Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 08:48

Sunnda schreef:
En vind het helemaal bijzonder dat ik in dit topic mensen oneens zie zijn die zelf wat mij betreft regelmatig dicht tegen complotdenken aan zitten. Of zich op zijn minst beroepen op compleet valse informatie bij gebrek aan interne kennis. :)

Dit dus...
Ik zie ook personen driftig posten dat er geen fake news verspreid mag worden omdat dat gevaarlijk is, terwijl hun eigen beweringen (anti overheid bijvoorbeeld, en een aantal andere corona gerelateerde zaken) steeds weerlegt moeten worden omdat deze misinformatie bevatten...
echt iets met een balk en een splinter...

Citaat:
Dat is dus meteen het tweede probleem: wie bepaalt wat een complottheorie of fakenieuws is.
Ik zie hier direct al één bokker die regelmatig dingen de wereld inslingert die echt absoluut direct onwaar zijn en duidelijk berusten op gewoon geen enkele kennis van een bepaald proces. Mag ik diegene dan ook gaan temmen?
Dat is toch een wereld, ook online, waar we niet heen moeten willen..

Nou ja in dat geval zal die bokker het er pertinent mee oneens zijn en bokt betichten van partijdigheid of niet goed modereren... (dat zie je vaker, als het niet in het eigen straatje is, dan is het verkeerd..)
Ik word er soms helemaal simpel van dat er een aantal zijn die constant de overheid onderuit halen en betichten van dubbele agenda's en die proberen nu aan te geven dat we moeten waken voor misinformatie .... ik neem dan niks meer serieus hoor :')

Wat ik ook jammer vind is dat een aantal posts inzake coronaonwaarheden leeggehaald zijn door modjes.. Nu staat nergens "oh top, de modjes hebben ingegrepen"..
maar van tevoren als er niet a la minute gereageerd wordt dan worden er superflauwe opmerkingen geplaatst als "dat is des bokts, zij modereren niet, het is vriendjespolitiek' etc etc.
Wordt er daarna wel iets gedaan, lees je niks meer :+

Wat ik ook vind is dat er hier een paar posts tussenstaan die er wel heel erg vanuit gaan dat de gemiddelde boktlezer niet voor zichzelf kan bepalen wat wel en niet waar is.. Ik mag toch hopen dat de evolutie niet zo ver van het pad af is gegaan dat de meerderheid van de mensheid geen weldenkend eigen vermogen meer heeft...
Dat komt best wel denigrerend over..

Maar dat zal altijd zo blijven.. er is een kant die heel erg betuttelend en beschermend is, en er is een kant die zegt 'nou, groei een beetje ballen, de wereld is zoals het is'.. en waar in het midden die grens is, is al heel lastig te bepalen..

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:31

Cer schreef:
Wat ik ook vind is dat er hier een paar posts tussenstaan die er wel heel erg vanuit gaan dat de gemiddelde boktlezer niet voor zichzelf kan bepalen wat wel en niet waar is.. Ik mag toch hopen dat de evolutie niet zo ver van het pad af is gegaan dat de meerderheid van de mensheid geen weldenkend eigen vermogen meer heeft...
Dat komt best wel denigrerend over..


Ik denk dat de gemiddelde boktlezer dat best kan. Er zijn er echter ook behoorlijk wat die dat niet kunnen. Daar is niks geks of doms aan, de wereld is supercomplex en er gebeurt een hoop wat we niet snappen en geen vat op hebben. En dat is eng en maakt mensen onzeker. Er is dan ook nog eens megaveel informatie te vinden die haarfijn op deze angsten en onzekerheden inspelen. 1 op de 10 Nederlanders (bron: Hart van Nederland artikel) gelooft bijvoorbeeld dat Corona bedacht is door de overheid om mensen onder de duim te houden (nu is dit 1 artikel, geen idee hoe waar dit is). In Amerika gelooft nog steeds een substantieel deel dat er fraude is gepleegd met de verkiezingen.

