Foto’s van dode paarden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Foto’s van dode paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:56

Misschien verplaatst door een mod?

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 10:58

XladyX schreef:
Wat is de volgende stap, foto's van mensen die met een bit rijden verbieden omdat enkelen er aanstoot aan nemen? Het begint straks nog meer op de VS te lijken dat er in de handleiding van een magnetron moet staan dat de kat er niet in mag.. :P

Ik pik jou er even tussenuit, echter is dit niet speciaal op jou gericht maar op iedereen die er zo over denkt: wat is het probleem om bijvoorbeeld mijn onderstaande quote te gaan doen? Dan kan iedereen toch gewoon door gaan met z'n leven zonder geconfronteerd te worden met iets wat die persoon niet wil zien?

Fortitude schreef:
Maar wat zou de moeite zijn om bovenaan het topic dik gedrukt te melden dat foto's van na het overlijden deel uit maken van dit topic? Dan kan ieder voor zich nog kiezen om wel of niet verder te lezen/kijken. Als je dan die foto's onderaan het topic plaatst, zie je ze in de meeste gevallen echt niet als je het topic opent maar dus wel als je gaat scrollen. Dan hoeven ze niet in een spoiler en niet verstopt. De TS kan dan een ontzettend mooi topic maken en het bijna precies indelen zoals gewenst, hoeft niets te verstoppen. Maar toch is er voor mensen die het dus net niet willen zien, een oplossing om dat te voorkomen.

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:01

Gini schreef:
Ja, en dan schrik je even, denk je 'goh, dit had voor mij niet gehoeven' en je gaat verder met de orde van de dag.
Ergens moet je ook zelf wel het onderscheid durven maken tussen 'dit vind IK niet leuk' en 'dit wordt over het algemeen als schokkend ervaren'. Een paard dat er zo bij ligt dat je enkel door het subforum weet dat het dier dood is in plaats van lekker ligt te soezen hoort in de eerste categorie thuis. Een paard in een plas bloed met vier gebroken benen in allerlei onnatuurlijke standen, is dan weer meer iets wat in de tweede categorie valt.


Wat een aannames weer. Wie zegt dat men niet verder gaat met de orde van de dag? Lijkt me logisch.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:02

@Fortitude,waar leg je dan de grens?

Ik vind foto's van wonden niet altijd lekker. Staan meestal wel in spoiler maar ook niet altijd.

Verhalen van paarden waar ik weet niet hoe lang mee doorgesukkeld wordt, vind ik erger dan een overleden paard. Ook maar spoileren dan?

Foto's van sporen en bitten ook maar gaan spoileren, want stel je voor dat je mensen die bit loos rijden voor het hoofd stoot?

Misschien een optie om gewoon je eigen egoïsme even opzij te zetten op dat moment en weg te klikken.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:03

Er zijn geen topics verplaatst.

Maar het komt ook voor dat in een volgtopic, die dus niet op IM staat, sprake is van een eindigend verhaal waarin ook de foto’s van die laatste momenten worden gedeeld. Naar mijn idee is de aanloop er in dat topic al dusdanig dat het dezelfde ‘waarschuwing’ geeft als bij IM.

Ik kan me wel heel goed voorstellen dat wanneer een fototopic met afscheid op ITP wordt geplaatst dit een niet zo welkome verrassing zal zijn en dit eigenlijk dan naar IM verhuisd moet worden. Het komt denk ik amper voor, maar is zeker iets waar we goed op kunnen letten zodat er nog een vorm van afscheiding is en er dus bewust een keuze gemaakt kan worden een bepaald deel niet te bekijken.

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:06

Fijn dat er nu een discussie is zonder met modder te gooien en TS aan te vallen. Ik hoop dat TS nog terugkomt en wilt reageren.

Ze zegt zelf dat ze dit topic niet voor 1 speciaal topic heeft geopend. Het gaat om alle topics met dode paarden begrijp ik, en nee, die staan nietvallemaal op IM.

