Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:17

juval schreef:
tja, als je geen moraalridders wilt, en alleen met gelijkgezinden wilt praten, dan moet je een huiskamertopic openen.

Het 'steun de boeren' topic is destijds ook helemaal verziekt door de zogenaamde moraalridders die alles wat met veehouderij te maken heeft afkeuren. Heel vervelende sfeer werd er toen gecreëerd.

de oplossing is dus: huiskamer


Of facebook. Ik ervaarde dit totaal omgekeerd, net als in het Temu topic was er maar 1 geluid welkom en staken de ts / pro boeren nog net niet de vingers in de oren om “lalallala, ik hoor je lekker toch niet, je bent niet welkom in mijn straatje!” te doen. Als je alleen wil kletsen met mensen met dezelfde mening beperk je ten eerste nogal jezelf, want je kan altijd van elkaar leren, en is ten tweede een algemeen forum misschien niet de beste plek om dat te doen. Laat staan als het een maatschappelijk actueel topic is. Dat tegengeluid mag je imho niet weren - dát is pas écht mensen monddood maken.

Biebz

Berichten: 5520
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:30

nps schreef:
juval schreef:
tja, als je geen moraalridders wilt, en alleen met gelijkgezinden wilt praten, dan moet je een huiskamertopic openen.

Het 'steun de boeren' topic is destijds ook helemaal verziekt door de zogenaamde moraalridders die alles wat met veehouderij te maken heeft afkeuren. Heel vervelende sfeer werd er toen gecreëerd.

de oplossing is dus: huiskamer


Of facebook. Ik ervaarde dit totaal omgekeerd, net als in het Temu topic was er maar 1 geluid welkom en staken de ts / pro boeren nog net niet de vingers in de oren om “lalallala, ik hoor je lekker toch niet, je bent niet welkom in mijn straatje!” te doen. Als je alleen wil kletsen met mensen met dezelfde mening beperk je ten eerste nogal jezelf, want je kan altijd van elkaar leren, en is ten tweede een algemeen forum misschien niet de beste plek om dat te doen. Laat staan als het een maatschappelijk actueel topic is. Dat tegengeluid mag je imho niet weren - dát is pas écht mensen monddood maken.


Dan is dat op mij verkeerd overgekomen.
Ik kreeg het gevoel dat ik absoluut niet mocht praten of het feit dat ik bij Temu wilden bestellen. En als ik dat wel deed, dan was ik een slecht mens en of ik met dat gevoel wou leven..
Ik kan niet voor anderen praten natuurlijk. Maar ik had gereageerd dat mening geven mag, maar dat ik hier een heel naar gevoel bij kreeg. En meerderen met mij blijkbaar, gezien de pb's die ik ontvangen had.

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 11:39

nps schreef:
Of facebook. Ik ervaarde dit totaal omgekeerd, net als in het Temu topic was er maar 1 geluid welkom en staken de ts / pro boeren nog net niet de vingers in de oren om “lalallala, ik hoor je lekker toch niet, je bent niet welkom in mijn straatje!” te doen. Als je alleen wil kletsen met mensen met dezelfde mening beperk je ten eerste nogal jezelf, want je kan altijd van elkaar leren, en is ten tweede een algemeen forum misschien niet de beste plek om dat te doen. Laat staan als het een maatschappelijk actueel topic is. Dat tegengeluid mag je imho niet weren - dát is pas écht mensen monddood maken.


Je maakt mensen niet monddood als ze hun mening mogen geven..

Ik vind het een beetje als “wij willen demonstreren voor centraal station” waarop volgt “nou das heel onhandig want het is daar best druk, je mag demonstreren maar dan op het Malieveld, heb je meer ruimte ook”
- “maar wij willen voor centraal station!!!”
- “nou nee, je kan op het Malieveld”
- “kijk!! Wij mogen hier niet demonstreren in deze dictatuur!!!!”

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:11

Biebz schreef:
Dan is dat op mij verkeerd overgekomen.
Ik kreeg het gevoel dat ik absoluut niet mocht praten of het feit dat ik bij Temu wilden bestellen. En als ik dat wel deed, dan was ik een slecht mens en of ik met dat gevoel wou leven..
Ik kan niet voor anderen praten natuurlijk. Maar ik had gereageerd dat mening geven mag, maar dat ik hier een heel naar gevoel bij kreeg. En meerderen met mij blijkbaar, gezien de pb's die ik ontvangen had.


