Foto’s van dode paarden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:48

Mij stoort het niet om een foto van een dood dier te zien, maar het verwondert me wel dat mensen op zo'n emotioneel moment eraan denken om foto's te maken en ze dan op internet zetten. Zeg maar dat het een manier van verdriet verwerken is die ik niet begrijp. Maar ja, er zijn wel meer dingen die ik niet begrijp.
De vergelijking met foto's van wonden vind ik totaal niet opgaan. Die bekijk je met de bedoeling er iets van te leren.
En TS aanvallen op de foto's in haar profiel, dat slaat echt nergens op, die foto's gaan over een organisatie die probeert iets aan dierenleed te doen.
Misschien is de timing van dit topic niet gelukkig, maar waarom zou deze discussie niet gevoerd mogen worden?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:50

Ik zou het ook niet graag zien. Maar ik stoor me er verder niet aan. Ik kijk nooit op IM dus dan kom je het ook niet tegen. Maar ik snap je gevoel wel. Zou het absoluut niet waarderen als een vriendin mij ineens een filmpje zonder waarschuwing voorschotelt waarin het paard ingeslapen wordt. Snap dat sommige mensen het willen delen maar niet iedereen wil dat zien. Of heeft daar hetzelfde gevoel bij. Iets heel anders maar sommige mensen willen ook foto's hebben waarin hun dierbare opgebaard ligt dat zou van mij ook niet hoeven. Ik zou trouwens ook geen foto's van mijn eigen dieren willen als ze al dood zijn laat staan delen met andere.

Maar zoals ik zei ik kijk op dat deel nooit dus ik zie dat ook niet. Denk inderdaad dat je het ergens wel kan verwachten op dat gedeelte.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:55

LadyMadonna schreef:
Nee, dat is nu net het hele punt, ik zeg nergens dat het niet mag. Of dat het in spoilers moet...
Ik had gehoopt op een respectvolle en interessante discussie, maar dat blijkt mis gegokt.
Verder hou ik het er voor vanavond bij, ik wordt er te moe voor... verzoek om te verwijderen staat.


Er wordt genoeg respectvolle reacties geplaatst. Verwar dit niet met het feit dat het overgrote deel wat hier reageert het simpelweg niet met je eens is. ;)

silvia58

Berichten: 1831
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:59

[quote="Sclimpre"]
En TS aanvallen op de foto's in haar profiel, dat slaat echt nergens op, die foto's gaan over een organisatie die probeert iets aan dierenleed te doen.

Ik val niemand aan, maar vind het gewoon vreemd dat zulke foto's dan geen probleem zijn voor TS.
Het topic over het afscheid vind ik veel minder heftig en laat juist zien hoe er in dat gezin mee om word gegaan. Vol respect en liefde naar het overleden paard. Kunnen heel veel mensen een voorbeeld aan nemen. En dat bedoel ik dus helemaal niet persoonlijk maar in het algemeen. En je hebt altijd de keus om dit soort topic gewoon niet te bekijken.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 22:59

Soms zijn mensen het gewoon niet met je eens.. ik denk dat het merendeel zich er gewoonweg niet aan stoort. Het hoort bij het leven.

huricane
Berichten: 792
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:05

Sclimpre schreef:
Mij stoort het niet om een foto van een dood dier te zien, maar het verwondert me wel dat mensen op zo'n emotioneel moment eraan denken om foto's te maken en ze dan op internet zetten. Zeg maar dat het een manier van verdriet verwerken is die ik niet begrijp. Maar ja, er zijn wel meer dingen die ik niet begrijp.
De vergelijking met foto's van wonden vind ik totaal niet opgaan. Die bekijk je met de bedoeling er iets van te leren.
En TS aanvallen op de foto's in haar profiel, dat slaat echt nergens op, die foto's gaan over een organisatie die probeert iets aan dierenleed te doen.
Misschien is de timing van dit topic niet gelukkig, maar waarom zou deze discussie niet gevoerd mogen worden?


Ik ben het met je eens, mij stoort het ook niet, maar het laatste waar ik aan zou denken als ik snikkend bij mijn overleden dier zou zitten, is om aan iemand te vragen om daar een foto van te maken. En deze dan ook nog te delen met iedereen.
Wat TS zegt klopt, het komt steeds vaker voorbij, prima als iemand dat wil doen, dat respecteer ik.

Ik herinner me mijn dieren het liefst hoe ze waren toen ze nog leefden, maar ieder zijn ding toch.
Daar mag best een discussie over gevoerd worden.

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:18

Het is ieder voor zich hoe hij of zij ermee om gaat.

Wij liepen gisteren de aula binnen waar de crematie van mijn tsnte ging plaatsvinden en waar ze klaar stond op het altaar. Wij gingen allemaal zitten en het eerste wat haar man deed was zijn telefoon pakken en wilde foto's maken. De uitvaartbegeleidster sprak hem aan dat zij daar al voor gezorgd had.

Het is voor hem een manier van rouw en verwerking. Omdat het allemaal onverwacht en snel ging is dit voor hem een manier om het hele gebeuren een plekje te geven denk ik.

