Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:36

Dinopino schreef:
Maar waarom heb je een link van nu.nl nodig om het thema fake nieuws naar voren te brengen en waarom beledig ik je wanneer ik nu.nl niet serieus neem. Dat is mijn mening en mijn goed recht hoe kan ik jou daar nou mee beledigen. En omdat duidelijk te maken hoef je toch geen link te sturen. Je had toch gewoon kunnen zeggen dat nu.nl een censuur op een onderwerp legt. Mag ik je even eraan herinneren hoe jullie in dat andere topic geen zin hadden om mijn links te lezen. Dus nu krijg je het terug en ben je beledigd. Ik hoef van een site die ik niet hoog heb staan helemaal niet te weten wat ze doen.

En afsluitend praat je weer over mensen in het algemeen. Ik spreek niet in het algemeen ik spreek vanuit mijn eigen wereld. Dat is mijn mening en ik trek geen conclusies zoals jij nu weer doet over andere mensen.

En nogmaals welke conclusies trek ik over jou wanneer ik nu.nl niet wil lezen????

Ik gooi er een casus in waar er wel gekozen is voor censuur en llustreer die met de link zodat mensen de onderbouwing kunnen lezen van nu.nl waarom zij er voor hebben gekozen. Is dat in jou ogen echt zo raar ja? Ik zet er nota bene bij dat “het dus wel gebeurt, onjuistheden censureren”
Jij trekt vervolgens, zonder de link of de context te lezen, de conclusie dat ik vind dat nu.nl altijd gelijk heeft en dat ik doe wat ik andere verwijt. Geen idee hoe je tot zulke conclusies over mij komt, als ik er alleen een casus in gooi om breder te kijken.... ik vind dat vrij lomp ja.

Ninx schreef:
secricible schreef:
Overigens doen bepaalde reacties hier me ook wel realiseren: met de plaatselijke dorpsgek probeer ik ook geen redelijke discussie niet voeren.


Je bent in ieder geval niet bescheiden, dat is bij deze wetenschappelijk vastgesteld door yours truly

Ik schreef het idd niet erg subtiel, maar dat komt ook door de context van het vaccinatietopic. Maar wat ik bedoel is dat er met sommigen gewoon totaal niet te discussieren is. Niet eens zo zeer op inhoud, maar puur op discussie. Ik doel niet op een dinopino overigens (die zich wel aangesproken voelt for some reason), sterker nog, ik nam het op voor haar in het vaccinatietopic omdat ik de toon naar haar lomp vond.

Verder ben ik het eens met de laatste post van karl (wowzers karl, dat mag in de krant dat wij het eens zijn :D )

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:38

Ninx schreef:
Karl66 schreef:
. Kijk ook maar in dit topic, waarin je mensen hoort zeggen dat autisme door vaccineren niet uit te sluiten is of dat wetenschap maar een stand van zaken van dit moment is en dus niet serieus genomen hoeft te worden. Ook wel bekend als wetenschap is ook maar een mening. .


Ho ho ho, wat de gevolgen van vaccineren zijn (buiten ziektepreventie) staat niet vast nee. Je kunt autisme niet uitsluiten, maar ook een kaal hoofd of grote oren niet.
M.a.w.: je stelligheid is gewoon ietwat stuitend.

En wetenschap is JUIST belangrijk serieus te nemen, maar wel te zien voor wat het is: continue in beweging.
Stellen dat iets voor nu en altijd een onbetwist vaststaand feit is en dat alles wat daarbuiten valt geredigeerd dient te worden, is gewoon een beetje 'toet toet'.... en is gewoon dogmatisch geharrewar.


Sorry, ik haalde slechts iets als voorbeeld aan. Als je daar een inhoudelijke discussie over wil voeren, dan moet je in een ander topic zijn en niet hier.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:39

Ninx schreef:
Karl66 schreef:
. Kijk ook maar in dit topic, waarin je mensen hoort zeggen dat autisme door vaccineren niet uit te sluiten is of dat wetenschap maar een stand van zaken van dit moment is en dus niet serieus genomen hoeft te worden. Ook wel bekend als wetenschap is ook maar een mening. .