Ik vind het de andere kant op onnoemelijk arrogant om te denken dat je alles snapt, zelf wel ff de waarheid bij elkaar gaat googelen en vervolgens de wereld wel ff laat weten hoe het zit, niet gehinderd door enige vorm van - inhoudelijke - kennis. Ik heb nog nooit zoveel zelfbenoemde experts gezien. Op bokt, op Facebook. Iedereen kan ineens onderzoeken lezen en zelf conclusies trekken en is viroloog of expert virusverspreiding. Zoals Sunnda ook aangeeft - ik wordt een beetje heel erg moe van al die beterweters en internetexperts. We weten echt heel weinig en al wisten we meer, dan is het alsnog extreem lastig al deze info te duiden - het gros heeft immers nooit geleerd hoe dit moet. Inclusief ik overigens. Dat heeft niks met domheid te maken. Soms moet je gewoon erkennen dat je iets niet weet en dan ff je bek houden, lomp gezegd ;) ga als leek er maar is in staan. Bokt kan een klein beetje helpen de weg te vinden in al die meningen.

@askja klopt inderdaad. Moet wel eerder ingegrepen worden, het was echt bloedirritant ;)

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:38

Het klopt dat heel veel mensen geloven dat corona vanuit de overheid komt of dat er bij de verkiezingen in de VS gefraudeerd is. Maar de grote overeenkomst tussen die mensen is dat ze hun informatie voornamelijk vanuit een bubbel halen, waarin dat continue herhaald wordt. En dat is het grote verschil met Bokt, Bokt heeft die bubbel niet en is geen onderdeel van zo'n bubbel. Als er hier al een bubbel is, dan is het vooral een bubbel van mensen die de onwaarheden blijven ontkrachten, met zo nu en dan een bericht van iemand die gelooft in complottheorieën, waarna dat bericht gelijk weer ontkracht wordt.

Als je wat aan die grote percentages complotdenkers wilt doen, dan heeft het geen zin om op Bokt allerlei extra regels te verzinnen, want Bokt is geen onderdeel van die bubbel, dus is het echt complete onzin om die bubbel aan te halen als reden dat Bokt iets moet gaan doen.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:54

Citaat:
Als je wat aan die grote percentages complotdenkers wilt doen, dan heeft het geen zin om op Bokt allerlei extra regels te verzinnen, want Bokt is geen onderdeel van die bubbel, dus is het echt complete onzin om die bubbel aan te halen als reden dat Bokt iets moet gaan doen.

Dit :j

En daarbij vind ik het niet perse een complot als iemand denkt 'hm, die amerikaanse verkiezingen, daar zou wel eens fraude aan de hand geweest kunnen zijn'.. dat zou in theorie nl kunnen.

Citaat:
Moet wel eerder ingegrepen worden, het was echt bloedirritant

"moet" van wie? Ik vond het helemaal niet bloedirritant..
dus welke weg moeten de modjes dan volgen?

Ik vind sowieso de reacties als "Modjes moeten dit en dat en wel nú want ik zit nu hier achter de laptop en ik heb nu verder niks te doen dus het moet nu" gezeur... maar goed, dat is dus ook het verschil tussen verschillende meningen en ideeen ..

Edit: aangepast, ik wil op de losse opmerking reageren zonder specifiek iemand te benoemen, thanks :j
Laatst bijgewerkt door Cer op 03-12-20 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:10

Wanneer je verschillende mensen quote is het handig om dan ook de persoon die het gezegd heeft daarin te voegen, nu lijkt het net of die tweede quote van Karl is

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:25

Karl66 schreef:
Als je wat aan die grote percentages complotdenkers wilt doen, dan heeft het geen zin om op Bokt allerlei extra regels te verzinnen, want Bokt is geen onderdeel van die bubbel, dus is het echt complete onzin om die bubbel aan te halen als reden dat Bokt iets moet gaan doen.


Zucht, wederom - ik heb aangegeven dat Bokt geen onderdeel is van de bubbel maar dat er wel informatie “uit de bubbel” van iemand wordt gedeeld. En dan is er dus weer een extra plek waarop mensen deze misinformatie kunnen tegenkomen. En je zegt zelf, (en de mensen in de podcast ook), hoe vaker je de misinformatie tegenkomt, hoe plausibeler het wordt. Bokt kan dit niet oplossen maar wel eraan bijdragen dat de misinformatie verder wordt verspreid. Een beetje zoals mondkapjes bij Corona - het doet waarschijnlijk niet zo heel veel maar alle beetjes helpen. En “Allerlei extra regels?” is nogal overdreven. Het gaat om een beetje hulp met het duiden van informatie.