Vind je het dan zo verschrikkelijk dat je wordt gevraagd een kléin beetje na te denken over de spullen die je koopt, of je ze echt nodig hebt, en wat voor impact dat heeft op de rest van de wereld? Al vind ik het wel niet ok dat je dan een slecht mens genoemd wordt, daar mag gewoon op getemd én op gemodereerd worden. Jij mag doen wat je wil, maar anderen mogen daar ook gewoon iets van vinden. Hoe vervelend dat ook is voor jou. En als je je er naar door voelt voel ke misschien zelf ook wel aan dat het niet helemaal zuivere koffie is bij Temu.

Cer schreef:
Je maakt mensen niet monddood als ze hun mening mogen geven..


Dus wel als je een bepaald geluid niet welkom is in een topic. Het geluid van de "moraalridders" om maar even zo te noemen is toch echt vaak niet welkom. Terwijl ík het een heel welkom geluid vind.

Cer schreef:
Ik vind het een beetje als “wij willen demonstreren voor centraal station” waarop volgt “nou das heel onhandig want het is daar best druk, je mag demonstreren maar dan op het Malieveld, heb je meer ruimte ook”
- “maar wij willen voor centraal station!!!”
- “nou nee, je kan op het Malieveld”
- “kijk!! Wij mogen hier niet demonstreren in deze dictatuur!!!!”


Ik snap je maar een station is geen plek voor discussie, een forum is dat juist wél ;) ik vind dat demonstreren geen hinder op moet leveren, geldt voor alle demonstraties. Om in je beeldspraak te blijvenn - stel dat je er niks van mag zeggen dat die demonstranten kinderen meenemen. Je wéét dat het niet ok is, maar die mensen vinden zelf van wel. Dan maar niks zeggen en die mensen hun gang laten gaan?

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:15

IHN schreef:
En waarom zou bokt een moreel kompas moeten hebben? Er zijn veel mensen die geen problemen hebben met Temu. Het is niet verboden, dus het is niet aan bokt het te verbieden.


Als het gaat over 'harde' regels als verbieden, heeft het zin om duidelijke en ruime regels te hanteren.
Er zijn keiharde bewijzen 'dat bestellen bij hoe-heet-ali-expres niet duurzaam is' en dus (jawel!) niet wenselijk - maar het is wettelijk toegestaan.
(Het milieu verpesten is in de harde praktijk toegestaan. "Van de zotte", dat wel, maar het schijnt te mogen...)

Voor een organisatie vind ik het ingewikkeld
"moet bokt een moreel kompas hebben?" - tja.

Als we het over mensen hebben,
een moreel kompas gaat over zoiets als 'wat is een goed leven en welke keuzes dragen daar aan bij',
dan vind ik zeer zeker dat een mens dat nodig heeft.

Biebz

Berichten: 5520
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:15

nps schreef:
Biebz schreef:
Dan is dat op mij verkeerd overgekomen.
Ik kreeg het gevoel dat ik absoluut niet mocht praten of het feit dat ik bij Temu wilden bestellen. En als ik dat wel deed, dan was ik een slecht mens en of ik met dat gevoel wou leven..
Ik kan niet voor anderen praten natuurlijk. Maar ik had gereageerd dat mening geven mag, maar dat ik hier een heel naar gevoel bij kreeg. En meerderen met mij blijkbaar, gezien de pb's die ik ontvangen had.


Vind je het dan zo verschrikkelijk dat je wordt gevraagd een kléin beetje na te denken over de spullen die je koopt, of je ze echt nodig hebt, en wat voor impact dat heeft op de rest van de wereld? Al vind ik het wel niet ok dat je dan een slecht mens genoemd wordt, daar mag gewoon op getemd én op gemodereerd worden. Jij mag doen wat je wil, maar anderen mogen daar ook gewoon iets van vinden. Hoe vervelend dat ook is voor jou. En als je je er naar door voelt voel ke misschien zelf ook wel aan dat het niet helemaal zuivere koffie is bij Temu.