Ho ho ho, wat de gevolgen van vaccineren zijn (buiten ziektepreventie) staat niet vast nee. Je kunt autisme niet uitsluiten, maar ook een kaal hoofd of grote oren niet.
M.a.w.: je stelligheid is gewoon ietwat stuitend.

En wetenschap is JUIST belangrijk serieus te nemen, maar wel te zien voor wat het is: continue in beweging.
Stellen dat iets voor nu en altijd een onbetwist vaststaand feit is en dat alles wat daarbuiten valt geredigeerd dient te worden, is gewoon een beetje 'toet toet'.... en is gewoon dogmatisch geharrewar.


Exact! Wetenschap hoort altijd in beweging te blijven. Het kan nooit als statisch, vaststaand dus dood gezien worden, zonder de realiteit geweld aan te doen.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:40

Dus jij springt van dat flatgebouw af aangezien er nooit 100% zekerheid kan zijn over de zwaartekracht?


Nou dan...

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:42

Ik krijg opeens zo'n last van jeuk en uitslag. Wat denken jullie, zou ik de huisarts moeten bellen? :+

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:43

secricible schreef:
Dus jij springt van dat flatgebouw af aangezien er nooit 100% zekerheid kan zijn over de zwaartekracht?


Nou dan...


Dat is een beetje een “ autistische” manier van mijn woorden interpreteren.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:46

Ik denk dat je je nog even moet inlezen over autisme dan

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 00:02

Slechte humor is over het algemeen slecht te genezen.... :(:)


goeroe schreef:
Ik krijg opeens zo'n last van jeuk en uitslag. Wat denken jullie, zou ik de huisarts moeten bellen? :+

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 00:04

Ninx schreef:
Slechte humor is over het algemeen slecht te genezen.... :(:)

Helaas, dan moeten jullie er maar mee leren leven! :D

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 01:43

Ninx schreef:
Een mening is als een kontgat; iedereen heeft er 1.

Beweren de absolute waarheid in pacht te hebben en daar op willen modereren vind ik zorgelijk.
Ik wil niemand ridiculiseren, maar wanneer je dit werkelijk denkt is het wellicht zinvol met iemand te gaan praten.



_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 01:59

Hanmar schreef:
Eerder werd geopperd om bepaalde controversiële onderwerpen totaal te verbieden, om willekeur in het modereren te voorkomen; dat is op het eerste gezicht een idee, maar ook de keuze voor welke onderwerpen je dan aan banden wilt leggen riekt al heel snel naar censuur. Immers, als we echt alle onderwerpen die potentieel controversieel zijn zouden verbieden, dan houd je weinig meer over om over te praten. Het criterium of iets potentieel gevaarlijk kan zijn, is ook een hellend vlak: voor de één gaat dat over vaccineren, de ander vindt dat op grond daarvan religieuze discussies verboden moeten worden, het bespreken van paranormale zaken. Een ander voorbeeld dat mij te binnen schoot: het delen van links naar zgn. 'lugubere' zaken. Voor de één prima en hooguit interessant; voor de ander kan het heel erg verkeerd vallen en flinke angst opwekken.

Mijn vraag is dan: als je eenmaal begint met onderwerpen uitsluiten, waar eindig je dan? En waarom moet dat op Bokt gebeuren, terwijl dat op andere social media niet aan de orde is?

De discussie richt zich nu vooral op de medische vraagstukken en dat is een lastige kwestie waar we ons als modteam ook regelmatig over buigen. We hebben op een gegeven moment gekozen om op MWS wel een sticky te plaatsen met daarin wat tips over het vragen/aannemen van medische adviezen op het internet, met als doel gebruikers wel te waarschuwen/informeren hierover. Het is inderdaad ook een optie om dit onderwerp geheel te verbieden. Alleen: soms levert het wel degelijk iets op voor de vrager, wordt iets geopperd waar de huisarts nog niet aan gedacht had, komt iemand met een andere invalshoek die nuttig kan zijn voor de vrager in kwestie. Dat kap je daarmee dan af.