@Cer volgens mij zat jij niet in die topics ;) er is destijds meerdere keren getemd en de troller kon rustig doortrollen. Nav toen is dit topic ook een beetje gestart.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:30

Je kan zuchten wat je wil, maar dat verandert er niks aan dat Bokt geen onderdeel van de bubbel is en dat de informatie daardoor op Bokt heel anders gepresenteerd wordt dan in de bubbel. Op Bokt wordt die informatie al uitgebreid van een disclaimer voorzien, namelijk door de mensen die er op reageren. Daar we helemaal geen disclaimer van de mods voor nodig.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:40

Karl66 schreef:
Je kan zuchten wat je wil, maar dat verandert er niks aan dat Bokt geen onderdeel van de bubbel is en dat de informatie daardoor op Bokt heel anders gepresenteerd wordt dan in de bubbel. Op Bokt wordt die informatie al uitgebreid van een disclaimer voorzien, namelijk door de mensen die er op reageren. Daar we helemaal geen disclaimer van de mods voor nodig.


Nee hoor, een linkje naar een artikel uit de bubbel is alsnog informatie uit iemands bubbel. Het maakt echt geen hol uit of dat onderdeel is van jouw bubbel. De presentatie is niet anders, linkdumps zijn best populair. Het artikel en of filmpje krijgt weer een paar extra kliks (en komen dus weer een pietsie hoger in de algoritmes) en er is een nieuwe ingang naar misinformatie gemaakt die mensen weer een bubbel in kan zuigen. De disclaimer van de gebruikers is zinvol maar heeft een andere waarde dan een disclaimer van het modteam. Het gaat om houvast en solide informatie.

Ik snap dat er geen animo voor is hoor, daar gaat het verder niet om. Maar zoals jij het nu voorstelt klopt het mijns inziens niet helemaal.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 14:42

Ik ben er even ingedoken, maar onderzoek lijkt wel aan te tonen dat een label kan helpen om de informatie makkelijker te herkennen als misinformatie. Ik heb niet specifiek kunnen kijken naar het verschil tussen een reactie die dit aangeeft of een door-het-platform-gegenereerde disclaimer (in de onderzoeken ging het om het laatste), dus misschien dat ik daar nog even induik. Zit op mobiel dus kan ze nu niet makkelijk opzoeken en linken, maar even kijken of ik vanavond wat dingen kan delen ^^.

En eens, oplossen zal niet gaan. Maar zo kan Bokt toch zijn steentje bijdragen aan de strijd tegen misformatie.

En weet je, het gaat ook gewoon om perceptie. Nu is er de indruk dat flinke misinformatie en het verspreiden daarvan prima is want Bokt doet er niks tegen. Het lijkt dat misinformatie gelijkwaardig wordt gezien aan andere informatie. Maar lijkt me niet dat we dat moeten willen?

@Karl: en toch lijkt me dat er een verschil zit tussen hoe een waarschuwing van een (aantal) anonieme gebruiker(s) wordt opgevat door een meelezer, en een "officiële" waarschuwing van het platform. Het platform zelf zal denk ik als onafhankelijker worden gezien, omdat je niet weet welke gebruiker met welke achtergrond zoiets zegt. En het zou hierbij idd echt gaan om mensen die moeite hebben met dit soort dingen (mensen met een neiging tot complotdenken hebben aangetoond ook minder affiniteit met het herkennen van wat betrouwbaar is en wat niet, en met het implementeren van zo'n simpel gedragsprincipe kan je diegenen wel helpen).