Tuurlijk mag het gemeld worden! Ik heb daar ook gewoon normaal op gereageerd.
Ik voel mij naar door hoe er hier gereageerd werd en niet door waar ik spullen bestel. Tuurlijk denk ik er overna. Maar de spullen die ik bestel zijn of 10x zo duur of niet te krijgen in Nederland. En ik bestel er echt niet continu. Heb nu wel geteld 2x iets besteld :+
Gaat mij er vooral om dat ik het gevoel kreeg geen ruimte meer te krijgen om aankopen te delen of leuke spullen te laten zien.
En ja, sommige vinden dat geen leuke spullen door alles wat er achter zit.
Maar zo ieder zijn mening en die mag er zijn zonder gelijk de grond in geboord te worden :)

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:19

Dan open je een apart topic op hetzelfde forum en dan mag je van alles zeggen over Temu..
Dus dan ben je niet monddood..

En kinderen mogen wel mee naar een demo dacht ik. Dus die vergelijking snap ik niet.
Wat jij lijkt te willen is mensen die hun kinderen meenemen, wat dus mag, dat verbieden omdat jij het niet oké vindt.
En dan vind ik dat voor eigen rechter spelen en vrijheidsbeperking

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:36

Mods, als het uitgangspunt blijkbaar modereren op legaliteit is, waarom wordt er dan toegestaan dat in het wolventopic gesproken wordt over "allemaal afschieten, ze moeten naar 0, gasgeven als je ze ziet lopen"? Dat is toch echt tegen de wet en moet dan ook zodanig op gemodereerd worden. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Telpeva

Berichten: 14766
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:40

Volgens mij vallen mensen ook niet over het feit dat er een tegengeluid komt en eventuele uitleg waarom dat tegengeluid er is. Waar mensen over vallen is wanneer anderen een 'agree to disagree' niet accepteren, en hun wil willen opleggen aan een ander door middel van constant blijven drammen.

Er zijn zo veel dingen die slecht zijn voor een mens, die slecht zijn voor het klimaat en de aardbol en alles wat erop leeft. Iemand die rookt ga je toch ook niet bij elke mogelijkheid daarop aanspreken en uitleggen hoe slecht dat is, Idem voor autorijden, vliegvakanties, niet naar de kerk gaan, chocola of chips eten. Je kan je medemens informeren en proberen te helpen, maar wanneer het ongewenst is moet je imo ook weten wanneer je moet stoppen. Het is immers wel je medemens, je gelijke. Niet een ondergeschikte die je naar wens kan commanderen :)

neetoch
Berichten: 1032
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:41

Omdat dit ook wel eens over moordenaars en verkrachters wordt geschreven hier. Dat is nu eenmaal emotie (ik zeg niet dat dit correct is hoor), omdat waar jij van houd kwaad wordt aangedaan.

Maar hoewel ik een hekel heb aan in herhaling vallen... }> . Mag iedereen zijn of haar mening verkondigen. Het is gewoon niet meer ok, als men dan zon topic over gaat nemen door de andere mening erin te blijven rammen. Als je mensen iets wilt leren, is dat toch al nooit de manier om te werk te gaan. Vertel iets en laat het daarbij. Dan kan iedereen zelf bepalen of ze erop willen gaan sudderen of helemaal niets mee doen.

Karl66

Berichten: 29758
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:47

BaileyMix schreef:
Mods, als het uitgangspunt blijkbaar modereren op legaliteit is, waarom wordt er dan toegestaan dat in het wolventopic gesproken wordt over "allemaal afschieten, ze moeten naar 0, gasgeven als je ze ziet lopen"? Dat is toch echt tegen de wet en moet dan ook zodanig op gemodereerd worden. Gelijke monniken, gelijke kappen.


Omdat het hebben van een mening, wolven moeten afgeschoten worden, niet verboden is. Op het moment dat je ze echt gaat afschieten, dan is het pas tegen de wet.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 12:51

Karl66 schreef:
Omdat het hebben van een mening, wolven moeten afgeschoten worden, niet verboden is. Op het moment dat je ze echt gaat afschieten, dan is het pas tegen de wet.