'Fact checken' geeft lang niet altijd zo'n eenduidig antwoord als dat je je in eerste instantie vaak voorstelt. Ook binnen de medische en wetenschappelijke werelden zijn er verschillende stromingen en meningen. Soms komt er een TeM binnen van iemand die zeer gedecideerd binnen één van die stromingen valt, terwijl bij nader zoeken blijkt dat het niet zo zwart-wit is en er ook bronnen te vinden zijn die iets anders stellen. Op het moment dat je besluit dat het moderatorteam daar telkens een afweging op moet maken, wordt er heel sterk gemodereerd op inhoud en dat is iets waar we proberen zoveel mogelijk vandaan te blijven (want: dat komt dichtbij censuur, zoals eerder genoemd).


Ja om deze redenen zou ik ook pleiten voor een like-dislike systeem. Zo modereren we onszelf, ook bij controversiële onderwerpen. En reacties die potentieel gevaarlijk zijn zullen dan in veel gevallen dus ook veel dislikes hebben en dus kunnen lezers zien dat die reactie niet als ‘goed’ wordt gezien door bokt. En zoals gezegd kan een reactie met veel dislikes ingeklapt (dus je kan ‘m wel zien en lezen maar dan moet je er eerst op klikken).

Zo heb je niet het probleem dat moderators moeten beslissen wat wel en wat niet besproken kan worden.

Echte censuur (dwz daadwerkelijk reacties of discussies verwijderen) zou ik niet aan beginnen omdat je geen duidelijke lijnen kan trekken. Verder eens met Secrible.

@ninx: je zal je verbazen hoeveel mensen bokt gebruiken voor nieuwsgaring. Bokt komt ontzettend veel naar voren in Google resultaten wanneer men vragen op Google zoekt. Hoorde het oa van collega’s (die 0,0 met paarden hebben).


Ik verbaas me een beetje over de reacties hier. Heb het idee dat mensen die er juist een wat meer controversiële mening hebben ook heel erg in het harnas gejaagd voelen als het word ‘censuur’ of ‘modereren’ valt. Te zien aan de discussies over wat nu een consensus is of niet. Ja we weten veel niet of niet zeker, maar over een aantal onderwerpen zijn we héél zeker. Je kan er iets van vinden maar dat maakt de feiten achter die onderwerpen niet minder waar (klimaat, vaccineren etc).

Pocca_Locca schreef:
Het wordt wel lastig voor sommige mensen, wanneer “ de plaatselijke dorpsgek” eigenlijk best zinnige dingen uitkraamt..

:') Case in point.

Arabesk schreef:
Gelukkig zit er een heel aantal bokkers die weliswaar tegen dovemansoren praat, keurig uit te leggen hoe het echt zit, toppers. Zolang je je realiseert dat je vooral voor de weldenkende zwijgende meelezer schrijft die je er wél mee overtuigt, is het vol te houden.

Die overtuigde antivaxxers met nine for news en aanverwante pagina's overtuig je niet, maar de grote groep meelezers wel. Vanuit dat oogpunt zou het zonde zijn als fake nieuws geweerd wordt. Op bokt wordt tenminste nog wél een zinnige discussie buiten de eigen bubbel gevoerd.

Eens.

Anoniem

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 03:24

Een like-dislike systeem zorgt er alleen maar voor dat bokt een "echo chamber" gaat worden. De overheersende mening zal verder versterkt worden door likes en mensen met een afwijkende mening lopen weg na honderden dislikes. Ik zie dat op andere forums gebeuren en daar kom je vervolgens niet meer uit.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 03:34

enzino schreef:
Een like-dislike systeem zorgt er alleen maar voor dat bokt een "echo chamber" gaat worden. De overheersende mening zal verder versterkt worden door likes en mensen met een afwijkende mening lopen weg na honderden dislikes. Ik zie dat op andere forums gebeuren en daar kom je vervolgens niet meer uit.


Als een afwijkende mening zo afwijkend is dat die honderden dislikes gaat krijgen (want je zal niet elk bericht wat je niet aanstaat disliken, alleen als je het echt een stomme opmerking vindt), is dat dan erg?

