Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:36

superpony schreef:
@Loretta, je overdrijft echt.

Ik voel me op geen enkele manier in mijn vrijheid beperkt, nergens. Zelfs nu met corona, merk ik er weinig van en doen we ons ding gewoon.

Oke, nu dan een mondkapje, tja.......Ik vind het niks, maar ik word er ook niet diep ongelukkig van.

Het is als met autorijden. Wat wil je dan? Dat iedereen zomaar de weg op mag? Alle regels verwijderen?
Ik reed vroeger ook veel te hard en zal ook wel andere dingen gedaan hebben. Nu rij ik door, maar hou me wel aan regels en gedraag me niet asociaal in het verkeer. Drukken, snijden, jagen.........het is allemaal gewoon niet nodig en pure frustratie.
Als niemand dat zou doen, hoef je ook niet te bekeuren.

Bij paarden net zo. Vaak is het onkunde van de ruiter en komen er ook frustraties. Als je dat maar toelaat, wordt het alleen erger. Dat zie je ook echt de laatste jaren. Ik ben ooit gestopt met dressuur en springen, maar vind het nu nog erger dan toen (+/-25jr geleden)

Als ik wat vrijheid moet inleveren voor dieren welzijn doe ik dat wel. Ik ben dol op mn paarden, honden, katten en varkens. Maar als er een verbod komt, kopen we gewoon geen nieuwe meer. Het was dan heel mooi, had ze nooit willen missen, maar als mensen zo door blijven gaan, is dat misschien de enige manier.

Ik vind dit puur extremisme.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 02:17

Sunnda schreef:
Ik vind dit puur extremisme.


HOu op hoor. We zijn gewoon normaal aan het discussieren en zo is de wereld gewoon. Niet van dat soort dingen gaan roepen, want dan gaat het echt wel een andere dicussie. Ben niet van het temmen, maar je gaat gewoon te ver. Slaat ook werkelijk nergens op.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 07:22

juval schreef:
MCE schreef:
Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

kunnen er verplichte theorielessen ingebouwd worden in het lesprogramma eens per maand b.v.

ikzelf geef mijn ruiters vaak ter ondersteuning van de les 'n kopie uit een boek oid.
probeer altijd uit te leggen waarom we iets zo doen maar als je het leest is het wat duidelijker

b.v. de handhouding waarom je dat beter vanaf het begin goed kunt leren, evenals het goed doorrijden van de hoeken, welke voordelen daarmee te behalen zijn


dit zijn acties die we zelf kunnen doen, maar moet je als instructie wel de wil hebben om daar tijd en energie in te stoppen het levert onszelf ook weer aandacht te hebben voor het eigen rijden op houd je scherp


goed bezig!! alleen denk ik niet dat het lekenpubliek daar iets van snapt. hoe de handhouding is, of hoe het paard door een hoek gestuurd moet worden.

De vooringenomen mening van dit soort radicale actiegroepen is niet te veranderen vrees ik. Je kan het nog zo goed proberen te doen, er blijven toch altijd mensen tegen, en die schreeuwen het hardst.

Ik heb daar als veehouder ook vaak last van, je kan het toch nooit goed doen, en mensen matigen zich een mening aan wat niet is gebaseerd op verstand maar op emotie.


En wat is er mis om met een beetje meer emotie te kijken naar onze sport, naar onze dieren niet te vergeten. Dat wij dingen normaal vinden omdat we dat geleerd hebben over de jaren maakt het nog niet goed, buitenstaanders kunnen op die manier ons inzicht geven en twee keer na laten denken.

Ik overleg weleens met mijn vriend (die geen verstand heeft van paarden) over wat ik doe met de pony. Hij kijkt ook weleens mee, met de handelingen op de grond, en dan hebben we het later over hoe hij het vond. Dan leg ik uit waarom ik dingen doe zoals ik doe en word ik aan het denken gezet of het noodzakelijk is of dat het aangeleerde gewoonte is. Hij aan de andere kant snapt beter waarom ik dingen doe en past daar ook zijn mening op aan.
Ik voel me niet aangevallen door zijn opmerkingen want verandering hoeft niet slecht te zijn. Zou het niet mooi zijn als iedereen iets meer zou luisteren naar buitenstaanders en bij zichzelf na zou denken of er misschien een kern van waarheid in zit zonder meteen in de verdediging te schieten.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 08:50

Helemaal mee eens.

