Zwarte piet smiley

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14774
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 09:27

Een duivel afbeelden is voor veel mensen not done.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:34

rien10 schreef:
Een duivel afbeelden is voor veel mensen not done.

Ik neem aan dat je weet dat je daarmee het probleem bagatelliseert? Maar je bent in goed gezelschap hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:11

DuoPenotti schreef:


Runningkawa, ja natuurlijk dat klinkt me al bekender in de oren, nu nog uitvissen wie jij bent :P
Ik ben er al wat jaren, maar 2003 was iets te vroeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:13

luxx schreef:
rien10 schreef:
Een duivel afbeelden is voor veel mensen not done.

Ik neem aan dat je weet dat je daarmee het probleem bagatelliseert? Maar je bent in goed gezelschap hoor

Joh, het hoeft niet aldoor zo zuur hoor, het leven is best mooi :D

DuoPenotti

Berichten: 29977
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:13

Deze nostalgie post word door de jaren heen best nog weleens gepost, misschien dat je hem zodoende al eens gelezen had :)
Maar de meeste namen zijn er niet meer, echt weg of niet meer actief.
Vraag me af of dat toen ooit gedacht werd.

Suzanne F.

Berichten: 49396
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:41

DuoPenotti schreef:
Deze nostalgie post word door de jaren heen best nog weleens gepost, misschien dat je hem zodoende al eens gelezen had :)
Maar de meeste namen zijn er niet meer, echt weg of niet meer actief.
Vraag me af of dat toen ooit gedacht werd.


Nope, denk het niet.
Net als dat we niet gedacht hadden ooit eens in een ernstige pandemie te belanden. Dat was iets voor films.
Maar in de jaren 80 hadden we ook nooit gedacht dat er een BLM en Me too beweging zou komen. En dat je geen grappen meer mocht maken die seksistisch, vrouwonvriendelijk of racistisch waren. Dat zie je ook aan de tv programma en de commercials van die tijd. Die kunnen vaak nu echt niet meer.
Ik weet eigenlijk niet of alles nou zoveel beter is nu. Ik denk het niet eigenlijk. Soms was het fijner om niet overal bij na te hoeven denken.

DuoPenotti

Berichten: 29977
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:46

Met je eens, erg met je eens :j
Op dingen letten is prima, maar veel dingen slaan voortaan door.

Suzanne F.

Berichten: 49396
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:55

Ja vind ik ook. Ik zit zelf totaal niet met een seksistische grap. Of een domme blondjes grap. Of een vrouwonvriendelijke grap. En ik kom best wat situaties tegen waar velen al Me too zouden roepen. Ach, ik zit er niet zo mee. Voel me niet beledigd of geïntimideerd hoor.
Maar goed, inderdaad anderen kunnen het wel zo voelen, dat is waar.
Maar heb zo het gevoel dat iedereen op zijn tenen moet lopen. Oei, grapje kan niet. Oei, die smiley kan echt niet meer, Oei, die reclame is wel op het randje, Oei, ik mag niet te joviaal naar iemand doen anders denken ze nog andere dingen etc etc.
Iedereen is zo sensitief geworden lijkt het wel. Iedereen trekt zich dingen zo aan. Waarom zou dat zijn?

DuoPenotti

Berichten: 29977
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:01

Ik plaatste eerder al een link naar izzet cartoons.
Over alles maakt hij grappen. Niemand uitgezonderd en daarom zie ik het ook niet als discriminerend.

Ja ook vrouw onvriendelijk grappen. Lach me ziek om die flauwe humor.
Hij is zelf Turks, maakt ook echt grapjes over tüuteren met zijn Mercedes Benz en vlag met voetbal, ja wij zouden dat niet mogen doen. Maar hij wel en je ziet echt dat het grappen zijn, opdat moment over zijn eigen "cultuur" en er zijn dan echt mensen die er om vertrekken.