In dat licht zou je dan ook een topic over bv. drugs mogen openen, en dat is hier toch echt niet toegestaan. "Ik geef extra gas als ik een wolf zie lopen" en "Ik gebruik een gram cocaïne per avond" zijn allebei niet te controleren of de schrijver het werkelijk doet of dat het louter geschreven wordt, maar toch is er één hier toegestaan en de ander niet.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:00

Telpeva schreef:
Volgens mij vallen mensen ook niet over het feit dat er een tegengeluid komt en eventuele uitleg waarom dat tegengeluid er is. Waar mensen over vallen is wanneer anderen een 'agree to disagree' niet accepteren, en hun wil willen opleggen aan een ander door middel van constant blijven drammen.

Er zijn zo veel dingen die slecht zijn voor een mens, die slecht zijn voor het klimaat en de aardbol en alles wat erop leeft. Iemand die rookt ga je toch ook niet bij elke mogelijkheid daarop aanspreken en uitleggen hoe slecht dat is, Idem voor autorijden, vliegvakanties, niet naar de kerk gaan, chocola of chips eten. Je kan je medemens informeren en proberen te helpen, maar wanneer het ongewenst is moet je imo ook weten wanneer je moet stoppen. Het is immers wel je medemens, je gelijke. Niet een ondergeschikte die je naar wens kan commanderen :)

_/-\o_

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:03

Citaat:
Ik vind het een beetje als “wij willen demonstreren voor centraal station” waarop volgt “nou das heel onhandig want het is daar best druk, je mag demonstreren maar dan op het Malieveld, heb je meer ruimte ook”
- “maar wij willen voor centraal station!!!”
- “nou nee, je kan op het Malieveld”
- “kijk!! Wij mogen hier niet demonstreren in deze dictatuur!!!!”

Citaat:
Ik snap je maar een station is geen plek voor discussie, een forum is dat juist wél ;) ik vind dat demonstreren geen hinder op moet leveren, geldt voor alle demonstraties. Om in je beeldspraak te blijvenn - stel dat je er niks van mag zeggen dat die demonstranten kinderen meenemen. Je wéét dat het niet ok is, maar die mensen vinden zelf van wel. Dan maar niks zeggen en die mensen hun gang laten gaan?


Ter wille van de duidelijkheid ga ik even off topic.
Dagelijks wordt er geblokkeerd op de A12.
Drastisch - en geen demonstratie.
Ik heb trouwens meegedaan. (Elke dag, dat lukt me niet.)

Voor auwtomobilisten kan dit vervelend zijn: ze moeten omrijden.

Het is burgerlijke ongehoorzaamheid en naar mijn mening nodig.
Bij mijn weten heeft niemand van Extinction Rebellion geroepen 'wat een dictatuur dat we dit niet mogen!' - het is duidelijk dat we de wet overtreden.
(Dat doet de overheid trouwens ook, er is getekend voor het accoord van Parijs en OF we dat halen is een vraag.)
(Van de week sprak een optimist 'dat het kan als alles meezit'. Nou, dat hopen we dan maar, het klinkt wankel in mijn oren.)

En er zijn kinderen bij de acties.
Ik heb geen kleuters op de A12 gezien, mogelijk wel jongelui net onder de 18.
Wel heb ik veel kleine kinderen gezien náást de A12 als steundemonstranten.
Het gaat wel om hun toekomst.

'Kinderen' van 16, 17 die getraind zijn
... alle deelnemers aan de blokkade zijn getraind, een expliciete eis van Extinction Rebellion...
en dus weten hoe of wat, daar zie ik geen kwaad in.
Nederlandse kinderen van 14 en ouder zijn doorgaans ook niet heel erg gezeggelijk... ;)

Ik heb geen kleuters gezien die als 'levend schild' werden gebruikt, dat is ook zowel binnen Extinction Rebellion niet de bedoeling,
en in het oorlogsrecht niet toegestaan.

Poekkie

Berichten: 7359
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:21

BaileyMix schreef:
Karl66 schreef:
Omdat het hebben van een mening, wolven moeten afgeschoten worden, niet verboden is. Op het moment dat je ze echt gaat afschieten, dan is het pas tegen de wet.