Daarnaast kan je ook via uitgelicht in het topic komen, en dan verwacht ik al helemaal geen fotos van dode paarden. Dan zie je bijvoorbeeld een foto van een levend paard. Dat wekt mijn nieuwsgierigheid dus klik ik op de foto. Dan ga ik niet eerst kijken op elk forumonderdeel ik zit.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:14

Autumnn schreef:
Gini schreef:
Ja, en dan schrik je even, denk je 'goh, dit had voor mij niet gehoeven' en je gaat verder met de orde van de dag.
Ergens moet je ook zelf wel het onderscheid durven maken tussen 'dit vind IK niet leuk' en 'dit wordt over het algemeen als schokkend ervaren'. Een paard dat er zo bij ligt dat je enkel door het subforum weet dat het dier dood is in plaats van lekker ligt te soezen hoort in de eerste categorie thuis. Een paard in een plas bloed met vier gebroken benen in allerlei onnatuurlijke standen, is dan weer meer iets wat in de tweede categorie valt.


Wat een aannames weer. Wie zegt dat men niet verder gaat met de orde van de dag? Lijkt me logisch.


Haha, ik doe geen aannames, ik postuleer mijn mening/mijn visie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:14

Sclimpre schreef:
Wat me opvalt is dat het topic vooral gaat over wat de impact is van die foto's op degene die ze te zien krijgt. Wat mij betreft is dat niet zo belangrijk, het internet staat vol foto's die ik niet wil zien en met een beetje handigheid zijn die grotendeels te vermijden.
Voor mij is er bij het inslapen van een dier maar 1 ding van belang, nl. hoe je dat voor het dier zo comfortabel mogelijk en met zo weinig mogelijk stress kan laten verlopen.
Ik kan wel begrijpen dat iemand na afloop nog gauw een foto maakt, maar er bv. een fotograaf bijhalen vind ik wel heel ver gaan. Ik vraag me af of je dan vooraf al niet bezig bent met hoe de foto's er gaan uitzien ipv enkel te focussen op het welzijn van het dier zelf.
Ook heb ik soms het gevoel dat mensen een stuk van de beleving missen omdat ze bezig zijn met foto's.


Waarom zou het welzijn van het dier in het geding zijn, alleen om dat een van de aanwezigen een foto maakt? Waarom zou men meer bezig zijn geweest met de foto's dan met het paard. Vind je dit zelf niet een hele voorbarige conclusie?
Bij de gemiddelde menselijke begrafenis of crematie worden ook fot's, videoopnames of geluidsopnames gemaakt. Doet dat af aan de integriteit van mensen? Welnee.
Ik vind dit een enorm akelige post.

Ik heb geen moeite met de dood of foto's er van. De dood hoort bij het leven en is in mijn beleving geen taboe. Ieder rouwt op zijn manier, de een maakt foto's, de ander heeft er geen behoefte aan.
In het betreffende topic zie ik niets anders dan liefde en respect voor het paard, met een hoop betrokkenheid van het hele gezin. Ik vind de reportage prachtig gemaakt, zonder schokkende foto's. Respect voor de manier waarop ze het hebben gedaan en dat ze ook de kinderen hierin betrokken hebben.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:15

Amy223 schreef:
@Fortitude,waar leg je dan de grens?

Ik vind foto's van wonden niet altijd lekker. Staan meestal wel in spoiler maar ook niet altijd.

Verhalen van paarden waar ik weet niet hoe lang mee doorgesukkeld wordt, vind ik erger dan een overleden paard. Ook maar spoileren dan?

Foto's van sporen en bitten ook maar gaan spoileren, want stel je voor dat je mensen die bit loos rijden voor het hoofd stoot?

Misschien een optie om gewoon je eigen egoïsme even opzij te zetten op dat moment en weg te klikken.

Dat vind ik nogal een nare uitspraak heel eerlijk gezegd. Ik dacht dat we hier gewoon normaal aan het discussiëren waren, waarom dan ineens deze sneer?