En dan denk ik echt, hoezo dan?
Doe eens lekker lachen en weer verder.
En ja ook bij de vriendelijke zwarte Piet, al lang niet meer de piet van haverwege vorige eeuw.
Mensen zijn echt te serieus tegenwoordig en zoeken overal wat achter. Ook als dat al lang voorbij is.
En dan denk ik. hoeveel verder gaat dit nog...... is het ooit genoeg, stopt dit ooit nog?
En dan heb ik het over alles wat tegenwoordig niet meer mag...

Mars

Berichten: 33287
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 12:27

Suzanne F. schreef:
DuoPenotti schreef:
Deze nostalgie post word door de jaren heen best nog weleens gepost, misschien dat je hem zodoende al eens gelezen had :)
Maar de meeste namen zijn er niet meer, echt weg of niet meer actief.
Vraag me af of dat toen ooit gedacht werd.


Nope, denk het niet.
Net als dat we niet gedacht hadden ooit eens in een ernstige pandemie te belanden. Dat was iets voor films.
Maar in de jaren 80 hadden we ook nooit gedacht dat er een BLM en Me too beweging zou komen. En dat je geen grappen meer mocht maken die seksistisch, vrouwonvriendelijk of racistisch waren. Dat zie je ook aan de tv programma en de commercials van die tijd. Die kunnen vaak nu echt niet meer.
Ik weet eigenlijk niet of alles nou zoveel beter is nu. Ik denk het niet eigenlijk. Soms was het fijner om niet overal bij na te hoeven denken.


Of dat er mensen zouden vallen over het ''goedemorgen dames en heren'' van de NS...
'
Zoveel chronisch beledigde groepen zijn er tegenwoordig, de een voelt zich nog onderdrukter dan de ander. Opression Olympics.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:16

Ik denk ook dat een groot deel van de bezwaren in het topic niet zozeer gericht zijn tegen het doen van aanpassingen aan Zwarte Piet op zich, maar op het plaatsvervangend gekwetst moeilijk doen over van alles en nog wat door mensen die er schijnheilig bij zeggen "ik heb er persoonlijk geen moeite mee, maar...", of "ik wil niet overdreven woke overkomen, maar...", en vervolgens keihard hun best doen om overdreven woke over te komen.

Elin_

Berichten: 9655
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:46

luxx schreef:
rien10 schreef:
Een duivel afbeelden is voor veel mensen not done.

Ik neem aan dat je weet dat je daarmee het probleem bagatelliseert? Maar je bent in goed gezelschap hoor

Nee. Ze is heel serieus. Wil niet teveel woke overkomen, maar het wel even benoemen om de visie van anderen te vragen.


Heel goed dat we dit aankaarten! Voor gelovige mensen kan het aanstootgevend zijn. Ik stel voor dat de smiley zonder hoorntjes, staart en rode kleur komt. Gewoon geel en glimlachend.

DuoPenotti

Berichten: 29977
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 13:50

Dat heeft er zeker mee te maken Oomens.
En elk die niet helemaal woke is word waar het kan wel even de les gelezen...dat is dan wel weer woke :?

Wat ik eerder al zei, van mij mag het hele sinterklaasfeest afgeschaft worden.
Dat word nooit meer wat het is, want hoeveel er ook aangepast word, altijd word er verwezen naar het hele verre verleden. Zelfs bij een paarse Piet, want ja dat was nodig want haverwege de vorige eeuw en eerder waren het boemannen.... Dat het nu al lang niet meer is telt niet.

Alles uit Amerika komt hier, BLM, kerst, Halloween, dus schaf die sint maar snel af.
Maar gezien de ontwikkelingen moeten we niet raar staan kijken dat kerst over 10 jaar ook niet meer mag.