Ik krijg nu het gevoel dat veel mensen vanalles roepen, en verandering willen zien..maar de daad bij het woord voegen. Ho maar...

Allemaal uit angst dat er dingen "afgepakt" worden, maar als je goed met je paarden om gaat..wat zou er dan afgepakt moeten worden?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 08:58

Ik begrijp wel wat Juval zegt hoor :j
In de veeteelt is dat natuurlijk al erg lang aan de gang, gebonden aan regels, dus boeren kunnen vaak echt niet ineens veranderen, weten de leken wel even te vertellen wat ze allemaal verkeerd doen. Dat het dierenbeulen zijn zonder gevoel voor dieren.
En door de jaren heen zijn er steeds verbeteringen maar toch is het nooit goed genoeg.
Ik kan me voorstellen dat je daar echt wel weerstand door krijgt.

En nu is bij dat zelfde volk de paardensport aan de beurt.
En natuurlijk hoef je niets te vrezen te hebben als je netjes met je paard om gaat.
Maar voor die extremisten is dat pas het begin, die stoppen niet totdat er niemand in heel Nederland meer een paard heeft. Want die vinden dat houden van dieren, hoe dan ook, niet kan en mag.
En natuurlijk zal dat niet zo snel gaan als dat extremisten willen, of krijgen ze da zelfs nooit voor elkaar.
Maar tot die tijd blijven die wel etteren.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:01

Maar zou dat echt zo zijn? ik heb zelf dus een tijdje gecorrenspondeerd met D&R en wat daar vooral naar voren kwam is dat ze alles bitloos willen en dwangmiddelen willen aanpakken.

Nu verschillen we van mening over wat we daar onder verstaan en het gebrek aan kennis van het wezen paard maakt mij ook huiverig.
Maar ik ben het er wel mee eens dat we anders met bepaalde dwangmiddelen om moeten gaan.

Wat Juval zegt begrijp ik ook, die mensen weten vaak niet eens hoe het er op boerderijen aan toe gaat. Hoe hard deze mensen werken en aan wat voor een vreselijke flauwe regels ze moeten voldoen die continu veranderen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:10

Rijden is dwang.
Vrijwillig zadelt een paard zich niet op. Ze schrijven ook dat een ruiter dragen geen natuurlijke behoefte is.
In een afgesloten wei staan is dwang. Ze horen los te lopen in de natuur. Eigen keuzes maken.
Maar zo hoog zullen ze het inderdaad niet meteen spelen, dan krijgen ze niemand mee.

Begrijp meniet verkeerd, de dingen die jij in je petitie, die wel getekend heb, aanhaalt ben ik het ook mee eens. Maar die clubjes vertrouw ik niet, niet eens een beetje.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:13

Nee dat snap ik wel hoor, ik vertrouw ze zelf ook niet. Ook door de manier waarop het gespeeld wordt, van alles roepen wat niet waar is, zaken verdraaien, manipulatie etc.

Ben wel voor meer kritisch kijken naar wat we doen en waarom we het doen, heb toevallig net iets kritisch gezegd over slofteugel gebruik onder een artikel van de Hoefslag en wordt nog net niet helemaal afgemaakt. Dat zegt mij eerlijk gezegd wel genoeg..

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:17

Daar ben ik het ook mee eens hoor. Ik vind kritisch kijken zelfs noodzakelijk :j
En er mogen zeker ook dingen veranderen in huisvesting en sport en sommige dingen zijn erg gemakkelijk aan te passen en echt wel voor iedereen haalbaar, zoals controle op de neusriem.
Maar we moeten opletten niet door te slaan, zoals het bitloos, ik ben niet tegen bitloos, ik ben wel tegen het argument dat het altijd vriendelijker is. En dat zijn dan mensen met paarden die dat al doen. Lekker voer voor extremisten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:31

Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?