Maargoed. De grens van dit topic was dood. Dood is dood.
De rest lijkt me een andere discussie.

En dit is nog steeds ook geen antwoord op de vraag wat de moeite is om één dikgedrukt zinnetje bovenaan een IM topic neer te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:16

fohadie schreef:
Fijn dat er nu een discussie is zonder met modder te gooien en TS aan te vallen. Ik hoop dat TS nog terugkomt en wilt reageren.

Ze zegt zelf dat ze dit topic niet voor 1 speciaal topic heeft geopend. Het gaat om alle topics met dode paarden begrijp ik, en nee, die staan nietvallemaal op IM.

Daarnaast kan je ook via uitgelicht in het topic komen, en dan verwacht ik al helemaal geen fotos van dode paarden. Dan zie je bijvoorbeeld een foto van een levend paard. Dat wekt mijn nieuwsgierigheid dus klik ik op de foto. Dan ga ik niet eerst kijken op elk forumonderdeel ik zit.


Ik vind de timing anders wel erg toevallig.

Meestal zie je aan de titel wel waar het topic over gaat of waar het over kan gaan.
Dat topic wat nu in het nieuwsoverzicht staat klik ik bijvoorbeeld niet aan, omdat ik al wel verwacht daar akelige foto's in aan te treffen.

Suzanne F.

Berichten: 49264
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:20

Het is niet dat ik niet tegen dode dieren of dode mensen kan maar ik zou wel graag willen weten wanneer ik dit tegenkom. In een afscheidstopic op IM weet je dat je het daar tegen kan komen. Daar lees ik eigenlijk nooit omdat ik er meestal verdrietig van word. Op ITP snap ik dat dit onverwacht kan komen en eigenlijk is het ook niet helemaal de juiste plek voor zo’n topic vind ik.

Bootsiebob

Berichten: 5550
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:22

Ik vroeg me wel af hoe mensen hier over denken:

Het kan toch heel schokkend zijn als je in een afscheidstopic plotseling geconfronteerd wordt met een foto van je lieveling die net ingeslapen is. Dat geldt voor iedereen, kind of volwassene.

Voor paarden die vele jaren op zorgboerderijen of maneges hebben gewerkt en daardoor door veel mensen speciaal liefgehad zijn, misschien een extra aandachtspuntje.
Laatst bijgewerkt door Bootsiebob op 13-08-20 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Foto’s van dode paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:27

Zou het lukken om zo min mogelijk een specifiek topic te bespreken?
Ik begrijp dat de timing niet ideaal is, maar denk dat het te doen is dit theoretisch te bespreken in plaats van telkens te verwijzen naar een topic.

Los daarvan, afscheidstopics staan zelden ergens anders dan op IM. Staan ze op ITP worden ze vaak verplaatst naar IM. We zouden van vaak nog altijd kunnen maken.

Britta31

Berichten: 13149
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Foto’s van dode paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:34

Het kan ook een beetje gerustellend werken.

Bootsiebob

Berichten: 5550
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:43

RianneH schreef:
Zou het lukken om zo min mogelijk een specifiek topic te bespreken?
Ik begrijp dat de timing niet ideaal is, maar denk dat het te doen is dit theoretisch te bespreken in plaats van telkens te verwijzen naar een topic.

Los daarvan, afscheidstopics staan zelden ergens anders dan op IM. Staan ze op ITP worden ze vaak verplaatst naar IM. We zouden van vaak nog altijd kunnen maken.


Mijn excuses, ik heb mijn bericht iets aangepast. Ik begrijp dat het teveel naar een topic verwees en zou dit liever als neutrale vraag beschouwen.

Britta31, dat is zo. Net als bij overleden mensen.
Toch kan het mensen ook heel erg overstuur maken...

Britta31

Berichten: 13149
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Foto’s van dode paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:47

Het is dubbel inderdaad.Mij zou het troost hebben gegeven omdat je ziet aan het paard en hoe hij ligt dat het rustig is gegaan.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:49

Fortitude schreef:
Amy223 schreef:
@Fortitude,waar leg je dan de grens?

