Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:06

Amandavd schreef:
En toch bepaal jij wat wel of geen racisme is door te zeggen in je vorige post:
Daar gaat het al de hele discussie over, wat jij en enkele andere als racisme zien is dat vaak helemaal niet.

Dat kun jij niet bepalen en dus is het geen argument. Voor de rest dragen jouw posts inhoudelijk net zo weinig bij als de posts die jij bestempelt als riedel draaien, naar halve quotes te verwijzen. Je doet nu datgeen waar je de rest van 'beschuldigt', doorzeiken, doordrammen, draaien, nutteloze kreten roepen als jullie dit, jullie dat.

En jij mag wel persoonlijk worden? Ik mag dat niet van het team.

Maar klopt, dit hele topic, jij jullie maar ook ik, is benoemen wat wijzelf als discriminatie zien.
En mijn bericht is daarmee dezelfde waarde als die van iedereen.
Als je daarmee zegt dat mijn post geen waarde heeft, geen argument en alles wat je net maar benoemde, gaat dat net zo op voor de rest van het topic.

De nutteloze kreten zijn al uitgelegd, zegt direct iets over je leesvaardigheid en inderdaad het willen bijdragen aan het topic, ook niets.
Dus zou je je eigen bericht ook ten harte willen nemen voor jezelf?

Princess_Jarig

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:09

janderegelaa schreef:
Bijzondere is wel dat mensen die hier het hardst ageren tegen racisme geografisch vaak zo gepositioneerd zijn dat ze weinig tot niets met buitenlanders te maken hebben.


Wat weet jij alles toch goed :') Glazen bol?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:10

Tieneke schreef:
Verschillende bokkers beaamden dat ze het woord 'volk' ook op die manier gebruiken. Maar o.a. jij, Karl, stonden op de achterste poten en bleven de uitspraak als racistisch benoemen.

Dat klinkt herkenbaar: volhouden dat iemand iets geroepen heeft en ondanks dat die persoon uitleg en toelichting geeft hoe het opgevat moet worden (of wat er daadwerkelijk stond) toch volhouden dat het anders is.

Het komt mij vooral activistisch over: een probleem creeren om vervolgens met virtue-signaling daar een standpunt tegen in te nemen en verandering bij de mods te eisen. Kijk mij eens goed en vroom zijn. Aanbid mij als jullie linkse leider. Kus mijn voeten, gepeupel.

Maar ook nu blijkt dat er eigenlijk niet tot nauwelijks een probleem is. Met racisme valt het hier echt mee op bokt en ondanks dat sommige uitspraken wat netter kunnen worden verwoord is het nog geen extreem-rechts verzamelpunt.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:14

_Penotti schreef:
Amandavd schreef:
En toch bepaal jij wat wel of geen racisme is door te zeggen in je vorige post:
Daar gaat het al de hele discussie over, wat jij en enkele andere als racisme zien is dat vaak helemaal niet.

Dat kun jij niet bepalen en dus is het geen argument. Voor de rest dragen jouw posts inhoudelijk net zo weinig bij als de posts die jij bestempelt als riedel draaien, naar halve quotes te verwijzen. Je doet nu datgeen waar je de rest van 'beschuldigt', doorzeiken, doordrammen, draaien, nutteloze kreten roepen als jullie dit, jullie dat.

En jij mag wel persoonlijk worden? Ik mag dat niet van het team.

Maar klopt, dit hele topic, jij jullie maar ook ik, is benoemen wat wijzelf als discriminatie zien.
En mijn bericht is daarmee dezelfde waarde als die van iedereen.
Als je daarmee zegt dat mijn post geen waarde heeft, geen argument en alles wat je net maar benoemde, gaat dat net zo op voor de rest van het topic.

De nutteloze kreten zijn al uitgelegd, zegt direct iets over je leesvaardigheid en inderdaad het willen bijdragen aan het topic, ook niets.
Dus zou je je eigen bericht ook ten harte willen nemen voor jezelf?


Als ik persoonlijk wordt door te zeggen dat ik vind dat jouw posts weinig bijdragen dan ben jij net zo goed persoonlijk naar mij geworden. Met je jullie dit, jullie dat kreten die nergens over gaan en waarmee je dus ook persoonlijk wordt. Ik heb het tenminste nog over jouw posts, niet over jou als persoon. Jij beging over mijn leesvaardigheid, dat is een directe verwijzing naar mijn persoon. Dus wie speelt hier nou op de man?