Ik kan me dus goed voorstellen dat dit bij afscheid van dieren net zo is. Ik heb dezelfde foto's van mijn eigen paarden. Iemand die het interessant vind mag ze rustig zien, iemand die dat niet wilt hoeft dat niet.
Laatst bijgewerkt door KimD op 12-08-20 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 23:18

Inderdaad Huricane, zo zie ik het ook. Het moment zelf is al naar genoeg en ook als ik er in mijn geval aan terug denk ( ruim 2 maanden geleden) wordt ik er verdrietig van. Foto's van dit moment zou ik dan ook niet willen zien en zijn er ook niet gemaakt en als ze er geweest waren zou ik ze niet laten zien. Ik vind het fijner om mooie herinneringen terug te zien, zodat er eerder een lach dan een traan op mijn gezicht te zien is.

Maar iedereen doet het op zijn eigen manier natuurlijk en blijkbaar hebben sommige mensen er wel behoefte aan om dit te delen.

noviceh

Berichten: 4787
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Foto’s van dode paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 00:17

Vervelend dat jij dit zo ervaart ts. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee en kan ik het zelfs ‘mooi’ vinden. Een foto kan veel emoties uitstralen.
Zelf heb ik -vraag me niet hoe- iets ingesteld in mn profiel, waarbij foto’s pas zichtbaar worden als ik erop klik. Misschien een idee? Zodoende zou je uit de tekst al op kunnen maken wat voor foto’s er getoond worden, zonder ze direct in beeld te hebben.

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 01:57

LadyMadonna schreef:
Kennelijk valt mijn vraag helemaal verkeerd en durven mensen zich zelfs niet te uiten aangezien ik pbs krijg van mensen die zich wel in mijn gevoel kunnen vinden, maar zich niet durven uiten.

Ik vind het erg jammer dat dit niet besproken kan worden, maar omdat het kennelijk tegen het zere been is heb ik een verzoek gestuurd het topic te verwijderen...


Ik snap je wel hoor.
Ikzelf vind een dood paard net zo erg en akelig als een overleden mens.

Alles in beeld brengen en vervolgens op internet delen lijkt meer en meer de norm te worden. Gewoon voorzichtig zijn met wat je aanklikt dan dus maar.

Niobe

Berichten: 7988
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 03:00

Blackberry28 schreef:
Inderdaad Huricane, zo zie ik het ook. Het moment zelf is al naar genoeg en ook als ik er in mijn geval aan terug denk ( ruim 2 maanden geleden) wordt ik er verdrietig van. Foto's van dit moment zou ik dan ook niet willen zien en zijn er ook niet gemaakt en als ze er geweest waren zou ik ze niet laten zien. Ik vind het fijner om mooie herinneringen terug te zien, zodat er eerder een lach dan een traan op mijn gezicht te zien is.

Maar iedereen doet het op zijn eigen manier natuurlijk en blijkbaar hebben sommige mensen er wel behoefte aan om dit te delen.


Sommige mensen halen er zelfs een fotograaf bij als het dier ingeslapen wordt. Zou mijn keus ook niet wezen, maar ja, ieder zijn eigen manier van afscheid nemen denk ik dan maar.

Ik snap TS ook wel, ik vind die foto’s naar om te zien. Misschien omdat ik er dan te ver van af sta om er een ander gevoel bij te krijgen. Ik kan me wel inleven dat het verdrietig is natuurlijk, maar dat kan ik zonder foto’s ook wel.

Ik moet zeggen dat ik het topic dan wel gauw weer wegklik, omdat ik dan zelf weer beelden in mijn hoofd krijg van eigen overleden dieren/mensen en dan het verhaal van de topicstarter (of wie dan ook) weer vergeten ben.
Niet dat dat erg is, ze kunnen heus zonder reactie van mij natuurlijk.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Foto’s van dode paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 04:17

Ook al hoort de dood erbij,ik hoef die foto's ook niet zo nodig te zien.

Zou het zelf absoluut niet plaatsen, dat intieme moment is van mij (mijn partner) en mijn/onze paarden.

Ik hoef op dat emotionele moment ook geen fotograaf oid erbij.

(Was laatst een topic van iemand die er een fotograaf bij had,vond ik zelf voor het eerst wel aardige foto's maar alle andere foto's/topic van overleden paarden hoef ik niet te zien)

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Foto’s van dode paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 06:19

Ik begrijp je wel, TS.
Zelf vind ik de foto's soms best confronterend, vooral na het inslapen van mijn eigen paardje. In een IM topic vind ik het wel passend, en die vermijd ik meestal omdat ik weet dat ik daar dat soort fotos tegen kan komen, maar in topics buiten IM zou ik ook niet tegen een spoiler zijn.

CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 06:41

LadyMadonna schreef:
Nee, dat is nu net het hele punt, ik zeg nergens dat het niet mag. Of dat het in spoilers moet...
Ik had gehoopt op een respectvolle en interessante discussie, maar dat blijkt mis gegokt.
Verder hou ik het er voor vanavond bij, ik wordt er te moe voor... verzoek om te verwijderen staat.