Ik vind foto's van wonden niet altijd lekker. Staan meestal wel in spoiler maar ook niet altijd.

Verhalen van paarden waar ik weet niet hoe lang mee doorgesukkeld wordt, vind ik erger dan een overleden paard. Ook maar spoileren dan?

Foto's van sporen en bitten ook maar gaan spoileren, want stel je voor dat je mensen die bit loos rijden voor het hoofd stoot?

Misschien een optie om gewoon je eigen egoïsme even opzij te zetten op dat moment en weg te klikken.

Dat vind ik nogal een nare uitspraak heel eerlijk gezegd. Ik dacht dat we hier gewoon normaal aan het discussiëren waren, waarom dan ineens deze sneer?

Maargoed. De grens van dit topic was dood. Dood is dood.
De rest lijkt me een andere discussie.

En dit is nog steeds ook geen antwoord op de vraag wat de moeite is om één dikgedrukt zinnetje bovenaan een IM topic neer te zetten.


Geen sneer hoor, maar neem aan dat ik ook gewoon mijn mening mag geven: ik stoor mij er aan dat het 'schokkende' van een overleden dier dus blijkbaar boven het verdriet van een eigenaar/verzorger/betrokkenen moet. Die betutteling walg ik van.

En geen antwoord? Vind ik wel, ik vind het namelijk onzin. Want dan de wedervraag, waar ga je de grens leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:50

Bootsiebob schreef:
Toch kan het mensen ook heel erg overstuur maken...


De vraag is, moet je daar altijd rekening mee houden.

Bij mijn vader hadden we bijvoorbeeld een open kist, dat wilde mijn moeder graag en vaders zag er mooi uit, dus het kon ook. De uitvaartondernemer heeft er zeer op aangedrongen om de kist te sluiten, omdat niet iedereen een dood mens wil zien. We hebben de kist wel open gelaten, omdat het ons afscheid was en wij wilden het zo. We hebben echter wel bij de ingang van het crematorium aangegeven, dat er een open kist was en sommige mensen wisten dat ook al van te voren, dus men kon kiezen of niet komen of weg gaan of er een zitplaats op uit zoeken. Maar we hebben het wel gedaan zoals wij dat wilden.

Dus misschien kan er een waarschuwing van te voren worden gegeven of symbool, maar ik vind niet dat je tijdens jouw afscheid van jouw dierbare tegemoet hoeft te komen aan eisen en gevoelens voor onbekenden, kennisen of vrienden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:50

Mindim schreef:
Sclimpre schreef:
Wat me opvalt is dat het topic vooral gaat over wat de impact is van die foto's op degene die ze te zien krijgt. Wat mij betreft is dat niet zo belangrijk, het internet staat vol foto's die ik niet wil zien en met een beetje handigheid zijn die grotendeels te vermijden.
Voor mij is er bij het inslapen van een dier maar 1 ding van belang, nl. hoe je dat voor het dier zo comfortabel mogelijk en met zo weinig mogelijk stress kan laten verlopen.
Ik kan wel begrijpen dat iemand na afloop nog gauw een foto maakt, maar er bv. een fotograaf bijhalen vind ik wel heel ver gaan. Ik vraag me af of je dan vooraf al niet bezig bent met hoe de foto's er gaan uitzien ipv enkel te focussen op het welzijn van het dier zelf.
Ook heb ik soms het gevoel dat mensen een stuk van de beleving missen omdat ze bezig zijn met foto's.


Waarom zou het welzijn van het dier in het geding zijn, alleen om dat een van de aanwezigen een foto maakt? Waarom zou men meer bezig zijn geweest met de foto's dan met het paard. Vind je dit zelf niet een hele voorbarige conclusie?
Bij de gemiddelde menselijke begrafenis of crematie worden ook fot's, videoopnames of geluidsopnames gemaakt. Doet dat af aan de integriteit van mensen? Welnee.
Ik vind dit een enorm akelige post.