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:05

IMANDRA schreef:
Ik ben er even ingedoken, maar onderzoek lijkt wel aan te tonen dat een label kan helpen om de informatie makkelijker te herkennen als misinformatie


Kwam vandaag toevallig dit op Facebook tegen

Afbeelding

Met dus een disclaimer eronder en wanneer je daar op klikt krijg je dit:

Afbeelding

Vond dat wel prettig eerlijk gezegd, ik ben geen complotdenker en ik doe verder niks met de informatie wanneer ik het zou geloven maar ik ben vrij lui en ik zou het iig niet zelf uit gaan zoeken, wanneer die disclaimer er dus niet bij zou staan zou ik dit wel als waarheid aannemen

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:15

Maar als je geen vertrouwen in de overheid hebt, hoe groot is dan de kans dat je wel vertrouwen in de mods hebt? Als je kijkt hoeveel complottheorieën over de mods hier op Bokt de ronde hebben gedaan
Als er in het verleden zelfs aparte fora zijn opgericht om ongestoord onzin over mods en Boetebeleid te spuien, dan denk ik dat er in het algemeen meer vertrouwen is in wat andere gebruikers zeggen, dan wat de mods zeggen. En dan gaat het niet om de overgrote meerderheid, die zijn schouders toch wel ophaalt, die hebben die disclaimer niet nodig. Het gaat juist om de mensen die gevoelig zijn voor dit soort misinformatie en die wordt ook gewoon over mods verspreid.

NPS, wat verandert er aan die links en complottheorieën op Bokt als er een disclaimer bijstaat? En waarom zou die disclaimer beter werken dan al die reacties van bokkers? Waarom zouden mensen dan opeens niet meer op die links gaan klikken?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 16:40

Karl66 schreef:
NPS, wat verandert er aan die links en complottheorieën op Bokt als er een disclaimer bijstaat? En waarom zou die disclaimer beter werken dan al die reacties van bokkers? Waarom zouden mensen dan opeens niet meer op die links gaan klikken?

Sterker nog, het zou weleens averechts kunnen werken bij sommigen, doordat zo'n disclaimer kan worden ervaren als betuttelend en sturend, en juist daardoor mensen die twijfelen een duwtje kan geven richting het raadplegen en serieuzer nemen van 'alternatieve nieuwsbronnen'.
Maar het belangrijkste argument is en blijft dat Bokt geen fuik of filterbubbel is en zuigende onzinposts hier doorgaans zeer effectief door de gebruikers zelf ontzenuwd worden. En dat er op oneigenlijke troltruukjes gewoon gemodereerd kan worden (en meestal gebeurt dat ook wel, zij het soms rijkelijk laat en pas na meerdere TEMs).

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15113
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:13

Askja schreef:
Karl66 schreef:
NPS, wat verandert er aan die links en complottheorieën op Bokt als er een disclaimer bijstaat? En waarom zou die disclaimer beter werken dan al die reacties van bokkers? Waarom zouden mensen dan opeens niet meer op die links gaan klikken?

Sterker nog, het zou weleens averechts kunnen werken bij sommigen, doordat zo'n disclaimer kan worden ervaren als betuttelend en sturend, en juist daardoor mensen die twijfelen een duwtje kan geven richting het raadplegen en serieuzer nemen van 'alternatieve nieuwsbronnen'.
Maar het belangrijkste argument is en blijft dat Bokt geen fuik of filterbubbel is en zuigende onzinposts hier doorgaans zeer effectief door de gebruikers zelf ontzenuwd worden. En dat er op oneigenlijke troltruukjes gewoon gemodereerd kan worden (en meestal gebeurt dat ook wel, zij het soms rijkelijk laat en pas na meerdere TEMs).


Dit vind ik wel een hele terechte zorg. :)

Ik denk dat er geen grote wijzigingen nodig zijn in het beleid, maar dat het wel mag worden beschreven in de regels dat Bokt geen plek is om onderwerpen te bespreken die tegen de wet ingaan, of de intentie hebben om hier tegenin te gaan.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:16

Mwah, onderzoek zegt iets anders Askja (sorry jullie hebben dat nog van me tegoed, het is wat druk atm haha)

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:08

Maar Imandra, hou je er wel rekening mee dat Bokt geen normale social media is, in de zin dat je een bubbel ingezogen kan worden? Die bubbel is hier niet, dus werkt een disclaimer anders, vooral omdat die enkele complotberichten al omgeven worden door iets vergelijkbaars. Namelijk de reacties op dat complotbericht, die veel effectiever zijn.

Anoniem

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:02

Eens Askja, enerzijds is er het risico dat mensen juist denken iets op het spoor te zijn als ze die disclaimer lezen (als ik roeptoeter dat het RIVM de cijfers aan het bakken is dan zal een disclaimer dat "het RIVM het hier niet mee eens is" weinig positiefs uithalen), en anderzijds zullen veel mensen die normaal gesproken een weerwoord zouden geven nu onderuit hangen want er staat toch al een disclaimer bij.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 19:39

Schopje.