Dat een ruime meerderheid van de reacties niet overeenkomt met jou visie wil niet zeggen dat het niet respectvol is.
Misschien valt het tegen dat er weinig ''medestanders'' reageren, het zij zo.
Persoonlijk geen enkele moeite met een nette foto van een overleden paard, minder schokkend dan sommige foto's van verwondingen bijv. En zo heeft ieder een mening.

CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 06:45

Sclimpre schreef:
Mij stoort het niet om een foto van een dood dier te zien, maar het verwondert me wel dat mensen op zo'n emotioneel moment eraan denken om foto's te maken en ze dan op internet zetten. Zeg maar dat het een manier van verdriet verwerken is die ik niet begrijp. Maar ja, er zijn wel meer dingen die ik niet begrijp.
De vergelijking met foto's van wonden vind ik totaal niet opgaan. Die bekijk je met de bedoeling er iets van te leren.
En TS aanvallen op de foto's in haar profiel, dat slaat echt nergens op, die foto's gaan over een organisatie die probeert iets aan dierenleed te doen.
Misschien is de timing van dit topic niet gelukkig, maar waarom zou deze discussie niet gevoerd mogen worden?


Wat de insteek ook is van welke foto dan ook, dat is en blijft erg persoonlijk, net zo goed als de wijze waarop een ander op zo'n foto reageert. Natuurlijk kun je gewoon wegklikken en denken: da's niet mijn ding, ik ga wat leukers opzoeken.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:12

Ik vond het een prachtig topic, juist ook omdat je zag dat kinderen erbij betrokken werden en ook afscheid konden nemen
Deze kinderen worden opgevoed met respect voor alle aspecten van het leven en zullen daar heel goed mee om kunnen gaan..
Er zijn duidelijk mensen die dat deel van de opvoeding niet meegekregen hebben, en dat is jammer. Maar hou dat bij jezelf en probeer niet jouw gevoel op te dringen aan een ander. Als de topictitel duidelijk is, weet je wat je in het topic aan kunt treffen.. Als je daar niet tegen kunt moet je het niet openem, doe je het wel dan niet zeuren achteraf.
Moet zeggen dat ik bij het aanklikken van het topic de bokker zag die het geopend had en niet verbaasd was..

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Foto’s van dode paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:22

De foto's in het recente topic vond ik eigenlijk heel mooi en emotioneel.
Ik had alleen wel graag een heads up gehad, want ik schrok wel een beetje van de foto's (meer in emotionele zin).

Ik denk wel dat als ze in een spoiler hadden gezeten dat het wellicht afbreuk deed aan dit mooie verhaal. Dus wat mij betreft niet nodig om een spoiler te zetten.

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Foto’s van dode paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:34

Ik heb er geen moeite. Met heel veel foto’s niet. De natuur is bruut en dat heeft ook wat moois. Voor mij hoort dood met al zijn emoties bij het leven. Dat hoort wat mij betreft niet in een spoiler of met een waarschuwing. Als ik geraakt wordt door een foto is dat een mooi moment om even stil te staan bij het leven. Wat betekend het voor mij.

Persoonlijk heb ik meer moeite met foto’s van paardenmonden waarin flink getrokken wordt of strak dicht gesnoerd of sporen die een buik open hebben geprikt. Om het even bij het oaardenforum te houden.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:46

De dood hoort bij het leven ja dat is waar.

Vertrutting is ook waar. De dood wordt in NL vaak weg gemoffeld. Er wordt nauwelijks openlijk gerouwd.

Maar of je nu op een open forum maar met fotos van dode paarden om de oren moet worden geslagen?
Ik zit er niet op te wachten. Zet het gewoon in de titel dan hebben mensen een keuze. Dan heb ik ZELF de keuze om met iemands anders verdriet geconfronteerd te willen worden. Want er zijn dagen dat je daar gewoon helemaal geen zin in hebt.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Foto’s van dode paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:52

De titel was duidelijk, en je moest 3/4 van het topic door voor er foto's van het afscheid kwamen... Je had dus vooraf alle kans om de foto's niet te bekijken... Eigen keuze dus om wel te kijken..

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Foto’s van dode paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:58

Om de oren geslagen? Beetje overdreven, niet?

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 07:59

@Pareltjes vind jij dat je bokt bokt met topics van dode paarden om de oren wordt geslagen?

Persoonlijk heb ik niet dat gevoel.

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:00

Het gaat toch niet om één topic? TS opent duidelijk een topic voor een discussie in algemeenheid. Moet het dan weer ontaarden wie er GELIJK heeft?

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:01

belle_boef schreef:
@Pareltjes vind jij dat je bokt bokt met topics van dode paarden om de oren wordt geslagen?

Persoonlijk heb ik niet dat gevoel.



Is idd persoonlijk en ook nog eens gevoelsmatig, dus.....?

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 08:02

Tieneke schreef:
Om de oren geslagen? Beetje overdreven, niet?



Gelijk halen......en zelf je vraag al beantwoorden....niet?
Gun ts haar topic