In dat licht zou je dan ook een topic over bv. drugs mogen openen, en dat is hier toch echt niet toegestaan. "Ik geef extra gas als ik een wolf zie lopen" en "Ik gebruik een gram cocaïne per avond" zijn allebei niet te controleren of de schrijver het werkelijk doet of dat het louter geschreven wordt, maar toch is er één hier toegestaan en de ander niet.


Nee dan moet je ‘ik heb een wolf doodgereden toen ik een zag lopen’ zeggen, zodat het onderwerp in beide zinnen ook een expliciete actie doet en geen intentie geeft. En dat laatste zal wss wel op gecontroleerd worden.

juval

Berichten: 13228
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:23

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik vind het een beetje als “wij willen demonstreren voor centraal station” waarop volgt “nou das heel onhandig want het is daar best druk, je mag demonstreren maar dan op het Malieveld, heb je meer ruimte ook”
- “maar wij willen voor centraal station!!!”
- “nou nee, je kan op het Malieveld”
- “kijk!! Wij mogen hier niet demonstreren in deze dictatuur!!!!”

Citaat:
Ik snap je maar een station is geen plek voor discussie, een forum is dat juist wél ;) ik vind dat demonstreren geen hinder op moet leveren, geldt voor alle demonstraties. Om in je beeldspraak te blijvenn - stel dat je er niks van mag zeggen dat die demonstranten kinderen meenemen. Je wéét dat het niet ok is, maar die mensen vinden zelf van wel. Dan maar niks zeggen en die mensen hun gang laten gaan?


Ter wille van de duidelijkheid ga ik even off topic.
Dagelijks wordt er geblokkeerd op de A12.
Drastisch - en geen demonstratie.
Ik heb trouwens meegedaan. (Elke dag, dat lukt me niet.)

Voor auwtomobilisten kan dit vervelend zijn: ze moeten omrijden.

Het is burgerlijke ongehoorzaamheid en naar mijn mening nodig.
Bij mijn weten heeft niemand van Extinction Rebellion geroepen 'wat een dictatuur dat we dit niet mogen!' - het is duidelijk dat we de wet overtreden.
(Dat doet de overheid trouwens ook, er is getekend voor het accoord van Parijs en OF we dat halen is een vraag.)
(Van de week sprak een optimist 'dat het kan als alles meezit'. Nou, dat hopen we dan maar, het klinkt wankel in mijn oren.)

En er zijn kinderen bij de acties.
Ik heb geen kleuters op de A12 gezien, mogelijk wel jongelui net onder de 18.
Wel heb ik veel kleine kinderen gezien náást de A12 als steundemonstranten.
Het gaat wel om hun toekomst.

'Kinderen' van 16, 17 die getraind zijn
... alle deelnemers aan de blokkade zijn getraind, een expliciete eis van Extinction Rebellion...
en dus weten hoe of wat, daar zie ik geen kwaad in.
Nederlandse kinderen van 14 en ouder zijn doorgaans ook niet heel erg gezeggelijk... ;)

Ik heb geen kleuters gezien die als 'levend schild' werden gebruikt, dat is ook zowel binnen Extinction Rebellion niet de bedoeling,
en in het oorlogsrecht niet toegestaan.


https://www.youtube.com/watch?v=kAG9yiQHTnY deze zijn geen kleuters, maar echt nog heel jong.

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:24

Ik ben even verbaasd waar de term “levend schild” vandaan komt in dit verhaal. Ik heb er iig niets over gezegd

En, Corona demonstranten hebben wel aangegeven dat het een dictatuur was (of woorden van gelijke strekking), niet alle demo’s gaan om het klimaat natuurlijk

En ik snap best dat voor iemand die hier niet woont en geen auto heeft, de demo’s op de A12 best prima zijn, maar vooralsnog moeten de demonstranten wel steeds verwijderd worden door politie die wellicht ergens anders beter inzetbaar is, omdat de A12 niet de meest handige plek is voor een demo (en het mag ook niet meen ik) Maar goed, dit gaat nogal off-topic

Aanvulling op Poekie: volgens mij moet je dan zelfs zeggen “ik heb express een wolf doodgereden” en dan ben je 1. nogal suf en 2 waarschijnlijk strafbaar.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 13:26

Dorine92 schreef:
Nikass schreef:
Er is iets waar ik mij al geruime tijd over verbaas.
Ik vind het logisch dat bokt bepaalde kaders stelt waarbinnen gediscussieerd mag worden, en dat daar op gemodereerd wordt.
Alleen wat die kaders zijn; ik val soms van de ene verbazing in de andere.
Heeft bokt geen principes?

