Zwarte piet smiley

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:57

goed.topic. ik had er ook niet zo bij stil gestaan maar de zwarte piet smiley is

A niet de meest gebruikte
B er is een goed alternatief
C een stereotype van negers

Dus gewoon tijd om m af te voeren, ook al is het overgrote deel van bokt waarschijnlijk blanke vrouw.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 13-11-21 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:58

Melissa1996 schreef:
:){ [ Afbeelding ]%20[ Afbeelding ]
Je moet toch iets te doen hebben in quarantaine..
de discussie laat ik maar in het midden.



Heb je die nou net even gauw gemaakt? Knap :))

MallyBelly

Berichten: 3545
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:01

BaileyMix schreef:
Melissa1996 schreef:
:){ [ Afbeelding ]%20[ Afbeelding ]
Je moet toch iets te doen hebben in quarantaine..
de discussie laat ik maar in het midden.

Heb je die nou net even gauw gemaakt? Knap :))

Verveel mij een beetje in quarantaine := werkje van 5 minuutjes
Afbeelding
:){
Afbeelding

Dancyy
Berichten: 2700
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:01

Kabayo schreef:
Snappen de mensen die zwarte Piet niet meer vinden kunnen dat die beste Piet zwart is van de roet? En dat het niet zijn huidskleur is? Of heb ik het mis

Ja en de rode lippen, gouden oorringen en kleding komen ook van de schoorsteen natuurlijk :? Zwarte piet is een karikatuur.

Ik ben ook opgegroeid met zwarte piet en we bedoelen het misschien niet racistisch, maar mensen vinden het heel terecht wel racistisch. Wat is er zo erg aan een roetveeg piet of regenboog piet? Kinderen boeit het helemaal niks dus maak je als volwassene niet zo belachelijk druk om dat zwarte piet per sé zwart moet blijven alleen omdat het een traditie is. Over 20 jaar zullen ze er niet meer zijn, de kinderen van nu leren wel beter.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:03

Ik reageer wel want ik ben dat hele gezeik hierom zat!
Op ieder iemienie slakje wordt zout gelegd, terwijl er al bijna overal roetveegpieten zijn.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:03

Mkango schreef:
Voor degenen die de "kinderen vinden het niet racistisch" kaart spelen: hoeveel zwarte kinderen kennen jullie? En zijn die kinderen ook heel blij als ze 'Zwarte Piet' worden genoemd door willekeurige vreemden op straat?


Dit.

Ik ken iemand die zich vroeger op school niet mocht verkleden als Sinterklaas, want hè zwart kindje. Witte kindjes die Sint wilde zijn mochten zich wel zo verkleden. :(:)

Diegene wordt ook héél graag Zwarte Piet genoemd op straat. Heel leuk. +:)+

Accepteer gewoon dat het niet meer van deze tijd is.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:06

oomens schreef:
Ofwel: decennialang waren het enkelingen die er een punt van maakten, vervolgens werd het wat groter toen er veel Surinamers hierheen kwamen, maar ook toen is het lang een discussie geweest die eigenlijk alleen in een paar wijken echt een rol van betekenis speelde.

Wat maakte nu net dat het ineens ook landelijk breed uitgemeten moest worden en een discussiepunt werd?

Vroeger was de discussie dat hij als boeman werd neer gezet (je kreeg met de roe als je niet lief was en hij stopte je in de zak mee naar Spanje) en hij speelde een domme zwarte onderdanige man met bijbehorend accent.

En het is niet "nu ineens" landelijk uitgemeten, vroeger was het ook hot news, alleen nu met het internet lijkt het groter.
En ja voor ons was hij toen ook al gezien als slaaf van Sint Nicolaas en pas later was zijn rol om grapjes te maken en kinderen aan het lachen te krijgen.
Ik kom van de Veluwe en daar hadden wij geeneens buitenlanders wonen en toch zagen wij ZP als iets wat niet meer kon.

Dancyy
Berichten: 2700
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:07

chanicha schreef:
Ik reageer wel want ik ben dat hele gezeik hierom zat!
Op ieder iemienie slakje wordt zout gelegd, terwijl er al bijna overal roetveegpieten zijn.

