Wanneer een slotje.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Wanneer een slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 07:26

Na heel wat jaren is het mij nog steeds niet duidelijk wat de regels voor een”slotje” zijn. In mijn beleving is het overgeleverd aan de willekeur van de mod. Sommige topics ontsporen volledig en dan gebeurd er niks en andere gaan op slot omdat de topic starter genoeg tips heeft :+ .Wellicht dat dit even toegelicht kan worden.
Het meest recente voorbeeld. Niet een of topic melding door een mod of gebruiker maar toch midden in een discussie op slot.

Onderwerp: Onze overbuurvrouw klaagt over onze hond

Firelight schreef:
Omdat de topicstarter inmiddels voldoende tips heeft en er verder behoorlijk off topic wordt gegaan hier een slotje.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 08:16

Jennyj01 schreef:
Na heel wat jaren is het mij nog steeds niet duidelijk wat de regels voor een”slotje” zijn. In mijn beleving is het overgeleverd aan de willekeur van de mod. Sommige topics ontsporen volledig en dan gebeurd er niks en andere gaan op slot omdat de topic starter genoeg tips heeft :+ .Wellicht dat dit even toegelicht kan worden.
Het meest recente voorbeeld. Niet een of topic melding door een mod of gebruiker maar toch midden in een discussie op slot.

Onderwerp: Onze overbuurvrouw klaagt over onze hond

Firelight schreef:
Omdat de topicstarter inmiddels voldoende tips heeft en er verder behoorlijk off topic wordt gegaan hier een slotje.


Ts heeft een slotje aangevraagd, dat staat in het topic.

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Wanneer een slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 08:18

Maar was het niet altijd zo dat een slotje op verzoek niet gegeven werd.
Tenminste als de discussie ok liep en van nut was voor de gemiddelde lezer.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 08:18

Er wordt zo vaak een slotje aangevraagd. Maar bij mijn weten gaat een topic alleen op slot wanneer het helemaal ontspoord. En daar is geen sprake van.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Wanneer een slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 08:53

Ik vind het een goede vraag, zie in je voorbeeld topic ook niet waarom het op slot is gegaan. Soms wordt het wel gedaan op vezoeken soms niet. Trek dan 1 lijn.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wanneer een slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 08:56

Wellicht heeft ts van dat topic een hele goede reden opgegeven om dat topic op slot te doen... En dat zal in sommige gevallen niet bekend gemaakt kunnen worden (om bijvoorbeeld veiligheidsredenen etc).... Waarbij ik niet zeg dat dat bij dit topic aan de hand is, want dat weet ik niet.

Leo

Berichten: 50135
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Wanneer een slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:10

De "behoorlijk offtopic" zie ik ook absoluut niet, ik heb het topic nauwelijks tot niet offtopic zien gaan.

Ik was er ook verbaasd over. Sommige topics etteren eindeloos door en andere, zoals deze, krijgen slotjes vanuit de lucht vallen. Helemaal prima als slotjes op verzoek worden geplaatst, zou ik prima beleid vinden, maar het gaat nu alle kanten op.

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Wanneer een slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:35

De meeste slotjes snap ik prima, maar de hier genoemde absoluut niet, praktisch alles was on topic.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:14

Ik vond het ook al een raar slotje. In principe liep het topic vrij gemoedelijk en er werd niet offtopic gegaan.
Er kwamen goede tips voorbij en de discussie was interessant.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:29

Ik zie wel waarom dit topic op slot is hoor, de laatste paar pagina's lijken echt alleen maar te gaan om het in de hoek zetten van de TS zodat het hoe dan ook haar schuld is, wat ze ook doet of niet doet. Dat is nog niet helemaal off-topic, maar in elk geval beslist niet meer constructief. Daarna wordt het wel degelijk offtopic (een discussie of 7 maanden het juiste aantal maanden is om mee te rekenen, en dat niet elke hond een tuin heeft dus dat je een hond helemaal niet in de tuin hoeft...)

Er is dan volgens mij echt niets meer te verwachten aan wel-inhoudelijke toevoegingen. Soms loopt een topic dan vanzelf ten einde, maar hier snap ik het slotje wel.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 12:23

Ik begreep al nie waarom er bokkers zijn die vinden da een hond niet in de tuin hoort. Bij adoptie in asiel is een tuin hebben net een must. Hier ook alleen maar grote honden los in de tuin.

Ik snap het slotje ook wel.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 12:46

Ik snap het slotje in dit geval ook wel, maar als je dan gaat vergelijken met andere topics waar eindeloos doorgedramd wordt snap ik niet waarom daar dan weer géén slotje op kwam. Het komt inderdaad over als willekeur.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 12:52

Nou hopelijk kan een mod aangeven hoe de regels zijn omtrent een slotje. Aangezien het toch niet helemaal duidelijk is.

