuurlijk ook eventueel op dezelfde lokatie moet je ze alleen ook voldoende ramen honing meegeven of bijvoeren. En dan afleggers kast even dicht houden.

Maar ik ben nog maar een beginner dus kan het fout hebben.

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 13:41

Speeldopjes hoeft niet perse meteen zwermneiging te betekenen, ik zou niet gelijk bang zijn voor een zwerm. Is ook nog wel wat vroeg. Ik ga ook nog geen aflegger maken, ze hebben nog ruimte. Hebben ze geen ruimte bij jou meer?

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 15:01

Het is echt nog te vroeg voor een aflegger hoor, te koud in de nacht om in een kleine kast het broed warm te houden.

Ik heb ook speel dopjes gezien en ze bouwen als gekken. Dus voor nu allebei een nieuwe honing kamer er op dat geeft al ruimte en komende weekend weer controle. Dan eventueel tweede honing kamer of derde broedkamer.

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 17:44

Eh ze gaan knetterhard hier. Eigenlijk alleen nog uitbouw mogelijk 1,5 broed raam. :o

Had ook speeldoppen geen koningin gevonden, maar heb in de honing dat ze een dubbele laag gebouwd hebben.

Open en gesloten broed gezien. Inclusief een beetje in de honing kamer.

LieveLoes

Berichten: 1688
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:55

:( oliebol. Mijn bijenleraar zei dat ik een aflegger maken moest….
Ze hadden echt geen ruimte meer. Alles zat vol voer of vroed. Baal nu onwijs dat ik er geen honing kamer op gezet heb. Gaat dit per definitie mis?

Marcella

Berichten: 36730
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 00:13

Of een broedkamer erop plaatsen misschien.

Ze hebben bij mij heel veel stuifmeel trouwens. Zoveel dat ik vermoed dat er grote plannen zijn.

LieveLoes

Berichten: 1688
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:28

Ik heb nu 2 broedkamers erop. Is nog meer erop dan verstandig? Denk dat mijn riem het ook niet meer houden kan dan

Ik hoopte eigenlijk wel voorzichtig wat honing te oogsten dit jaar. Had ik er ook een honing kamer op kunnen doen dus. Maar, is dat dan voldoende ruimte? Deze Q legt echt als een gek heb ik het idee.

Ik vind de hoeveelheid kamers echt nog wel ingewikkeld…

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:33

Mijn kasten staan nu op 2 broedkamers en een honing kamer.
Maar wel met een koninginnen rooster er tussen en ervaring leert dat ze daar soms een drempel ervaren om de honing kamer dan te gebruiken in het begin.
Zaterdag hoop ik dat het weer goed genoeg is voor een controle om te zien hoe hard ze groeien, of er voldoende ruimte is, of ze de honing kamer wel gebruiken (anders gaat het rooster er enkele dagen tussenuit).
Dan zijn de opties om niks te doen als alles dikke prima is en een week later weer controleren.
Als ze de honing kamer volle bak gebruiken en toch te weinig ruimte hebben, tweede honing bak er op en ter plekke overwegen om dan toch ook een aflegger te maken om meer ruimte te geven.

In april kun je zomaar nog nachtvorst hebben, en dan kan een afleggertje best eens moeite hebben met het broed warm genoeg houden. Maar als er geen nachtvorst komt, en ze zijn wel met genoeg bijen kan een vroege aflegger ook zomaar wel goed werken...
Onze voorkeur is om ze eerst meer ruimte te geven omdat ze in deze tijd van het jaar ook makkelijk veel uitbouwen en dan tegen mei beginnen we meestal met afleggers.
Maar elk jaar is toch ook wel weer een beetje anders...

Century

Berichten: 5970
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:16

Het ging nog wel koud worden volgens mij binnenkort.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:34

Daarom ben ik zelf niet zo'n voorstander van nu al afleggers maken.
Wij hebben drie jaar geleden half april afleggers gemaakt omdat door het warme weer destijds de volken echt explosief aan het groeien waren.
Een week later 3 dagen nachtvorst en bij 3 van de 4 afleggertjes was het broed volledig dood en verpieterd. Een hele harde les.

Onze voorkeur heeft dus ruimte geven en proberen te rekken tot die nachtvorst echt uit de kalender is...