Nu op bokt nog

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:09

Vooral ook jammer dat 'ie niet gewoon geruisloos is afgevoerd ergens tussen seizoenen, ik betwijfel of het veel mensen opgevallen zou zijn.

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:11

Shadow0 schreef:
Vooral ook jammer dat 'ie niet gewoon geruisloos is afgevoerd ergens tussen seizoenen, ik betwijfel of het veel mensen opgevallen zou zijn.


Dat was inderdaad slimmer geweest.
Hem er in januari uithalen en dan vervangen met roetveeg Piet.

Leuke opties komen er al voorbij +:)+

Elin_

Berichten: 9655
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:21

MarlindeRooz schreef:
Jawel door zwarte piet te promoten als smiley sluit je mensen die zich gediscrimineerd voelen buiten. Dan zeg je "op dit forum houden we mensen die een zwarte piet smiley willen tevreden want we vinden het geen racisme". Of je zegt natuurlijk dat je het geen racisme vindt wat ook kan, maar dan sluit je weer een grote groep mensen buiten die het wel pijn doet.



Je kunt ook teveel tijd hebben. ze zijn er beide. Wat mij betreft maak je er nog een groene, paarse of panterkleurige bij.
:){ :D{


Maar dan ook de Sint in allerlei kleuren. Het paard ook. Een vos, een bonte en natuurlijk een palomino.


Volgens je topic start maakte het je niks uit. Vervolgens heb je antwoord van een mod gehad, dus topic kan gesloten worden gok ik. Ik teM wel :)

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:22

Shadow0 schreef:
Vooral ook jammer dat 'ie niet gewoon geruisloos is afgevoerd ergens tussen seizoenen, ik betwijfel of het veel mensen opgevallen zou zijn.


Ik hoop dat men de smiley en een actueel standpunt innemen per ongeluk vergeten was en er nu plots op gewezen werd door de ts in plaats van dat de smiley bewust in stand wordt gehouden in 2021.

Ik ben benieuwd of de uitleg van de moderator hierboven het actuele, doordachte standpunt van heel bokt beheer/bart is of een standpunt uit het verleden dat maar even snel wordt opgevist. Of de persoonlijke uitleg van de betreffende moderator.

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:23

Ik vind het trouwens oprecht jammer dat het niet mogelijk blijkt om een beetje volwassen en respectvol naar elkaar te blijven en een serieuze discussie te voeren.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33852
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 19:26

Dat is wel een beetje hoe “pro-zwarte Piet” mensen vaak reageren. Ze weten dat ze het niet meer kunnen winnen dus gaan ze enorm boos schoppen.

Kabayo

Berichten: 14089
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:27

MarlindeRooz schreef:
Dat is wel een beetje hoe “pro-zwarte Piet” mensen vaak reageren. Ze weten dat ze het niet meer kunnen winnen dus gaan ze enorm boos schoppen.

Andersom net zo
Net als pro en anti vaccineren

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:28

Ik ben het helemaal eens met ts. Goed dat je het aankaart, ik had hem ook al voorbij zien komen

Black face is totaal niet oké maar met Sinterklaas moeten we het maar accepteren want dan is het roet :?

Elin_

Berichten: 9655
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:28

MarlindeRooz schreef:
Dat is wel een beetje hoe “pro-zwarte Piet” mensen vaak reageren. Ze weten dat ze het niet meer kunnen winnen dus gaan ze enorm boos schoppen.

Iets met de pot verwijt de ketel. Het is wel duidelijk dat je topic begon met onzin, maar je dus als anti gewoon graag wat aan wilde kaarten. Nu je aandacht weer gehad? :)

Ze zijn er beide, dus waar maak je je druk om. Je kunt het nooit voor iedereen goed doen. Dus beter dat alles er is. Is iedereen blij. Zo kun je overal wat achter zoeken en je overal druk over maken. En dat doen we al zoveel.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33852
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 19:33

Kabayo schreef:
MarlindeRooz schreef:
Dat is wel een beetje hoe “pro-zwarte Piet” mensen vaak reageren. Ze weten dat ze het niet meer kunnen winnen dus gaan ze enorm boos schoppen.

Andersom net zo
Net als pro en anti vaccineren

Heb in dit topic alleen nog “pro zwarte piet” mensen lelijk zien reageren.

Reacties “heb jij je aandacht weer gehad” zijn heel flauw, persoonlijk aanvallend en een teken dat een beter argument niet aanwezig is in het brein van diegene.

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:36

'je kunt nooit iedereen blijmaken'

Mensen die zich gediscrimineerd voelen zijn wel meer dan niet blij. Dat is niet te snappen als je daar nooit in je leven mee te maken hebt gehad. Dus ja dan kies ik er voor dat er maar wat pro zwarte piet mensen niet blij zijn, komen ze wel weer over heen. Dat is niet te vergelijken met opgroeien met discriminatie en daar elke keer weer mee geconfronteerd te worden.

Elin_

Berichten: 9655
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:39

MarlindeRooz schreef:
Dat is wel een beetje hoe “pro-zwarte Piet” mensen vaak reageren. Ze weten dat ze het niet meer kunnen winnen dus gaan ze enorm boos schoppen.


MarlindeRooz schreef:
Heb in dit topic alleen nog “pro zwarte piet” mensen lelijk zien reageren.

Reacties “heb jij je aandacht weer gehad” zijn heel flauw, persoonlijk aanvallend en een teken dat een beter argument niet aanwezig is in het brein van diegene.



MarlindeRooz schreef:
Je zal je als volwassene maar zo laten opnaaien door een boktsmiley van een figuur van een kinderfeest dat je andere bokkers er persoonlijk op aanvalt. Sterkte Pandora2 in deze lastige tijd. :(:)



Je bent zelf echt geen haar beter :+

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:41

Lijkt me inderdaad goed om die er gewoon tussen uit te halen. Goed punt TS!

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:41

Amber_anne schreef:
'je kunt nooit iedereen blijmaken'

Mensen die zich gediscrimineerd voelen zijn wel meer dan niet blij. Dat is niet te snappen als je daar nooit in je leven mee te maken hebt gehad. Dus ja dan kies ik er voor dat er maar wat pro zwarte piet mensen niet blij zijn, komen ze wel weer over heen. Dat is niet te vergelijken met opgroeien met discriminatie en daar elke keer weer mee geconfronteerd te worden.

Dat heb ik ook.
Daarnaast denk ik ook echt wat maakt het voor een kind (daar is het feest voor) uit wat voor kleur piet heeft? Kind denkt alleen maar aan lief zijn zodat ik niet mee ga in de zak. En cadeautjes. Of piet nou blauw, paars of groen is?

Terwijl zwart wel veel kindjes persoonlijk raken.

Hoezo raakt jou als volwassen witte vrouw het persoonlijk dat piet paars is?

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:42

Oh mensen toch..

Er zijn 2 smileys:
1 zwarte piet voor mensen die vinden dat zwarte piet, zwart moet zijn.
1 regenboogpiet voor de mensen die de regenboogpiet willen gebruiken.

Dit is bokt, een forum over voornamelijk paarden zaken. Zullen we deze discussie gewoon niet (hier) voeren?

Ik zit in kamp "neutraal" het maakt mij geen zak uit welke kleur die vent heeft zolang hij maar onherkenbaar blijft voor de kinderen (dus als ze hem knalgeel schminken heb ik daar geen probleem mee). Ik word vooral heel erg moe van het "welles, nietes" spelletje tussen volwassen.

Elin_

Berichten: 9655
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 19:42

HopeMyDay schreef:
Oh mensen toch..

Er zijn 2 smileys:
1 zwarte piet voor mensen die vinden dat zwarte piet, zwart moet zijn.
1 regenboogpiet voor de mensen die de regenboogpiet willen gebruiken.

Dit is bokt, een forum over voornamelijk paarden zaken. Zullen we deze discussie gewoon niet (hier) voeren?

Ik zit in kamp "neutraal" het maakt mij geen zak uit welke kleur die vent heeft zolang hij maar onherkenbaar blijft voor de kinderen (dus als ze hem knalgeel schminken heb ik daar geen probleem mee). Ik word vooral heel erg moe van het "welles, nietes" spelletje tussen volwassen.

Exact dit dus.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33852
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 19:43

Elin_ schreef:
Je bent zelf echt geen haar beter :+

Ja, waar val ik iemand persoonlijk aan? Sorry maar je verwijten zijn echt nergens op gebaseerd.