Het punt is dat jij de discussie probeert neer te slaan door te roepen dat de 'jullie' groep dingen benoemt die geen racisme zijn. Correctie, dat zijn ze niet in jouw ogen, dat betekent niet dat het automatisch ook geen racisme is.

Die laatste vraag kan ik ook terug kaatsen naar jou. Je wilt dat de 'jullie' groep, wie dat zijn is nog steeds een raadsel, ophoudt met zeiken. Hou dan zelf ook op met zeiken en kinderachtige inhoudsloze kreten te roepen.
Laatst bijgewerkt door Amandavd op 23-09-20 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43361
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:17

enzino schreef:
Kijk mij eens goed en vroom zijn. Aanbid mij als jullie linkse leider. Kus mijn voeten, gepeupel.
Wat naar dat je op deze manier je argumenten probeert te versterken en dus zo discussieert.
Ik beleef dat zo totaal niet.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:21

Amanda, lezen, meer zeg ik er niet meer van, het jullie heb ik duidelijk verwoord waarom.
Wil je dat niet lezen, niet begrijpen niet zien, prima, jou ding, niet het mijne.
Jij bent nu aan het drammen om te drammen, niets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:28

Amandavd schreef:
Het punt is dat jij de discussie probeert neer te slaan door te roepen dat de 'jullie' groep dingen benoemt die geen racisme zijn. Correctie, dat zijn ze niet in jouw ogen, dat betekent niet dat het automatisch ook geen racisme is.

Maar dit is toch al eerder voorbij gekomen?
Als jij denkt dat het racistisch is, en daarmee de wet overtreden wordt, dan kan je toch gewoon aangifte doen? Dan mag een rechter beslissen of het daadwerkelijk racistisch is en is er verder geen twijfel meer mogelijk.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:35

_Penotti schreef:
Amanda, lezen, meer zeg ik er niet meer van, het jullie heb ik duidelijk verwoord waarom.
Wil je dat niet lezen, niet begrijpen niet zien, prima, jou ding, niet het mijne.
Jij bent nu aan het drammen om te drammen, niets anders.


Ik doe niets anders dan wat jij al deed. Omdat je de kreet jullie uitgelegd hebt in jouw ogen maakt het nog niet minder belachelijk in die van mij. Fijne dag verder.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:42

janderegelaa schreef:
Bijzondere is wel dat mensen die hier het hardst ageren tegen racisme geografisch vaak zo gepositioneerd zijn dat ze weinig tot niets met buitenlanders te maken hebben.


Nou dit is lekker discussiëren zeg.

Knap dat je het achter een schermpje kunt bepalen.

Telpeva

Berichten: 14732
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 09:59

Andere vraag, stel een bokker maakt een racistische opmerking, en er doet inderdaad iemand aangifte, en stel die aangifte is ook geheel terecht. Wie krijgt er dan van de rechter een tik op de vingers, is dat alleen die ene user die de racistische opmerking plaatste, is dat bokt zelf omdat ze het faciliteren, of wellicht beide?

Ik weet niet wat voor zoekterm ik moet invullen bij google om het antwoord daarop te kunnen vinden, anders had ik het zelf al opgezocht. Maar misschien dat iemand hier dat wel kan of gewoon het antwoord al weet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:13

Het lijkt me dat de aanklacht zal tegen die bokker zelf zal zijn, aangezien die de uitspraak heeft gedaan.

Indien dit een opruiend neonazi forum is met mods die je dwingen racistische uitspraken te doen, zal er ongetwijfeld een andere zaak komen om bokt aan te klagen. Maar ik heb niet het idee dat daar momenteel veel risico voor is.

Hiraeth

Berichten: 3222
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:31

Jeetjemina, wat ontspoort dit topic ineens loeihard. Wat een aannames en passief agressieve toon wordt er aangehouden hier. Jullie laten jullie nu zo hard kennen en zien.