Een ‘vaccins zijn gevaarlijk’ zal veel dislikes krijgen, maar een ‘ik ben het niet met je eens dat groen een mooie kleur is’ niet. Die echo chamber vind ik echt meevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 04:48

IMANDRA schreef:
Als een afwijkende mening zo afwijkend is dat die honderden dislikes gaat krijgen (want je zal niet elk bericht wat je niet aanstaat disliken, alleen als je het echt een stomme opmerking vindt), is dat dan erg?

Een ‘vaccins zijn gevaarlijk’ zal veel dislikes krijgen, maar een ‘ik ben het niet met je eens dat groen een mooie kleur is’ niet. Die echo chamber vind ik echt meevallen.

Waarom zal je niet elk bericht wat je niet aanstaat disliken? Heeft iedereen een beperkt aantal dislikes per dag? En een mening als "ik hoop dat er een Nexit komt" of "ik ga op Baudet stemmen" zullen makkelijk 100 dislikes krijgen. Is dat erg? Niet als je een forum zonder Nexit aanhangers en Baudet aanhangers wilt hebben, of het onderwerp slechts vanuit een kant wilt zien en elke discussie bij voorbaat dood wilt hebben.

Tegenvraag voor jou: waarom denk je dat bijvoorbeeld Facebook geen dislike knop heeft?
Er is like/love/haha/wow/sad/angry, maar geen dislike of iets negatiefs. Waarom?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 06:49

IMANDRA schreef:
Als een afwijkende mening zo afwijkend is dat die honderden dislikes gaat krijgen (want je zal niet elk bericht wat je niet aanstaat disliken, alleen als je het echt een stomme opmerking vindt), is dat dan erg?

Een ‘vaccins zijn gevaarlijk’ zal veel dislikes krijgen, maar een ‘ik ben het niet met je eens dat groen een mooie kleur is’ niet. Die echo chamber vind ik echt meevallen.

Ja, dat is erg.
Het probleem is namelijk dat 'paarden berijden leidt in veel gevallen tot schade bij het dier', ook veel dislikes zou krijgen op een ruiterforum. 'Korte schedels zijn een afwijking die gezondheidsklachten en hinder veroorzaakt', zal ook niet lekker scoren op een boxer-, bulldog-, of mopshondenforum.
Maakt dat de beide uitspraken minder waar?

Mensen zijn geneigd om afwijkende meningen af te wijzen, zeker wanneer ze zich erdoor aangesproken of zelfs gekwetst voelen.
Criterium moet echter niet zijn of de uitspraak afwijkend is van wat men in het algemeen vindt of voelt, maar of de uitspraak waar is.

Aantoonbare onzin zal op een forum met alleen maar 'dorpsgekken' (hoi :wave: ) een groot aantal likes verzamelen, maar is daarom niet minder onzinnig.
Oncomfortabele waarheden zullen op veel weerstand kunnen stuiten, maar als ze met goede argumenten te onderbouwen zijn, zou die weerstand nooit een reden mogen zijn om op te modereren.

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 08:06

Er zijn twee problemen met likes/dislikes. Als eerste is het ook een populariteitspoll, dat betekent dat populaire bokkers gemakkelijker likes krijgen vanwege hun populariteit, maar dat betekent niet automatisch dat hun mening de waarheid is. En ten tweede geven mensen geen like of dislike op basis van een goed en gedegen onderzoek van de informatie. Mensen zijn nou eenmaal gevoelig voor marketing en reclame en zullen bijvoorbeeld een populistische mening gemakkelijk veel likes geven. Onafhankelijk van de vraag of die mening de waarheid is.

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 09:26

Ik vind Reddit heel fijn. Maar ik denk ook dat de meeste suggesties (upvotes/downvotes, geverifieerde ondertitels, afgesloten subfora) op Bokt niet werken omdat wij veel kleiner zijn. Op Reddit zijn veel meer gebruikers en drukbezochte subreddits dan wij hebben. Ik denk dat je dan inderdaad snel een 'echo chamber' krijgt waarbij onpopulaire meningen worden gedownvote en ingeklapt waardoor je ook de kans op waardevolle discussies verliest. Ik zie vaak prachtige uitgebreide, onderbouwde berichten waarin onjuiste kennis wordt rechtgezet: dat kan alleen omdat er eerst een bericht staat (en gezien wordt) met verkeerde informatie.