Partij van dieren valt over de uitbuiting van de rendieren, en voor het stikstof is dieren gebruiken ook niet goed volgens groen links,
De gezondheidsraad valt over de obese kerstman waar de antivaxer hun plasje nog eens over doen wat die obese dikke mannen bezetten de IC. De kleine mensen gaan protesteren tegen het sprookjes figuur de elf. Die ook echt als onderbetaalde kracht neer word gezet, dus daar zal de FNV ook nog wel mee aan de haal gaan. :')

PowerPoef

Berichten: 1202
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:02

DuoPenotti schreef:
Dat heeft er zeker mee te maken Oomens.
Wat ik eerder al zei, van mij mag het hele sinterklaasfeest afgeschaft worden.
Dat word nooit meer wat het is, want hoeveel er ook aangepast word, altijd word er verwezen naar het hele verre verleden. Zelfs bij een paarse Piet, want ja dat was nodig want haverwege de vorige eeuw en eerder waren het boemannen.... Dat het nu al lang niet meer is telt niet.

Wat een nare manier van denken, slaat ook nergens op imo.

DuoPenotti

Berichten: 29977
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:05

Dat mag jij vinden natuurlijk :)
Ik vind het juist een nare manier van denken als er steeds dingen bijgehaald worden die allang niet meer van toepassing zijn op een leuke grappige vriendelijk positief figuur. Het is gewoon nooit genoeg dus kan het beter maar opgedoekt worden. Uiteindelijk is dat naar mijn idee ook het doel. Zie voorbeeld bokt smileys, die gaan weg. mission accomplished

Daarnaast niet netjes mijn quote zo op te splitsen, zinnen eruit te slopen

Elin_

Berichten: 9655
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:10

DuoPenotti schreef:
Partij van dieren valt over de uitbuiting van de rendieren, en voor het stikstof is dieren gebruiken ook niet goed volgens groen links,
De gezondheidsraad valt over de obese kerstman waar de antivaxer hun plasje nog eens over doen wat die obese dikke mannen bezetten de IC. De kleine mensen gaan protesteren tegen het sprookjes figuur de elf. Die ook echt als onderbetaalde kracht neer word gezet, dus daar zal de FNV ook nog wel mee aan de haal gaan. :')



:')

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:12

oomens schreef:
Ik denk ook dat een groot deel van de bezwaren in het topic niet zozeer gericht zijn tegen het doen van aanpassingen aan Zwarte Piet op zich, maar op het plaatsvervangend gekwetst moeilijk doen over van alles en nog wat door mensen die er schijnheilig bij zeggen "ik heb er persoonlijk geen moeite mee, maar...", of "ik wil niet overdreven woke overkomen, maar...", en vervolgens keihard hun best doen om overdreven woke over te komen.


Nou ik vind onderstaande best inhoudelijke posts:

Citaat:
Ik heb zp nooit als racistisch ervaren. Ik keek altijd tegen pietjes op en wilde er zelf 1 worden.

En toen KOZP begon met protesteren begreep ik dat eerlijk gezegd niet zo goed. Verandering, prima, maar waarom werd er zo heftig op gereageerd?

Een avondje struinen op internet en gesprekken met m'n ouders (die weten nou eenmaal veel) hebben me direct van gedachte doen veranderen. Zp is racistisch en echt niet meer van deze tijd. Ik heb zp nooit als racistisch gezien maar dat betekent niet dat het niet zo is. Helaas voelen sommige volwassenen zich zo aangevallen, dat hun traditie, hun herinneringen worden aangetast dat ook als zp helemaal geen racistische uiting was het dat nu wel is. Vanaf oktober kon je fb niet meer openen of de verbale diarree vloog je om de oren. BLM deed hier nog een schepje bovenop. Je kon geen werkvloer, verjaardag of café bezoeken of je moest wel even laten weten dat zp goed is en dat anders denkenden maar op moeten rotten naar hun eigen land (hoe dan, de meesten zijn Nederlands!).