Overigens wat betreft het continu 'Bokt is een paardenforum' geneuzel, dat was misschien in 2001 zo. Intussen zit een groot gedeelte van de gebruikers hier om over alles wat los en vast zit te bespreken. In zekere zin is Bokt een afspiegeling van een bepaald gedeelte van de maatschappij. Waarom zouden er hier niet actuele maatschappelijke kwesties besproken mogen worden? Het is poedersuiker om geconfronteerd te worden met racistische elementen in jouw bubbeltje, maar om nou te zeggen dat 't niet thuis hoort hier is gewoon je kop in het zand steken. :+

Enne, over de opmerking "Bijzondere is wel dat mensen die hier het hardst ageren tegen racisme geografisch vaak zo gepositioneerd zijn dat ze weinig tot niets met buitenlanders te maken hebben." Ik merk als Drent juist dat xenofobie hier nog steeds heel erg speelt omdat er juist geen 'buitenlander' te bekennen is op het platteland. Ook zie je in veel politieke stemmingen juist dat steden linkser stemmen dan buitengebieden. Waar de fiets komt deze opmerking vandaan? Je derrière?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:36

Maar als dat van alles wat los en vast zit bespreken betekend dat de mods het nooit goed doen, gebruikers gekleineerd, wat is er dan goed aan dat open te houden?
Tegelijkertijd lopen er regelmatig topic met bokkers zijn geen juristen, zijn geen dokters, ook daar is al gezeik over.
Eigenlijk alles op het algemene gedeelte is gezeik over.
Je zou er maar mod zijn zeg :+

En waar iemand woont is al niet gelijk met waar iemand al zijn hele leven heeft gewoond of waar deze werkt.
Dus als je het dan over aannames hebt ;)

Hiraeth

Berichten: 3222
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:40

_Penotti schreef:
En waar iemand woont is al niet gelijk met waar iemand al zijn hele leven heeft gewoond of waar deze werkt.
Dus als je het dan over aannames hebt ;)

Joh, zeg ik dat dan?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:48

pien_2010 schreef:
Elnienjo ik heb deze post geplaatst naar aanleiding van paar posts van Jan die vrij stellig is over een definitie van racisme. Ik heb het vroeger op school ook zo geleerd, en toch versta ik nu iets anders on der racisme. Dus toen Jan weer met zijn definitie kwam, vond ik dat zo interessant dat ik dacht: "wat wordt er eigenlijk heden ten dage over racisme geschreven?
Ik kwam uit op een zeer interessant artikel, dat ik maar een stukje mocht lezen want moest lid worden, dus weg geklikt en verder gezocht.
De woordenboeken hanteren nog steeds de definitie van Jan.
En toen zag ik dit stuk, en daarin staan vanuit verschillende organisaties het onderwerp "wat is nu eigenlijk racisme" omgeschreven.
De conclusie die je hieruit kunt trekken is dat het nog niet zo heel gemakkelijk is om racisme nu precies in één zin samen te vatten, en dat dit woord (zoals zoveel woorden/ begrippen) aan ontwikkeling onderhevig is.
Ik vind het een interessant artikel en ik herken erin dat racisme van NU in ieder geval veel breder is als het racisme begrip van vroeger.

Zelfs als veel Nederlanders direct zouden zijn, is dat nog geen reden om die bevolkingsgroep als geheel maar te benadelen. Ik begrijp best dat in bepaalde culturen deze eigenschap een nadeel is want past niet in de cultuur. Aan de andere kant geeft het als we het bij dit vb houden ook voordelen. Ik weet dat onze vriend en buurman ooit aarzelend NEE zei bij een vraag van mij, waarop ik laconiek antwoordde: "dat dacht ik al, jammer dan→ dommage". Ik gaf hem een kus (voor covid kuste iedereen elkaar hier) en ging verder met de orde van de dag. Hij bleef sprakeloos achter en toen ik me omdraaide met de vraag wat er aan de hand was→ lachte hij opgelucht en zei: "die Nederlandse directheid, nuchterheid, heeft ook veel voordelen. Het gemak waarmee je ook mijn nee aanneemt, daar zou ik hier toch niet zo gemakkelijk mee weg komen en denk ik niet eens zo durven zeggen". "Het maakt de relaties wel minder complex en eerlijker".
Dus alle eigenschappen die als nadeel worden ervaren hebben ook een voordeel. Daarom vind ik zelf het leven in een multiculturele samenleving zo leuk en verrijkend. Ik mis al die letterlijk verschillende geuren en kleuren echt en ik vind het erg leuk dat er nu naast de gîte een creoolse familie is komen wonen uit Reünion. De familie is enorm trots (en terecht) op hun roots en cultuur en stelde zich ook zo voor dat zij horen bij de originele Creoolse families van Reünion. I weet het nog niet ;) , maar ze gaat mij in de toekomst de kneepjes van de Creoolse keuken bijbrengen, want er komen weer heerlijke geurtjes langs }>