Is het erg als een afwijkende mening veel dislikes krijgt? Ja, ik vind van wel. Want als dat gebeurt durven anderen zich niet meer uit te spreken en durven ze niet uit te leggen waarom zij die mening hebben. Je krijgt dan al snel een soort zelfcensuur, niemand wil immers tientallen downvotes krijgen. En de grens voor een 'echt stomme opmerking' ligt voor de één 'n stuk lager dan voor de ander.

Bij de ondertitels vind ik privacy ook wel een punt: wij zouden dan bewijzen moeten vragen dat iemand echt arts/agent/onderzoeker/paardentrainer is. Ik vind dat erg ver gaan. En daarbij, wat iemand eerder al zei, een arts heeft ook maar beperkte kennis en andersom kan iemand zonder officiële opleiding zich enorm hebben verdiept in hun eigen aandoening. Ik beoordeel berichten liever op de inhoud en onderbouwing dan op een ondertitel die eigenlijk weinig zegt.

pmarena

Berichten: 48304
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:08

Die situatie heb je nu ook al, dat er veel mensen zijn die geen zin meer hebben om te proberen enige nuance aan te brengen in bvb. vaccinatie-topics, omdat die harde kern er altijd bovenop springt om iedereen te schofferen die wat grijs aan wil brengen.

Zij hebben een bepaalde mening en een bepaald beeld van mensen die hun mening niet delen, en zitten rotsvast daarin. Daar is geen discussie mee mogelijk...het lijkt die lokale dorpsgek wel ;)

Dat zie je al aan opmerkingen als "er is geen bal" en dat iedereen die maar een beetje nuance aan probeert te brengen of die ook maar een beetje begrip durft te tonen voor mensen die een andere keuze maken, meteen weggezet wordt als "anti-vaxxer". Ongeacht de mening of vaccinatiestatus, dat doet er allemaal niet toe, iedereen die geen overduidelijke vaccinatiepusher is moet op de brandstapel.

Wat dat betreft kun je dergelijke onderwerpen sowieso net zo goed afschaffen want er zal op deze manier toch nooit een gezonde discussie gevoerd kunnen worden zolang dit soort types de vrije teugel houden om alles belachelijk te maken dat niet in hun straatje past.

Het idee van een mod als gespreksleider, die er heel dicht bovenop zit en er voor waakt dat mensen fatsoenlijk reageren zou dan een hele goede kunnen zijn :j Alleen niet haalbaar denk ik.

Bodiwi
Berichten: 142
Geregistreerd: 22-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:14

secricible schreef:
Dus jij springt van dat flatgebouw af aangezien er nooit 100% zekerheid kan zijn over de zwaartekracht?


Nou dan...

De kans dat ik dat overleef zonder kleerscheuren is te onwaarschijnlijk om het risico te nemen. Dat is wetenschap, niets is zeker, maar het een is wel wat waarschijnlijker dan het ander.

Zo'n 50 jaar geleden werden er nog baby's geopereerd zonder verdoving, want het was toch wel bijna zeker dat die niks konden voelen. Inmiddels weten we wel beter. Er was ook een tijd dat men tot dorpsgek verklaard werd als men dacht dat de aarde een bol was. Ook daar denken we nu anders over. Toch weten we hedendaags nog eigenlijk helemaal niks; we weten zo verschrikkelijk weinig en van wat we weten is een deel ook nog eens helemaal niet waar.

Dus nee, censureren is zeer onwenselijk. Geef een tegenargument en dan kan elke lezer zijn of haar eigen waarheid daar op baseren. De mening hebben dat jouw waarheid de enige waarheid is en dat de rest maar weg gecensureerd dient te worden is niet alleen dictatoriaal en griezelig, maar laat ook nog eens zien dat iemands intelligentie beperkt is wat uit in een beperkte denkwijze en een onvermogen om zaken anders te belichten.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:15

pmarena schreef:
Die situatie heb je nu ook al, dat er veel mensen zijn die geen zin meer hebben om te proberen enige nuance aan te brengen in bvb. vaccinatie-topics, omdat die harde kern er altijd bovenop springt om iedereen te schofferen die wat grijs aan wil brengen.