Amber-Anne,

met emotie is niets mis, en je hebt gelijk kennis en kunde delen is het beste wat we kunnen doen

laten zien dat ook zonder dwang iets bereikt kan worden, kost wel wat tijd maar alles in de natuur heeft tijd nodig om te groeien en rijp te worden zodat wij er optimaal van kunnen genieten




het goede voorbeeld geven is wat lastiger want wie is/heeft/geeft het goede voorbeeld

als ik op wedstrijden komen waar D&R o.a. hun informatie halen moet ik eerlijk bekennen dat ik vaak dingen/misstanden zie dat ik denk..............dat ga ik niet nadoen,

dus dan kan ik hun wel volgen, zij doen wat wij niet durven: het in beeld brengen, openbaar maken en aankaarten van wantoestanden, wij bedekken het meestal met de mantel der liefde (ieder heeft zo zijn eigen reden)

Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:29

Elisa2 schreef:
Allemaal uit angst dat er dingen "afgepakt" worden, maar als je goed met je paarden om gaat..wat zou er dan afgepakt moeten worden?


Dat is dus het punt. Filmpjes zoals D&R vorige week op dat evenement heeft weten te maken moeten gewoon niet gemaakt kunnen worden. Dat is gewoon heel simpel en daar is bijna iedereen het wel over eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:06

Loretta schreef:
Elisa2 schreef:
Allemaal uit angst dat er dingen "afgepakt" worden, maar als je goed met je paarden om gaat..wat zou er dan afgepakt moeten worden?


Dat is dus het punt. Filmpjes zoals D&R vorige week op dat evenement heeft weten te maken moeten gewoon niet gemaakt kunnen worden. Dat is gewoon heel simpel en daar is bijna iedereen het wel over eens.



Loretta, daar zijn we het allen over eens , maar ik lees nergens wat we er aan gaan doen

wat gaat de jury inbrengen?? op de volgende bijscholing??
wat gaan de instructeurs/trainers in brengen?? op de volgende bijscholing

wat gaan de nieuwe instructeurs - zitten ook op bokt - inbrengen of lopen ze braaf mee om het begeerde papiertje te krijgen??

gaan zij inbrengen - na alles gelezen/gezien hebbende - dat er iets in de opleiding moet veranderen en zij daar een begin in willen maken

erover blijven praten /schrijven is gewoon achter de feiten aan blijven lopen deze club dwingt tot actie van de ruiters, rijders, instructeurs/trainers en juryleden

maar schrijven wel weer pagina's vol als D&R er ons weer even op wijst dat we nog altijd niets gedaan hebben

tot dan, is het diagnosticeren zonder goed medicijn/behandeling en kwakkelen we voort
en zien wel waar het schip strand
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-20 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:19

elnienjo schreef:
Voor de één is het foute hulpmiddel de stang en trens. Voor de volgende is uberhaupt een bit een fout hulpmiddel. Het is een glijdende schaal. Eentje die ik niet wens te faciliteren in elk geval.


Nagel op de kop dit! Dit is exact waarom verandering zo moeilijk is: angst. Laat alles maar gewoon rustig zoals het is, want wie weet waar het einde is.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:17

Ja ik denk dat het einde sneller in zicht komt als de wantoestanden NIET aangepakt worden en dat zou ik echt zonde vinden. Want het kan zo mooi zijn die samenwerking tussen ruiter en paard.

Dus constructief, wat kunnen bokkers doen en wie gaat er wat doen? ik ben het met MCE en Loretta eens.

Loretta
Berichten: 8762
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:07

Gini schreef:
elnienjo schreef:
Voor de één is het foute hulpmiddel de stang en trens. Voor de volgende is uberhaupt een bit een fout hulpmiddel. Het is een glijdende schaal. Eentje die ik niet wens te faciliteren in elk geval.