Wat de opmerking van Jan betreft: "ik zie het vaak andersom, mensen die niets met een bevolkingsgroep te maken hebben (gehad) die groep vaak het hardste veroordelen". Ik zelf heb 10 jaar als alleenstaande ouder met mijn drie kinderen in een wijk gewoond waar de autochtone "koppies" verre in de minderheid waren, en ik heb er fantastisch gewoond. Ik vond het heerlijk en heb er nooit problemen ervaren integendeel.
Net zoals toen ik buren was van het woonwagenkamp, daar kennis ben gaan maken met mijn kindjes (doe ik altijd overal) daar een kopje koffie heb aangeboden gekregen en gedronken en er hele toffe buren aan heb gehad en onze kindertjes speelden over en weer.

Dus als de definitie al moeilijk is om te doen, dan is modereren op racistische uitlatingen ook nog niet zo gemakkelijk. Want wat de een als racistisch beschouwd vindt de ander normaal taalgebruik. Ook al denk ik dat er wel voorbeelden te noemen zijn die als racistisch duidelijk aangewezen kunnen worden.

Maar niet iedereen is daar geschikt voor. Ik ben autist en heb behoefte aan stabiele normen en waarden bij mijn 'soortgenoten'. Mensen die opeens hardcore vegan of klimaatwappie worden kan ik ook niks mee. Ik gedraag me als een prima gast als ik in een ander land met 'n andere cultuur op reis ben, maar thuis wil ik gewoon omringd worden met mensen waarin ik mij herken (en dat gaat niet om uiterlijkheden)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:48

@Hiraeth
Ik had je niet gequote, dus een opmerking meer in het verloop van het topic omdat ik het al vaker gelezen heb. Met wat jij schreef als aanhaking daarop.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:49

Telpeva schreef:
Andere vraag, stel een bokker maakt een racistische opmerking, en er doet inderdaad iemand aangifte, en stel die aangifte is ook geheel terecht. Wie krijgt er dan van de rechter een tik op de vingers, is dat alleen die ene user die de racistische opmerking plaatste, is dat bokt zelf omdat ze het faciliteren, of wellicht beide?

Ik weet niet wat voor zoekterm ik moet invullen bij google om het antwoord daarop te kunnen vinden, anders had ik het zelf al opgezocht. Maar misschien dat iemand hier dat wel kan of gewoon het antwoord al weet?

Deze : https://www.iusmentis.com/websites/forums/ kwam tevoorschijn met 'racisme - forum - aansprakelijkheid'

Hiraeth

Berichten: 3222
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:52

_Penotti schreef:
@Hiraeth
Ik had je niet gequote, dus een opmerking meer in het verloop van het topic omdat ik het al vaker gelezen heb. Met wat jij schreef als aanhaking daarop.

Ah ok, dan snap ik je. :D Ik vond het al vreemd, want normaal lees je toch wel ietsje beter. :D

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:53

Telpeva schreef:
Andere vraag, stel een bokker maakt een racistische opmerking, en er doet inderdaad iemand aangifte, en stel die aangifte is ook geheel terecht. Wie krijgt er dan van de rechter een tik op de vingers, is dat alleen die ene user die de racistische opmerking plaatste, is dat bokt zelf omdat ze het faciliteren, of wellicht beide?

Ik weet niet wat voor zoekterm ik moet invullen bij google om het antwoord daarop te kunnen vinden, anders had ik het zelf al opgezocht. Maar misschien dat iemand hier dat wel kan of gewoon het antwoord al weet?


Misschien moet je 'ns op maroc.nl kijken. Eerste wat ik daar zie is deze titel:
https://www.maroc.nl/forums/wie-schrijf ... 6a4a724a50

Dát is pas een racistisch forum met veel gescheld, doodverwensingen en soortgelijk. En dat bestaat na al die jaren structurele vuilspugerij ook nog steeds.