Zij hebben een bepaalde mening en een bepaald beeld van mensen die hun mening niet delen, en zitten rotsvast daarin. Daar is geen discussie mee mogelijk...het lijkt die lokale dorpsgek wel ;)

Dat zie je al aan opmerkingen als "er is geen bal" en dat iedereen die maar een beetje nuance aan probeert te brengen of die ook maar een beetje begrip durft te tonen voor mensen die een andere keuze maken, meteen weggezet wordt als "anti-vaxxer". Ongeacht de mening of vaccinatiestatus, dat doet er allemaal niet toe, iedereen die geen overduidelijke vaccinatiepusher is moet op de brandstapel.

Wat dat betreft kun je dergelijke onderwerpen sowieso net zo goed afschaffen want er zal op deze manier toch nooit een gezonde discussie gevoerd kunnen worden zolang dit soort types de vrije teugel houden om alles belachelijk te maken dat niet in hun straatje past.

Het idee van een mod als gespreksleider, die er heel dicht bovenop zit en er voor waakt dat mensen fatsoenlijk reageren zou dan een hele goede kunnen zijn :j Alleen niet haalbaar denk ik.


Ik pik deze dikgedrukte zin er even uit, want hoewel wellicht niet helemaal uitvoerbaar, zouden we natuurlijk wel kunnen kijken in hoeverre we elementen kunnen implementeren. Ik kan niet beloven dat elke discussie op Bokt z'n eigen 'gesprekleider-mod' krijgt, maar het bijsturen van een lopende discussie is uiteindelijk wel wat we (pogen te) doen. Ik zou dus wel benieuwd zijn waar 'm dit in zit, wat de acties zijn die een mod wel of niet zou moeten doen wat jullie betreft.

Wij merken namelijk regelmatig dat 'vroeg bijsturen' voor veel tegenstand zorgt: mensen zeggen dat we overmodereren, dat er niets aan de hand was, en vinden het betuttelend. We krijgen doorgaans een flink stuk meer negatieve feedback op zo'n actie, dan positieve. Dat is voor ons een signaal dat het niet gewaardeerd wordt, maar misschien ligt het aan iets anders. Misschien heeft dat te maken met de manier waarop we bijsturen? Vaak doen we dit d.m.v. modopmerkingen (groene balken dus). Als een individuele gebruiker te ver gaat, spreken we die aan via de PB. Daar zien andere gebruikers alleen niets van: zeker als de gebruiker in kwestie diens gedrag niet aanpast, lijkt het dus alsof wij niets hebben gedaan.

Dus mijn vraag aan jullie: stel dat je in een discussietopic een mod hebt die echt de rol van gespreksleider op zich zou nemen. Hoe/wat kan die moderator dan het beste doen, om te zorgen dat de discussie in goede banen geleid wordt?

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:23

pmarena schreef:
Die situatie heb je nu ook al, dat er veel mensen zijn die geen zin meer hebben om te proberen enige nuance aan te brengen in bvb. vaccinatie-topics, omdat die harde kern er altijd bovenop springt om iedereen te schofferen die wat grijs aan wil brengen.

Zij hebben een bepaalde mening en een bepaald beeld van mensen die hun mening niet delen, en zitten rotsvast daarin. Daar is geen discussie mee mogelijk...het lijkt die lokale dorpsgek wel ;)

Dat zie je al aan opmerkingen als "er is geen bal" en dat iedereen die maar een beetje nuance aan probeert te brengen of die ook maar een beetje begrip durft te tonen voor mensen die een andere keuze maken, meteen weggezet wordt als "anti-vaxxer". Ongeacht de mening of vaccinatiestatus, dat doet er allemaal niet toe, iedereen die geen overduidelijke vaccinatiepusher is moet op de brandstapel.

Wat dat betreft kun je dergelijke onderwerpen sowieso net zo goed afschaffen want er zal op deze manier toch nooit een gezonde discussie gevoerd kunnen worden zolang dit soort types de vrije teugel houden om alles belachelijk te maken dat niet in hun straatje past.

Het idee van een mod als gespreksleider, die er heel dicht bovenop zit en er voor waakt dat mensen fatsoenlijk reageren zou dan een hele goede kunnen zijn :j Alleen niet haalbaar denk ik.