Tegenwoordig wordt zp als statement gebruikt, in winkels, op websites, op bokt, op Social media. Dus dan kan bokt wel de rode lippen en oorbellen verwijderen, iedereen weet precies waar het voor staat. Het is niet alsof we ineens de aubergine in Whatsapp weer als aubergine gaan zien als het groene kapje er af wordt gehaald.

Dat het bokt beheer dit topic al 4 dagen weet te negeren zegt inderdaad wel wat. Als ik een tip mag geven, ga voor 1 pietje, geen regenboog piet en bruine piet, deze keus zorgt er juist voor dat mensen het als statement gaan gebruiken of dat het als statement geïnterpreteerd wordt.


Citaat:
Jaren geleden vond ik het ook onzin toen de zwartepietten discussie op gang kwam. Maar inmiddels begrijp ik van steeds meer mensen dat het wel echt kwetsend voor ze is en begrijp ik de “blackface” associatie.

Aangezien de kinderen totaal geen moeite hebben met roetveeg Pieten, zie ik nu niet meer in waarom Piet nog langer zwart zou moeten zijn/blijven.
Het is een kinderfeest, de kinderen maken zich totaal niet druk op de kleur van Piet, dus waarom sommige volwassen mensen zo halsstarrig vast willen houden aan een ZWARTE piet, kan ik niet volgen.
Alleen omdat dat het ooit een traditie geweest is om witte mensen zwart te schminken, is I.m.o. geen reden genoeg om Piet nog langer zwart te laten blijven.

Op mijn nieuwe baan werd gevraagd of ik dit jaar wilde helpen met schminken voor het sinterklaasfeest. Toen ik vroeg welke kleur de pieten kregen en vervolgens een preek kreeg over dat Pieten zwart moeten zijn want traditie bla bla bla… heb ik vriendelijk het verzoek om te helpen met schminken afgewezen. Ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen om een wit persoon zwart te schminken, terwijl de kinderen even blij zouden zijn met wat roetvegen.

Edit: on topic… de bruine Piet smiley samenvoegen met de regenboog smiley om de overgang te symboliseren, dus beginnen met bruin en dan de regenboog kleurtjes er gelijk achteraan.
De bruine smiley zelf mag weg van mij, ik ga die niet missen.


Citaat:
Verandering roept altijd weerstand op bij sommige mensen. Toen vrouwen stemrecht kregen waren daar ook mensen fel op tegen. Zwarte Piet is gewoon ten einde. Er zijn nog wat laatste stuipen weerstand, maar over een aantal jaar begrijpt niemand meer hoe mensen dat oke konden vinden. Net zoals heel veel andere zaken die ooit normaal waren en nu niet meer.

Een deel van de mensen die zo krampachtig vasthouden eraan komt denk ik omdat ze bang zijn voor de smet op hun herinnering. Zwarte Piet was voor hen als kind iets leuks, en nu in deze tijd blijkt dat het eigenlijk niet helemaal zuiver is. Dat werpt maakt het in hun hoofd moeilijk, want het was toch leuk?

Ik vind vroeger als kind Zwarte Piet ook leuk. Maar ik snap zo goed dat het voor veel mensen beladen is. En dat het nu wordt omgedraaid naar Roet Pieten en Kleur Pieten en maakt niks uit voor het feest, maakt niks uit voor de pret van kinderen en het maakt ook niet dat mijn herinneringen niet meer leuk mogen zijn. Verandering van tradities hoort er gewoon bij als men nieuwe inzichten krijgt.

En de smiley; die is inderdaad achterhaald en zou wat mij betreft moeten verdwijnen.


Citaat:
Klopt Ceffyl, en ik ben zelfs als kind nog een zwart Pietje geweest, die radslagen turnde over de platte daken van de scholen. De kinderen vonden het prachtig en ik ook. Ik was 14 jaar of zo. En natuurlijk heb ik het zelf nooit met racisme verbonden als kind. MAAR nu als volwassenen met voortschrijdend inzicht, zou ik nu nooit meer als zwarte Piet rond gaan lopen. Want het kan gewoon echt niet meer.
Dat wil dus niet zeggen, en dat ben ik erg met je eens, dat ik vroeger racistisch geweest zou zijn. Ik heb er gewoon nooit mee nagedacht en de hele geschiedenis van de kinderen van slaaf gemaakte mensen dat die in die idiote pakjes moesten dienen in de huizen van de rijke witte mijnheren en mevrouwen, die kende ik toen niet eens. Afschuwelijk.