Ik heb geprobeerd mijn mening zo genuanceerd mogelijk weer te geven. Wat blijkbaar niet echt gelukt is.
Ik heb ook niet gezegd dat men meer bezig is met de foto's dan met het dier zelf. Wel vind ik dat op zo een moment het dier zelf recht heeft op 100% focus en dat al de rest bijzaak is. Bij de keren dat ik het zelf meegmaakt heb was er geen seconde over om met iets anders bezig te zijn dan met te proberen het juiste moment te bepalen en dan op dat moment de veearts ter plaatse te krijgen.
De gemiddelde menselijke begrafenis zoals jij ze beschrijft heb ik dan blijkbaar nog nooit meegemaakt.

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:53

Bootsiebob schreef:
RianneH schreef:
Zou het lukken om zo min mogelijk een specifiek topic te bespreken?
Ik begrijp dat de timing niet ideaal is, maar denk dat het te doen is dit theoretisch te bespreken in plaats van telkens te verwijzen naar een topic.

Los daarvan, afscheidstopics staan zelden ergens anders dan op IM. Staan ze op ITP worden ze vaak verplaatst naar IM. We zouden van vaak nog altijd kunnen maken.


Mijn excuses, ik heb mijn bericht iets aangepast. Ik begrijp dat het teveel naar een topic verwees en zou dit liever als neutrale vraag beschouwen.

Britta31, dat is zo. Net als bij overleden mensen.
Toch kan het mensen ook heel erg overstuur maken...


Heel fijn dat je het hebt aangepast!

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:55

Mindim schreef:
Bootsiebob schreef:
Toch kan het mensen ook heel erg overstuur maken...


De vraag is, moet je daar altijd rekening mee houden.


Dit inderdaad. Je kan niet altijd maar met iedereen rekening houden. Als iemand echt flink overstuur raakt van een foto van een vredig overleden paard, lijkt me dat meer iets voor die persoon zelf om aan te werken in plaats van verwachten dat iedereen daar maar rekening mee gaat houden.

CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:55

Grote kans dat het paard alle aandacht heeft gekregen waar het recht op heeft. Eenmaal rustig ingeslapen
is het maken van een foto toch geen enkel probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:56

Sclimpre schreef:
Ik heb geprobeerd mijn mening zo genuanceerd mogelijk weer te geven. Wat blijkbaar niet echt gelukt is.
Ik heb ook niet gezegd dat men meer bezig is met de foto's dan met het dier zelf. Wel vind ik dat op zo een moment het dier zelf recht heeft op 100% focus en dat al de rest bijzaak is. Bij de keren dat ik het zelf meegmaakt heb was er geen seconde over om met iets anders bezig te zijn dan met te proberen het juiste moment te bepalen en dan op dat moment de veearts ter plaatse te krijgen.
De gemiddelde menselijke begrafenis zoals jij ze beschrijft heb ik dan blijkbaar nog nooit meegemaakt.


Je suggereert het echter wel. Als je met meerdere mensen bent, is het ook niet fijn voor het paard misschien om er allemaal bij te gaan staan en zodoende staat er soms iemand wat verder weg en kan dan rustig een foto maken. Hoeft niets af te doen aan de aandacht voor het dier.

Uitvaartfotografie is tegenwoordig heel normaal hoor, misschien niet ieders ding en dat mag, maar zekers geen uitzondering.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:56

De dood hoort bij het leven

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:57

Zolang de foto's niet in strijd zijn met de regels en geen blood&gore laten zien, ben ik er 100% voor om helemaal geen regeltjes of richtlijnen te verzinnen en alles te laten zoals het is. Geen waarschuwing, geen aanwijzing in de titel, geen spoilers, niks. Het is voor mij een teken van respect voor de eigenaar om aan die persoon te laten wat hij/zij wel of niet toont aan de wereld.