Ik ben het deels met je eens hierin inderdaad.
Anderzijds is het vaak geen grijs toevoegen of nuance aanbrengen, maar verklaren dat zwart wit is. En daarin ben je ook nog in de minderheid. Het is dan ook te verklaren dat veel mensen daae op reageren en ook fel.
Als iemand zegt "de mens heeft niks te doen met de klimaatverandering" is dat geen nuance. "De mens is wel onderdeel maar dat wordt ontzettend overschat want <insert bron>" is wel nuance. Idem in het vaccinatietopic.
M.i. wordt nuance door het gros prima geaccepteerd. Er zitten een paar rotte appels tussen.
Verklaren dat zwart wit is zijn de reacties wel fel op, zeker omdat daar vaak de bronnen of onderbouwing missen.

Waarbij ik je mening deel dat er soms veel teveel op de persoon gespeeld wordt en het echt bullying wordt.

pmarena

Berichten: 48304
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:57

Hanmar, ik zou zeggen dat je alles samen kan vatten op:
Vooral ingrijpen als mensen niet netjes benaderd worden en gelijke monniken - gelijke kappen :j

Dus wanneer mensen die wat nuance aan proberen te brengen meteen zeer voorbarig weggezet worden als antivaxxer, wanneer er de meest flauwe opmerkingen gemaakt worden die kant noch wal raken, wanneer mensen niet reageren op de post maar er een woordje uit pikken waar ze vervelend over gaan lopen doen, wanneer ze woorden verdraaien of links verkeerd interpreteren. Wanneer ze geen enkele ruimte bieden voor nuance en zaken ook eens van een andere kant bekijken.

Dat er dan iemand is die zegt: joh dit is niet fair, blijf bij de feiten en ga er niet zelf vanalles omheen lopen verzinnen.

En dat de mensen in de populaire groep zich aan dezelfde regels dienen te houden die ze voor anderen stellen. Ofwel hun uitspraken dus koppelen aan een bron, en hun uitspraken ook kritisch bekijken en niet zomaar klakkeloos uitspraken aan laten nemen door de harde kern zodra ze in hun straatje passen :)

Ik zou allerlei voorbeelden neer kunnen zetten maar dan raak je weer de nuance gebieden van de vaccinatie-onderwerpen aan en dat is niet wenselijk in dit topic denk ik.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 31-12-19 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:59

Karl66 schreef:
Er zijn twee problemen met likes/dislikes. Als eerste is het ook een populariteitspoll, dat betekent dat populaire bokkers gemakkelijker likes krijgen vanwege hun populariteit, maar dat betekent niet automatisch dat hun mening de waarheid is. En ten tweede geven mensen geen like of dislike op basis van een goed en gedegen onderzoek van de informatie. Mensen zijn nou eenmaal gevoelig voor marketing en reclame en zullen bijvoorbeeld een populistische mening gemakkelijk veel likes geven. Onafhankelijk van de vraag of die mening de waarheid is.
Helemaal mee eens. Zo'n systeem zou leiden tot een verplatting van interessante discussies. Meer oneliners, minder onderbouwing. Waarbij diegenen die naar mijn idee dit soort discussies daadwerkelijk de moeite waard maken om te volgen, mensen die vanuit hun professie of achtergrond specialistische kennis en ervaring uit de praktijk in kunnen brengen, en interessante en relevante bronnen kunnen aandragen, en daar ook tijd en moeite in steken, het al snel voor gezien zullen houden.