Citaat:
Oh ik vond het eerst ook allemaal onzin van een paar allochtonen met lange tenen. Tot ik een paar interviews las waarin mensen vertelden wat het met hen als (donker) kind gedaan had. Ik schaamde me over m'n eigen opvattingen.

Het is gewoon niet meer van deze tijd. We kwetsen er mensen mee dus pas de traditie aan.


Dan heb ik wellicht niet alle reacties, maar bovenstaande reacties lijken mij niet echt een woke bevlieging.

Het is toch niet erg dat er voortschrijdend inzicht is? Dat zoiets gepaard gaat met struggles is ook niet gek. Het vrouwenkiesrecht kwam er ook niet van de één op de andere dag zonder gedoe of acties. Ruby Bridges, een kind van 6, had beveiligers nodig om naar een 'witte school' te gaan. Dat zijn zaken waarbij we nu niet eens meer na hoeven te denken.

Er gaat een generatie (of generaties) overheen en dan is dat het nieuwe normaal. Het is helemaal niet erg om je in te leven in de medemens en de wereld een beetje anders en daarmee voor anderen beter te maken.

Het is wel makkelijk om mensen maar woke weg te gaan zetten. Volgens mij is de discussie ouder dan de term.

PowerPoef

Berichten: 1202
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 14:54

Sakura789 schreef:
...(knip)

Dan heb ik wellicht niet alle reacties, maar bovenstaande reacties lijken mij niet echt een woke bevlieging.

Het is toch niet erg dat er voortschrijdend inzicht is? Dat zoiets gepaard gaat met struggles is ook niet gek. Het vrouwenkiesrecht kwam er ook niet van de één op de andere dag zonder gedoe of acties. Ruby Bridges, een kind van 6, had beveiligers nodig om naar een 'witte school' te gaan. Dat zijn zaken waarbij we nu niet eens meer na hoeven te denken.

Er gaat een generatie (of generaties) overheen en dan is dat het nieuwe normaal. Het is helemaal niet erg om je in te leven in de medemens en de wereld een beetje anders en daarmee voor anderen beter te maken.

Het is wel makkelijk om mensen maar woke weg te gaan zetten. Volgens mij is de discussie ouder dan de term.


Mooi gezegd.

Suzanne F.

Berichten: 49396
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:24

Elin_ schreef:
Heel goed dat we dit aankaarten! Voor gelovige mensen kan het aanstootgevend zijn. Ik stel voor dat de smiley zonder hoorntjes, staart en rode kleur komt. Gewoon geel en glimlachend.


:) ?

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:09

PowerOfZoef schreef:
Sakura789 schreef:
...(knip)

Dan heb ik wellicht niet alle reacties, maar bovenstaande reacties lijken mij niet echt een woke bevlieging.

Het is toch niet erg dat er voortschrijdend inzicht is? Dat zoiets gepaard gaat met struggles is ook niet gek. Het vrouwenkiesrecht kwam er ook niet van de één op de andere dag zonder gedoe of acties. Ruby Bridges, een kind van 6, had beveiligers nodig om naar een 'witte school' te gaan. Dat zijn zaken waarbij we nu niet eens meer na hoeven te denken.

Er gaat een generatie (of generaties) overheen en dan is dat het nieuwe normaal. Het is helemaal niet erg om je in te leven in de medemens en de wereld een beetje anders en daarmee voor anderen beter te maken.

Het is wel makkelijk om mensen maar woke weg te gaan zetten. Volgens mij is de discussie ouder dan de term.