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:05

Er zijn ook richtlijnen voor het jureren van wedstrijden, toch?

En toch komt het voor dat je bij de ene jury winstpunten rijdt en bij de andere niet.

Wat ik bedoel te zeggen: het blijft mensenwerk. De ene moderator kan anders beslissen dan de andere, ondanks dat dezelfde richtlijnen gebruikt worden. Soms moet je het gewoon accepteren. Je kunt de betreffende moderator wellicht om extra toelichting vragen over de keuze.

Ik snap dit soort topics nooit zo goed, die zijn er al zoveel geweest.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26918
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:23

Onze excuses, wij hebben het topic inderdaad te snel op slot gegooid en we gaan het slotje er nu afhalen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-23 13:42

Helaas snap ik het beleid nu nog steeds niet. Wellicht dat het nog even door een mod kan worden toegelicht.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 26918
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:20

We hebben in ons beleid een aantal criteria voor slotjes.
Die criteria zijn in sommige gevallen 'flexibel', het is ook altijd een stukje maatwerk en dat leggen we naast de richtlijnen. Dan kan het voorkomen dat de beslissing net de ene kant uit slaat, terwijl een andere mod het net iets anders gedaan had.
In zo'n geval kijken we dan met het desbetreffende team hoe we het aan gaan pakken. En dan kan het zo zijn dat een eerder gemaakte beslissing op dat moment de juiste was, maar dat we na overleg toch een andere beslissing nemen.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:24

Firelight schreef:
We hebben in ons beleid een aantal criteria voor slotjes.
Die criteria zijn in sommige gevallen 'flexibel', het is ook altijd een stukje maatwerk en dat leggen we naast de richtlijnen. Dan kan het voorkomen dat de beslissing net de ene kant uit slaat, terwijl een andere mod het net iets anders gedaan had.
In zo'n geval kijken we dan met het desbetreffende team hoe we het aan gaan pakken. En dan kan het zo zijn dat een eerder gemaakte beslissing op dat moment de juiste was, maar dat we na overleg toch een andere beslissing nemen.

Het ligt dus een het desbetreffende team hoe hier op gereageerd wordt?
Hier kan toch wel een structuur voor worden bedacht?

Het overgrote deel van je gebruikers stem je hierin tevreden.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:33

Nielojram schreef:
Het ligt dus een het desbetreffende team hoe hier op gereageerd wordt?


Dat klinkt heel verstandig! Daar is zo'n team voor lijkt me.

Citaat:
Hier kan toch wel een structuur voor worden bedacht?

Het overgrote deel van je gebruikers stem je hierin tevreden.


Ik zie eigenlijk niet dat mensen tevredener worden als je meer bureaucratische lagen of inflexibele regels toevoegt.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wanneer een slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:37

Niet te vergeten dat je ook nog eens met vrijwilligers te maken hebt. Als die allemaal iedere keer er een heel wetboek bij moeten pakken in plaats van naar eigen inzicht mogen reageren wordt dit vrijwilligers werk niet leuker waarschijnlijk....

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Wanneer een slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:59

Wat betreft de laatste twee reacties, I rest my case ;-) .

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Wanneer een slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 22:15

Ik word blijer van een duidelijk protocol dan van heel verschillend met situaties omgaan :)

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Wanneer een slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 22:20

Het topic is inmiddels weer open. voor mij allemaal redelijk verwarrend :+

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 22:27

Sky_As schreef:
Niet te vergeten dat je ook nog eens met vrijwilligers te maken hebt. Als die allemaal iedere keer er een heel wetboek bij moeten pakken in plaats van naar eigen inzicht mogen reageren wordt dit vrijwilligers werk niet leuker waarschijnlijk....

Niet alleen vrijwilligers maken wel eens een 'verkeerde' afweging.
Eerlijk gezegd, wat een gezeur. Het topic is weer open. Teamies hebben het signaal serieus genomen. Wanneer zijn jullie nou eens tevreden?
Suggestie: meld je aan bij het team. Dan leer je vast alle ins en outs.:+

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 08:35

Ik denk dat je het punt een beetje hebt gemist. Ik heb het topic niet geopend om het andere weer open te krijgen. Mijn vraag was hoe het nu zit en waar ik daar duidelijkheid over kan vinden. Er is dus niet een duidelijke richtlijn voor. En ik ben het met Prompter eens dat een duidelijk protocol minder verwarring schept. Juist omdat je met vrijwilligers werkt.