Nagel op de kop dit! Dit is exact waarom verandering zo moeilijk is: angst. Laat alles maar gewoon rustig zoals het is, want wie weet waar het einde is.


Probleem is dat als je alles bij het oude laat dat de lobby van de buitenwereld steeds sterker wordt. Eerste stap. De publieke opinie. Tweede stap de politiek. Heel makkelijk scoren voor mensen die de paardensport kapot wil hebben. Ondertussen verdeel en heers in de paardenwereld zelf en de verandering van buitenaf opleggen worst wel heel makkelijk.

Alles bij het oude laten is simpelweg geen optie in de huidige maatschappij.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:35

Dat is dus eigenlijk een beetje de wegkijktactiek en ik denk persoonlijk dat best wel veel mensen er zo instaan. Ik denk dat veel mensen ergens diep vanbinnen :D wel beseffen dat twee ijzeren staven in een paardenmond duwen waarvan eentje met hefboomwerking eigenlijk best wel niet zo heel oké is, maar eerder gewoon de schouders ophalen van 'zo is het nu eenmaal' en 'als je daarmee begint, dan wordt mijn ene bit straks ook nog afgeschaft, dus laat maar zo'. En die angst bij de gemiddelde mens moet weg. Het is niet omdat we het ene als niet oké erkennen, dat we ineens alles op de schop gaan nemen.

Wat Bokt moet doen? Bokt is vooral een communicatiemedium, dus vooral (blijven) discussies over paardenwelzijn faciliteren is denk ik de grootste kracht van Bokt. Mogelijk in de toekomst opiniestukken publiceren of zelfs debatten organiseren tussen diverse spelers.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:41

Gini schreef:
Dat is dus eigenlijk een beetje de wegkijktactiek en ik denk persoonlijk dat best wel veel mensen er zo instaan. Ik denk dat veel mensen ergens diep vanbinnen :D wel beseffen dat twee ijzeren staven in een paardenmond duwen waarvan eentje met hefboomwerking eigenlijk best wel niet zo heel oké is, maar eerder gewoon de schouders ophalen van 'zo is het nu eenmaal' en 'als je daarmee begint, dan wordt mijn ene bit straks ook nog afgeschaft, dus laat maar zo'. En die angst bij de gemiddelde mens moet weg. Het is niet omdat we het ene als niet oké erkennen, dat we ineens alles op de schop gaan nemen.

Wat Bokt moet doen? Bokt is vooral een communicatiemedium, dus vooral (blijven) discussies over paardenwelzijn faciliteren is denk ik de grootste kracht van Bokt. Mogelijk in de toekomst opiniestukken publiceren of zelfs debatten organiseren tussen diverse spelers.

Ik zou daar maar niet zo zeker van zijn. De huidige cancelcultuur gaat ver. Erg ver!

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:28

Maar dat mag toch geen reden zijn om dan maar helemaal niets te doen en duidelijke inbreuken op het paardenwelzijn maar te laten voor wat ze zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:41

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-20 17:06, in het totaal 2 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:42

Gini schreef:
Maar dat mag toch geen reden zijn om dan maar helemaal niets te doen en duidelijke inbreuken op het paardenwelzijn maar te laten voor wat ze zijn?

Je kunt als je zelf een paard hebt dat toch volgens jouw eigen normen houden en rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 16:49

ieder heeft zijn eigenen normen en waarden en ieder heeft zijn eigen "dierwelzijn"

maar als je op wedstrijd gaat zijn er regels vastgesteld die voor iedereen hetzelfde zijn en als je een startkaart/rijvergunning aanvraagt accepteer je die regels en het daarbij behorende reglement

zodat er voor een ieder gelijke regels, normen en waarden ( zouden) zijn

als je in de openbaarheid aan wedstrijden mee doet is het denk ik normaal dat je die regels in acht neemt, daar gaat het D&R om, die wantoestanden die nu nodig zijn om enig succes te behalen voor het voetlicht te brengen

maar dat is evenzo voor de officials, wegkijken is het meest gebezigd, want er moet ruimte zijn voor
vriendjespolitiek en belangenverstrengeling zoals er eerder in dit topic gezegd is, dus:


ze hangen eigenlijk gewoon de vuile was buiten
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-20 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 17:00

elnienjo schreef:
Gini schreef:
Maar dat mag toch geen reden zijn om dan maar helemaal niets te doen en duidelijke inbreuken op het paardenwelzijn maar te laten voor wat ze zijn?