Directe aanleiding om nu dit topic te openen is het Temu topic.
Vrijuit producten showen die je zonder scrupules koopt van dubieuze organisaties die overduidelijk mensen uitbuiten en niet minimaal enigszins streven naar duurzaamheid, mag zonder problemen. Maar mensen daar op aanspreken en proberen bewust te maken van de ellende die ze in stand houden, dat mag dan weer niet.

Eerder heb ik meerdere keren de mods gevraagd naar hun moreel kompas, naar aanleiding van topics waar stigmatisering van bevolkingsgroepen zonder problemen wordt toegestaan.
En je mag er niet te scherp op reageren, vooral vriendelijk en respectvol blijven. Het antwoord was: het is vrijheid van meningsuiting.
Voor mij vergelijkbaar met Johan Derksen die onder het mom vrijheid van meningsuiting andere mensen finaal afbrand en uitsluiting promoot.

Ik begrijp de wens om respectvolle omgangsvormen, maar ik begrijp niet dat daar méér nadruk op ligt dan op het totaal gebrek aan beschaving wat je in sommige maatschappelijke topics tegen komt.

Ben ik de enige die dit verontrustend vind?

Ik vind het vooral verontrustend dat alles tegenwoordig maar gecensureerd wordt en dat alles en iedereen met fluwelen handschoentjes aangeraakt moet worden. En wat ik gewoon over het algemeen van mensen vind, is dat ze altijd heel snel hun gezeur klaar hebben over wat iemand zegt of doet, terwijl ik dan denk van; als jij iemand gaat behandelen alsof diegene het slecht bedoelt, dan zegt dat meer over jou dan over diegene. Iets met leven en laten leven, en sowieso zou het enorm helpen als je er gewoon van uitgaat dat niemand erop uit is om jou even lekker te gaan klieren. En met “je” bedoel ik dan “men”, dus niet jou, de TS, persoonlijk. Omdat misverstand maar alvast even te voorkomen


Ja dat heb ik ook wel. Van mij mag het meer recht voor zijn raap, maar dan niet met twee maten meten.
En dat vind ik dan weer wel iets anders dan discriminatie/stigmatiseren. Ik vind dat dat niet zou mogen, maar als het wel mag, geef mij dan ook de vrijheid om daarover te zeggen wat ik wil.

juval

Berichten: 13228
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:26

nps schreef:
juval schreef:
tja, als je geen moraalridders wilt, en alleen met gelijkgezinden wilt praten, dan moet je een huiskamertopic openen.

Het 'steun de boeren' topic is destijds ook helemaal verziekt door de zogenaamde moraalridders die alles wat met veehouderij te maken heeft afkeuren. Heel vervelende sfeer werd er toen gecreëerd.

de oplossing is dus: huiskamer


Of facebook. Ik ervaarde dit totaal omgekeerd, net als in het Temu topic was er maar 1 geluid welkom en staken de ts / pro boeren nog net niet de vingers in de oren om “lalallala, ik hoor je lekker toch niet, je bent niet welkom in mijn straatje!” te doen. Als je alleen wil kletsen met mensen met dezelfde mening beperk je ten eerste nogal jezelf, want je kan altijd van elkaar leren, en is ten tweede een algemeen forum misschien niet de beste plek om dat te doen. Laat staan als het een maatschappelijk actueel topic is. Dat tegengeluid mag je imho niet weren - dát is pas écht mensen monddood maken.


uiteindelijk waren er geen boeren meer in dit topic, dus missie geslaagd.

Als de titel van het topic is 'steun de boeren' dan trekt dat kennelijk anti bewegingen aan. Net als de titel 'show je temu aankopen' .. dat is ongewenst, dus moet uitgebannen. (ook al zijn beide zaken geheel legaal).

Daarom, maak een huiskamertopic als je het gezellig wilt houden ;)
(dit was ook een advies van een mod, die ik er op aansprak dat de sfeer werd verziekt)

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:29

Dan had het Temu topic naar de huiskamer gemoeten, en niet bij “Links” moeten staan.