Ik zie her en der weer nepnieuws over corona opduiken in discussies. Facebook, Twitter en YouTube modereren hier op. Bokt niet voldoende imo.

Dat je de avondklok moeilijk vindt, of het effect ervan betwijfelt prima, maar zeggen dat de avondklok een onderdeel is van een één of ander groter plan is pure onzin en komt uit de hoek van de complottheorieën.

Het verspreiden van dit soort gevaarlijke onzin moet ingeperkt worden. We hebben allemaal kunnen zien waar dit soort leugens toe leiden.

Wil je je complot ei kwijt, ga dan lekker naar mewe ofzo :wave:

Bart, doe er iets mee.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 19:40

Volgens mij heeft bokt al heel duidelijk gemaakt dat ze alle ruimte willen geven aan wappies en complottheorieën.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 19:43

secricible schreef:
Volgens mij heeft bokt al heel duidelijk gemaakt dat ze alle ruimte willen geven aan wappies en complottheorieën.


Een ontzettend domme keuze.
Gisteren is ook weer duidelijk geworden waar dat toe leidt.

Als we als meerderheid op bokt dit niet blijven aankaarten verander er niks. De meerderheid zit echt niet te wachten op dat complotdenken. Het voegt ook niets toe aan de discussies.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:18

Als je ze gaat censureren jaag je complotdenkers e.d. alleen maar harder hun bubbel in. Wordt het daar beter van? Ze krijgen hier meer dan genoeg tegengas van schrijfvaardige, goed onderlegde Bokkers, waardoor hun ideeën doorgaans zeer effectief worden ontzenuwd. Dat lijkt me erg nuttig, ook met het oog op meelezende twijfelaars.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:27

Eens met Askja, vrijwel iedere wappie oprisping wordt deskundig weerlegd. Hebben we hier geen disclaimer à la Twitter voor nodig.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:34

Alleen is dat niet helemaal hoe propaganda werkt -O-

Maar goed, evidence based nadenken over dat soort dingen is ook maar een mening.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:15

secricible schreef:
Volgens mij heeft bokt al heel duidelijk gemaakt dat ze alle ruimte willen geven aan wappies en complottheorieën.

Weet je, het is niet zozeer wat we willen maar welke mogelijkheden we (niet) hebben. Ik word ook kwaad van de idioten die lopen te rellen uit naam van 'de vrijheid', ik ben ook pislink over de mensen die overal een complot in zien en elk debat saboteren met leugens en misinformatie. En dan klinkt het makkelijk om te zeggen 'verbieden!' Als het daadwerkelijk zo makkelijk was, hadden we het ook gedaan. Alleen dat is het dus niet.

Dat Bill Gates achter het coronavirus zit om iedereen te injecteren met een 5G microchip? Dat is fake news.
Dat de overheid misbruik maakt van het virus om vrijheidsbeperkende en privacyschendende maatregels door te voeren? Nogal vergezocht.
Dat het vaccin gevaarlijk vergif is? Ook nogal vergezocht.
Dat medicijnproducenten en overheden wel eens belangrijke (gezondheids)informatie onder de pet hebben gehouden? Dat is (bij mijn weten) wel waar. Maar het klinkt ook complotterig. En als iemand zou suggereren dat big pharma altijd liegt over alles, dan is dat wel weer fake news.
En dan heb je nog de bronnen. Is een onderzoek van Andrew Wakefield betrouwbaar? Nee, niet echt gok ik. Die naam ken ik toevallig. Onderzoek van noem-een-willekeurige-andere-arts? Geen flauw idee.

Het is niet zo rechtlijnig, er is geen keiharde grens tussen waarheid en leugen en als die er toevallig wel is kost 't tijd om hem uit te zoeken. En dat maakt het voor ons echt, écht onwerkbaar om daarop te modereren. Wij zijn ook maar een stelletje vrijwilligers die hier een uurtje per dag insteken. Wij hebben niet de tijd om elk informatief bericht na te lopen op hoe waarheidsgetrouw informatie is, hoe betrouwbaar een bron. Sterker nog, we hebben niet eens tijd om überhaupt alle berichten in alle topics te lezen om te zien welke berichten daarvan we zouden moeten nalopen.