Ik denk dat Bokt zoals het nu is, nog niet zo beroerd functioneert als discussieforum. Perfect is het niet, op moderating gebied valt hier en daar nog wel wat te verbeteren, maar je kunt van een team vrijwilligers ook niet verwachten dat ze overal bovenop zitten en altijd in staat zijn op het juiste moment en met de juiste toon in te grijpen en bij te sturen.
Bokt is thank god geen echoput of populistisch riool, maar een platform waar een hele waaier van meningen en uitingen te vinden is, paardgerelateerd en algemeen, en met voldoende zelfreinigend vermogen om overall beschouwd een heel aanvaardbaar niveau te handhaven.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:06

Karl66 schreef:
@Hanmar, de opmerking dat we maar een topic moesten openen over modereren in dit soort discussies kwam nadat er gewoon slecht gemodereerd was in dat topic. Er werd al de hele tijd op de man gespeeld en er werd regelmatig uitgelokt en er was geen mod te bekennen. Totdat er opeens een reactie op die manier van reageren kwam, waar blijkbaar op getemd was en toen kwam er opeens een hulk en werden er mensen aangesproken. Je mag van een mod verwachten dat die zijn tabblad kent en weet welke topics controversieel kunnen worden. Je mag van een mod verwachten dat die in zulke topics meeleest en proactief weet hoe de discussie zich aan het ontwikkelen is, in plaats van achteraf te reageren via tems. En natuurlijk hoef je als mod daarvoor niet 24/7 aanwezig te zijn. Op het moment dat jij niet aanwezig bent en de vlam slaat in de pan, dan kan gewoon door de op dat moment aanwezige mods daarop gemodereerd worden. Alleen heb je dan een grote kans dat er al informatie achter de schermen is van de meeleesmod, die een beeld geeft van wat er speelt. En achteraf als er achteraf sancties moeten worden uitgedeeld, berichten worden verwijderd, topics worden gesloten of verzin maar wat voor acties jullie tegenwoordig nog meer uitvoeren, dan is er een mod met kennis van zaken, die weet wat er speelt, wie de hoofdrolspelers zijn, waar het eerder bijna mis ging etc. Maar negen van de tien keer is dat dan niet nodig omdat je al kan ingrijpen voor het escaleert en de angel even uit de discussie halen.
Daar ging de discussie in dat topic in de eerste instantie ook over. Het te late en halfhartige ingrijpen, omdat er alleen op basis van tems in dat topic werd gemod.


In het kort: de Bokkertjes konden onderling niet lief met elkaar spelen en dat is de schuld van het modteam.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:17

pmarena schreef:
Hanmar, ik zou zeggen dat je alles samen kan vatten op:
Vooral ingrijpen als mensen niet netjes benaderd worden en gelijke monniken - gelijke kappen :j

Dus wanneer mensen die wat nuance aan proberen te brengen meteen zeer voorbarig weggezet worden als antivaxxer, wanneer er de meest flauwe opmerkingen gemaakt worden die kant noch wal raken, wanneer mensen niet reageren op de post maar er een woordje uit pikken waar ze vervelend over gaan lopen doen, wanneer ze woorden verdraaien of links verkeerd interpreteren. Wanneer ze geen enkele ruimte bieden voor nuance en zaken ook eens van een andere kant bekijken.

Dat er dan iemand is die zegt: joh dit is niet fair, blijf bij de feiten en ga er niet zelf vanalles omheen lopen verzinnen.

En dat de mensen in de populaire groep zich aan dezelfde regels dienen te houden die ze voor anderen stellen. Ofwel hun uitspraken dus koppelen aan een bron, en hun uitspraken ook kritisch bekijken en niet zomaar klakkeloos uitspraken aan laten nemen door de harde kern zodra ze in hun straatje passen :)

Ik zou allerlei voorbeelden neer kunnen zetten maar dan raak je weer de nuance gebieden van de vaccinatie-onderwerpen aan en dat is niet wenselijk in dit topic denk ik.


Ik snap je punten :j Rest mij nog de vraag: hoe zou je dat voor je zien qua ingrijpen? Moet dat juist zichtbaar (bijv. via modopmerkingen/groene balken) of juist persoonlijk, via de PB?

Je zegt hier bijvoorbeeld 'gelijke monniken, gelijke kappen' - waarmee je impliceert dat dat nu niet het geval is. Dat valt hoe ik het zie behoorlijk mee, alleen het probleem is dat jullie het overgrote deel van de modacties niet zien. Je ziet niet of ik een PB aan een andere gebruiker heb gestuurd; alleen of het gedrag van die gebruiker (daarna) verandert. Dat gebeurt lang niet altijd en dan lijkt het voor anderen dus alsof het modteam niets doet.

Wat denken jullie dat het meest effectief is? :)