Als je daar een paar minuten rondkijkt ben je weer blij met het warme bad van bokt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 10:58

Elnienjo, ik heb geen zin om daar een paar minuten rond te kijken, maar precies die pagina die ik daar zie staan heb ik ook ook zoiets van, schouderophalend, het zal wel.
De een zegt dit, de ander spreekt die daar weer op aan enz.
Niets schokkends omdat er een verloop is in het topic.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 11:58

Waarom moet dit gelijk via de rechtbank regelen? We zijn hier toch voornamelijk met volwassen mensen en zouden toch op een normale manier met elkaar en het team tot een conclusie moeten kunnen komen wat acceptabel is en wat niet? Waarom zou je daarvoor gelijk naar de rechter stappen?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:00

Karl66 schreef:
Waarom moet dit gelijk via de rechtbank regelen? We zijn hier toch voornamelijk met volwassen mensen en zouden toch op een normale manier met elkaar en het team tot een conclusie moeten kunnen komen wat acceptabel is en wat niet? Waarom zou je daarvoor gelijk naar de rechter stappen?

De mods hebben toch een beslissing genomen aangaande dit onderwerp? Jij bent één van degenen die daar verongelijkt over blijft doen. Veel mensen vinden het relaxte modbeleid hier prima.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:12

Maar ook dat kan veranderen, ook zij kunnen nieuwe inzichten krijgen. Of zelfs een soort van gedwongen worden net als wat je bij Facebook ziet. Bedrijven stoppen met adverteren omdat ze haatzaaien en misinformatie niet langer ondersteunen. En nee, dat is imo geen cancellen, maar een manier van normaal met elkaar communiceren en respect hebben voor elkaar. Dat krijg je niet door hele bevolkingsgroepen generaliserend weg te zetten. En ja, het gaat om de context, maar dat is juist op deze manier (lees het geschrevene) heel verradelijk.

Elnienjo, ik snap dat je aan stabiliteit hecht. Alleen de wereld zal continue blijven veranderen. We worden groener, eten minder vlees en op den duur zal zwarte piet er niet meer zijn denk ik. Als je naar de ontwikkelingen kijkt en naar de statistieken, bewegen we die kant op. Of je het nu leuk gaat vinden of niet. Wellicht gaatjet juist helpen om lichtelijk mee te bewegen in plaats van het afzetten tegen de nieuwigheden. Ons leven van nu ziet er heel anders uit dan van tien en twintig jaar geleden, dat zal blijven veranderen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:21

Ja, ze hebben antwoord gegeven hoe ze tot nu toe modereerden. Alleen modereren is iets wat continu aan verandering onderhevig is, onder andere naar aanleiding van topics op FZ. Mijn ervaring is dat dit soort topics achter de schermen besproken werden en ik verwacht dat dat nog steeds zo is en dat we op dit moment dus helemaal niet weten tot welke conclusies de mods gaan komen.

Kijk bijvoorbeeld naar het verwijderen van berichten. Dat gebeurde weinig, omdat dat de discussie verstoorde. Nu kiezen ze ervoor om het bericht te vervangen door een opmerking dat het bericht verwijderd is. Dat heeft natuurlijk heel veel invloed op dit onderwerp. Tot voor kort werd de bokker misschien wel aangesproken, maar zag niemand dat, omdat de reden van het aanspreken, het bericht, bleef staan. Als er nu gekozen wordt om de persoon aan te spreken, in combinatie met een melding dat het bericht verwijderd is omdat het niet aan de regels voldoet, dan wordt de hele discussie toch al heel anders.

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:31

Karl66 schreef:
Kijk bijvoorbeeld naar het verwijderen van berichten. Dat gebeurde weinig, omdat dat de discussie verstoorde. Nu kiezen ze ervoor om het bericht te vervangen door een opmerking dat het bericht verwijderd is. Dat heeft natuurlijk heel veel invloed op dit onderwerp. Tot voor kort werd de bokker misschien wel aangesproken, maar zag niemand dat, omdat de reden van het aanspreken, het bericht, bleef staan. Als er nu gekozen wordt om de persoon aan te spreken, in combinatie met een melding dat het bericht verwijderd is omdat het niet aan de regels voldoet, dan wordt de hele discussie toch al heel anders.


Dat klopt niet helemaal. Die berichten werden alsnog gewoon helemaal verwijderd, maar dan echt helemaal alsof die er nooit had gestaan. Nu zie je nog wel dat bokker X op dat moment een post heeft geplaatst, maar wordt die inhoudelijk leeggehaald.