Dat alles wil trouwens niet zeggen dat we helemaal niets doen. Op het corona-subforum is de 'complotdiscussie' in 2 topics toegestaan en verder niet. En op het moment dat iemand, over welk onderwerp ook, een topic verziekt door op een vervelende manier door te gaan met fake news dan grijpen we daarop in. Niet op het fake news maar wel op de manier van discussiëren die daar dan mee samenhangt.

Het is heus niet ideaal en dat weten wij ook wel. We hebben hier meer dan eens over gebrainstormd. Maar wij zien geen manier om eerlijk, ongeveer objectief en consequent te modereren op fake news met de tijd en mankracht die we hebben.

(Dit alles staat nog los van hoe wenselijk het is dat we zouden modden op inhoud, dat is een aparte discussie. Maar het is praktisch al gewoon niet werkbaar.)

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:47

Maar Dany met pesten en persoonlijke aanvallen is óók gewoon een grens te trekken. En hangt ook van de context af (en kan je nooit precies aangeven wat wel en wat niet kan).

Waarom hier niet?

@askja als complotdenkers in hun eigen bubbel verder gaan overtuigen ze ook geen andere mensen meer/zetten ze geen andere mensen aan het twijfelen die (nog) niet zo extremistisch denken. Iemand die al twijfelt neemt sneller complot(waan)beelden aan omdat die ogenschijnlijk beter in hun wereldbeeld passen.

Shadow0

Berichten: 43513
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:48

Dani schreef:
. En dan klinkt het makkelijk om te zeggen 'verbieden!' Als het daadwerkelijk zo makkelijk was, hadden we het ook gedaan. Alleen dat is het dus niet.


Dat is het wel. Je zegt gewoon 'dit mag niet', iedereen die het doet geef je een waarschuwing, daarna een ban, en presto. Zo werkt modden. Kan met spamlinks, kan met hitsige fetisjisten en kan surprise surprise dus ook op dit soort onderwerpen.

Citaat:
Het is niet zo rechtlijnig, er is geen keiharde grens tussen waarheid en leugen en als die er toevallig wel is kost 't tijd om hem uit te zoeken.


Er is geen reden dat er een 'keiharde' grens nodig is. We hebben als mods discussies gehad over nieuwe gebruikers waarvan het niet helemaal duidelijk was of dat nou oprechte nieuwe gebruikers waren of vooral griezelige mannen op zoek naaar een makkelijke pickup. En met die onzekerheid konden we destijds gewoon omgaan, ook op een andere manier dan overal buiten te blijven.

(Het valt me trouwens wel op dat de communicatiestijl van Rutte blijkbaar weerklank vindt, door het gebruik van dat soort overdreven geladen woorden. Niet boos maar 'pislink' en niet 'het is lastig om onderscheid te maken' maar 'een keiharde grens'. Ik vind het persoonlijk niet aansprekend.)

Citaat:
En dat maakt het voor ons echt, écht onwerkbaar om daarop te modereren.


Ook hier weer: veel emotionele benadrukking - en ten onrechte. Waarom zou het 'echt, écht onwerkbaar' zijn? Ik zie niets in de aantallen qua reacties die het nou zo uitzonderlijk maken ten opzichte van andere tijden, waar modden ook gewoon kon.

Die onmogelijkheid die praten jullie elkaar vooral aan. Ik weet niet waarom, de praktische bezwaren zijn er niet. Als jullie met de huidige aantallen bezoekers het modden niet bij kunnen houden dan zou ik denken dat het goed is om uit te zoeken waarom dat niet kon, want Bokt heeft het aanzienlijk drukker gehad en ook in aanzienlijk naardere en ingewikkeldere situaties moeten navigeren.

(Maar blijkbaar gaat de onmacht die in onze maatschappij is gaan zitten bij iedereen ook naar binnen geslagen, waar dingen die we jaren terug nog gewoon deden inmiddels weggezet worden als moeilijk, ingewikkeld, lastig, en komt de nadruk te liggen op emotioneel geladen taal.)