(Ik wist niet dat je hk topics besloten kon maken trouwens, weer wat geleerd)

rien10
Berichten: 14742
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:53

BaileyMix schreef:
Mods, als het uitgangspunt blijkbaar modereren op legaliteit is, waarom wordt er dan toegestaan dat in het wolventopic gesproken wordt over "allemaal afschieten, ze moeten naar 0, gasgeven als je ze ziet lopen"? Dat is toch echt tegen de wet en moet dan ook zodanig op gemodereerd worden. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Omdat dat niet gezegd wordt.
Er wordt gezegd "ik/wij zijn voor 0 stand" En als dat doel door de politiek bereikt wordt is er niets illegaals aan. Nergens wordt opgeroepen een geweer te pakken en wolven te gaan afknallen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 13:54

Poekkie schreef:
Toont dit topic nu ook niet heel goed aan wat het probleem is?
Iemand (ik) zegt ergens niet mee bezig te zijn / niet om te geven en hoeveel bokkers denken daar dan hun gal over te moeten spuwen? Incl. mij komen vertellen dat mijn kompas fout staat (en dat van jou recht? :') ). Het is toch niet gek dat zulk half boek zeverreacties niet welkom is in sommige topics? Mij maakt het niet zoveel uit, as I said boeit het mij voor geen meter, maar het maakt er een topic natuurlijk niet gezelliger op.


Maar dat is niet waar dit topic voor bedoeld is..

En over dat het jou niet boeit, tja dat staat je vrij, maar het staat een ander ook vrij om zich juist dát aan te trekken. Onverschilligheid is
de vriend van de vijand.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 13:56

Mellow schreef:
Ik was juist dankbaar voor die reacties die er op kwamen. Een mooi stukje bewustwording vond ik het. Heb er nog nooit wat besteld maar zal het nu ook zeker niet doen.
Dus in ieder geval bij 1 iemand het doel bereikt.

Ik vind het ook raar dat er gewoon niks meer over gezegd mag worden en dat topic gewoon open blijft. Voelt voor mij een beetje alsof je het dan "steunt" terwijl er genoeg topics voor minder worden gesloten.

Wel had de toon misschien anders gekund. En weet je er blijven mensen willens en weten toch bestellen ook al weten ze hoe het gemaakt word. Die kan het gewoon niet schelen. En dan moet je op een gegeven moment imo denken: ik heb mijn zegje gedaan, jij veranderd niet dus dan verander ik maar in hoe ik ermee om ga. Sommige mensen verander je namelijk niet, ook hun gedachtegang niet.


Goed geschreven, en ja, ik ook. Ik stak er weer wat van op.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:57

rien10 schreef:
Omdat dat niet gezegd wordt.
Er wordt gezegd "ik/wij zijn voor 0 stand" En als dat doel door de politiek bereikt wordt is er niets illegaals aan. Nergens wordt opgeroepen een geweer te pakken en wolven te gaan afknallen.



Maar er wordt ook niet opgeroepen om massaal drugs te gaan gebruiken en waar te verkrijgen o.i.d. Toch is er geen enkel topic over verboden drugs toegestaan. Terwijl dat ook iets is dat politiek speelt en als dat bereikt zou worden is er niets illegaals aan. (Wat natuurlijk sowieso een beetje een vreemde redenatie is, want álles dat illegaal is zou eventueel met politieke verandering legaal kunnen worden).

Extra gas geven of aangeven dat een dikke bumper helpt vind ik toch wel degelijk zinspelen op het opzettelijk willen doden van een beschermd dier. En dat wordt wel degelijk gezegd.

In die zin dus, gelijke monniken gelijke kappen.

rien10
Berichten: 14742
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 13:57

@ Poekkie, TS is dit topic gestart om juist wel over een moreel kompas van gedachten te wisselen.
Als jij niet wilt dat het Temu fan topic door -zoals je noemt- gal spuwende mensen wordt gekaapt, waarom reageer je dan wel in een topic waarbij duidelijk de problematiek van bedrijven als Temu aan de kaak wordt gesteld.
Dat is toch precies hetzelfde? Wat u niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet.