Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8701
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:44

Kan wel eens erg direct mijn mening geven.
heeft een keer een boos vingertje gebruikend modje opgeleverd.
Constateer dat datgene waar ik over val gewoon doorgaat.
Ben geen pestkop maar heb een bloedhekel aan mensen die lief vriendelijk en aardig kans zien dingen die niet kunnen of waar vraagtekens bij zijn gewoon doorzetten.
Modjes mogen wel eens wat beter het bredere plaatje beoordelen en dat is blijkbaar erg moeilijk want o jee
want de lieve vrede.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Ballard_L

Berichten: 2496
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:46

karuna schreef:
Ondanks dat ik risico loop dat mijn sjit weer wordt opengetrokken. Zwijg ik dit keer niet. :n Ik ben helaas een van de "gelukkigen" met een groep die kostte wat kost probeert me het zwijgen op te leggen. En ja ook per pb. Heb zelfs een keergemeld gekregen per pb dat de wereld beter af zou zijn zonder me. 8)7 en is me gemeld dat ik op een lijst sta in een appgroep waar ze lekker over me roddelen. Hoezee wat dapper. :evaw:

Er zijn zelfs topics waar ik min of meer verboden ben te reageren want dat ontaard dan toch in gezever en getrap. Ik loop mogelijk zelfs risico op een ban nu ik dit neerzet. Ik heb ongeveer alles al geprobeert om het te keren. Ook via het mod team, ook via beheer. Mij lukt het niet. Ooit lang geleden is er een gebande bokker geweest die wat mensen heeft opgejut me het leven op bokt zuur te maken. Omdat ik een keer haar heb gevraagd waarom ze zo liep te hakken op iemand. Er worden dingen verzonnen (veel zelfs) geinsinueerd of wat ook. Een keer per pb gedreigd dat ze wel de uwv zouden berichten over me. Tjsa succes daarmee. :)) mensen die me absoluut niet in het echte leven kennen.

Ik heb een tijdje hoop gehad dat het zou beteren. Het ging ook beter maar afgelopen weken wordt het weer erger en erger. Een aantal bokkers beleven kennelijk on hun echte leven zo weinig dat ze het nodig vinden om mensen kapot te maken of weg te pesten van bokt, {:)-:( waarom ik weet het nog steeds niet.

Wat ik wel weet dat er best wat bokkers daarom verdwenen zijn van bokt. Dat ze het niet meer aankunnen. Ik post zelf relatief weinig meer, ik kijk wel uit omdat meest van de tijd er vrij snel een horde muskieten aan komt vliegen omdat ze bloed willen zien. En waarom ik weet het niet, hoe het te stoppen? Wist ik het maar. Maar het is een gemene roteigenschap dat meer kapot maakt dan denk ik menig mens maar voor mogelijk kan hoiden.

Mensen zijn nu eenmaal verschillend, de een is type vaardiger dan de ander. Maar respecteer mensen zoals ze zijn. Bepaalde reacties eisen van iemand is gewoon absurd. Niemand heeft via internet het recht een ander iets op te leggen dat ze iets moeten doen, of bepaalde woorden wel of niet te gebruiken of iets wel of niet te plaatsen want.

Alleen door het gepest zal een steeds grotere meerderheid zwijgen en blijft uiteindelijk de harde kern over. De rest zwijgt liever om problemen te voorkomen


Wow dit vind ik echt heel erg voor je Karuna!

Ik moet zeggen dat het me de laatste tijd ook meer opvalt. Soms lees ik een gebruikersnaam en weet ik al hoe het topic gaat aflopen. Dat kan niet goed zijn...

Morganlefay

Berichten: 8701
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:49

Weet inderdaad dat Karuna nog wel eens het bokje is.
Constateer dat steeds meer Bokkers doelbewust het randje opzoeken.
Verwacht dat modjes hier wat meer op modderen :D en gewoon een ban erop gaan zetten.

imaudy
Berichten: 5061
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:49

karuna schreef:
Earth. Een voorbeeld, ik ben al langer bezig mijn tuin op te knappen. Als daar iemand vanuit het niets me even komt melden dat mijn wao onterecht is. In de hoop dat mensen daar op springen? Of een simpele waar vind ik een last minute reis wat heel snel verandert in fikse aanvallen. Of vraag op vraag op vraag op verantwoording eisen op vraag. Ongeacht hoe ik zou reageren. Of juist niet. Niks helpt. Na jaren daarmee te maken hebben gehad word je er moedeloos van. Elke reactie maakt niet uit wat voor een geeft verdere aanvallen.

Dus ja zeg het maar. Hoe je ook reageert niks helpt, als een groep je eenmaal in het vizier heeft ben je de l u l. Enige dat helpt is niks meer posten. En hoera ze hebben gewonnen


Je verhaal is vaak langdradig en vaak vergeet je een belangrijk iets erbij te vertellen. Mensen proberen bij een verhaal zo snel mogelijk een beeld te krijgen, maar als het onvolledig is gaat het niet kloppen. Dan krijg je 100 reacties, blijkt het verhaal toch anders en krijg je daarna weer 100 reacties.
Maar stel voor het topic algemeen te houden en dat het niet weer over alleen Karuna gaat.

GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:58

het mes snijdt aan 2 kanten.

Ik snap een hoop en kan in veel meekomen.
Het probleem is meestal dat we hier met zijn alle 1 ding delen en dat is de paardenliefde. Soms is iemand zich van geen kwaad bewust terwijl dezelfde situatie bij andere veel pijn in het oog doen.

Ik denk dat we samen dus normaal moeten kunnen formuleren. We zijn allemaal eens jong, ontwetend of stom begonnen.

Ik zei het pas nog tegen iemand.
Als jong kind plaatste ik hier wel eens wat. Ik wilde mijn passie delen, maar werd regelmatig met de grond gelijk gemaakt door volwassene. Nu ben ik zelf 30 jaar en geniet nog steeds met volle teugen van mijn passie. Ik kijk terug op een mooi verleden waar ik veel in geleerd heb omtrent paarden. Als ik jonge meiden zie starten met de paarden geef ik ze tips en help ik ze om de harmonie te vinden met het paard door ze te vertellen waar ik ooit begon en waar ik nu sta in de paarden. Als ik nu de reacties terug zou lezen zou ik volmondig toegeven dat ik fout was, maar dat ik nooit heb gehandeld uit haat naar mijn paarden. Ik wist niet beter, want het was mij nooit verteld.

Ik denk dat we best eens kunnen beginnen met onze passie leuk te behouden en te respecteren dat we nog steeds elke dag leren.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:03

Hwt verschil is, niet iedereen heeft zoveel zelfinzicht. Of wil het niet zien. Kunst aan andere is dan om het te laten voor wat het is. Negeren en door. Niet op inhakken, niet pesten, dreigen of weet ik het. Gewoon verder gaan met je leven.
Niet iedereen kan wat met kritiek, niet iedereen reageerd even handig. Maar steek dan de hand in eigen boezem en stop zelf met reageren.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:11

Het is niet voor niks dat bokt niet geweldig goed bekend staat buiten bokt. (Of misschien zelfs al niet op bokt?) Handig om snel wat op te zoeken, dat zeker. (daarvoor heb ik dit account ook aangemaakt) Maar ik zou hier niet zo snel foto's plaatsen om mijn rijden te verbeteren of om medisch advies vragen, al is dit laatste sowieso al not done denk ik. Al zal dit wel overal op social media gelden. (Maar zeker waar het om dieren en/of kinderen gaat) Maar als ik bokt vergelijk met een fora van bepaalde paardenspelletjes en facebook... Ja, daar kunnen ze al fel genoeg zijn maar bokt verslaat hun wel :')
Dit was overigens ook voor Corona al zo, al zou het best kunnen dat dit het heeft verergert.

Denkwijzen zoals: 'Als diegene normaal reageert, dan komen er geen drammerige reacties' is natuurlijk de omgekeerde wereld. Je begint bij jezelf. Dat een ander te fel is, of zich niks van jouw tips aantrekt, is geen reden om heel hard door te drammen en iemand persoonlijk aan te vallen.
'Sommige zoeken het zelf een beetje op' is een opmerking die ik supervaak hoor bij pesten, of het nu online is of in RL. Ja, er zullen betere manieren zijn waarop diegene heeft gereageerd, maar jullie weten ook niet wat er in het koppie omgaat van dat ene persoon. Diegene kan mentaal iets hebben waardoor goedbedoelde feedback al heel rot aankomt en wellicht is dat hun eigen probleem, maar om jezelf tot dat niveau te verlagen, of zelfs tot onder dat niveau, door te gaan drammen, dat ligt niet aan die gebruiker hoor, dat doe je dan helemaal zelf. (En daarbij is het, als je vermoed/weet dat diegene wat heeft, een goed idee om daar rekening mee te houden in je communicatie, maar ik snap dat dit voor veel mensen lastig is wanneer iets voor jou al heel vriendelijk klinkt)

Bij dierenmishandeling is je stil en kalm houden lastig trouwens. Maar het scheelt dat het meeste wat ik hier dierenmishandeling genoemd heb zien worden, (al ben ik niet actief genoeg om dit vaak te zien) was geen dierenmishandeling. Optimaal paarden houden was het zeker niet altijd, maar de paarden leidden nog een best oke leven zegmaar.

In ieder geval: Iemand daagt zgn nare reacties uit door de manier waarop ze op kritiek reageren? Dan klik je het topic maar gewoon weg, ipv te reageren. Zeker als er al 20 mensen aan het reageren zijn.
Weinig mensen zullen toegeven dat ze aan het pesten zijn, iig niet wanneer ze er mee bezig zijn op dat moment. Maar ik denk dat je als leidraad kunt aanhouden dat wanneer je denkt dat je gewoon 'Lekker nuchter, eerlijk en vooral direct!' een reactie plaatst met kritiek en feedback in een topic, voor de 50e keer samen met andere gebruikers die dit ook doen, je zelf ook fout bezig bent. Of wanneer je merkt dat degene voor wie de kritiek bedoeld is, dit duidelijk niet prettig vind (terecht of onterecht). Ik zeg niet dat je dan sorry moet zeggen, complimentjes moet geven, of na de eerste wat kritische reactie al fout zit, maar als je merkt dat anderen ookal reageren en het niet helemaal lekker loopt, kun je het beter laten voor wat het is.

Nessie

Berichten: 8590
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:12

Persoonlijk vat onderstaande afbeelding voor mij samen wat je vooraf aan een reactie zou kunnen nagaan. Ik probeer altijd iemands dag beter te maken en wanneer dat niet lukt in ieder geval niet slechter.

Afbeelding

In een ver verleden (ben inmiddels 29, toen nog midden tiener) ben ik door een topic erg lelijk benaderd door (vooral volwassen) Bokkers, zowel in het topic als via pb. Nee ik deed niks verkeerd met m’n pony, maar zij vonden het nodig mijn uiterlijk te bekritiseren op manieren zo negatief waarvan ik niet eens op dat nare niveau naar mensen kan spreken/kijken. Toen voelde ik me best ‘alleen’ dat topic bleef ellendig lang open. Ik vind dat de moderators momenteel (van wat ik zelf voorbij zie komen) accurater ingrijpen en zichtbaarder zijn. Ik vind ook dat wanneer Bokkers of een TS ingrijpt via de tem dit zo spoedig als mogelijk opgepakt moet worden.

Wat betreft paardgerelateerde feedback, geven kan (al vind ik wel weer zoals het bovenstaande plaatje dat je kunt nagaan of het nodig is), maar accepteer ook dat niet elke TS de gegeven feedback zal gebruiken. Ga er dan niet nog ellendig lang op door, kost je alleen maar energie.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:34

Nessie schreef:
Persoonlijk vat onderstaande afbeelding voor mij samen wat je vooraf aan een reactie zou kunnen nagaan. Ik probeer altijd iemands dag beter te maken en wanneer dat niet lukt in ieder geval niet slechter.

[ [url=m/mZHkvm.jpg]Afbeelding[/url] ]

In een ver verleden (ben inmiddels 29, toen nog midden tiener) ben ik door een topic erg lelijk benaderd door (vooral volwassen) Bokkers, zowel in het topic als via pb. Nee ik deed niks verkeerd met m’n pony, maar zij vonden het nodig mijn uiterlijk te bekritiseren op manieren zo negatief waarvan ik niet eens op dat nare niveau naar mensen kan spreken/kijken. Toen voelde ik me best ‘alleen’ dat topic bleef ellendig lang open. Ik vind dat de moderators momenteel (van wat ik zelf voorbij zie komen) accurater ingrijpen en zichtbaarder zijn. Ik vind ook dat wanneer Bokkers of een TS ingrijpt via de tem dit zo spoedig als mogelijk opgepakt moet worden.

Wat betreft paardgerelateerde feedback, geven kan (al vind ik wel weer zoals het bovenstaande plaatje dat je kunt nagaan of het nodig is), maar accepteer ook dat niet elke TS de gegeven feedback zal gebruiken. Ga er dan niet nog ellendig lang op door, kost je alleen maar energie.


Dit is ook hoe ik bij mezelf te rade ga of ik iets moet zeggen.. Ook in real life :j
Ik dacht er in het vorige topic plotseling aan, en nu ben jij me voor. :o

chanicha

Berichten: 12165
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:34

[/quote]

Waarom? Waarom moet een TS een advies opvolgen?[/quote]
Precies. Je zou dat wel willen. Maar het hoeft niet.[/quote]

Dat zeg ik niet maar het ligt ook aan de manier van reageren van TS.
Niets moet maar als je er foto’s opzet waar het een en ander op aan te merken is dan kan je verwachten dat je commentaar krijgt maar je kan er ook wat mee doen.

Edit, quote vernaggeld :roll:
Laatst bijgewerkt door chanicha op 16-11-20 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:35

imaudy schreef:
Je verhaal is vaak langdradig en vaak vergeet je een belangrijk iets erbij te vertellen. Mensen proberen bij een verhaal zo snel mogelijk een beeld te krijgen, maar als het onvolledig is gaat het niet kloppen. Dan krijg je 100 reacties, blijkt het verhaal toch anders en krijg je daarna weer 100 reacties.
Maar stel voor het topic algemeen te houden en dat het niet weer over alleen Karuna gaat.

Vind dit een typisch voorbeeld van victim blaming, in het kort zeg je 'het is je eigen schuld'. Karuna heeft de vrijheid om overal te reageren zoals haar goeddunkt, en ik heb nog nooit iets van haar gelezen waarvan ik dacht potverdorie dat is een nare opmerking, dat had toch niet gehoeven, naar haar toe heb ik dat daarintegen wel vaak gezien. En dat zij regelmatig gepest, getreiterd en afgeserveerd wordt is mij wel duidelijk. Als er iemand is die uit eigen ervaring kan schrijven over pestgedrag op Bokt is zij het wel

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:38

Ik heb het idee da modjes wel meer aanwezig zijn dan 'vroeger' dus daarvoor mijn complimenten. Toch ben ik bang dat we nu in een wereld zitten waar er nog meer en harder opgetreden moet gaan worden.

Ik zie regelmatig dingen voorbij komen waar de honden echt geen brood van lusten. En ja, natuurlijk is het kak als je denkt een goed advies aan iemand te geven en die persoon doet er geen klap mee omdat deze zo in zijn eigen bubbel zit. Maargoed, het leven gaat door. Door naar het volgende topic en laat die persoon lekker in zijn bubbel. De wereld wordt er echt niet beter van als we elkaar via PB gaan bedreigen en elkaars privé leven uitpluizen om iemand ergens op te pakken.

chanicha

Berichten: 12165
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:39

luxx schreef:
imaudy schreef:
Je verhaal is vaak langdradig en vaak vergeet je een belangrijk iets erbij te vertellen. Mensen proberen bij een verhaal zo snel mogelijk een beeld te krijgen, maar als het onvolledig is gaat het niet kloppen. Dan krijg je 100 reacties, blijkt het verhaal toch anders en krijg je daarna weer 100 reacties.
Maar stel voor het topic algemeen te houden en dat het niet weer over alleen Karuna gaat.

Vind dit een typisch voorbeeld van victim blaming, in het kort zeg je 'het is je eigen schuld'. Karuna heeft de vrijheid om overal te reageren zoals haar goeddunkt, en ik heb nog nooit iets van haar gelezen waarvan ik dacht potverdorie dat is een nare opmerking, dat had toch niet gehoeven, naar haar toe heb ik dat daarintegen wel vaak gezien. En dat zij regelmatig gepest, getreiterd en afgeserveerd wordt is mij wel duidelijk. Als er iemand is die uit eigen ervaring kan schrijven over pestgedrag op Bokt is zij het wel


Luxx helemaal mee eens!
Dit is een forum dus iedereen mag reageren en niemand is verplicht ‘iets belangrijks’ te vermelden, doe ik ook niet.
Karuna, maling aan hebben aan die pb en weet ik niet wat, ik doe daar niet aan mee, zo laag bij de grond!

Niobe

Berichten: 7988
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:42

@Nessie dat plaatje is wel een mooie!

Al is de i vaak al wel van toepassing als het over dieren gaat, want er blijkt toch wel veel verschil in te zitten in wat mensen goed en vooral niet goed vinden voor een dier. En dan kan ik er in komen dat er op doorgegaan wordt, want een dier kan zichzelf niet verdedigen.
Maar ja, soms gaan reageerders te ver er in.

Wat jammer dat ze zo op je uiterlijk moesten hakken dan Nessie, lijkt me toch het minst relevant :?

Even uit de reactie van Apowcolypsee:
“ Denkwijzen zoals: 'Als diegene normaal reageert, dan komen er geen drammerige reacties' is natuurlijk de omgekeerde wereld. Je begint bij jezelf”.

Is natuurlijk wel zo. Maar ik weet nog uit een ver verleden dat ik een keer een topic opende of iemand nog een pony in de aanbieding had om bij onze (toentertijd) ezels te zetten. Oeeeeps helemaal fout. Wist ik veel.
Dat ging er best wel op, maar ik ben aardig blijven reageren en ik heb er ook van geleerd. Want ik wist echt niet dat dat een no go was. Dat topic liep prima af verder, kan ik me herinneren.

En daarnaast blijft het ook wel internet en er is veel tekstruis. Ik kan mezelf ook weleens heel ongelukkig uitdrukken en niet helemaal goed zeggen wat ik bedoel. En de vervelende reacties daarop incasseer ik dan meestal ook maar (meestal).
Mezelf uitleggen maakt het niet altijd veel beter, want mensen lezen toch alleen maar de laatste post die je geplaatst hebt en dan is het weer zowat uit context.

Ik heb het ook altijd heel moeilijk gevonden mijn mening te geven in discussies, doodzenuwachtig werd ik daarvan. Dat is door Bokt en zijn eigenaardigheden wel weer minder geworden :+

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 19:50

Ik moet nog lezen hoor, maar n.a.v. wat er gisteren gebeurde hier op Bokt heb ik de vraag weggelegd bij team groen: Er komen, helaas, toch best vaak topics voorbij waarbij mensen TS/een bepaalde Bokker echt gericht de grond in stampen. Sterker nog, indien de Bokker in kwestie niet voldoende van zichzelf laat horen, openen Bokkers dáár weer een nieuwe topic voor, om zo het allemaal nog eens dunnetjes over te doen, dit kwam gisteren ook heel duidelijk naar voren.

In mijn ervaring gaan die topics dan, uiteindelijk, op slot. Maar het kwaad is dan al geschied. Sterker nog, de Bokker in kwestie kan zichzelf niet eens meer verdedigen, want het topic is immers op slot. Maar al die informatie staat/blijft wel online staan. Dit lijkt me voor die mensen in kwestie dubbel pijnlijk: Eerst een topic onderuit halen, een nieuw topic openen én de Bokker in kwestie kan zichzelf niet meer verdedigen.

Hier moet toch een oplossing voor komen?

Mellow

Berichten: 6476
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:00

Ik lees meer mee dan dat ik post, maar ik weet precies wie er "gepest" worden en wie dat opstoken. Alleen het is altijd net binnen de lijntjes. Dat vind ik eerlijk gezegd nog erger dan gewoon ronduit bot en eerlijk zeggen: ik mag je niet o.i.d..
En elkaar dan wat "helpen" om het nog even wat aan te sterken. Ik vind dat oprecht erg en gemeen. Als je zo stoer bent dat te doen wees dan ook zo stoer om het gewoon toe te geven en niet zo schijnheilig. Maar zo denk ik erover.
Karuna heeft zelf al gereageerd zag ik maar dat is 1 bokker waarbij ik het veel zie gebeuren. En dan nog even met zijn allen erop.
Als iets niet duidelijk is of je hebt vragen of je twijfelt ergens aan kun je dat mijn inziens normaal laten weten/vragen. I.p.v. iemand belachelijk gaan maken.
En het gebeurd soms zo gewiekst... ik vind dat daar wel eens wat mee gedaan mag worden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 20:11

Ailill en Mellow, jullie verwoorden heel goed wat ik probeer aan te kaarten met dit topic.

Karuna, dappere post. De betreffende Bokkers moeten zich naar mijn idee diep schamen.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:25

chanicha schreef:
Dat zeg ik niet maar het ligt ook aan de manier van reageren van TS.
Niets moet maar als je er foto’s opzet waar het een en ander op aan te merken is dan kan je verwachten dat je commentaar krijgt maar je kan er ook wat mee doen.


Maar daar zeg je het: het KAN, het moet niet. Je ondertekent geen contract dat wanneer je een topic op Bokt opent je verplicht bent de adviezen op te volgen.
Zelfs wanneer ik expliciet om advies vraag en daarna ieder advies langs me neer leg, is dat geen vrijbrief om dan maar onbeleefd te worden of pestgedrag te vertonen. Je kan wel op een normale toon vragen waarom ik elk advies langs me neerleg.

Ailill, mee eens, FZ-topics worden vaak geopend wanneer iemand verongelijkt is omwille van een eenmalig incident en zelden om een algemeen probleem aan te kaarten. Als men maar gelijk kan krijgen en de meerderheid aan zijn kant krijgt, dan is men gelukkig, kan dat niet meer in het ene topic, dan wel in het FZ-topic. Het doel is bijna nooit een daadwerkelijk beter Bokt. :D

chanicha

Berichten: 12165
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:30

Maar dat geldt ook andersom!
Bewuste bokker is niet bekend om haar leuke en lieve reacties dus dan kunnen ze ook minder van je hebben.
Je hóeft adviezen niet op te volgen maar actie geeft reactie.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:34

En voor die reactie staat toch echt de persoon die de reactie schrijft in. Je kan namelijk ook gewoon met je ogen rollen en het topic weg klikken. Maar nee, men kiest ervoor om onbeleefd, onvriendelijk en drammerig te reageren, keer op keer, pagina's lang. Dan kan je niet meer je handen in onschuld wassen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:37

Actie geeft geen reactie. Dat is wat je er zelf van maakt.
Geef je tips, doet ts er niks mee, dan laat je het en vervolg je je leven. Je hoeft immers geen tegen reactie te geven. Je kunt het ook bij jezelf houden.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:38

chanicha schreef:
Maar dat geldt ook andersom!
Bewuste bokker is niet bekend om haar leuke en lieve reacties dus dan kunnen ze ook minder van je hebben.
Je hóeft adviezen niet op te volgen maar actie geeft reactie.
Kun jij mij dan een voorbeeld geven waarbij het rechtvaardig zou zijn om iemand anders (nota bene een vreemde die je enkel online 'kent'!) dood te wensen, sterker nog diegene nog net niet de opdracht geven om dit daadwerkelijk te doen?

chanicha

Berichten: 12165
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:38

Klopt maar dat kan niet iedereen en eerlijk gezegd ik ook niet altijd maar ik zeg dan wat ik wil zeggen en klaar.

chanicha

Berichten: 12165
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:41

Ailill schreef:
chanicha schreef:
Maar dat geldt ook andersom!
Bewuste bokker is niet bekend om haar leuke en lieve reacties dus dan kunnen ze ook minder van je hebben.
Je hóeft adviezen niet op te volgen maar actie geeft reactie.
Kun jij mij dan een voorbeeld geven waarbij het rechtvaardig zou zijn om iemand anders (nota bene een vreemde die je enkel online 'kent'!) dood te wensen, sterker nog diegene nog net niet de opdracht geven om dit daadwerkelijk te doen?


Ik weet niet waar je dit vandaan haalt!
Ik heb het niet over Karuna, neem het zelfs voor haar op maar snap niet dat ik dit uitleg eigenlijk.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Online pestgedrag, hoe mee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:42

Nee, het was een oprechte vraag op jouw opmerking, geen aanval.