Je kunt als je zelf een paard hebt dat toch volgens jouw eigen normen houden en rijden?

Klopt. Is dat een reden om helemaal niets te doen en duidelijke inbreuken op het paardenwelzijn maar te laten voor wat ze zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 17:36

MCE schreef:
ieder heeft zijn eigenen normen en waarden en ieder heeft zijn eigen "dierwelzijn"

maar als je op wedstrijd gaat zijn er regels vastgesteld die voor iedereen hetzelfde zijn en als je een startkaart/rijvergunning aanvraagt accepteer je die regels en het daarbij behorende reglement

zodat er voor een ieder gelijke regels, normen en waarden ( zouden) zijn

als je in de openbaarheid aan wedstrijden mee doet is het denk ik normaal dat je die regels in acht neemt, daar gaat het D&R om, die wantoestanden die nu nodig zijn om enig succes te behalen voor het voetlicht te brengen

maar dat is evenzo voor de officials, wegkijken is het meest gebezigd, want er moet ruimte zijn voor
vriendjespolitiek en belangenverstrengeling (uit de tpoic Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport) dus:


ze hangen eigenlijk gewoon de vuile was buiten


correctie

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 18:09

rien10 schreef:
Wat kan Bokt doen? Niets. Bokt is een forum en geen scherprechter.
Bokt mag geen lobby clubje worden van de bitloosboomloosijzerloosdekenloossuikerloos24/7buiten politie.


Stallen eruit? En een ziek paard dan, onderkoeld veulen, een ouwetje? Lekker buiten laten wegrotten?
Bitloos? Een ruiter die zich het leplazerus trekt aan een hackamore met heftige scharen is wel lekker?



Dus een bitloze ruiter rijdt standaard met hackemore en rukt aan de teugels? :(:)

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 19:26

Cinnepin schreef:
rien10 schreef:
Wat kan Bokt doen? Niets. Bokt is een forum en geen scherprechter.
Bokt mag geen lobby clubje worden van de bitloosboomloosijzerloosdekenloossuikerloos24/7buiten politie.


Stallen eruit? En een ziek paard dan, onderkoeld veulen, een ouwetje? Lekker buiten laten wegrotten?
Bitloos? Een ruiter die zich het leplazerus trekt aan een hackamore met heftige scharen is wel lekker?



Dus een bitloze ruiter rijdt standaard met hackemore en rukt aan de teugels? :(:)



Ik vind sowieso dat er te makkelijk met vingers wordt gewezen. Ook vanuit de buitenwereld.

Want soms lijkt het of het het ene is, of het andere. Zwart wit.

Of... Paard dag en nacht op stal of paard dag en nacht buiten.
Maar dat grijze gebied wordt vaak vergeten.

Ook dat grijze gebied in de ruiterwereld zelf.
De één kan überhaupt niet eens rijden, zonder te snokken aan een bitlooshoofdstel en de ander rijdt piekfijn met een uitgekozen bit (door het paard) met twee vingers.
En zo anders om net zo.

Ik denk dat het goed is, dat mensen zich vragen gaan stellen.
Maar alle paarden bitloos, of 24/7 is geen oplossing inderdaad.

Een paard steeds meer naar buiten (overdag en zomers tropen rooster) en stallen steeds ruimer, misschien voorzien met aangrenzende paddock.

Ik denk dat het goed is, dat iedereen zich wat meer laat rusten op het grijze gebied.
Inclusief de buitenwereld.