Mooi gezegd.

Mooi gezegd idd. Daarbij lijkt het of mensen er een sport van maken om vooral te kijken wat niet meer mag en dit aan te vullen met hun eigen interpretatie van zaken die dán ‘eigenlijk ook niet meer kunnen’. Lijkt me erg vermoeiend om zo in het leven te staan.

DuoPenotti

Berichten: 29977
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:26

Omdat een ander er anders er tegenaan kijkt is dat niet perse vermoeiend voor die persoon hoor. :)
Maar als je het zo wel wilt zien lijkt het juist weer erg vermoeiend om over alles ongelijkheid, discriminatie of iets in die trant te zoeken. Mijn god wat een gedoetje. want juist het zoeken in wat niet meer mag past bij de "woke" mensen.
Je mag niet dit zeggen, je mag niet zo zeggen, nee als je die term gebruikt dan...

Qerty
Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:41

Het gaat niet over alles, het gaat over een smiley van een zwarte / bruine piet, waarvan inmiddels de maatschappelijke tendens is dat die niet meer van deze tijd is, omdat het een feest voor iedereen zou moeten zijn.
Ik vind het juist heel erg vermoeiend dat er nog zoveel mensen zijn die dat niet inzien en zelfs suggereren om maar het hele feest af te lassen omdat zij niet met veranderingen kunnen omgaan.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:43

DP: ik denk juist dat dit van alle tijden is. Mensen uitsluiten, zeggen dat het onschuldig is, die minderheid die opstaat en voor zijn eigen mening opkomt en de meerderheid die volgt is iets van alle tijden toch?

Het gaat wel snel met internet en de globalisering nu.

Ik persoonlijk denk niet dat we teerder worden maar dat we gewoon menselijker worden en bereid zijn om meer naar anderen te luisteren. Waar je vroeger (en op sommige plekken nog) gedood werd om je afkomst of overtuiging, zijn we nu al zo ver dat velen zeggen: hun gevoel mag er ook zijn en iedereen hoort erbij.
Ik vind dat juist hoopgevend. Ik vind de jonge ‘woke’ generatie een pak socialer dan die van ons vaak.

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:45

MarlindeRooz schreef:
Kijken jullie dan niet meer naar de intocht / het sinterklaasjournaal etc? Dan zie je toch dat de pieten niet meer zwart zijn? Je kan wel gaan vasthouden aan hoe "zwarte piet" was maar de toekomst gaat vooral roetveegpieten brengen hoor. Wacht Bokt dan tot ALLE zwarte pieten over een paar jaar weg zijn of kan het aanpassen niet eerder? :=

Facebook handhaaft al op het niet mogen laten zien van zwarte pieten.



Wat wil je nu eigenlijk, een zwarte pieten smilie discussie op Bokt? Vraag het rechtstreeks aan de personen die er over gaan, nu probeer je gewoon een discussie op gang te brengen.

Oeps, even niet opgelet. Het is gelukt, weer pagina's vol van hetzelfde. Thanks.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 17-11-21 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29977
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 18:47

querty
Dat vul jij in als reden en die klopt niet.
Jou aanname.

Nee omdat we weten dat bij een roetveeg piet, want ik las al discussie dat te vegen te groot waren, het nog steeds niet goed genoeg zal zijn.
Daarom! Dit gaat niet stoppen, want al is hij paars, het verwijst naar ooit eens slaven, dus dit stopt hier niet bij die fanatiekelingen. Die blijven kijken naar de oorsprong en die veranderd niet, nooit.

En de grootste groep vind het overigens nog steeds oke dat piet helemaal donker is dus het niet meer van de tijd zijn is nog steeds in de minderheid.
Wel steeds meer mensen net als ik die zeggen, kan mij het ook nog schelen ook, na zoveel je getrut ben ik er wel klaar mee, dus ja ze maken hem maar paars, ik vier het toch niet meer.